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논문 상세정보

호텔 공간디자인에 나타난 장소성 표현양상에 관한 연구

A Study on the Aspect of Placeness Expression in Hotel Space Design

Abstract

As the standard for the value of modern people's life increases, hotels make efforts for the users' qualitative and mental satisfaction. As an approach to hotel space design differentiated for new experiences for travelers, a design that reflects the placeness is needed so that people can experience the local culture and historical meaning of the place. Thus, this study divides the components of placeness into physical factors, socio-cultural factors, and semantic factors. As for methods for the design expression of placeness formation, physical factors are classified as the connection to surrounding environments, center, passage, and area. Socio-cultural factors are classified as cultural experiences in the place. Semantic factors are classified as symbolism and historicity. For a case analysis in this study, overseas four-star hotels or higher, where placeness stood out are analyzed, based on the above-extracted components of placeness. As a result of the analysis, the hotels in the cases showed an aspect of expression that emphasized semantic factors despite there were differences in the detailed expression method, depending on the designers. The expression of the place that reflected locality and temporality showed the connection of time, connecting the past with the present. In the future, only the design expression based on the historical and symbolic meanings of the place will be the experience that remains in the users' memories, very precisely.

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호텔
호텔의 정의는 무엇인가?
웹스터사전’(Webster's Dictionary)에 따르면“a place or shelter and rest for travelers,” 즉 여행자의 숙박과 휴식의 장소로서, 현대적 의미로 생각한다면 “abuilding or institution providing lodging, meals, and service for the public” 으로 “일반 대중에게 숙박시설과 음식, 그에 따른 서비스를 제공하는 건물 또는 단체”라는 의미

호텔은 ‘웹스터사전’(Webster's Dictionary)에 따르면“a place or shelter and rest for travelers,” 즉 여행자의 숙박과 휴식의 장소로서, 현대적 의미로 생각한다면 “abuilding or institution providing lodging, meals, and service for the public” 으로 “일반 대중에게 숙박시설과 음식, 그에 따른 서비스를 제공하는 건물 또는 단체”라는 의미로 오늘날 호텔의 개념으로 정의할 수 있다.1) 호텔은 서양에서 고급 숙박시설로 시작하여 약 200년의 역사를 지니며, 19-20세기 초에 걸쳐 대규모의 호화로운 호텔이 건설되어 오늘날에도 그 중 많은 곳이 명문 호텔로서의 지위를 유지하고 있다.

장소성을 형성하는 요소
장소성을 형성하는 요소로는 어떤 것들이 있는가?
자연환경이나 인공환경의 특성, 사람들, 그리고 문화적 정체성 등

장소성을 형성하는 요소로는 자연환경이나 인공환경의 특성, 사람들, 그리고 문화적 정체성 등을 들 수 있다. 결국 장소성이란 어떤 장소에 대한 의식적 애착으로 그 장소의 정체성(즉 그 장소의 동일성 및 다른 장소와의 차별성)으로 구성된다.

주변환경과 공간이 혼연일체가 되도록 내부공간과 외부공간을 융합
주변환경과 공간이 혼연일체가 되도록 내부공간과 외부공간을 융합시킨 호텔의 예로는 어떤 것이 있는가?
제프리 바와(Geoffrey Bawa)의 칸달라마 호텔은 외부의 초목이 건물과 연결되고 거대한 바위가 내부로 유입되어 건물 주변환경과 공간을 하나로 인식하게 하였다.

내부와 외부공간은 도시라는 커다란 범주 안에서 상호작용을 통해 하나의 공간을 형성하게 된다. 제프리 바와(Geoffrey Bawa)의 칸달라마 호텔은 외부의 초목이 건물과 연결되고 거대한 바위가 내부로 유입되어 건물 주변환경과 공간을 하나로 인식하게 하였다.

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