21세기가 도래하면서 현대 문화는 세계화로 더욱 단일화 되어가고 있는 반면, 국가적 차원의 전통성과 개별성을 가진 문화의 정체성은 세계적으로 더욱 중요한 화두가 되고 있다. 서울은 최근 여수엑스포, G20 등과 같은 저명한 국제 행사를 개최하고, K-pop, 드라마 등 한류의 활발한 수출의 영향으로 그 민족적, 문화적 우수성이 세계적으로 재조명 되고 있으며, 외국인 관광객 1000만 시대를 맞이하게 되었다. 관광객들의 한국 전통에 대한 관심은 지속적으로 증가하고 있으며, 이를 반영하듯 문화를 직접 체험할 수 있는 한옥 스테이, 템플스테이 등과 같은 전통 ...
21세기가 도래하면서 현대 문화는 세계화로 더욱 단일화 되어가고 있는 반면, 국가적 차원의 전통성과 개별성을 가진 문화의 정체성은 세계적으로 더욱 중요한 화두가 되고 있다. 서울은 최근 여수엑스포, G20 등과 같은 저명한 국제 행사를 개최하고, K-pop, 드라마 등 한류의 활발한 수출의 영향으로 그 민족적, 문화적 우수성이 세계적으로 재조명 되고 있으며, 외국인 관광객 1000만 시대를 맞이하게 되었다. 관광객들의 한국 전통에 대한 관심은 지속적으로 증가하고 있으며, 이를 반영하듯 문화를 직접 체험할 수 있는 한옥 스테이, 템플스테이 등과 같은 전통 숙박시설의 수요가 증가하고 있다. 국제 관광 산업의 활성화에 따라 호텔은 여행객에게 있어 그 나라의 전통, 문화, 경제수준 등을 외국에 직접 전달하는 매개체로 대표되기 시작하였다. 이에 따라 호텔 객실 공간에 있어서의 전통성의 고려는 국가적 차원에서 그 의의가 크다고 하겠다. 외국인 관광객들의 수요가 가장 많은 숙박시설은 호텔이므로, 전통적인 이미지를 느낄 수 있는 호텔 객실의 확충이 필요하다. 전통을 현대적으로 표현한 한국의 대표적 특급호텔 신라 호텔은 한국적인 영감을 바탕으로 전통을 재해석하여 아름다움의 가치를 배가시켜 뉴욕에서 개최된'Hospitality Design Awards'에서 럭셔리 호텔 부문에 선정되기도 하였다. 이와 같이 한국의 호텔이 세계적인 호텔로써 성공하기 위해서는 전통 디자인을 통해 자국의 정체성을 표현하여 타국과 차별화된 한국만의 고유한 전통과 문화를 느낄 수 있어야 한다. 따라서 본 연구에서는 서울의 전통문화의 형성에 상호 영향력이 높은 주변국중국과 일본에 적용된 도심 특1급 호텔 전통 객실의 사례를 통해 각 국에 적용된 전통의 현대화 표현방법 및 특성을 분석하는 것에 목적을 두고자 한다. 연구의 범위는 상호 문화 교류를 통해 문화적 영향력이 높은 한국과 일본 중국의 호텔 객실을 분석한다. 또한 올림픽 등 저명한 국제 행사를 개최하고 외국인 관광객의 방문율이 높은 삼국의 수도 내에 위치한 특1급 도심 호텔을 선정 하였다. 그 중 전통성을 현대화한 객실 15곳을 사례로 하였다. 본 연구는 전통의 현대화 표현 방법 및 특성에 대하여 문헌조사방법으로 이론적 고찰을 하고, 문화적으로 상호 영향력이 큰 한국, 중국, 일본 수도에 적용된 특1급 호텔의 객실 사례를 통해 특성을 분석하였다. 그 결과는 다음과 같이 크게 전통의 현대화 표현 방법과 표현특성의 두 가지로 도출하였다. 첫째, 전통의 현대화 표현 방법은 서울과 베이징은 원형 재현 방법이 가장 많이 사용되었으며, 도쿄의 경우 원형 변형의 방법을 가장 많이 사용하였다. 각 나라별 표현 방법의 세부 내용은 다음과 같다. ①서울의 경우 원형 재현의 방법을 19개, 원형 변형은 11개, 원형 재현의 방법은 4개로 원형 재현의 방법을 사용한 사례가 가장 많았으며, 원형 재해석의 방법을 가장 소극적으로 사용하여 공간을 표현하였다. ②베이징의 경우 원형 재현의 방법을 16개, 원형 변형의 방법을 5개, 원형 재해석의 방법을 12개로 원형 재현의 방법을 사용한 사례가 가장 많았으며, 원형 변형의 방법을 사용한 사례가 가장 적었다. ③도쿄의 경우 원형 재현의 방법이 10개 원형 변형의 방법이 11개 원형 재해석의 방법이 7개로 서울과 베이징에 비하여 원형 변형의 방법을 통한 표현 사례가 가장 많았다. 둘째, 전통의 현대화 표현 특성은 서울ㆍ베이징ㆍ도쿄 모두 가구와 하드웨어에서 전통의 현대화 표현특성을 나타냈다. 각 나라별 표현 특성의 세부 내용은 다음과 같다. ①서울의 경우 공간 구조요소에서 원형 변형 방법의 사용으로 장식의 최소화, 및 색채를 단색 또는 무채색으로 여백의 미를 표현하였고, 조형 의장요소에서 원형 재해석의 방법을 통해 공간을 표현하는 특성을 보였다. ②베이징의 경우 공간 형식요소에서 서울, 도쿄와는 다르게 여백보다는 공간 구조요소의 중첩을 통해 전통의 공간을 현대화 하여 표현하였다. 또한 사례 분석을 통해 조형 의장 요소에서 전통 요소와 서양의 요소를 혼용 사용하여 전통을 재해석하는 특성을 알 수 있었다. ③도쿄의 경우 다다미 등 전통 재료를 사용하여 공간 구성 요소를 원형을 재현 하였으며, 다다미 등 전통 재료가 가지는 재료적 특성이 단순하고 장식을 최소화 하는 표현 특성을 가지고 있어 공간 형식에서 여백의 미가 나타났다. 또 조형 의장 요소보다는 공간 구조 요소를 통해 원형 재현의 현대화 특성을 나타냈고, 조형 의장 요소에서는 변형, 재해석 방법을 통해 창의적으로 공간을 표현하였다. 위에서 정리해 본 바와 같이 전통과 현대는 오랜 기간 동안 상호 영향을 주고받으며 형식적, 구조적, 조형적 특성을 형성해 왔으며, 이러한 공간의 상호 연관성을 바탕으로 객실에서의 전통의 현대화 표현 방법 및 표현특성을 연구한다면 전통의 현대적 계승에 대한 보다 깊이 있는 이해가 가능할 것으로 본다. 이를 통하여 고유의 전통을 재해석 할 수 있도록 연구가 지속되어야 하며, 현 시대에 조화를 이루면서 미래에 대한 제안을 할 수 있는 호텔 객실에 대한 연구가 활발히 이루어지기를 바란다.
21세기가 도래하면서 현대 문화는 세계화로 더욱 단일화 되어가고 있는 반면, 국가적 차원의 전통성과 개별성을 가진 문화의 정체성은 세계적으로 더욱 중요한 화두가 되고 있다. 서울은 최근 여수엑스포, G20 등과 같은 저명한 국제 행사를 개최하고, K-pop, 드라마 등 한류의 활발한 수출의 영향으로 그 민족적, 문화적 우수성이 세계적으로 재조명 되고 있으며, 외국인 관광객 1000만 시대를 맞이하게 되었다. 관광객들의 한국 전통에 대한 관심은 지속적으로 증가하고 있으며, 이를 반영하듯 문화를 직접 체험할 수 있는 한옥 스테이, 템플스테이 등과 같은 전통 숙박시설의 수요가 증가하고 있다. 국제 관광 산업의 활성화에 따라 호텔은 여행객에게 있어 그 나라의 전통, 문화, 경제수준 등을 외국에 직접 전달하는 매개체로 대표되기 시작하였다. 이에 따라 호텔 객실 공간에 있어서의 전통성의 고려는 국가적 차원에서 그 의의가 크다고 하겠다. 외국인 관광객들의 수요가 가장 많은 숙박시설은 호텔이므로, 전통적인 이미지를 느낄 수 있는 호텔 객실의 확충이 필요하다. 전통을 현대적으로 표현한 한국의 대표적 특급호텔 신라 호텔은 한국적인 영감을 바탕으로 전통을 재해석하여 아름다움의 가치를 배가시켜 뉴욕에서 개최된'Hospitality Design Awards'에서 럭셔리 호텔 부문에 선정되기도 하였다. 이와 같이 한국의 호텔이 세계적인 호텔로써 성공하기 위해서는 전통 디자인을 통해 자국의 정체성을 표현하여 타국과 차별화된 한국만의 고유한 전통과 문화를 느낄 수 있어야 한다. 따라서 본 연구에서는 서울의 전통문화의 형성에 상호 영향력이 높은 주변국중국과 일본에 적용된 도심 특1급 호텔 전통 객실의 사례를 통해 각 국에 적용된 전통의 현대화 표현방법 및 특성을 분석하는 것에 목적을 두고자 한다. 연구의 범위는 상호 문화 교류를 통해 문화적 영향력이 높은 한국과 일본 중국의 호텔 객실을 분석한다. 또한 올림픽 등 저명한 국제 행사를 개최하고 외국인 관광객의 방문율이 높은 삼국의 수도 내에 위치한 특1급 도심 호텔을 선정 하였다. 그 중 전통성을 현대화한 객실 15곳을 사례로 하였다. 본 연구는 전통의 현대화 표현 방법 및 특성에 대하여 문헌조사방법으로 이론적 고찰을 하고, 문화적으로 상호 영향력이 큰 한국, 중국, 일본 수도에 적용된 특1급 호텔의 객실 사례를 통해 특성을 분석하였다. 그 결과는 다음과 같이 크게 전통의 현대화 표현 방법과 표현특성의 두 가지로 도출하였다. 첫째, 전통의 현대화 표현 방법은 서울과 베이징은 원형 재현 방법이 가장 많이 사용되었으며, 도쿄의 경우 원형 변형의 방법을 가장 많이 사용하였다. 각 나라별 표현 방법의 세부 내용은 다음과 같다. ①서울의 경우 원형 재현의 방법을 19개, 원형 변형은 11개, 원형 재현의 방법은 4개로 원형 재현의 방법을 사용한 사례가 가장 많았으며, 원형 재해석의 방법을 가장 소극적으로 사용하여 공간을 표현하였다. ②베이징의 경우 원형 재현의 방법을 16개, 원형 변형의 방법을 5개, 원형 재해석의 방법을 12개로 원형 재현의 방법을 사용한 사례가 가장 많았으며, 원형 변형의 방법을 사용한 사례가 가장 적었다. ③도쿄의 경우 원형 재현의 방법이 10개 원형 변형의 방법이 11개 원형 재해석의 방법이 7개로 서울과 베이징에 비하여 원형 변형의 방법을 통한 표현 사례가 가장 많았다. 둘째, 전통의 현대화 표현 특성은 서울ㆍ베이징ㆍ도쿄 모두 가구와 하드웨어에서 전통의 현대화 표현특성을 나타냈다. 각 나라별 표현 특성의 세부 내용은 다음과 같다. ①서울의 경우 공간 구조요소에서 원형 변형 방법의 사용으로 장식의 최소화, 및 색채를 단색 또는 무채색으로 여백의 미를 표현하였고, 조형 의장요소에서 원형 재해석의 방법을 통해 공간을 표현하는 특성을 보였다. ②베이징의 경우 공간 형식요소에서 서울, 도쿄와는 다르게 여백보다는 공간 구조요소의 중첩을 통해 전통의 공간을 현대화 하여 표현하였다. 또한 사례 분석을 통해 조형 의장 요소에서 전통 요소와 서양의 요소를 혼용 사용하여 전통을 재해석하는 특성을 알 수 있었다. ③도쿄의 경우 다다미 등 전통 재료를 사용하여 공간 구성 요소를 원형을 재현 하였으며, 다다미 등 전통 재료가 가지는 재료적 특성이 단순하고 장식을 최소화 하는 표현 특성을 가지고 있어 공간 형식에서 여백의 미가 나타났다. 또 조형 의장 요소보다는 공간 구조 요소를 통해 원형 재현의 현대화 특성을 나타냈고, 조형 의장 요소에서는 변형, 재해석 방법을 통해 창의적으로 공간을 표현하였다. 위에서 정리해 본 바와 같이 전통과 현대는 오랜 기간 동안 상호 영향을 주고받으며 형식적, 구조적, 조형적 특성을 형성해 왔으며, 이러한 공간의 상호 연관성을 바탕으로 객실에서의 전통의 현대화 표현 방법 및 표현특성을 연구한다면 전통의 현대적 계승에 대한 보다 깊이 있는 이해가 가능할 것으로 본다. 이를 통하여 고유의 전통을 재해석 할 수 있도록 연구가 지속되어야 하며, 현 시대에 조화를 이루면서 미래에 대한 제안을 할 수 있는 호텔 객실에 대한 연구가 활발히 이루어지기를 바란다.
While the cultural convergence becomes more prevalent as the industrial globalization proceeds throughout the world since the turn of this century, the cultural identity receives more attention from the nation's standpoint as an authentic source of evidence for a nation to prove its cultural inherit...
While the cultural convergence becomes more prevalent as the industrial globalization proceeds throughout the world since the turn of this century, the cultural identity receives more attention from the nation's standpoint as an authentic source of evidence for a nation to prove its cultural inheritance and its traditional uniqueness. By virtue of Korea's recent hosting of several prominent international events, such as Yeosu Expo and G20 summit meeting, together with the increased export of Korean Wave, such as K-Pop and K-drama, etc., the world sheds a new light on the ethnic and cultural excellency of Korea, and now, Korea is entering into the era of 10 million foreign tourists. As tourists' interests in Korean culture keep growing, the demand for accomodation facilities of Hanok-stay and Temple-stay, is also ever-increasing, where foreign tourists can directly experience Korean culture. As international tourism industry is flourishing all over the world, hotels are regarded as substantial media to directly convey the national culture, transmitted traditions and even economic status of one country to all foreign visitors staying in them. Thus, consideration of traditional features in designing guest room space becomes even more important from the national standpoint. As most foreign tourists stay at hotels, hotel rooms conveying traditional and cultural features need to be increased. Enhancing the aesthetic value of Korean culture by reinterpreting its beauty based on the very Korean inspiration, Hotel Shilla, the representative first class hotel in Korea, won 'Luxury Hotel Awards' in international contest of 'Hospitality Design Awards' held in New York in 2010. The legendary success of Hotel Shilla needs to be extended to others. Any Korean hotels aiming to be prosperous with a world's leading brand need to differentiate themselves from those of other countries in terms of cultural uniqueness vested in Korean tradition. They need to expose their tourists to and make them feel the very uniqueness of Korean traditional beauty by representing Korean cultural identity in designing their spaces. Based on the idea above this study aims to analyze the methods and the characteristics of modernized representation of traditional features adopted in guest rooms of the first class modern hotels in three neighboring countries, Korea, Japan and China. Those three countries are regarded to have exerted great influences to one another, respectively, in forming their own traditional culture. The scope of this research is limited to analyzing the hotel rooms in Korea, Japan, and China, because these three neighboring countries share a large portion of common traditional culture, which make this type of cross-cultural comparison even more meaningful with respect to finding a few remarkable variations from abundance of similarities. In addition, the first class hotels were selected with a relatively high proportion of foreign visitors in the capitol cities of three countries. The samples for case study were narrowed down to 15 hotel rooms with modernized traditional features. Regarding the methods and the characteristics of modernized representation of traditional features, this study performed a literature review to examine theoretical perspectives and analyzed the characteristics of the first-class hotels rooms in Seoul, Beijing and Tokyo with high mutual cross-cultural influences to one another. The findings have been summarized from two perspectives, the method and the characteristics of modernized representation of traditional features as follows: First, as for the method of modernized representation of traditional features, Korea and China used the methods of reproducing the original form most and Japan used the method of modifying the original form. The detailed information about the method of representation by country are as follows. ① In case of Seoul, 19 cases were found as reproducing the original form; 11 as modifying original form; and four as reinterpreting original form; indicating the method of reproducing the original form was used most and the method of reinterpreting original form was used least to represent a space. ② In case of Beijing, 16 cases were found as reproducing the original form; 5 as modifying original form; and 12 as reinterpreting original form; indicating the method of reproducing the original form was used least. ③ In case of Tokyo, 10 cases were found as reproducing the original form; 11 as modifying original form; and 5 as reinterpreting original form; indicating the method of modifying the original form was used most. Second, as for the characteristics of modernized representation of traditional features, Korea, China, and Japan all showed the characteristics of modernized representation of traditional features in furniture and hardware, and the details of the expressive characteristics of each country are as follows: ① In case of Seoul, as for the elements of spatial structure, a beauty of margin was represented by using the method of modifying the original form such as minimal decor and using solid colors and achromatic colors, and as for the design, a space was represented based on the method of reinterpreting the original form. ② In case of Beijing, as for the elements of spatial form, unlike Korea and Japan, a traditional space was modernized through the overlap of the elements of spatial structure rather than the margin. In addition, the finding from the case study was that the design used both traditional elements and western elements to reinterpret traditional features. ③ In case of Tokyo, as for the elements of spatial structure, the original form was reproduced by using traditional materials like Tadami (Traditional floor mat in Japan), which represented a beauty of margin because of the simple characteristics of traditional material and because of its characteristics of minimal decor. In addition, the modernized characteristics of reproduced original form was represented through the elements of spatial structure rather then design elements; and as for design elements, a spaces was creatively represented through the methods of modification and reinterpretation. As examined above, the traditional and the modern features of design have established their own formal, structural, and formative characteristics, respectively, over long time in the process of mutual influences to each other. In view of the research findings the study of the methods and the characteristics of modernized representation of traditional features adopted in guest rooms, if carried out on the basis of those mutual relationships among target spaces, can facilitate an in-depth understanding of the succession of traditions to modernized ones. A further study is necessary to draw a meaningful reinterpretation from unique cultural traditions, and it is also author''s hope to see an extended active research on the design of hotel guest room spaces, which can bring out not only contemporary harmony but also future directives in designing spaces as the research findings.
While the cultural convergence becomes more prevalent as the industrial globalization proceeds throughout the world since the turn of this century, the cultural identity receives more attention from the nation's standpoint as an authentic source of evidence for a nation to prove its cultural inheritance and its traditional uniqueness. By virtue of Korea's recent hosting of several prominent international events, such as Yeosu Expo and G20 summit meeting, together with the increased export of Korean Wave, such as K-Pop and K-drama, etc., the world sheds a new light on the ethnic and cultural excellency of Korea, and now, Korea is entering into the era of 10 million foreign tourists. As tourists' interests in Korean culture keep growing, the demand for accomodation facilities of Hanok-stay and Temple-stay, is also ever-increasing, where foreign tourists can directly experience Korean culture. As international tourism industry is flourishing all over the world, hotels are regarded as substantial media to directly convey the national culture, transmitted traditions and even economic status of one country to all foreign visitors staying in them. Thus, consideration of traditional features in designing guest room space becomes even more important from the national standpoint. As most foreign tourists stay at hotels, hotel rooms conveying traditional and cultural features need to be increased. Enhancing the aesthetic value of Korean culture by reinterpreting its beauty based on the very Korean inspiration, Hotel Shilla, the representative first class hotel in Korea, won 'Luxury Hotel Awards' in international contest of 'Hospitality Design Awards' held in New York in 2010. The legendary success of Hotel Shilla needs to be extended to others. Any Korean hotels aiming to be prosperous with a world's leading brand need to differentiate themselves from those of other countries in terms of cultural uniqueness vested in Korean tradition. They need to expose their tourists to and make them feel the very uniqueness of Korean traditional beauty by representing Korean cultural identity in designing their spaces. Based on the idea above this study aims to analyze the methods and the characteristics of modernized representation of traditional features adopted in guest rooms of the first class modern hotels in three neighboring countries, Korea, Japan and China. Those three countries are regarded to have exerted great influences to one another, respectively, in forming their own traditional culture. The scope of this research is limited to analyzing the hotel rooms in Korea, Japan, and China, because these three neighboring countries share a large portion of common traditional culture, which make this type of cross-cultural comparison even more meaningful with respect to finding a few remarkable variations from abundance of similarities. In addition, the first class hotels were selected with a relatively high proportion of foreign visitors in the capitol cities of three countries. The samples for case study were narrowed down to 15 hotel rooms with modernized traditional features. Regarding the methods and the characteristics of modernized representation of traditional features, this study performed a literature review to examine theoretical perspectives and analyzed the characteristics of the first-class hotels rooms in Seoul, Beijing and Tokyo with high mutual cross-cultural influences to one another. The findings have been summarized from two perspectives, the method and the characteristics of modernized representation of traditional features as follows: First, as for the method of modernized representation of traditional features, Korea and China used the methods of reproducing the original form most and Japan used the method of modifying the original form. The detailed information about the method of representation by country are as follows. ① In case of Seoul, 19 cases were found as reproducing the original form; 11 as modifying original form; and four as reinterpreting original form; indicating the method of reproducing the original form was used most and the method of reinterpreting original form was used least to represent a space. ② In case of Beijing, 16 cases were found as reproducing the original form; 5 as modifying original form; and 12 as reinterpreting original form; indicating the method of reproducing the original form was used least. ③ In case of Tokyo, 10 cases were found as reproducing the original form; 11 as modifying original form; and 5 as reinterpreting original form; indicating the method of modifying the original form was used most. Second, as for the characteristics of modernized representation of traditional features, Korea, China, and Japan all showed the characteristics of modernized representation of traditional features in furniture and hardware, and the details of the expressive characteristics of each country are as follows: ① In case of Seoul, as for the elements of spatial structure, a beauty of margin was represented by using the method of modifying the original form such as minimal decor and using solid colors and achromatic colors, and as for the design, a space was represented based on the method of reinterpreting the original form. ② In case of Beijing, as for the elements of spatial form, unlike Korea and Japan, a traditional space was modernized through the overlap of the elements of spatial structure rather than the margin. In addition, the finding from the case study was that the design used both traditional elements and western elements to reinterpret traditional features. ③ In case of Tokyo, as for the elements of spatial structure, the original form was reproduced by using traditional materials like Tadami (Traditional floor mat in Japan), which represented a beauty of margin because of the simple characteristics of traditional material and because of its characteristics of minimal decor. In addition, the modernized characteristics of reproduced original form was represented through the elements of spatial structure rather then design elements; and as for design elements, a spaces was creatively represented through the methods of modification and reinterpretation. As examined above, the traditional and the modern features of design have established their own formal, structural, and formative characteristics, respectively, over long time in the process of mutual influences to each other. In view of the research findings the study of the methods and the characteristics of modernized representation of traditional features adopted in guest rooms, if carried out on the basis of those mutual relationships among target spaces, can facilitate an in-depth understanding of the succession of traditions to modernized ones. A further study is necessary to draw a meaningful reinterpretation from unique cultural traditions, and it is also author''s hope to see an extended active research on the design of hotel guest room spaces, which can bring out not only contemporary harmony but also future directives in designing spaces as the research findings.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.