최근 개정된 2009 개정 교육과정 「경제」교과의 학습목표와 내용을 보면 우선 학습목표로 ‘우리 경제 질서의 기본 원리와 경제 현상의 상호 관련성을 실제적 측면에서 체계적으로 이해하고, 변화하는 경제 상황에 대한 자료를 수집, 분석하여 문제를 해결할 수 있는 능력을 기르며, 경제 생활에 적극 참여하여 개인과 공동체의 조화로운 삶의 질 향상에 기여할 수 있는 태도 함양’을 제시하고 있으며 목표 달성을 위한 학습 내용으로는 ‘우리나라가 채택하고 있는 시장 경제 체제의 원리와 각 경제 주체의 역할, 국가 경제의 순환 과정, 개방된 국제 경제 환경, 다양한 금융상품의 특징과 효율적인 ...
최근 개정된 2009 개정 교육과정 「경제」교과의 학습목표와 내용을 보면 우선 학습목표로 ‘우리 경제 질서의 기본 원리와 경제 현상의 상호 관련성을 실제적 측면에서 체계적으로 이해하고, 변화하는 경제 상황에 대한 자료를 수집, 분석하여 문제를 해결할 수 있는 능력을 기르며, 경제 생활에 적극 참여하여 개인과 공동체의 조화로운 삶의 질 향상에 기여할 수 있는 태도 함양’을 제시하고 있으며 목표 달성을 위한 학습 내용으로는 ‘우리나라가 채택하고 있는 시장 경제 체제의 원리와 각 경제 주체의 역할, 국가 경제의 순환 과정, 개방된 국제 경제 환경, 다양한 금융상품의 특징과 효율적인 자산관리 방법 등’을 가르치도록 하고 있다. 이와 관련하여 교육 현장에서 최근 새롭게 주목받고 있는 경제교육 수행 활동이 모의주식투자이다. 교사들 중에는 학생들이 주식거래 과정을 통해 시장 경제 원리를 익히고 개별 기업들을 알게 되며 금융 분야에 관심을 갖게 된다는 측면에서 모의주식투자 활동을 긍정적으로 보고 경제교육의 한 방편으로 적극 활용하는 사람들이 생겨났다. 또한 교육당국에서도 2009 개정 교육과정 「경제」교과의 교육내용을 통해 고등학교 학생들에게 주식에 대해 가르칠 것을 권장하고 있다. 그러나 고등학교 학생들의 모의주식투자에 대해서는 찬성과 반대의 의견이 팽팽하게 맞서고 있다. 경제적 사고력과 자산 관리에 대한 의식을 높일 수 있다는 측면에서 모의주식투자를 권장하는 사람이 있는가 하면 왜곡된 경제 의식을 가질 수 있다고 주장하며 반대하는 사람들도 있다. 이러한 논란 속에서 모의주식투자의 경제교육적 효과에 대해 연구하는 사람들이 생겨났다. 그들의 연구 결과를 보면 모의주식투자는 경제 지식의 습득과 이해의 측면에서 상당히 효과적인 것으로 밝혀졌다. 경제 의식의 측면에서도 증권시장을 긍정적으로 인식시키고 자신의 능력을 상대적으로 우월하게 보게 하며, 학생들에게 낙관적인 의식을 심어 놓는 등 의식과 태도, 심리에도 큰 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 그러나 연구 대상이 경제 관련 전공자이거나 살펴본 경제 의식의 범위가 매우 제한적이어서 고등학생들에 대한 종합적인 연구로 보기 힘든 측면이 있었다. 이에 기존 연구의 미비점을 보완하여 모의주식투자가 고등학교 학생들의 경제 의식에 미치는 영향들을 종합적으로 알아봄으로써 모의주식투자를 활용한 경제교육의 타당성과 방향성을 논하기 위해 본 연구를 실시하였다. 본 연구는 경기도 소재 ○○고등학교 학생들을 대상으로 설문지 조사를 통해 실시되었다. 한 달간 모의주식투자대회를 진행한 후 대회에 참가한 학생들을 대상으로 하여 동일한 문항지로 ‘사전 조사’와 ‘사후 조사’를 실시하였으며, 이렇게 수집된 설문지 내용을 통계프로그램을 이용하여 빈도분석과 대응표본 t 검정을 하였다. 경제 의식은 경제와 관련된 인지적 측면과 정의적 측면을 포괄하는 종합적 개념이지만 학자들은 대체적으로 경제 윤리, 가치, 신념과 관련하여 이해하고 있다. 본 연구에서는 연구대상이 고등학생이고 교육과정에 바람직한 경제 의식이 명확하게 제시되어 있는 만큼 경제 의식을 좀 더 구체화하여 2009 개정 교육과정 상의 「경제」 교육에서 강조하고 있는 시장 경제 원리 의식, 시장 개방 의식, 기업 의식, 자산 의식, 미래 의식 등으로 나누어서 살펴보았다. 분석 결과를 보면 학생들은 모의주식투자를 통해 시장 경제 원리를 신뢰하고, 자본의 국제적인 이동을 긍정하며, 기업에 우호적인 시각을 갖게 되는 것으로 나타났다. 또한 자산 증식에 대한 관심이 증대되고 국가 경제와 자신의 미래를 더욱 밝게 보는 변화도 나타났다. 세부적으로 보면 정부의 기업 규제 완화에 찬성하고 기업의 국가 경제에 대한 기여를 인정하며 기업의 목적을 이윤의 극대화로 인식하는 경향을 보이고 있다. 자산과 관련해서는 주식투자와 투기 행위에 있어 활동 전의 부정적인 의식이 활동 후에는 긍정적으로 바뀌는 모습을 보이고 있다. 그러나 농산물 수입 문제와 육체노동에 대해서는 학생들이 활동 전의 부정적인 의식을 활동 후에도 그대로 견지하고 있으며, 자산 증식을 위해 저축을 권장하는 것에 대해서는 활동 전보다 후에 약간 더 강화되는 현상이 나타나고 있다. 그리고 대기업 중심의 경제 정책에 대해서는 활동 전의 부정적인 생각이 활동 후에는 오히려 더욱 강화되는 모습도 보여 주고 있다. 이는 물론 학생들이 모의주식투자 활동 그 자체의 영향을 받은 측면도 있겠으나 고등학생들의 의식 속에 확고하게 자리 잡은 관념이 있음을 나타내고 있다. 또한 대통령 선거로 인해 경제 문제에 대한 사회적 논의가 활발해지면서 학생들이 간접적으로 영향을 받은 것도 있고 부동산 가치가 하락하면서 안전 자산을 선호하는 사회적 흐름이 작용한 결과로도 해석된다. 이상의 연구 결과를 통해 우리는 고등학생들을 대상으로 한 모의주식투자 활동 교육이 2009 개정 교육과정 상의 「경제」교과에서 중시하는 경제 의식 형성에 상당히 효과적임을 확인할 수 있었다. 따라서 고등학생들에
최근 개정된 2009 개정 교육과정 「경제」교과의 학습목표와 내용을 보면 우선 학습목표로 ‘우리 경제 질서의 기본 원리와 경제 현상의 상호 관련성을 실제적 측면에서 체계적으로 이해하고, 변화하는 경제 상황에 대한 자료를 수집, 분석하여 문제를 해결할 수 있는 능력을 기르며, 경제 생활에 적극 참여하여 개인과 공동체의 조화로운 삶의 질 향상에 기여할 수 있는 태도 함양’을 제시하고 있으며 목표 달성을 위한 학습 내용으로는 ‘우리나라가 채택하고 있는 시장 경제 체제의 원리와 각 경제 주체의 역할, 국가 경제의 순환 과정, 개방된 국제 경제 환경, 다양한 금융상품의 특징과 효율적인 자산관리 방법 등’을 가르치도록 하고 있다. 이와 관련하여 교육 현장에서 최근 새롭게 주목받고 있는 경제교육 수행 활동이 모의주식투자이다. 교사들 중에는 학생들이 주식거래 과정을 통해 시장 경제 원리를 익히고 개별 기업들을 알게 되며 금융 분야에 관심을 갖게 된다는 측면에서 모의주식투자 활동을 긍정적으로 보고 경제교육의 한 방편으로 적극 활용하는 사람들이 생겨났다. 또한 교육당국에서도 2009 개정 교육과정 「경제」교과의 교육내용을 통해 고등학교 학생들에게 주식에 대해 가르칠 것을 권장하고 있다. 그러나 고등학교 학생들의 모의주식투자에 대해서는 찬성과 반대의 의견이 팽팽하게 맞서고 있다. 경제적 사고력과 자산 관리에 대한 의식을 높일 수 있다는 측면에서 모의주식투자를 권장하는 사람이 있는가 하면 왜곡된 경제 의식을 가질 수 있다고 주장하며 반대하는 사람들도 있다. 이러한 논란 속에서 모의주식투자의 경제교육적 효과에 대해 연구하는 사람들이 생겨났다. 그들의 연구 결과를 보면 모의주식투자는 경제 지식의 습득과 이해의 측면에서 상당히 효과적인 것으로 밝혀졌다. 경제 의식의 측면에서도 증권시장을 긍정적으로 인식시키고 자신의 능력을 상대적으로 우월하게 보게 하며, 학생들에게 낙관적인 의식을 심어 놓는 등 의식과 태도, 심리에도 큰 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 그러나 연구 대상이 경제 관련 전공자이거나 살펴본 경제 의식의 범위가 매우 제한적이어서 고등학생들에 대한 종합적인 연구로 보기 힘든 측면이 있었다. 이에 기존 연구의 미비점을 보완하여 모의주식투자가 고등학교 학생들의 경제 의식에 미치는 영향들을 종합적으로 알아봄으로써 모의주식투자를 활용한 경제교육의 타당성과 방향성을 논하기 위해 본 연구를 실시하였다. 본 연구는 경기도 소재 ○○고등학교 학생들을 대상으로 설문지 조사를 통해 실시되었다. 한 달간 모의주식투자대회를 진행한 후 대회에 참가한 학생들을 대상으로 하여 동일한 문항지로 ‘사전 조사’와 ‘사후 조사’를 실시하였으며, 이렇게 수집된 설문지 내용을 통계프로그램을 이용하여 빈도분석과 대응표본 t 검정을 하였다. 경제 의식은 경제와 관련된 인지적 측면과 정의적 측면을 포괄하는 종합적 개념이지만 학자들은 대체적으로 경제 윤리, 가치, 신념과 관련하여 이해하고 있다. 본 연구에서는 연구대상이 고등학생이고 교육과정에 바람직한 경제 의식이 명확하게 제시되어 있는 만큼 경제 의식을 좀 더 구체화하여 2009 개정 교육과정 상의 「경제」 교육에서 강조하고 있는 시장 경제 원리 의식, 시장 개방 의식, 기업 의식, 자산 의식, 미래 의식 등으로 나누어서 살펴보았다. 분석 결과를 보면 학생들은 모의주식투자를 통해 시장 경제 원리를 신뢰하고, 자본의 국제적인 이동을 긍정하며, 기업에 우호적인 시각을 갖게 되는 것으로 나타났다. 또한 자산 증식에 대한 관심이 증대되고 국가 경제와 자신의 미래를 더욱 밝게 보는 변화도 나타났다. 세부적으로 보면 정부의 기업 규제 완화에 찬성하고 기업의 국가 경제에 대한 기여를 인정하며 기업의 목적을 이윤의 극대화로 인식하는 경향을 보이고 있다. 자산과 관련해서는 주식투자와 투기 행위에 있어 활동 전의 부정적인 의식이 활동 후에는 긍정적으로 바뀌는 모습을 보이고 있다. 그러나 농산물 수입 문제와 육체노동에 대해서는 학생들이 활동 전의 부정적인 의식을 활동 후에도 그대로 견지하고 있으며, 자산 증식을 위해 저축을 권장하는 것에 대해서는 활동 전보다 후에 약간 더 강화되는 현상이 나타나고 있다. 그리고 대기업 중심의 경제 정책에 대해서는 활동 전의 부정적인 생각이 활동 후에는 오히려 더욱 강화되는 모습도 보여 주고 있다. 이는 물론 학생들이 모의주식투자 활동 그 자체의 영향을 받은 측면도 있겠으나 고등학생들의 의식 속에 확고하게 자리 잡은 관념이 있음을 나타내고 있다. 또한 대통령 선거로 인해 경제 문제에 대한 사회적 논의가 활발해지면서 학생들이 간접적으로 영향을 받은 것도 있고 부동산 가치가 하락하면서 안전 자산을 선호하는 사회적 흐름이 작용한 결과로도 해석된다. 이상의 연구 결과를 통해 우리는 고등학생들을 대상으로 한 모의주식투자 활동 교육이 2009 개정 교육과정 상의 「경제」교과에서 중시하는 경제 의식 형성에 상당히 효과적임을 확인할 수 있었다. 따라서 고등학생들에
When learning goals and contents in the 「Economy」 subject of the recently revised 2009 education curriculum were observed, it suggested for students to understand the basic principles of economical order and mutual relations of economical phenomenon systematically from a realistic perspective, attai...
When learning goals and contents in the 「Economy」 subject of the recently revised 2009 education curriculum were observed, it suggested for students to understand the basic principles of economical order and mutual relations of economical phenomenon systematically from a realistic perspective, attain the abilities to solve problems by collecting and analyzing data about the changing economical situation, and cultivate the attitude to contribute to the enhancement of harmonious life quality for individuals and community by actively participating in economical activities. In terms of the learning contents for goal accomplishment, it instructs for students to be taught about 'the principles of the market economical system that our country is approving as well as the roles of each economical agent, cyclic process of national economy, open international economical environment, and characteristics of various financial instruments and effective asset management methods.' Regarding this, mock stock trading is the economic education implementation activity that is newly being focused on the education site. Amongst teachers, there are those who think of mock stock trading activities positively from the perspective that students can become familiar with market economic principle and individual businesses and become interested in the field of finances, and there are now those who are actively applying the activity as a measure of economic education. Additionally, educational authorities are encouraging high school students to be taught about stocks through educational contents of the「Economy」subject in the 2009 educational curriculum. However, in terms of mock stock trading, high school students have opinions of agreement and disagreement which stand against each other. There are those who suggest mock stock trading by the perspective that perception of financial thinking skills and asset management can be heightened. On the other hand, there are those who oppose by claiming that students might attain distorted economical perception. Amongst these disputes, people who researched about the economic education effects of mock stock trading began to emerge. Based on their research results, it was displayed that mock stock trading had significant effects in the acquisition and comprehension of economical knowledge. Even in the aspect of economical perception, it was identified that great influence was caused in the perception, attitude, and psychological state such as enabling students to recognize the stock market in a positive way and relatively perceive their own abilities as being more superior as well as plant a positive perception in the students. However, since the research targets are not subjects related to the major and the range of economical perception observed in this study are very limited, there are limitations in perceiving the study as a comprehensive study about high school students. Therefore, this study was conducted to discuss the validity and directions of economical education with application of mock stock trading by supplementing the deficiency and exploring the influence caused by mock stock trading on the economical perception of high school students, This study set students of ○○ high school in Gyeonggi-do as targets and conducted a questionnaire survey. After progress of a month long mock stock trading contest, 'prior survey' and 'post survey' were conducted on the students with the same questionnaire. In terms of the contents on the collected questionnaires, statistical program was applied to conduct frequency analysis and matching sample t test. Economical perception is the comprehensive concept which covers the cognitive and affective aspects related to economy, but scholars generally understand it as being related to economical principles, values, and beliefs. This study was targeted on high school students, and as appropriate economical awareness is clearly suggested in the education curriculum, education perception was more specified and explored by classifying them into parts reinforced in the 「Economy」 subject in the 2009 education curriculum such as the perception of market economy principles, market opening perception, asset perception, and future perception. According to the analytical results, students gained trust about market economy principle through mock stock trading and affirmation about the international movement of capital as well as attained amicable views about businesses. Moreover, interest about the increase in asset was heightened and students showed changes as they gained a brighter perspective about the nation's economy as well as their own future. When observed from a closer perspective, they showed the tendency of agreeing to the government's appeasement of corporate regulations, recognizing the contributions made by businesses in the national economy, and understanding corporate goals as the optimization of profit. In case of assets, when it comes to stock investment and speculating behaviors, positive changes are being displayed after the activities for the negative perception shown before the activities. However, for issues regarding importation of agricultural products and physical labor, students maintained their negative perception, showed before the activities, even after the activities had finished. Additionally, for the suggestion of savings for the growth in asset, students displayed the phenomena of slight reinforcement after conducting activities. Moreover, in case of economical policies centered on major companies, students' negative perception held before the activities were actually reinforced after completing the activities. This may be the result of students being influenced by the mock stock trading activities, but it displays the idea that is firmly positioned within the perception of high school students. Furthermore, students were indirectly influenced as social discussion about economical probl
When learning goals and contents in the 「Economy」 subject of the recently revised 2009 education curriculum were observed, it suggested for students to understand the basic principles of economical order and mutual relations of economical phenomenon systematically from a realistic perspective, attain the abilities to solve problems by collecting and analyzing data about the changing economical situation, and cultivate the attitude to contribute to the enhancement of harmonious life quality for individuals and community by actively participating in economical activities. In terms of the learning contents for goal accomplishment, it instructs for students to be taught about 'the principles of the market economical system that our country is approving as well as the roles of each economical agent, cyclic process of national economy, open international economical environment, and characteristics of various financial instruments and effective asset management methods.' Regarding this, mock stock trading is the economic education implementation activity that is newly being focused on the education site. Amongst teachers, there are those who think of mock stock trading activities positively from the perspective that students can become familiar with market economic principle and individual businesses and become interested in the field of finances, and there are now those who are actively applying the activity as a measure of economic education. Additionally, educational authorities are encouraging high school students to be taught about stocks through educational contents of the「Economy」subject in the 2009 educational curriculum. However, in terms of mock stock trading, high school students have opinions of agreement and disagreement which stand against each other. There are those who suggest mock stock trading by the perspective that perception of financial thinking skills and asset management can be heightened. On the other hand, there are those who oppose by claiming that students might attain distorted economical perception. Amongst these disputes, people who researched about the economic education effects of mock stock trading began to emerge. Based on their research results, it was displayed that mock stock trading had significant effects in the acquisition and comprehension of economical knowledge. Even in the aspect of economical perception, it was identified that great influence was caused in the perception, attitude, and psychological state such as enabling students to recognize the stock market in a positive way and relatively perceive their own abilities as being more superior as well as plant a positive perception in the students. However, since the research targets are not subjects related to the major and the range of economical perception observed in this study are very limited, there are limitations in perceiving the study as a comprehensive study about high school students. Therefore, this study was conducted to discuss the validity and directions of economical education with application of mock stock trading by supplementing the deficiency and exploring the influence caused by mock stock trading on the economical perception of high school students, This study set students of ○○ high school in Gyeonggi-do as targets and conducted a questionnaire survey. After progress of a month long mock stock trading contest, 'prior survey' and 'post survey' were conducted on the students with the same questionnaire. In terms of the contents on the collected questionnaires, statistical program was applied to conduct frequency analysis and matching sample t test. Economical perception is the comprehensive concept which covers the cognitive and affective aspects related to economy, but scholars generally understand it as being related to economical principles, values, and beliefs. This study was targeted on high school students, and as appropriate economical awareness is clearly suggested in the education curriculum, education perception was more specified and explored by classifying them into parts reinforced in the 「Economy」 subject in the 2009 education curriculum such as the perception of market economy principles, market opening perception, asset perception, and future perception. According to the analytical results, students gained trust about market economy principle through mock stock trading and affirmation about the international movement of capital as well as attained amicable views about businesses. Moreover, interest about the increase in asset was heightened and students showed changes as they gained a brighter perspective about the nation's economy as well as their own future. When observed from a closer perspective, they showed the tendency of agreeing to the government's appeasement of corporate regulations, recognizing the contributions made by businesses in the national economy, and understanding corporate goals as the optimization of profit. In case of assets, when it comes to stock investment and speculating behaviors, positive changes are being displayed after the activities for the negative perception shown before the activities. However, for issues regarding importation of agricultural products and physical labor, students maintained their negative perception, showed before the activities, even after the activities had finished. Additionally, for the suggestion of savings for the growth in asset, students displayed the phenomena of slight reinforcement after conducting activities. Moreover, in case of economical policies centered on major companies, students' negative perception held before the activities were actually reinforced after completing the activities. This may be the result of students being influenced by the mock stock trading activities, but it displays the idea that is firmly positioned within the perception of high school students. Furthermore, students were indirectly influenced as social discussion about economical probl
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.