학생이 인식한 교사의 성격특성과 수업만족도의 관계 : 5요인(Big Five) 성격특성을 중심으로 The relationship between teacher's personality traits and the instructional satisfaction level of the students원문보기
본 연구는 학생이 인식한 교사의 성격특성과 수업만족도의 관계를 확인하기 위해 시도되었다. 이를 통해 현재 학생들이 교사의 성격특성에 대해 어떻게 인식하고 있는가를 확인하고, 그에 따른 수업만족도를 확인함으로써 실제 현장에서 필요한 정보를 제공하고자 한다. 이에 본 연구는 교사의 성격을 5요인(Big Five) 성격특성으로 구분하고, 수업만족도 요인을 세 가지로 나누어 실증적 관계를 규명하고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 학생들은 교사의 성격을 어떻게 인식하고 있으며, 또한 교사의 수업에 대해 어느 정도 만족하고 있는가?
둘째, 학생의 배경변인(성별, 학교급별, 학교 설립유형별, 학교 소재지별)에 따라 수업만족도의 차이는 어떠한가?
셋째, 학생이 인식한 교사의 성격특성과 학생의 수업만족도의 관계는 어떠한가?
본 연구에서는 위와 같은 연구내용을 탐구하기 위해 문헌연구와 설문조사 방법을 활용하였다. 선행연구 분석을 통하여 교사의 성격특성은 ...
본 연구는 학생이 인식한 교사의 성격특성과 수업만족도의 관계를 확인하기 위해 시도되었다. 이를 통해 현재 학생들이 교사의 성격특성에 대해 어떻게 인식하고 있는가를 확인하고, 그에 따른 수업만족도를 확인함으로써 실제 현장에서 필요한 정보를 제공하고자 한다. 이에 본 연구는 교사의 성격을 5요인(Big Five) 성격특성으로 구분하고, 수업만족도 요인을 세 가지로 나누어 실증적 관계를 규명하고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 학생들은 교사의 성격을 어떻게 인식하고 있으며, 또한 교사의 수업에 대해 어느 정도 만족하고 있는가?
둘째, 학생의 배경변인(성별, 학교급별, 학교 설립유형별, 학교 소재지별)에 따라 수업만족도의 차이는 어떠한가?
셋째, 학생이 인식한 교사의 성격특성과 학생의 수업만족도의 관계는 어떠한가?
본 연구에서는 위와 같은 연구내용을 탐구하기 위해 문헌연구와 설문조사 방법을 활용하였다. 선행연구 분석을 통하여 교사의 성격특성은 외향성, 호감성, 성실성, 정서적 불안정성, 개방성으로 구분하여 선정하였고, 학생의 수업만족도의 구성요소는 학생이해, 지도방법, 지도태도의 세 가지 요인을 선정하였다. 이와 같은 각 구성요소들을 가지고 교사의 성격특성과 학생의 수업만족도와 관련된 설문지를 구성하였다.
이에 따른 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 학생들은 교사의 성격을 어떻게 인식하고 있으며, 또한 교사의 수업에 대해 어느 정도 만족하고 있는가에 대해 학생들은 여교사가 상대적으로 외향적이며, 호감성의 성격을 가지고 있으며, 성실하고, 정서적으로 안정되어 있다고 인식하였다. 또한 지도태도, 학생이해 및 지도방법에 대해서도 여교사가 남교사에 비해 상대적으로 만족도가 높았다.
둘째, 학생의 배경변인(성별, 학교급별, 학교 설립유형별, 학교 소재지별)에 따라 수업만족도의 차이는 어떠한가에 대해 전반적으로 여학생이 남학생에 비해 수업만족도가 높았으며, 중학생이 고등학생에 비해 수업만족도가 높았고, 도시지역의 학교에 재학 중인 학생들이 농촌 등 기타지역 학생들에 비해 수업만족도가 높았다.
셋째, 학생이 인식한 교사의 성격특성과 수업만족도의 관계는 어떠한가에 대해 교사의 성격을 외향적이거나, 개방적으로 인식할 경우에는 학생에 대해 개인적으로 이해하고자 하는 태도에 만족하는 것으로 나타났다. 또한 교사를 개방성이 있고 성실하다고 이해하는 경우, 지도방법에 대한 만족도가 높았다.
본 연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 교사의 성격특성에 따른 수업만족도의 차이는 전반적으로 여교사가 남교사에 비해 상대적으로 높게 나타났으며, 평교사가 부장교사에 비해 수업만족도가 높았다.
둘째, 남학생과 여학생의 차이와 중·고등학생의 차이, 그리고 도시 및 기타 지역의 차이가 나타나며, 이러한 차이를 극복하기 위한 다양한 시도가 필요함을 입증하고 있다.
셋째, 교사의 성격이 외향적이고 개방적일 경우 학생들에 대한 이해의 폭이 넓어 그에 따른 수업만족도가 높았다. 즉 개방성과 성실성의 경우 학생에 대한 존중과 노력에 대해 학생들이 인식하여, 수업만족도가 높게 나타나는 것이다.
본 연구를 종합적으로 볼 때, 교사의 학생들에 대한 이해가 높을수록 학생들의 수업만족도도 높아지며 이는 결국 교사의 역할이 학생 눈높이에 맞춰질 필요성이 있다는 것을 의미한다. 결론적으로 교사의 성격은 학생들에게 지대한 영향을 미치고 있으며, 따라서 교육현장에서 실제 교사의 채용 및 현직교사의 교육에 있어서도 이러한 부분을 고려할 필요가 있을 것이다.
본 연구는 학생이 인식한 교사의 성격특성과 수업만족도의 관계를 확인하기 위해 시도되었다. 이를 통해 현재 학생들이 교사의 성격특성에 대해 어떻게 인식하고 있는가를 확인하고, 그에 따른 수업만족도를 확인함으로써 실제 현장에서 필요한 정보를 제공하고자 한다. 이에 본 연구는 교사의 성격을 5요인(Big Five) 성격특성으로 구분하고, 수업만족도 요인을 세 가지로 나누어 실증적 관계를 규명하고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 학생들은 교사의 성격을 어떻게 인식하고 있으며, 또한 교사의 수업에 대해 어느 정도 만족하고 있는가?
둘째, 학생의 배경변인(성별, 학교급별, 학교 설립유형별, 학교 소재지별)에 따라 수업만족도의 차이는 어떠한가?
셋째, 학생이 인식한 교사의 성격특성과 학생의 수업만족도의 관계는 어떠한가?
본 연구에서는 위와 같은 연구내용을 탐구하기 위해 문헌연구와 설문조사 방법을 활용하였다. 선행연구 분석을 통하여 교사의 성격특성은 외향성, 호감성, 성실성, 정서적 불안정성, 개방성으로 구분하여 선정하였고, 학생의 수업만족도의 구성요소는 학생이해, 지도방법, 지도태도의 세 가지 요인을 선정하였다. 이와 같은 각 구성요소들을 가지고 교사의 성격특성과 학생의 수업만족도와 관련된 설문지를 구성하였다.
이에 따른 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 학생들은 교사의 성격을 어떻게 인식하고 있으며, 또한 교사의 수업에 대해 어느 정도 만족하고 있는가에 대해 학생들은 여교사가 상대적으로 외향적이며, 호감성의 성격을 가지고 있으며, 성실하고, 정서적으로 안정되어 있다고 인식하였다. 또한 지도태도, 학생이해 및 지도방법에 대해서도 여교사가 남교사에 비해 상대적으로 만족도가 높았다.
둘째, 학생의 배경변인(성별, 학교급별, 학교 설립유형별, 학교 소재지별)에 따라 수업만족도의 차이는 어떠한가에 대해 전반적으로 여학생이 남학생에 비해 수업만족도가 높았으며, 중학생이 고등학생에 비해 수업만족도가 높았고, 도시지역의 학교에 재학 중인 학생들이 농촌 등 기타지역 학생들에 비해 수업만족도가 높았다.
셋째, 학생이 인식한 교사의 성격특성과 수업만족도의 관계는 어떠한가에 대해 교사의 성격을 외향적이거나, 개방적으로 인식할 경우에는 학생에 대해 개인적으로 이해하고자 하는 태도에 만족하는 것으로 나타났다. 또한 교사를 개방성이 있고 성실하다고 이해하는 경우, 지도방법에 대한 만족도가 높았다.
본 연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 교사의 성격특성에 따른 수업만족도의 차이는 전반적으로 여교사가 남교사에 비해 상대적으로 높게 나타났으며, 평교사가 부장교사에 비해 수업만족도가 높았다.
둘째, 남학생과 여학생의 차이와 중·고등학생의 차이, 그리고 도시 및 기타 지역의 차이가 나타나며, 이러한 차이를 극복하기 위한 다양한 시도가 필요함을 입증하고 있다.
셋째, 교사의 성격이 외향적이고 개방적일 경우 학생들에 대한 이해의 폭이 넓어 그에 따른 수업만족도가 높았다. 즉 개방성과 성실성의 경우 학생에 대한 존중과 노력에 대해 학생들이 인식하여, 수업만족도가 높게 나타나는 것이다.
본 연구를 종합적으로 볼 때, 교사의 학생들에 대한 이해가 높을수록 학생들의 수업만족도도 높아지며 이는 결국 교사의 역할이 학생 눈높이에 맞춰질 필요성이 있다는 것을 의미한다. 결론적으로 교사의 성격은 학생들에게 지대한 영향을 미치고 있으며, 따라서 교육현장에서 실제 교사의 채용 및 현직교사의 교육에 있어서도 이러한 부분을 고려할 필요가 있을 것이다.
This research is done in order to find out relationship between the personality traits of the teachers recognized by the students and the class satisfaction level of the students. Throughout this process, this study identifies how the students recognize the personality traits of the teachers and how...
This research is done in order to find out relationship between the personality traits of the teachers recognized by the students and the class satisfaction level of the students. Throughout this process, this study identifies how the students recognize the personality traits of the teachers and how this affects the satisfaction level, so it offers useful information for the real field.
Thus this study aims to investigate empirical relationship by dividing the personality traits of the teachers into Big Five factors, setting three factors of class satisfaction level. The research issues for achieving the above goal are as below.
First, How do the students recognize the characteristics of the teacher, and how much are they satisfy with the teacher's class?
Second, how is the satisfaction level different according to the student’s background variables(sex, classes, types of the schools, locations)?
Third, how do the students recognize the relationship between the personality traits of the teacher and class satisfaction level?
In order to investigate the above researches, this study used the methods of document studies and questionnaires. Throughout the pre-analysis, extraversion, agreeableness, conscientiousness, neuroticism and openness were chosen to be the personality traits of the teacher. Also, students understanding, teaching method and teaching attitude were chosen to be the three factors of he instructional satisfaction level. The questionnaires were made with all these factors, in related to the personality traits of the teacher and class satisfaction level.
The research result is as below.
First, regarding the recognition of the students on the characteristics of the teachers and satisfaction level of the teachers’ classes, the students answered that female teachers are relatively extroverted, conscientious, agreeable and emotionally stable. Also, compared to the male teachers, the satisfaction level is relatively higher with the female teachers in regard to teaching attitude, students understanding and teaching method.
Second, regarding the satisfaction level differences according to the student’s background variables(sex, classes, types of the schools, locations), generally the satisfaction levels of the female students, middle school students and city located students are higher than those of the male students, high school students and country located students.
Third, regarding the students’ recognition on the relationship between the personality traits of the teacher and class satisfaction level, when recognizing the personality traits of the teacher as extroverted and open, the students are satisfied with the attitude of the teacher which is to understand the students personally. Also, when the students recognize the teacher as open and conscientious, it affects the satisfaction level of teaching methods.
The below is final conclusions of the study.
First, he instructional satisfaction level according to teachers’ personality traits is found out to be higher with the female teachers compared to the male teachers. Also, the satisfaction level of the regular teacher appeared to be higher than that of the head teacher.
Second, there were differences found out between the male and female students, middle school and high school students and city and countryside students, which proves there needs to be a lot of effort in order to overcome these differences.
Third, when a teacher is extroverted and open, the students tend to understand well that the satisfaction level goes higher. That is, in case of openness and conscientiousness, the students recognize the teachers’ respect and efforts on them that he instructional satisfaction level appeared to be higher.
To summarize the research, as the students understand well their students, he instructional satisfaction level of the students goes higher, which means that it is necessary for the teachers to bring down their eye levels to the students. As a result, the characteristics of the teachers greatly affect the students that these should be considered when employing or educating the teachers in the actual educational fields.
This research is done in order to find out relationship between the personality traits of the teachers recognized by the students and the class satisfaction level of the students. Throughout this process, this study identifies how the students recognize the personality traits of the teachers and how this affects the satisfaction level, so it offers useful information for the real field.
Thus this study aims to investigate empirical relationship by dividing the personality traits of the teachers into Big Five factors, setting three factors of class satisfaction level. The research issues for achieving the above goal are as below.
First, How do the students recognize the characteristics of the teacher, and how much are they satisfy with the teacher's class?
Second, how is the satisfaction level different according to the student’s background variables(sex, classes, types of the schools, locations)?
Third, how do the students recognize the relationship between the personality traits of the teacher and class satisfaction level?
In order to investigate the above researches, this study used the methods of document studies and questionnaires. Throughout the pre-analysis, extraversion, agreeableness, conscientiousness, neuroticism and openness were chosen to be the personality traits of the teacher. Also, students understanding, teaching method and teaching attitude were chosen to be the three factors of he instructional satisfaction level. The questionnaires were made with all these factors, in related to the personality traits of the teacher and class satisfaction level.
The research result is as below.
First, regarding the recognition of the students on the characteristics of the teachers and satisfaction level of the teachers’ classes, the students answered that female teachers are relatively extroverted, conscientious, agreeable and emotionally stable. Also, compared to the male teachers, the satisfaction level is relatively higher with the female teachers in regard to teaching attitude, students understanding and teaching method.
Second, regarding the satisfaction level differences according to the student’s background variables(sex, classes, types of the schools, locations), generally the satisfaction levels of the female students, middle school students and city located students are higher than those of the male students, high school students and country located students.
Third, regarding the students’ recognition on the relationship between the personality traits of the teacher and class satisfaction level, when recognizing the personality traits of the teacher as extroverted and open, the students are satisfied with the attitude of the teacher which is to understand the students personally. Also, when the students recognize the teacher as open and conscientious, it affects the satisfaction level of teaching methods.
The below is final conclusions of the study.
First, he instructional satisfaction level according to teachers’ personality traits is found out to be higher with the female teachers compared to the male teachers. Also, the satisfaction level of the regular teacher appeared to be higher than that of the head teacher.
Second, there were differences found out between the male and female students, middle school and high school students and city and countryside students, which proves there needs to be a lot of effort in order to overcome these differences.
Third, when a teacher is extroverted and open, the students tend to understand well that the satisfaction level goes higher. That is, in case of openness and conscientiousness, the students recognize the teachers’ respect and efforts on them that he instructional satisfaction level appeared to be higher.
To summarize the research, as the students understand well their students, he instructional satisfaction level of the students goes higher, which means that it is necessary for the teachers to bring down their eye levels to the students. As a result, the characteristics of the teachers greatly affect the students that these should be considered when employing or educating the teachers in the actual educational fields.
주제어
#personality
#instructional satisfaction
#satisfaction level
#성격특성
#수업만족도
#Big Five
학위논문 정보
저자
김예나
학위수여기관
대진대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
교육학과
발행연도
2012
총페이지
viii, 144 p.
키워드
personality,
instructional satisfaction,
satisfaction level,
성격특성,
수업만족도,
Big Five
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.