오늘날 경제교육은 한 개인의 합리적인 경제생활 및 한 국가의 경제 안정성 측면에서 매우 중요한 요인이라고 할 수 있다. 경제교육을 통하여 미래의 경제주체가 될 청소년들에게 올바른 경제관과 지식을 심어 주는 것은 국제 경쟁력을 확보하는 중요한 방법이라고 생각한다. 그러나 우리나라의 경제교육의 현실은 입시위주의 교육과정으로 인해 대단히 미흡한 실정이다.
이에 본 연구는 우리나라 경제교육의 인식에 대한 일반적인 고찰을 통해 경제교육의 문제점과 개선방안을 찾아보기 위해 고등학생 440명을 대상으로 설문조사를 실시하고 분석하였다.<...
오늘날 경제교육은 한 개인의 합리적인 경제생활 및 한 국가의 경제 안정성 측면에서 매우 중요한 요인이라고 할 수 있다. 경제교육을 통하여 미래의 경제주체가 될 청소년들에게 올바른 경제관과 지식을 심어 주는 것은 국제 경쟁력을 확보하는 중요한 방법이라고 생각한다. 그러나 우리나라의 경제교육의 현실은 입시위주의 교육과정으로 인해 대단히 미흡한 실정이다.
이에 본 연구는 우리나라 경제교육의 인식에 대한 일반적인 고찰을 통해 경제교육의 문제점과 개선방안을 찾아보기 위해 고등학생 440명을 대상으로 설문조사를 실시하고 분석하였다.
분석 결과로 첫째, 학생들의 경제 일반에 대한 관심도는 보통으로 나타났고, 관련지식을 습득하는 방법으로 인터넷이나 TV를 통해서 경제지식을 얻는다고 조사되었다.
둘째, 학교 경제교육의 내용에 대한 인식과 관련되어서는 학교 경제교육에 관해 내용적으로 만족하지 못하고 내용이 어려워서 이해하기 어렵다고 답했고 소비활동과의 연관성에 대해서는 암기식 지식전달 위주의 수업방식으로 큰 효과는 없는 것으로 조사되었다.
셋째, 학교 경제교육의 방법에 대한 인식과 관련된 설문조사 결과에서는 절반 이상의 학생들이 '판서위주'로 경제교육을 받고 있는 것으로 조사되었다,
넷째, 학교 경제교육의 필요성에 대한 인식과 관련된 설문조사 결과에서는 경제교육이 필요한 이유로 '건전한 경제의식을 갖기 위해'와 '합리적인 소비활동을 하기 위해'가 주된 것으로 조사되었고, 경제교육의 비중은 다소 부족하다고 생각하지만 교육과정상의 비중 확대를 위한 필수과목 지정에 대한 견해에서는 대체로 반대하는 것으로 조사되었다.
다섯째, 현 시대를 반영하는 경제 이슈에 대한 관심도 조사에서는 계층 간 소득 양극화를 '심각하다'고 생각하고 있고, 글로벌 금융위기와 한미 FTA에 관하여 학생들 대부분이 어느 정도의 관심은 나타내고 있는 것으로 조사되었다.
이러한 분석결과를 바탕으로 본 연구에서 제시하는 경제교육의 개선방안은 다음과 같다.
첫째, 경제교육의 비중을 강화하기 위해서는 현행 ‘경제’과목이 선택과목으로 되어 있는 것을 공통 필수과목으로 변경하거나 ‘사회’과목에서 경제단원을 현재보다 늘릴 필요가 있다
둘째, 경제교육을 담당할 교사 양성과 연수제도의 개선이다. 효과적인 경제과목을 위해서는 대학에서 충분한 경제교육을 한 학생들이 교사로 많이 진출할 필요가 있다. 또한 현재 교사들을 대상으로 한 연수제도도 개선되어야 할 필요성이 있다
셋째, 질 높은 교과서 개발을 위한 연구 및 경제교육 관련 교수·학습 자료의 개발·보급이 절실하다.
마지막으로 입시위주의 암기식, 주입식 교육방법인 교사 중심의 수업 방법에서 벗어나 학습자 중심의 생각하는 교육으로의 전환이 필요하다.
오늘날 경제교육은 한 개인의 합리적인 경제생활 및 한 국가의 경제 안정성 측면에서 매우 중요한 요인이라고 할 수 있다. 경제교육을 통하여 미래의 경제주체가 될 청소년들에게 올바른 경제관과 지식을 심어 주는 것은 국제 경쟁력을 확보하는 중요한 방법이라고 생각한다. 그러나 우리나라의 경제교육의 현실은 입시위주의 교육과정으로 인해 대단히 미흡한 실정이다.
이에 본 연구는 우리나라 경제교육의 인식에 대한 일반적인 고찰을 통해 경제교육의 문제점과 개선방안을 찾아보기 위해 고등학생 440명을 대상으로 설문조사를 실시하고 분석하였다.
분석 결과로 첫째, 학생들의 경제 일반에 대한 관심도는 보통으로 나타났고, 관련지식을 습득하는 방법으로 인터넷이나 TV를 통해서 경제지식을 얻는다고 조사되었다.
둘째, 학교 경제교육의 내용에 대한 인식과 관련되어서는 학교 경제교육에 관해 내용적으로 만족하지 못하고 내용이 어려워서 이해하기 어렵다고 답했고 소비활동과의 연관성에 대해서는 암기식 지식전달 위주의 수업방식으로 큰 효과는 없는 것으로 조사되었다.
셋째, 학교 경제교육의 방법에 대한 인식과 관련된 설문조사 결과에서는 절반 이상의 학생들이 '판서위주'로 경제교육을 받고 있는 것으로 조사되었다,
넷째, 학교 경제교육의 필요성에 대한 인식과 관련된 설문조사 결과에서는 경제교육이 필요한 이유로 '건전한 경제의식을 갖기 위해'와 '합리적인 소비활동을 하기 위해'가 주된 것으로 조사되었고, 경제교육의 비중은 다소 부족하다고 생각하지만 교육과정상의 비중 확대를 위한 필수과목 지정에 대한 견해에서는 대체로 반대하는 것으로 조사되었다.
다섯째, 현 시대를 반영하는 경제 이슈에 대한 관심도 조사에서는 계층 간 소득 양극화를 '심각하다'고 생각하고 있고, 글로벌 금융위기와 한미 FTA에 관하여 학생들 대부분이 어느 정도의 관심은 나타내고 있는 것으로 조사되었다.
이러한 분석결과를 바탕으로 본 연구에서 제시하는 경제교육의 개선방안은 다음과 같다.
첫째, 경제교육의 비중을 강화하기 위해서는 현행 ‘경제’과목이 선택과목으로 되어 있는 것을 공통 필수과목으로 변경하거나 ‘사회’과목에서 경제단원을 현재보다 늘릴 필요가 있다
둘째, 경제교육을 담당할 교사 양성과 연수제도의 개선이다. 효과적인 경제과목을 위해서는 대학에서 충분한 경제교육을 한 학생들이 교사로 많이 진출할 필요가 있다. 또한 현재 교사들을 대상으로 한 연수제도도 개선되어야 할 필요성이 있다
셋째, 질 높은 교과서 개발을 위한 연구 및 경제교육 관련 교수·학습 자료의 개발·보급이 절실하다.
마지막으로 입시위주의 암기식, 주입식 교육방법인 교사 중심의 수업 방법에서 벗어나 학습자 중심의 생각하는 교육으로의 전환이 필요하다.
It can be said that today's economic education helps an individual live a rational economic life and it is also an essential factor affecting a nation's economic stability. It is thought that to implant an appropriate view of economy in juveniles to be major actors in economic activities in the futu...
It can be said that today's economic education helps an individual live a rational economic life and it is also an essential factor affecting a nation's economic stability. It is thought that to implant an appropriate view of economy in juveniles to be major actors in economic activities in the future is an important measure to secure the global competitiveness of a nation, However, economic education at schools in Korea is not enough because of the education system that focuses only on college entrance exams.
Accordingly, this study is designed to finding plans for enhancing the efficiency of economic education by facing in this reality. The study examined genera matters regarding current economic education in order to finding out problems in economic education and improvement plans for them in Korea.
In this study the following improvement plans for economic education are suggested.
First, to reinforce the importance of economic education, the subject of economic as an elective subject should be raised a required subject or the units for social science should be increased
Second, teachers who teach economics should be cultivated and training system should be improved. For effective economy education ,universities have to nurture more teachers who have enough economic education. And the current training system targeting the present teachers should be improved.
Third ,to develop quality textbooks, teaching and learning data on research and education should be developed and distributed. The idea of the curriculum is specifically realized in textbooks. Therefore, we have to make varied efforts to develop quality textbooks. And we have to develop a variety of data such as current data, learning materials, evaluation, graphs and diagrams, internet networks, and audio-visual materials to supplement textbooks.
Fourth, out of the teacher-centered instruction focusing on entrance examination, we need learner-oriented education. For the purpose, we should help students to understand central contents or principles of economics in the level which are appropriate for high school students through providing actual examples for them. Various practical examples can be used for teaching. To achieve the goals, teachers, the government and civil organizations should develop and supply assistant materials for economic education and the government should support teaching and learning programs for teachers.
It can be said that today's economic education helps an individual live a rational economic life and it is also an essential factor affecting a nation's economic stability. It is thought that to implant an appropriate view of economy in juveniles to be major actors in economic activities in the future is an important measure to secure the global competitiveness of a nation, However, economic education at schools in Korea is not enough because of the education system that focuses only on college entrance exams.
Accordingly, this study is designed to finding plans for enhancing the efficiency of economic education by facing in this reality. The study examined genera matters regarding current economic education in order to finding out problems in economic education and improvement plans for them in Korea.
In this study the following improvement plans for economic education are suggested.
First, to reinforce the importance of economic education, the subject of economic as an elective subject should be raised a required subject or the units for social science should be increased
Second, teachers who teach economics should be cultivated and training system should be improved. For effective economy education ,universities have to nurture more teachers who have enough economic education. And the current training system targeting the present teachers should be improved.
Third ,to develop quality textbooks, teaching and learning data on research and education should be developed and distributed. The idea of the curriculum is specifically realized in textbooks. Therefore, we have to make varied efforts to develop quality textbooks. And we have to develop a variety of data such as current data, learning materials, evaluation, graphs and diagrams, internet networks, and audio-visual materials to supplement textbooks.
Fourth, out of the teacher-centered instruction focusing on entrance examination, we need learner-oriented education. For the purpose, we should help students to understand central contents or principles of economics in the level which are appropriate for high school students through providing actual examples for them. Various practical examples can be used for teaching. To achieve the goals, teachers, the government and civil organizations should develop and supply assistant materials for economic education and the government should support teaching and learning programs for teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.