1980년대 북한은 남포갑문건설과 제13차 세계청년학생축전 행사에 국가자금을 과다 투입함으로써 국가재정이 바닥나고 경제전반에 어려움을 겪게 된다. 국영상점에서 흔하게 팔리던 상품들이 소진되어 주민들은 부족한 생필품을 구입하기 위해 시장에 의존하게 된다. 1984년 북한에서는 ‘증산절약’의 취지하에 완제품을 만들고 남은 쓸모없는 폐기물로 가내수공업 제품을 만드는 이른바 ‘8·3소비품운동’이 벌어진다. 8·3제품은 국영8·3 직매점뿐 아니라 불법적으로 농민시장으로 유입되면서 시장상품으로 자리매김하였고, 상품이 다양해지면서 시장은 점차...
1980년대 북한은 남포갑문건설과 제13차 세계청년학생축전 행사에 국가자금을 과다 투입함으로써 국가재정이 바닥나고 경제전반에 어려움을 겪게 된다. 국영상점에서 흔하게 팔리던 상품들이 소진되어 주민들은 부족한 생필품을 구입하기 위해 시장에 의존하게 된다. 1984년 북한에서는 ‘증산절약’의 취지하에 완제품을 만들고 남은 쓸모없는 폐기물로 가내수공업 제품을 만드는 이른바 ‘8·3소비품운동’이 벌어진다. 8·3제품은 국영8·3 직매점뿐 아니라 불법적으로 농민시장으로 유입되면서 시장상품으로 자리매김하였고, 상품이 다양해지면서 시장은 점차 활기를 띠게 된다. 재일교포와 화교들이 암거래 활동에 참여하는 양태를 보이자 국가는 외화 환수를 목적으로 해주시 중심광장에 외화상점을 만들어 외화상품을 판매한다. 재일교포나 화교를 통한 외화상점상품이 암거래되면서 해주시민들은 외화상점상품에 대한 관심을 갖게 된다. 즉, 1980년대 말에는 암시장이 불법적으로 존재했다. 사회주의 사회의 낡은 잔재로 취급 되었던 해주‘농민시장’은 이러한 과정을 거쳐 1990년대에 들어와서 암시장으로 바뀌기 시작했다. 지금까지 주민들의 생존을 책임지던 국가 배급체계는 1995년 ‘고난의 행군’을 시작으로 사실상 막을 내렸다. 북한당국은 ‘고난의 행군’을 극복하기 위한 대책의 일환으로 주민들의 생계를 도, 시, 군별로 자체적으로 해결하라는 지침을 내렸으며, 이는 곡물생산의 중심지인 해주시도 예외가 아니었다. 해주시 당위원회는 수단과 방법을 가리지 말고 각 기관·기업소 당위원회가 종업원들의 ‘의식주’문제를 해결하라는 지시를 내렸다. 하지만 국가재정위기와 경제난으로 아사자가 속출하고 주민일탈행위가 지속되는 상황에서 먹는 문제를 자체적으로 해결하는 것은 쉬운 일이 아니었다. 하루 벌어 하루 사는 주민들도 더 이상 국가에 의존하지 않고 시장 활동을 통해 생계를 유지했다. 일본 상품과 중국 상품의 유입으로 시장이 활성화되고 외부세계의 자유화바람이 침투되자 체제위기의식을 느낀 북한당국은 시장을 통제하기 시작했다. 통제가 지속적으로 진행되는 과정에도 밀수를 비롯한 비사회주의적 상행위는 증가했고 주민들의 시장 활동 참여도 늘어났다. 이 시기 북한당국은 2002년 7·1경제관리개선조치를 발표했다. 7·1경제관리개선조치는 국가가 시장을 공략해서 주민들의 시장에 대한 관심을 국가기업으로 전환시키고, 국가를 통한 화폐유통의 정상화가 목적이었다고 할 수 있다. 하지만 7·1경제관리개선조치는 인플레이션 확대로 인해 성공할 수 없었고, 시행한지 얼마 후 정책이 ‘시장을 통한 기업의 활성화’로 변모했다. 2003년부터는 시장에서 차떼기 장사로 부를 축적한 ‘돈주’가 등장하면서 빈부차가 벌어지기 시작했다. 이에 시장과 주민들에 대한 국가의 통제능력은 더욱 약화되었다. 해주의 시장이 점차 활기를 띠었지만, 그렇다고 해서 주민들의 생활이 크게 향상된 것은 아니었다. 시장에 대한 당국의 느슨한 통제가 점차 조직생활을 통한 당국의 주민 통제, 시장 확대를 억제하는 방향으로 변화되었기 때문이다.
본 연구는 1980년대 해주농민시장의 운영방식과 국가정책, 암시장이 종합시장으로 발달하게 되는 과정, 2007년까지 종합시장에서의 상품유통과 시장화 촉진 요인 등을 밝히는데 있다. 또한 ‘농민시장’이 초보적인 수준에서 시작되어 상품과 주체가 다원화된 과정과 여기에 작용한 수단과 방법, 국가정책 등에 대해 고찰해 보고자 한다.
해주시장의 변천과정에 대한 본 연구는 북한 시장의 미래를 예측해 볼 수 있는 중요한 창이 될 것이다.
1980년대 북한은 남포갑문건설과 제13차 세계청년학생축전 행사에 국가자금을 과다 투입함으로써 국가재정이 바닥나고 경제전반에 어려움을 겪게 된다. 국영상점에서 흔하게 팔리던 상품들이 소진되어 주민들은 부족한 생필품을 구입하기 위해 시장에 의존하게 된다. 1984년 북한에서는 ‘증산절약’의 취지하에 완제품을 만들고 남은 쓸모없는 폐기물로 가내수공업 제품을 만드는 이른바 ‘8·3소비품운동’이 벌어진다. 8·3제품은 국영8·3 직매점뿐 아니라 불법적으로 농민시장으로 유입되면서 시장상품으로 자리매김하였고, 상품이 다양해지면서 시장은 점차 활기를 띠게 된다. 재일교포와 화교들이 암거래 활동에 참여하는 양태를 보이자 국가는 외화 환수를 목적으로 해주시 중심광장에 외화상점을 만들어 외화상품을 판매한다. 재일교포나 화교를 통한 외화상점상품이 암거래되면서 해주시민들은 외화상점상품에 대한 관심을 갖게 된다. 즉, 1980년대 말에는 암시장이 불법적으로 존재했다. 사회주의 사회의 낡은 잔재로 취급 되었던 해주‘농민시장’은 이러한 과정을 거쳐 1990년대에 들어와서 암시장으로 바뀌기 시작했다. 지금까지 주민들의 생존을 책임지던 국가 배급체계는 1995년 ‘고난의 행군’을 시작으로 사실상 막을 내렸다. 북한당국은 ‘고난의 행군’을 극복하기 위한 대책의 일환으로 주민들의 생계를 도, 시, 군별로 자체적으로 해결하라는 지침을 내렸으며, 이는 곡물생산의 중심지인 해주시도 예외가 아니었다. 해주시 당위원회는 수단과 방법을 가리지 말고 각 기관·기업소 당위원회가 종업원들의 ‘의식주’문제를 해결하라는 지시를 내렸다. 하지만 국가재정위기와 경제난으로 아사자가 속출하고 주민일탈행위가 지속되는 상황에서 먹는 문제를 자체적으로 해결하는 것은 쉬운 일이 아니었다. 하루 벌어 하루 사는 주민들도 더 이상 국가에 의존하지 않고 시장 활동을 통해 생계를 유지했다. 일본 상품과 중국 상품의 유입으로 시장이 활성화되고 외부세계의 자유화바람이 침투되자 체제위기의식을 느낀 북한당국은 시장을 통제하기 시작했다. 통제가 지속적으로 진행되는 과정에도 밀수를 비롯한 비사회주의적 상행위는 증가했고 주민들의 시장 활동 참여도 늘어났다. 이 시기 북한당국은 2002년 7·1경제관리개선조치를 발표했다. 7·1경제관리개선조치는 국가가 시장을 공략해서 주민들의 시장에 대한 관심을 국가기업으로 전환시키고, 국가를 통한 화폐유통의 정상화가 목적이었다고 할 수 있다. 하지만 7·1경제관리개선조치는 인플레이션 확대로 인해 성공할 수 없었고, 시행한지 얼마 후 정책이 ‘시장을 통한 기업의 활성화’로 변모했다. 2003년부터는 시장에서 차떼기 장사로 부를 축적한 ‘돈주’가 등장하면서 빈부차가 벌어지기 시작했다. 이에 시장과 주민들에 대한 국가의 통제능력은 더욱 약화되었다. 해주의 시장이 점차 활기를 띠었지만, 그렇다고 해서 주민들의 생활이 크게 향상된 것은 아니었다. 시장에 대한 당국의 느슨한 통제가 점차 조직생활을 통한 당국의 주민 통제, 시장 확대를 억제하는 방향으로 변화되었기 때문이다.
본 연구는 1980년대 해주농민시장의 운영방식과 국가정책, 암시장이 종합시장으로 발달하게 되는 과정, 2007년까지 종합시장에서의 상품유통과 시장화 촉진 요인 등을 밝히는데 있다. 또한 ‘농민시장’이 초보적인 수준에서 시작되어 상품과 주체가 다원화된 과정과 여기에 작용한 수단과 방법, 국가정책 등에 대해 고찰해 보고자 한다.
해주시장의 변천과정에 대한 본 연구는 북한 시장의 미래를 예측해 볼 수 있는 중요한 창이 될 것이다.
North Korea spent excessive state budget for Nampo lockgate construction in 1980s and the 13th World Youth Festival, which resulted in state budget bankruptcy and difficulty in the people's economic systems. Many subsistence commodities which were sold in the state markets were sold out, therefore p...
North Korea spent excessive state budget for Nampo lockgate construction in 1980s and the 13th World Youth Festival, which resulted in state budget bankruptcy and difficulty in the people's economic systems. Many subsistence commodities which were sold in the state markets were sold out, therefore people relied on the private market systems to get the subsistence commodities. In 1984 consumer goods were produced in consideration of frugality and the remaining raw material was used for making subsistence commodities, therefore the 8·3 Consumer Goods Movement was occurred. The 8·3 consumer goods were flowed illegally into the private markets as the market goods. As the various market goods were flowed into, the private markets were booming. As the foreign goods were circulated by North Korean residents in Japan and North Korean residents in China, North Korea authority sold the foreign goods at the center of Haejoo city for the purpose of collecting foreign currency. As the foreign goods were black marketeering by North Korean residents in Japan and North Korean residents in China, Haejoo people's interests were increased in the foreign goods. The black market was illgal in the end of 1980s. Haejoo farmer market which was considered as the old remnants of socialism society was developed to the black market in 1990s.
The state supply distribution system which guaranteed the people's life was stopped due to the path of economic difficulties in 1995. The state authority issued the directives that each province/city/county should conduct the self-supply system to overcome the path of economic difficulties. The self supply directives were also issued to Haejoo city that is grain producing center. Haejoo labor party passed the directives which guaranteed the supply of clothes/food/house of the people by each industry committee. However it was difficult to solve the food problem by themselves under the starvation and deviation due to state budget crisis and economic difficulties. Daily earning and feeding family members maintain their life through private markets not relying on the state policy. More people are relying on the private market without relying on the government. The outside freedom was influxed into the society as the market was activated, the North Korea authority felt the threat as the Japanese/Chinese goods were flowing and they began to control the markets. As the smuggling and non-socialism marketing were increased, more people were participated in the markets. In 2002. 7. 1 Economic Management Measure was issued to control the market for fear of the nonsocialism. 7. 1 Economic Management Measure is designed to change the people from market reliance to the state industry through state market intervention and to normalize the state currency circulation. However 7. 1 Economic Management Measure could not make a success due to inflation expansion and the state policy was changed to industry activation through market systems soon after the measure issued. As the money businessman were appeared through massive market system, there was a distinction between the rich and the poor. The state control over the market and the people was more weakened. Though Haejoo market was gradually activated, the standard of living was not improved greatly. Because the state control through organized life regulation restraint the expansion of the free markets.
The purpose of this study is to review on the Hajoo market management and national policy, the process of the black market development to super market, the facilitating factors to goods circulation/marketeering at the super market up to 2007, and the relations between the market power and government cadre. Also I'd like to examine the process of farmers market development from beginning to diversity in addition to market mechanism and national response. The study of Hajoo market is important to foresee the future of North Korea markets.
North Korea spent excessive state budget for Nampo lockgate construction in 1980s and the 13th World Youth Festival, which resulted in state budget bankruptcy and difficulty in the people's economic systems. Many subsistence commodities which were sold in the state markets were sold out, therefore people relied on the private market systems to get the subsistence commodities. In 1984 consumer goods were produced in consideration of frugality and the remaining raw material was used for making subsistence commodities, therefore the 8·3 Consumer Goods Movement was occurred. The 8·3 consumer goods were flowed illegally into the private markets as the market goods. As the various market goods were flowed into, the private markets were booming. As the foreign goods were circulated by North Korean residents in Japan and North Korean residents in China, North Korea authority sold the foreign goods at the center of Haejoo city for the purpose of collecting foreign currency. As the foreign goods were black marketeering by North Korean residents in Japan and North Korean residents in China, Haejoo people's interests were increased in the foreign goods. The black market was illgal in the end of 1980s. Haejoo farmer market which was considered as the old remnants of socialism society was developed to the black market in 1990s.
The state supply distribution system which guaranteed the people's life was stopped due to the path of economic difficulties in 1995. The state authority issued the directives that each province/city/county should conduct the self-supply system to overcome the path of economic difficulties. The self supply directives were also issued to Haejoo city that is grain producing center. Haejoo labor party passed the directives which guaranteed the supply of clothes/food/house of the people by each industry committee. However it was difficult to solve the food problem by themselves under the starvation and deviation due to state budget crisis and economic difficulties. Daily earning and feeding family members maintain their life through private markets not relying on the state policy. More people are relying on the private market without relying on the government. The outside freedom was influxed into the society as the market was activated, the North Korea authority felt the threat as the Japanese/Chinese goods were flowing and they began to control the markets. As the smuggling and non-socialism marketing were increased, more people were participated in the markets. In 2002. 7. 1 Economic Management Measure was issued to control the market for fear of the nonsocialism. 7. 1 Economic Management Measure is designed to change the people from market reliance to the state industry through state market intervention and to normalize the state currency circulation. However 7. 1 Economic Management Measure could not make a success due to inflation expansion and the state policy was changed to industry activation through market systems soon after the measure issued. As the money businessman were appeared through massive market system, there was a distinction between the rich and the poor. The state control over the market and the people was more weakened. Though Haejoo market was gradually activated, the standard of living was not improved greatly. Because the state control through organized life regulation restraint the expansion of the free markets.
The purpose of this study is to review on the Hajoo market management and national policy, the process of the black market development to super market, the facilitating factors to goods circulation/marketeering at the super market up to 2007, and the relations between the market power and government cadre. Also I'd like to examine the process of farmers market development from beginning to diversity in addition to market mechanism and national response. The study of Hajoo market is important to foresee the future of North Korea markets.
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