본 논문은 한국과 중국의 단오행사에 대한 양국단오의 어원과 유래, 주요 행사의 공통점과 차이점을 분석하고, 현대 양국가의 대표적 단오행사를 비교 분석하여 각 국가의 특성을 규명하는 데에 있다. 한․중 양국의 단오는 모두 고대사회부터 시작되었으며, 오랜 세월동안 시대의 변화를 겪으면서 전승되고 발전해왔다. 그러나 양국의 단오절 풍속은 많은 공통점과 차이점을 가지고 있다. 따라서 본 논문에서는 한국과 중국이 단오라고 하는 명절을 어떻게 전승하고 있...
본 논문은 한국과 중국의 단오행사에 대한 양국단오의 어원과 유래, 주요 행사의 공통점과 차이점을 분석하고, 현대 양국가의 대표적 단오행사를 비교 분석하여 각 국가의 특성을 규명하는 데에 있다. 한․중 양국의 단오는 모두 고대사회부터 시작되었으며, 오랜 세월동안 시대의 변화를 겪으면서 전승되고 발전해왔다. 그러나 양국의 단오절 풍속은 많은 공통점과 차이점을 가지고 있다. 따라서 본 논문에서는 한국과 중국이 단오라고 하는 명절을 어떻게 전승하고 있으며 어떤 문화적인 특성을 반영하고 있는 가에 주목하였다. 나아가 현재 전승되고 있는 강릉단오제와 굴원고향 단오문화제를 비교하여 미래 발전방향을 고찰하였다. 첫 째, 양국 단오의 유래와 옛날 전승 양상을 양국이 옛날 단오 전승 내용에 어떤 공통점과 차이점을 가지고 있는지 고찰했다. 차이점으로서 한국 단오의 농경의례적인 성격과 제의의 다신신앙 및 천부지모신계, 특징, 농경의례에 기초한 집단 행동적 민속이 집중되어있다는 점을 밝혔다. 공통점으로써 양국에서 전염병 예방, 명절음식을 즐기며 부적을 만들어 액을 막는 것은 유사한 세시라고 할 수 있었다. 둘 째, 현재 전승되고 있는 강릉단오제 및 굴원고향 단오문화제 중심으로 양국 단오축제의 전승 배경과 전승, 행사내용을 살펴보았다. 강릉단오제는 한국의 오랜 축제로 유교식 제사, 굿과 관노가면극, 그리고 흥겨운 놀이판이 함께 어우러지는 종합적인 무형문화축제다. 한마디로 말하자면, 강릉단오제는 옛날 명절로서의 단오의 의미를 오늘날에도 알려주는 축제로, 중국 굴원고향 단오문화제와 구별되는 고대의 종합 예술적, 문학적인 공연문화가 있는 축제이다. 현재 중국에서는 많은 사람들은 단지 단오절과 굴원만 기억하고 조상들의 지혜로운 단오풍속은 갈수록 없어지고 있다. 한국에서도 마찬가지로 산업화와 도시화가 되면서 사람들은 단오풍속을 점차 잊어가고 있다. 단오절이 되면 그저 행사장에 가서 전통문화체험을 통해서 조상들이 어떻게 단오를 지냈는지를 한번 체험하고 말 뿐이다. 대중적인 명절이었던 단오는 단지 어느 지역의 정기 축제행사가 되어 버린 것이다. 심지어 단오가 음력 5월 5일인 것을 모르는 사람도 많이 있다. 전 국민적인 전통명절은 이제 추석과 설날만 남아 있는 듯하다. 하지만 다행스러운 것은 중국의 농촌 지역에서는 아직도 전통적인 단오풍습이 많이 남아 있다는 것이다. 농촌에서 단오절이 되면 집집마다 창포나 쑥을 꺾어 걸고 종자도 만들어서 먹으며, 애들한테 오색실이나 향낭을 만들어서 걸어주기도 한다. 또한 요즘 들어서는 특색 있는 지방단오행사도 회복시키기 위해 노력하고 있는 중이다.
본 논문은 한국과 중국의 단오행사에 대한 양국단오의 어원과 유래, 주요 행사의 공통점과 차이점을 분석하고, 현대 양국가의 대표적 단오행사를 비교 분석하여 각 국가의 특성을 규명하는 데에 있다. 한․중 양국의 단오는 모두 고대사회부터 시작되었으며, 오랜 세월동안 시대의 변화를 겪으면서 전승되고 발전해왔다. 그러나 양국의 단오절 풍속은 많은 공통점과 차이점을 가지고 있다. 따라서 본 논문에서는 한국과 중국이 단오라고 하는 명절을 어떻게 전승하고 있으며 어떤 문화적인 특성을 반영하고 있는 가에 주목하였다. 나아가 현재 전승되고 있는 강릉단오제와 굴원고향 단오문화제를 비교하여 미래 발전방향을 고찰하였다. 첫 째, 양국 단오의 유래와 옛날 전승 양상을 양국이 옛날 단오 전승 내용에 어떤 공통점과 차이점을 가지고 있는지 고찰했다. 차이점으로서 한국 단오의 농경의례적인 성격과 제의의 다신신앙 및 천부지모신계, 특징, 농경의례에 기초한 집단 행동적 민속이 집중되어있다는 점을 밝혔다. 공통점으로써 양국에서 전염병 예방, 명절음식을 즐기며 부적을 만들어 액을 막는 것은 유사한 세시라고 할 수 있었다. 둘 째, 현재 전승되고 있는 강릉단오제 및 굴원고향 단오문화제 중심으로 양국 단오축제의 전승 배경과 전승, 행사내용을 살펴보았다. 강릉단오제는 한국의 오랜 축제로 유교식 제사, 굿과 관노가면극, 그리고 흥겨운 놀이판이 함께 어우러지는 종합적인 무형문화축제다. 한마디로 말하자면, 강릉단오제는 옛날 명절로서의 단오의 의미를 오늘날에도 알려주는 축제로, 중국 굴원고향 단오문화제와 구별되는 고대의 종합 예술적, 문학적인 공연문화가 있는 축제이다. 현재 중국에서는 많은 사람들은 단지 단오절과 굴원만 기억하고 조상들의 지혜로운 단오풍속은 갈수록 없어지고 있다. 한국에서도 마찬가지로 산업화와 도시화가 되면서 사람들은 단오풍속을 점차 잊어가고 있다. 단오절이 되면 그저 행사장에 가서 전통문화체험을 통해서 조상들이 어떻게 단오를 지냈는지를 한번 체험하고 말 뿐이다. 대중적인 명절이었던 단오는 단지 어느 지역의 정기 축제행사가 되어 버린 것이다. 심지어 단오가 음력 5월 5일인 것을 모르는 사람도 많이 있다. 전 국민적인 전통명절은 이제 추석과 설날만 남아 있는 듯하다. 하지만 다행스러운 것은 중국의 농촌 지역에서는 아직도 전통적인 단오풍습이 많이 남아 있다는 것이다. 농촌에서 단오절이 되면 집집마다 창포나 쑥을 꺾어 걸고 종자도 만들어서 먹으며, 애들한테 오색실이나 향낭을 만들어서 걸어주기도 한다. 또한 요즘 들어서는 특색 있는 지방단오행사도 회복시키기 위해 노력하고 있는 중이다.
To investigate the thesis is a research about culture of Dano festival between South Korea and China, that expounds folk custom and traditional culture between the two countries, which has been proved by the comparative research about culture of Dano festival between South Korea and China. Between S...
To investigate the thesis is a research about culture of Dano festival between South Korea and China, that expounds folk custom and traditional culture between the two countries, which has been proved by the comparative research about culture of Dano festival between South Korea and China. Between South Korea and China the Dano festival has some obvious differences by meaning, form and district. The Chinese Dano festival is formed before Han Dynasty and it is related to some historical characters from the Han Dynasty, such as Qu Yuan, Wu Zi Xu, Jie Zi Cui and so on. As time went by, all the literary quotations became the main content of Dano festival in China and all the ceremonies became the principal part of Dano festival in the honor of those historical characters. This summarizes the main aspect and mainstream culture of Dano festival in China. The typical Dano festival cases which are preserved till now are Zigui, Miluo River, Xisai and Suzhou Dano festival which have been awarded as one of the Intangible Cultural Heritage of the world on 30th Sept of 2009. In this thesis, I introduced the Zigui Dano festival customs. The main purpose of the Dano Festival in South Korea is to pray for the crops harvest and people's safety by a series of sacrifices to the nature and the God. It shows a big impact of Confucianism. The most intact aspect of seong-hwang-sacrifice is Gang Nung's Dano festival which has been awarded as one of the Intangible Cultural Heritage of the world on 25th Nov of 2005. The Gang Nung Dano festival contains a series of farming sacrifices ceremonies for Gods, which prays for the annual crops harvest. With the development of the modern society, many traditional cultures are disappearing. Under these circumstances, it is important to protect and develop the traditional culture such as Dano festival. South Korea has done successfully in this area and succeeded in applying Gang Nung Dano festival for the world's intangible cultural heritage. In this aspect, China should learn from the experience of South Korea to protect Chinese traditional culture, especially the traditional festivals.韩国和中国端午文化活动比较研究 端午節是漢文化圈國家共有的民俗節日, 本論文中將著重於中韓兩國端午文化活动的對比來進行研究和討論. 過傳統節日是民族文化認同的重要儀式和環節. 辦好這些傳統節日, 對於弘揚民族文化優秀傳統以及寓含其中的民族精神, 具有多方面的積極意義. 但是近年來, 傳統節日日漸冷落, 失去了以往的魅力, 這背後則體現的是傳統文化的缺失. 端午節作爲中韓兩國共有的節日, 每年陰曆五月初五, 在兩國都會舉行各種活動來紀念這個特殊的日子. 在中國, 端午節又稱端陽, 天中節, 女兒節, 粽包節, 龍舟節, 浴蘭節, 五月節等, 與春節, 中秋節, 淸明節並稱中國民族的四大傳統節日, 端午節在中國有著悠久的曆史傳統, 它始於中國的春秋戰國時期,至今已有2000多年曆史. 在如此漫長的曆史過程中,它伴隨著人類生活方式、思想方式的發展而變化. 從早期單一的辟邪驅瘟主題,逐步發展到兼顧辟邪驅瘟和紀念先賢,兩個主題並重. 其中既包含著我國古代天文學、醫學知識,也體現著人民的忠孝觀念. 而且,隨著科學技術的發展,端午節民俗中具有迷信性質的辟邪色彩逐步淡化,遊戲娛樂成分(特別是其中龍舟競渡)逐步加強. 可以說,端午節的演變過程記錄著中國人走過的曆史腳印. 但在節日起源研究領域裏,自古以來就有很多爭論.具體到端午節起源的研究上,學術史曾經出現過辟邪說、陰陽五行說、紀念屈原說、越王句踐說、紀念伍子胥、曹娥說、吳越民族祭祀龍圖騰說、地蠟說、以及古代越人新年說等等. 但是,民俗學界的主流意見是辟邪說——認爲端午節起源於上古時代辟邪的風俗. 在韓國, 除了與中國共同擁有的別稱重午節, 天中節, 端陽, 女兒節之外, 還有戍衣日是韓國所特有的名稱. 據韓國學者考證, 早在檀君開天時代就有五月五祭祀, 然而朝鮮人直到1785年才對端午做了明確記載. 據可考的曆史記載, 朝鮮民族的端午祭祀活動始自三韓時代,對端午祭的起源,自然也是眾說紛紜. 三國志 已提到朝鮮民族有五月祭天的傳統. 韓國端午以著端午妝, 祭神和食艾糕爲主要特征. 韓國端午繼承了中國古代的端午傳統, 又融合本民族文化的要素, 是全民引以爲自豪的國粹. 在韓國, 端午之所以被稱作“端午祭”, 就是爲突出其祭神這一特質. 代表性的有2005年入籍聯合國“人類口頭和非物質文化遺產代表作”的江陵端午祭, 也成了韓國面向國際的文化、旅遊品牌. 雖然韓國端午源自中國, 但是在流傳中與地方神靈崇拜相結合, 體現出了自己的特色. 通過前文對中韓兩國端午特點的闡述, 我們可以明顯看出兩者的異同之處. 兩國端午日期相同,同爲陰曆五月五日; 紀念目的相同,同爲祈福禳災;總體紀念對象相同,同样有一些地方性祭拜對象; 都講求端午的驅災除病祈福性質,如貼符、懸艾、菖蒲浴等. 不同之處在於, 在中國,思想上,依然沿襲著五月爲惡月的基本觀念,禁忌很多. 爲此出現了很多風俗. 如掛貼鍾馗像或張天師像、 纏五彩絲、 佩戴香囊、避災, 還有喝雄黃酒、菖蒲酒、朱砂酒以及沐浴蘭湯、賽龍舟等風俗. 但是在韓國卻認爲端午是一個‘神的節', 所以將這一天當作是用歌舞來迎接伸到來的日子. 除此之外, 中國端午祭神僅爲形式, 韓國端午祭神爲核心. 當然, 這裏所說的端午習俗, 是指當下仍被民眾有效傳承的習俗, 所列之異同也只是挑兩國端午最具代表性的方面加以比較. 總體而言, 與中國端午節重視避厄祈福相比, 韓國的端午節更加注重向神靈祈求五穀豊饒. 通過中韓端午節的風俗文化比較, 我們不僅了解到中韓兩國人民的傳統生活面貌, 而且還認識到了兩國端午節的共同點和差異點,並對已經逐漸消失的端午節等民族文化有了更深的認識. 2000多年來, 端午節一直是一個多民族的全民防疫祛病、避瘟驅毒、祈求健康長壽的大節日. 在民族文化和祖先的生活智慧逐漸消失的今天, 我們如果不敬畏自己的傳統, 不重視自己的文化, 不形成獨特的紀念風格, 不賦予新時期新內涵, 一些好的、民族的、傳統的東西就會慢慢消失, 直至消亡. 所以, 我們應該去其糟粕, 取其精華, 將民族文化不斷地繼承發揚是我們義不容辭的責任.
To investigate the thesis is a research about culture of Dano festival between South Korea and China, that expounds folk custom and traditional culture between the two countries, which has been proved by the comparative research about culture of Dano festival between South Korea and China. Between South Korea and China the Dano festival has some obvious differences by meaning, form and district. The Chinese Dano festival is formed before Han Dynasty and it is related to some historical characters from the Han Dynasty, such as Qu Yuan, Wu Zi Xu, Jie Zi Cui and so on. As time went by, all the literary quotations became the main content of Dano festival in China and all the ceremonies became the principal part of Dano festival in the honor of those historical characters. This summarizes the main aspect and mainstream culture of Dano festival in China. The typical Dano festival cases which are preserved till now are Zigui, Miluo River, Xisai and Suzhou Dano festival which have been awarded as one of the Intangible Cultural Heritage of the world on 30th Sept of 2009. In this thesis, I introduced the Zigui Dano festival customs. The main purpose of the Dano Festival in South Korea is to pray for the crops harvest and people's safety by a series of sacrifices to the nature and the God. It shows a big impact of Confucianism. The most intact aspect of seong-hwang-sacrifice is Gang Nung's Dano festival which has been awarded as one of the Intangible Cultural Heritage of the world on 25th Nov of 2005. The Gang Nung Dano festival contains a series of farming sacrifices ceremonies for Gods, which prays for the annual crops harvest. With the development of the modern society, many traditional cultures are disappearing. Under these circumstances, it is important to protect and develop the traditional culture such as Dano festival. South Korea has done successfully in this area and succeeded in applying Gang Nung Dano festival for the world's intangible cultural heritage. In this aspect, China should learn from the experience of South Korea to protect Chinese traditional culture, especially the traditional festivals.韩国和中国端午文化活动比较研究 端午節是漢文化圈國家共有的民俗節日, 本論文中將著重於中韓兩國端午文化活动的對比來進行研究和討論. 過傳統節日是民族文化認同的重要儀式和環節. 辦好這些傳統節日, 對於弘揚民族文化優秀傳統以及寓含其中的民族精神, 具有多方面的積極意義. 但是近年來, 傳統節日日漸冷落, 失去了以往的魅力, 這背後則體現的是傳統文化的缺失. 端午節作爲中韓兩國共有的節日, 每年陰曆五月初五, 在兩國都會舉行各種活動來紀念這個特殊的日子. 在中國, 端午節又稱端陽, 天中節, 女兒節, 粽包節, 龍舟節, 浴蘭節, 五月節等, 與春節, 中秋節, 淸明節並稱中國民族的四大傳統節日, 端午節在中國有著悠久的曆史傳統, 它始於中國的春秋戰國時期,至今已有2000多年曆史. 在如此漫長的曆史過程中,它伴隨著人類生活方式、思想方式的發展而變化. 從早期單一的辟邪驅瘟主題,逐步發展到兼顧辟邪驅瘟和紀念先賢,兩個主題並重. 其中既包含著我國古代天文學、醫學知識,也體現著人民的忠孝觀念. 而且,隨著科學技術的發展,端午節民俗中具有迷信性質的辟邪色彩逐步淡化,遊戲娛樂成分(特別是其中龍舟競渡)逐步加強. 可以說,端午節的演變過程記錄著中國人走過的曆史腳印. 但在節日起源研究領域裏,自古以來就有很多爭論.具體到端午節起源的研究上,學術史曾經出現過辟邪說、陰陽五行說、紀念屈原說、越王句踐說、紀念伍子胥、曹娥說、吳越民族祭祀龍圖騰說、地蠟說、以及古代越人新年說等等. 但是,民俗學界的主流意見是辟邪說——認爲端午節起源於上古時代辟邪的風俗. 在韓國, 除了與中國共同擁有的別稱重午節, 天中節, 端陽, 女兒節之外, 還有戍衣日是韓國所特有的名稱. 據韓國學者考證, 早在檀君開天時代就有五月五祭祀, 然而朝鮮人直到1785年才對端午做了明確記載. 據可考的曆史記載, 朝鮮民族的端午祭祀活動始自三韓時代,對端午祭的起源,自然也是眾說紛紜. 三國志 已提到朝鮮民族有五月祭天的傳統. 韓國端午以著端午妝, 祭神和食艾糕爲主要特征. 韓國端午繼承了中國古代的端午傳統, 又融合本民族文化的要素, 是全民引以爲自豪的國粹. 在韓國, 端午之所以被稱作“端午祭”, 就是爲突出其祭神這一特質. 代表性的有2005年入籍聯合國“人類口頭和非物質文化遺產代表作”的江陵端午祭, 也成了韓國面向國際的文化、旅遊品牌. 雖然韓國端午源自中國, 但是在流傳中與地方神靈崇拜相結合, 體現出了自己的特色. 通過前文對中韓兩國端午特點的闡述, 我們可以明顯看出兩者的異同之處. 兩國端午日期相同,同爲陰曆五月五日; 紀念目的相同,同爲祈福禳災;總體紀念對象相同,同样有一些地方性祭拜對象; 都講求端午的驅災除病祈福性質,如貼符、懸艾、菖蒲浴等. 不同之處在於, 在中國,思想上,依然沿襲著五月爲惡月的基本觀念,禁忌很多. 爲此出現了很多風俗. 如掛貼鍾馗像或張天師像、 纏五彩絲、 佩戴香囊、避災, 還有喝雄黃酒、菖蒲酒、朱砂酒以及沐浴蘭湯、賽龍舟等風俗. 但是在韓國卻認爲端午是一個‘神的節', 所以將這一天當作是用歌舞來迎接伸到來的日子. 除此之外, 中國端午祭神僅爲形式, 韓國端午祭神爲核心. 當然, 這裏所說的端午習俗, 是指當下仍被民眾有效傳承的習俗, 所列之異同也只是挑兩國端午最具代表性的方面加以比較. 總體而言, 與中國端午節重視避厄祈福相比, 韓國的端午節更加注重向神靈祈求五穀豊饒. 通過中韓端午節的風俗文化比較, 我們不僅了解到中韓兩國人民的傳統生活面貌, 而且還認識到了兩國端午節的共同點和差異點,並對已經逐漸消失的端午節等民族文化有了更深的認識. 2000多年來, 端午節一直是一個多民族的全民防疫祛病、避瘟驅毒、祈求健康長壽的大節日. 在民族文化和祖先的生活智慧逐漸消失的今天, 我們如果不敬畏自己的傳統, 不重視自己的文化, 不形成獨特的紀念風格, 不賦予新時期新內涵, 一些好的、民族的、傳統的東西就會慢慢消失, 直至消亡. 所以, 我們應該去其糟粕, 取其精華, 將民族文化不斷地繼承發揚是我們義不容辭的責任.
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