공무원 유연근무 활성화에 관한 실증적 연구 : 스마트워크를 중심으로 (An) empirical study on invigoration of flexible working arrangements in public sector : focusing on smart work원문보기
최근 스마트폰의 보급과 클라우드 컴퓨팅 서비스의 활성화와 모바일 기기와 결합된 SNS활성화는 사회 전반에 모바일 라이프를 급속히 확산시켜 시․공간의 제약 없이 어디서나 업무를 수행하는 유연근무 형태인 스마트워크를 현실화하고 있다. 이에 정부는 스마트워크를 통해 IT강국으로서 이미지를 스마트사회 패러다임으로 변화시키고 새로운 도약의 계기로 삼으려고 하며 사회·문화적인 요인의 다양한 변화에 어울리는 새로운 근무 환경인 스마트워크 활성화의 필요성을 인식하고 있다. 따라서 본 공무원 유연근무 활성화에 관한 실증적 연구는 스마트워크 센터 이용 및 활성화 현황, 스마트워크 센터 활성화 설명모형의 검증과 스마트워크 센터 활성화에 미치는 변수군의 상대적 영향력을 분석하고, 이러한 결과들을 토대로 스마트워크 센터의 운영개선 및 이용확산을 위한 정책적 방안을 도출하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구방법은 문헌연구, 설문조사, ...
최근 스마트폰의 보급과 클라우드 컴퓨팅 서비스의 활성화와 모바일 기기와 결합된 SNS활성화는 사회 전반에 모바일 라이프를 급속히 확산시켜 시․공간의 제약 없이 어디서나 업무를 수행하는 유연근무 형태인 스마트워크를 현실화하고 있다. 이에 정부는 스마트워크를 통해 IT강국으로서 이미지를 스마트사회 패러다임으로 변화시키고 새로운 도약의 계기로 삼으려고 하며 사회·문화적인 요인의 다양한 변화에 어울리는 새로운 근무 환경인 스마트워크 활성화의 필요성을 인식하고 있다. 따라서 본 공무원 유연근무 활성화에 관한 실증적 연구는 스마트워크 센터 이용 및 활성화 현황, 스마트워크 센터 활성화 설명모형의 검증과 스마트워크 센터 활성화에 미치는 변수군의 상대적 영향력을 분석하고, 이러한 결과들을 토대로 스마트워크 센터의 운영개선 및 이용확산을 위한 정책적 방안을 도출하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구방법은 문헌연구, 설문조사, 실증연구를 병행하여 실시하였다. 스마트워크 도입에 따른 가장 중요한 요인으로 개인적인 측면과 인프라 측면 및 조직환경 측면의 3가지 요인을 독립변수로 설정한 후, 도출된 문제점과 활용방안을 토대로 중앙행정기관과 지방자치단체 및 공공기관, 3개의 기관 전체에 대하여 스마트워크의 도입에 따른 각 측면에 대해 각 변수별로 3가지 측면(1)가장 영향력을 미치는 요인 2)공통적으로 영향을 미치는 요인 3) 차별적으로 영향을 미치는 요인)에 대한 연구모형을 설정하여 분석하였다. 분석결과로부터 첫 번째 독립변수인 개인적 측면은 스마트센터 이용이유는 주로 출·퇴근 편의와 근무환경이 자유로운 분위기인 것으로 나타났고, 두 번째, 인프라 측면에서 집에서 근무지까지의 평균 시간은 1시간 4분이고, 집에서 센터까지 평균 30분 소요되는 것으로 나타나 스마트워크 센터 근무로 약 34분 출근 소요시간을 감축할 수 있는 것으로 나타났다. 또한 마지막 조직환경 측면에서 자유롭게 신청할 수 없는 문화가 활성화의 장애요인으로 가장 많이 차지하고 있으며, 다음으로 상사·동료와의 교류부족 및 소외감인 것으로 나타났다. 또한, 스마트워크 센터 이용 효과 및 활성화 현황은 첫째, 스마트워크 센터 이용 효과에서 원거리 출퇴근 부담 경감이 가장 높았고, 다음으로 효율적인 업무수행이 가능하다는 의견이 높았다. 둘째, 활성화 현황에서 '개인 삶의 질 향상', '출·퇴근, 업무집중, 여가활용 등을 고려한 근무 만족도'가 높게 도출되었다. 이러한 스마트워크 센터 이용현황 및 활성화 현황의 분석결과를 종합해 보면, 스마트워크 센터 이용에 있어서 응답자자들은 출·퇴근 시간과 근무환경의 문제를 해소하기 위해 센터를 많이 이용하는 것으로 나타나 이와 연관성이 강한 스마트워크 센터의 인프라 측면(접근성과 업무환경 및 서비스)이 중요한 것으로 확인된다. 이러한 개인적 요구가 많음에도 불구하고 조직문화(신청 시 자유로운 분위기, 상사·동료와의 교류 및 소외감)가 개선되지 않아서 실제적인 활성화에 크게 영향을 미치는 것으로 나타나서 이에 대한 개선안 도출이 요구된다. 마지막으로 스마트워크 센터 활성화를 설명하기 위한 모형(개인특성 변수군, 인프라 변수군, 조직환경 변수군)이 응답자의 근무기관별로 구분된 모든 모형에서 통계적으로 유의미한 결과가 도출되어 설명모형이 좋은 것으로 나타났다. 이러한 분석결과로부터 공무원들을 대상으로 향후 전략적 개선방안을 도출하기 위한 활성화에 미치는 공통요인을 도출하였다. 공통요인으로서 인프라 변수군에서 시스템관련 사항(원격업무처리시스템, 영상회의시스템, 시스템장애 시 대응수준)과 개인특성 변수군에서는 이해관계자 대면빈도가 포함되었다. 그리고 조직환경 변수군에서는 신청 시 자유로운 조직문화 및 제도적 완성도가 직장 내 인간관계 보다 많이 영향을 미치는 것으로 이 또한 공통요인에 포함되었다. 특히, 인프라 변수군은 다른 변수에 비하여 상대적 영향력이 큰 것으로 나타나 스마트워크 센터 활성화를 위한 주요한 요인임을 다시 한 번 확인할 수 있었다. 스마트워크 센터 활성화에 미치는 변수군의 상대적 영향력을 분석한 결과 인프라 변수군, 개인특성 변수군 그리고 조직환경 변수군의 순서로 상대적 영향력이 큰 것으로 확인되었다. 또한 이러한 순서는 근무기관에 상관없이 유사하게 나타나 공통적인 특성임을 확인할 수 있었다. 이러한 결과는 활성화 방안 마련에서 전략적 우선순위를 도출하는 실증적 자료로서 활용될 수 있다. 결과적으로 인프라 구축이 스마트워크 센터 활성화에 있어서 반드시 선행되어야 하며 이용자의 업무 특성군을 고려한 활성화 방안 도출이 마련되어야 하며 분석결과를 토대로 개인측면, 인프라 측면 및 조직환경 측면에서 정책적 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 개인적 측면에서 스마트워크의 근무형태를 통해 개인이 느끼는 만족은 직원들의 출퇴근거리 및 시간의 단축, 근무시간의 유연성으로 인해 양육 및 가사 부담의 감소, 건강관리 및 어학연수 등 자기계발에 긍정적인 효과 등의 달
최근 스마트폰의 보급과 클라우드 컴퓨팅 서비스의 활성화와 모바일 기기와 결합된 SNS활성화는 사회 전반에 모바일 라이프를 급속히 확산시켜 시․공간의 제약 없이 어디서나 업무를 수행하는 유연근무 형태인 스마트워크를 현실화하고 있다. 이에 정부는 스마트워크를 통해 IT강국으로서 이미지를 스마트사회 패러다임으로 변화시키고 새로운 도약의 계기로 삼으려고 하며 사회·문화적인 요인의 다양한 변화에 어울리는 새로운 근무 환경인 스마트워크 활성화의 필요성을 인식하고 있다. 따라서 본 공무원 유연근무 활성화에 관한 실증적 연구는 스마트워크 센터 이용 및 활성화 현황, 스마트워크 센터 활성화 설명모형의 검증과 스마트워크 센터 활성화에 미치는 변수군의 상대적 영향력을 분석하고, 이러한 결과들을 토대로 스마트워크 센터의 운영개선 및 이용확산을 위한 정책적 방안을 도출하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구방법은 문헌연구, 설문조사, 실증연구를 병행하여 실시하였다. 스마트워크 도입에 따른 가장 중요한 요인으로 개인적인 측면과 인프라 측면 및 조직환경 측면의 3가지 요인을 독립변수로 설정한 후, 도출된 문제점과 활용방안을 토대로 중앙행정기관과 지방자치단체 및 공공기관, 3개의 기관 전체에 대하여 스마트워크의 도입에 따른 각 측면에 대해 각 변수별로 3가지 측면(1)가장 영향력을 미치는 요인 2)공통적으로 영향을 미치는 요인 3) 차별적으로 영향을 미치는 요인)에 대한 연구모형을 설정하여 분석하였다. 분석결과로부터 첫 번째 독립변수인 개인적 측면은 스마트센터 이용이유는 주로 출·퇴근 편의와 근무환경이 자유로운 분위기인 것으로 나타났고, 두 번째, 인프라 측면에서 집에서 근무지까지의 평균 시간은 1시간 4분이고, 집에서 센터까지 평균 30분 소요되는 것으로 나타나 스마트워크 센터 근무로 약 34분 출근 소요시간을 감축할 수 있는 것으로 나타났다. 또한 마지막 조직환경 측면에서 자유롭게 신청할 수 없는 문화가 활성화의 장애요인으로 가장 많이 차지하고 있으며, 다음으로 상사·동료와의 교류부족 및 소외감인 것으로 나타났다. 또한, 스마트워크 센터 이용 효과 및 활성화 현황은 첫째, 스마트워크 센터 이용 효과에서 원거리 출퇴근 부담 경감이 가장 높았고, 다음으로 효율적인 업무수행이 가능하다는 의견이 높았다. 둘째, 활성화 현황에서 '개인 삶의 질 향상', '출·퇴근, 업무집중, 여가활용 등을 고려한 근무 만족도'가 높게 도출되었다. 이러한 스마트워크 센터 이용현황 및 활성화 현황의 분석결과를 종합해 보면, 스마트워크 센터 이용에 있어서 응답자자들은 출·퇴근 시간과 근무환경의 문제를 해소하기 위해 센터를 많이 이용하는 것으로 나타나 이와 연관성이 강한 스마트워크 센터의 인프라 측면(접근성과 업무환경 및 서비스)이 중요한 것으로 확인된다. 이러한 개인적 요구가 많음에도 불구하고 조직문화(신청 시 자유로운 분위기, 상사·동료와의 교류 및 소외감)가 개선되지 않아서 실제적인 활성화에 크게 영향을 미치는 것으로 나타나서 이에 대한 개선안 도출이 요구된다. 마지막으로 스마트워크 센터 활성화를 설명하기 위한 모형(개인특성 변수군, 인프라 변수군, 조직환경 변수군)이 응답자의 근무기관별로 구분된 모든 모형에서 통계적으로 유의미한 결과가 도출되어 설명모형이 좋은 것으로 나타났다. 이러한 분석결과로부터 공무원들을 대상으로 향후 전략적 개선방안을 도출하기 위한 활성화에 미치는 공통요인을 도출하였다. 공통요인으로서 인프라 변수군에서 시스템관련 사항(원격업무처리시스템, 영상회의시스템, 시스템장애 시 대응수준)과 개인특성 변수군에서는 이해관계자 대면빈도가 포함되었다. 그리고 조직환경 변수군에서는 신청 시 자유로운 조직문화 및 제도적 완성도가 직장 내 인간관계 보다 많이 영향을 미치는 것으로 이 또한 공통요인에 포함되었다. 특히, 인프라 변수군은 다른 변수에 비하여 상대적 영향력이 큰 것으로 나타나 스마트워크 센터 활성화를 위한 주요한 요인임을 다시 한 번 확인할 수 있었다. 스마트워크 센터 활성화에 미치는 변수군의 상대적 영향력을 분석한 결과 인프라 변수군, 개인특성 변수군 그리고 조직환경 변수군의 순서로 상대적 영향력이 큰 것으로 확인되었다. 또한 이러한 순서는 근무기관에 상관없이 유사하게 나타나 공통적인 특성임을 확인할 수 있었다. 이러한 결과는 활성화 방안 마련에서 전략적 우선순위를 도출하는 실증적 자료로서 활용될 수 있다. 결과적으로 인프라 구축이 스마트워크 센터 활성화에 있어서 반드시 선행되어야 하며 이용자의 업무 특성군을 고려한 활성화 방안 도출이 마련되어야 하며 분석결과를 토대로 개인측면, 인프라 측면 및 조직환경 측면에서 정책적 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 개인적 측면에서 스마트워크의 근무형태를 통해 개인이 느끼는 만족은 직원들의 출퇴근거리 및 시간의 단축, 근무시간의 유연성으로 인해 양육 및 가사 부담의 감소, 건강관리 및 어학연수 등 자기계발에 긍정적인 효과 등의 달
Recently, mobile lifestyle is rapidly being expanded with the dissemination of smart phones and the activation of cloud computing services and SNS activation combined with mobile devices in the society as a whole. Without the constraints of time and space, it is possible to do business anywhere in t...
Recently, mobile lifestyle is rapidly being expanded with the dissemination of smart phones and the activation of cloud computing services and SNS activation combined with mobile devices in the society as a whole. Without the constraints of time and space, it is possible to do business anywhere in the form of flexible working and smart work is an actualization. Through smart work, the government is taking a new leap forward in the wake of changing the social paradigm corresponding to social and cultural shift, including a need for the introduction of new working environments. Therefore, government officials offer flexible work to enable empirical research. Based on these results, the Smart Work Center enables utilization and activation status. It also enables the Smart Work Center to verify the model of a group of variables and to analyze the relative influence of Smart Work Centers derived for the spread of operational improvements and policy measures. Research methods for achieving the purpose of this doctoral dissertation include literature reviews, surveys, and empirical studies that were conducted in parallel. Personal aspects of smart work are due to the introduction of the most important factors, and aspects of the organizational environment and infrastructure aspects. Three factors are used as independent variables, and then, based on research on how to draw the problem and how to take advantage of central administrative agencies and local governments are used. For each variable on each side of the public institutions, all three agencies introduced smart work by using three aspects: 1) the most influential factors 2) common factors 3) discriminatory factors. Analysis from the results of the first independent variable individual aspects using smart center reason appeared to be mostly commuting convenience with a working environment with reduced stress. The second, in terms of working from home, we saw the average workplace commute time of 1 hour 4 minutes cut to 34 minutes. In addition, because of the existing culture, it is difficult to develop a new work center culture, due to the barrier, in the hierarchial system concerning the boss, co-workers, and lack of communication and alienation. Furthermore, utilization of the Smart Work Center reduces long distance commuting. More efficient work can be carried out and improved the quality of life for individuals commute, thus being more work focused with leisure time. After activating this system a higher employees satisfaction can be achieved. The results of the analysis of these Smart Work Centers Utilization, and activation status of the respondents in the use of the Smart Work Center helps the users solve the problems of commuting and working environment. The organization becomes stronger, and Smart Work Centers are identified as important infrastructure aspects, improving work environment, and service. The residents wanted to change the existing culture and have better communication with the boss and colleagues. It was determined that this was needed to improve the working condition to increase productivity. The last model explains the activation of the Smart Work Center which includes Personal characteristics variables group, Infrastructure variables group, Organizational culture, and Institutional Variables group. This is separated by the institution of the respondents. All statistically significant results obtained from the model is a good description of the model represented. The results from these analysis are used for the future strategic improvement of the plan drawn on a common factor by the officials. As a common factor, infrastructure variable groups in the system-related matters such as remote business processing system, video conference system, and in the case of a system failure corresponding level. Personal characteristic variables and group stake holders face-to-face frequency were included. Organizational culture, and institutional variable group influence, where applied by a free organizational culture and institutional completeness. Human relations in the workplace and more common factors were also included. In particular, the Smart Work Center for infrastructure variable group appeared to be influential, relative to other variables. The main factors were confirmed once again. The results of the analysis of the relative influence of a group of variables to enable the Smart Work Center Infrastructure variable group were Personal characteristics variables group and organizational culture. The institutional variable group was found to be relatively influential. Also, this sequence appears similar, regardless of the agencies working or common characteristics that could be found. The results derived can be used as empirical data for strategic priority. As a result, infrastructure must precede and enable the Smart Work Center in the task group. After considering the characteristics of the user's task, a plan was drawn from the analysis based on the results of personal aspects, infrastructure aspects and organizational culture aspects. The institution aspects should follow the policy proposal and be similar. These results can be used as empirical data to derive strategic priorities. As a result, the infrastructure of the Smart Work Center must precede the group considering the characteristics of the user's task. A plan can be drawn from the analysis based on the results of personal aspects, infrastructure aspects and the organizational cultural aspects. Institution aspects should be included in the policy proposal as follows: First, the personal aspects of the individuals will feel satisfied with the smart work employees commutes and shortening of the commute time. The flexibility of working hours due to positive self-development, such as the decrease in the burden of child-care and housework, health care and language training effects are obtained. Considering these personal asp
Recently, mobile lifestyle is rapidly being expanded with the dissemination of smart phones and the activation of cloud computing services and SNS activation combined with mobile devices in the society as a whole. Without the constraints of time and space, it is possible to do business anywhere in the form of flexible working and smart work is an actualization. Through smart work, the government is taking a new leap forward in the wake of changing the social paradigm corresponding to social and cultural shift, including a need for the introduction of new working environments. Therefore, government officials offer flexible work to enable empirical research. Based on these results, the Smart Work Center enables utilization and activation status. It also enables the Smart Work Center to verify the model of a group of variables and to analyze the relative influence of Smart Work Centers derived for the spread of operational improvements and policy measures. Research methods for achieving the purpose of this doctoral dissertation include literature reviews, surveys, and empirical studies that were conducted in parallel. Personal aspects of smart work are due to the introduction of the most important factors, and aspects of the organizational environment and infrastructure aspects. Three factors are used as independent variables, and then, based on research on how to draw the problem and how to take advantage of central administrative agencies and local governments are used. For each variable on each side of the public institutions, all three agencies introduced smart work by using three aspects: 1) the most influential factors 2) common factors 3) discriminatory factors. Analysis from the results of the first independent variable individual aspects using smart center reason appeared to be mostly commuting convenience with a working environment with reduced stress. The second, in terms of working from home, we saw the average workplace commute time of 1 hour 4 minutes cut to 34 minutes. In addition, because of the existing culture, it is difficult to develop a new work center culture, due to the barrier, in the hierarchial system concerning the boss, co-workers, and lack of communication and alienation. Furthermore, utilization of the Smart Work Center reduces long distance commuting. More efficient work can be carried out and improved the quality of life for individuals commute, thus being more work focused with leisure time. After activating this system a higher employees satisfaction can be achieved. The results of the analysis of these Smart Work Centers Utilization, and activation status of the respondents in the use of the Smart Work Center helps the users solve the problems of commuting and working environment. The organization becomes stronger, and Smart Work Centers are identified as important infrastructure aspects, improving work environment, and service. The residents wanted to change the existing culture and have better communication with the boss and colleagues. It was determined that this was needed to improve the working condition to increase productivity. The last model explains the activation of the Smart Work Center which includes Personal characteristics variables group, Infrastructure variables group, Organizational culture, and Institutional Variables group. This is separated by the institution of the respondents. All statistically significant results obtained from the model is a good description of the model represented. The results from these analysis are used for the future strategic improvement of the plan drawn on a common factor by the officials. As a common factor, infrastructure variable groups in the system-related matters such as remote business processing system, video conference system, and in the case of a system failure corresponding level. Personal characteristic variables and group stake holders face-to-face frequency were included. Organizational culture, and institutional variable group influence, where applied by a free organizational culture and institutional completeness. Human relations in the workplace and more common factors were also included. In particular, the Smart Work Center for infrastructure variable group appeared to be influential, relative to other variables. The main factors were confirmed once again. The results of the analysis of the relative influence of a group of variables to enable the Smart Work Center Infrastructure variable group were Personal characteristics variables group and organizational culture. The institutional variable group was found to be relatively influential. Also, this sequence appears similar, regardless of the agencies working or common characteristics that could be found. The results derived can be used as empirical data for strategic priority. As a result, infrastructure must precede and enable the Smart Work Center in the task group. After considering the characteristics of the user's task, a plan was drawn from the analysis based on the results of personal aspects, infrastructure aspects and organizational culture aspects. The institution aspects should follow the policy proposal and be similar. These results can be used as empirical data to derive strategic priorities. As a result, the infrastructure of the Smart Work Center must precede the group considering the characteristics of the user's task. A plan can be drawn from the analysis based on the results of personal aspects, infrastructure aspects and the organizational cultural aspects. Institution aspects should be included in the policy proposal as follows: First, the personal aspects of the individuals will feel satisfied with the smart work employees commutes and shortening of the commute time. The flexibility of working hours due to positive self-development, such as the decrease in the burden of child-care and housework, health care and language training effects are obtained. Considering these personal asp
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.