노인 정보화 교육 참여자들의 자기효능감에 관한 연구 : 서울특별시 노인종합복지관을 중심으로 A Study on Self-Efficacy of Participants in Senior Welfare Centers by Computerized Informational Education Programs among the Elderly Persons.원문보기
노인 정보화 교육 참여자들의 자기효능감에 관한 연구 - 서울시 노인종합복지관을 중심으로 - 사회복지전공 신 이 지 도 교 수 허 준 수 본 연구는 노인 정보화 교육 참여자들의 자기효능감에 영향을 미치는 요인들을 알아보기 위하여 서울시에 거주하고 있는 61세 이상의 노인들 중 노인종합복지관에서 실시하고 있는 노인 정보화 교육에 참여하는 노인과 비참여 노인 229명을 대상으로 분석하였다. 자료 분석은 ...
노인 정보화 교육 참여자들의 자기효능감에 관한 연구 - 서울시 노인종합복지관을 중심으로 - 사회복지전공 신 이 지 도 교 수 허 준 수 본 연구는 노인 정보화 교육 참여자들의 자기효능감에 영향을 미치는 요인들을 알아보기 위하여 서울시에 거주하고 있는 61세 이상의 노인들 중 노인종합복지관에서 실시하고 있는 노인 정보화 교육에 참여하는 노인과 비참여 노인 229명을 대상으로 분석하였다. 자료 분석은 SPSS 18.0 for Windows를 이용하여 연구문제에 따라 빈도분석, t-test, ANOVA, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교육 참여유형에 따른 자기효능감은 유의미한 차이가 있는 것으로 조사되었다. 또한 하위요인인 자신감, 자기조절효능감, 과제난이도선호 역시 교육 참여 노인과 비참여 노인 간의 유의미한 차이가 있는 것으로 확인되었다. 둘째, 교육 참여유형에 따른 주요 변인들의 자기효능감 차이는 교육 참여 노인의 경우 신체적 건강상태, 정신적 건강상태, 한달수입, 생활수준에서 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 교육 비참여 노인의 경우 학력, 결혼상태, 신체적 건강상태, 정신적 건강상태, 생활수준에서 통계적 유의한 차이를 보였다. 셋째, 교육 참여유형에 따른 자기효능감과 주요 변인들과의 상관관계는 노인 정보화 교육 참여 노인의 경우 신체적 건강상태, 정신적 건강상태, 한달수입, 생활수준이 자기효능감과 정적상관을 보였고, 교육 비참여 노인의 경우 학력, 결혼상태, 동거가족, 신체적 건강상태, 정신적 건강상태, 한달수입, 생활수준이 자기효능감과 정적상관을 보였다. 넷째, 노인 정보화 교육 참여 노인의 경우 정신적 건강상태가 자기효능감에 영향을 미치는 변인으로 규명되었고, 노인 정보화 교육 비참여 노인을 대상으로 한 분석결과 학력, 결혼상태, 정신적 건강상태가 자기효능감에 영향을 미치는 변인으로 규명되었다. 다섯째, 전체 연구대상자를 대상으로 자기효능감에 영향을 미치는 요인을 알아본 결과 결혼상태, 정신적 건강상태, 노인 정보화 교육 참여유무 등이 자기효능감에 영향을 미치는 것으로 규명되었다. 본 연구가 함의하고 있는 것은 다음과 같다. 첫째, 노인 정보화 교육에 참여한 노인들이 비참여 노인들보다 자기효능감이 높게 나타났다. 이 결과는 노인 정보화 교육이 노인들의 자기효능감을 높일 수 있는 좋은 방법임과 동시에 노인들의 삶의 질 향상에 있어 큰 역할이 될 수 있음을 보여주고 있다. 둘째, 다수의 노인들은 최근에 정보화 교육을 통해 컴퓨터를 사용하는 방법을 익히려 노력하고 있으며, 인터넷을 통해 현대사회를 살아가는데 있어서 유용한 도구의 하나로 사용하고 있다. 따라서 우리는 여태까지 해왔던 노인들을 위한 단순한 컴퓨터 교육방식에 대해서 재고하고, 현대사회를 살아가는데 있어 도움을 줄 수 있고, 취미나 레저를 즐기는 하나의 도구로 사용할 수 있도록 하는 커리큘럼 개발에 노력을 기울여야 한다. 셋째, 자기효능감은 정신적 건강상태와 밀접한 관계가 있는 것으로 조사되었다. 따라서 노인의 정신건강을 위한 노인 심리 정서프로그램 개발이 필요하다.
노인 정보화 교육 참여자들의 자기효능감에 관한 연구 - 서울시 노인종합복지관을 중심으로 - 사회복지전공 신 이 지 도 교 수 허 준 수 본 연구는 노인 정보화 교육 참여자들의 자기효능감에 영향을 미치는 요인들을 알아보기 위하여 서울시에 거주하고 있는 61세 이상의 노인들 중 노인종합복지관에서 실시하고 있는 노인 정보화 교육에 참여하는 노인과 비참여 노인 229명을 대상으로 분석하였다. 자료 분석은 SPSS 18.0 for Windows를 이용하여 연구문제에 따라 빈도분석, t-test, ANOVA, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교육 참여유형에 따른 자기효능감은 유의미한 차이가 있는 것으로 조사되었다. 또한 하위요인인 자신감, 자기조절효능감, 과제난이도선호 역시 교육 참여 노인과 비참여 노인 간의 유의미한 차이가 있는 것으로 확인되었다. 둘째, 교육 참여유형에 따른 주요 변인들의 자기효능감 차이는 교육 참여 노인의 경우 신체적 건강상태, 정신적 건강상태, 한달수입, 생활수준에서 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 교육 비참여 노인의 경우 학력, 결혼상태, 신체적 건강상태, 정신적 건강상태, 생활수준에서 통계적 유의한 차이를 보였다. 셋째, 교육 참여유형에 따른 자기효능감과 주요 변인들과의 상관관계는 노인 정보화 교육 참여 노인의 경우 신체적 건강상태, 정신적 건강상태, 한달수입, 생활수준이 자기효능감과 정적상관을 보였고, 교육 비참여 노인의 경우 학력, 결혼상태, 동거가족, 신체적 건강상태, 정신적 건강상태, 한달수입, 생활수준이 자기효능감과 정적상관을 보였다. 넷째, 노인 정보화 교육 참여 노인의 경우 정신적 건강상태가 자기효능감에 영향을 미치는 변인으로 규명되었고, 노인 정보화 교육 비참여 노인을 대상으로 한 분석결과 학력, 결혼상태, 정신적 건강상태가 자기효능감에 영향을 미치는 변인으로 규명되었다. 다섯째, 전체 연구대상자를 대상으로 자기효능감에 영향을 미치는 요인을 알아본 결과 결혼상태, 정신적 건강상태, 노인 정보화 교육 참여유무 등이 자기효능감에 영향을 미치는 것으로 규명되었다. 본 연구가 함의하고 있는 것은 다음과 같다. 첫째, 노인 정보화 교육에 참여한 노인들이 비참여 노인들보다 자기효능감이 높게 나타났다. 이 결과는 노인 정보화 교육이 노인들의 자기효능감을 높일 수 있는 좋은 방법임과 동시에 노인들의 삶의 질 향상에 있어 큰 역할이 될 수 있음을 보여주고 있다. 둘째, 다수의 노인들은 최근에 정보화 교육을 통해 컴퓨터를 사용하는 방법을 익히려 노력하고 있으며, 인터넷을 통해 현대사회를 살아가는데 있어서 유용한 도구의 하나로 사용하고 있다. 따라서 우리는 여태까지 해왔던 노인들을 위한 단순한 컴퓨터 교육방식에 대해서 재고하고, 현대사회를 살아가는데 있어 도움을 줄 수 있고, 취미나 레저를 즐기는 하나의 도구로 사용할 수 있도록 하는 커리큘럼 개발에 노력을 기울여야 한다. 셋째, 자기효능감은 정신적 건강상태와 밀접한 관계가 있는 것으로 조사되었다. 따라서 노인의 정신건강을 위한 노인 심리 정서프로그램 개발이 필요하다.
A Study on Self-Efficacy of Participants in Senior Welfare Centers by Computerized Informational Education Programs among the Elderly Persons. SHIN YI Department of Social Welfare Graduate School Soongsil University The purpose of this study was to examine major determinants of self-efficacy among p...
A Study on Self-Efficacy of Participants in Senior Welfare Centers by Computerized Informational Education Programs among the Elderly Persons. SHIN YI Department of Social Welfare Graduate School Soongsil University The purpose of this study was to examine major determinants of self-efficacy among participants of computerized informational education programs among the elderly persons. For this research, data were collected from those over 61 years old of residents in Seoul, both participants' of computerized informational education programs and non-participants' among the elderly persons, and there were two hundred twenty nine respondents in this study. For the descriptive statistics, T-test, ANOVA, correlation analysis and multiple regression analysis were analyzed by SPSS 18.0 for Windows for this study. The main results can be summarized as following. First, there was significant differences in self-efficacy between the participation and non-participations of computerized informational education programs among the elderly persons. And self-efficacy's subtypes that self-confidential, self-regular efficacy, difficult of task were meaningful differences between the participations and non-participations of computerized informational education programs among the elderly persons. Second, participants' physical health, mental health, monthly income, and economical levels were statistically significant differences to self-efficacy. And non-participations' education level, marital status, physical health, mental health, and economical levels were statistically significant differences in self-efficacy. Third, participations' self-efficacy was positively correlated to their physical health, mental health, monthly income, and economical levels. In case of non-participants' group self-efficacy was positively correlated to their education level, marital status, living arrangements, physical health, mental health, monthly income, and economical levels. Fourth, self-efficacy level was effected by their mental health status in participants' group of computerized informational education programs among the elderly persons, and education level, marital status, and mental health status in non-participants' group. Fifth, all respondents' marital status, mental health, and participating experience in this study were the major determinants of their level of self-efficacy effected on one's self-efficacy. The implications of this study as follows; First, in this study, the elderly persons who participated in computerized informational education programs among the elderly persons had higher self-efficacy levels than non-participated in computerized informational education programs among the elderly persons. This result showed that computerized informational education programs among the elderly persons could be a good method for improvement of senior's self-efficacy, and also it could be a important role in the late adulthood. Second, the elderly persons are trying to learn how to use computers and internet through computerized informational education programs among the elderly persons recently, and they also use the internet as a useful tool for living in contemporary society. So, we should reconsider our present method to educate how to use the computer for the elderly, make an effort to develop the better curriculums, which could help them in modern life and enjoy it as a useful tool for hobby or leisure. Third, self-efficacy was closely related to their mental health status. So, we need to improve mental health programs for the elderly persons.
A Study on Self-Efficacy of Participants in Senior Welfare Centers by Computerized Informational Education Programs among the Elderly Persons. SHIN YI Department of Social Welfare Graduate School Soongsil University The purpose of this study was to examine major determinants of self-efficacy among participants of computerized informational education programs among the elderly persons. For this research, data were collected from those over 61 years old of residents in Seoul, both participants' of computerized informational education programs and non-participants' among the elderly persons, and there were two hundred twenty nine respondents in this study. For the descriptive statistics, T-test, ANOVA, correlation analysis and multiple regression analysis were analyzed by SPSS 18.0 for Windows for this study. The main results can be summarized as following. First, there was significant differences in self-efficacy between the participation and non-participations of computerized informational education programs among the elderly persons. And self-efficacy's subtypes that self-confidential, self-regular efficacy, difficult of task were meaningful differences between the participations and non-participations of computerized informational education programs among the elderly persons. Second, participants' physical health, mental health, monthly income, and economical levels were statistically significant differences to self-efficacy. And non-participations' education level, marital status, physical health, mental health, and economical levels were statistically significant differences in self-efficacy. Third, participations' self-efficacy was positively correlated to their physical health, mental health, monthly income, and economical levels. In case of non-participants' group self-efficacy was positively correlated to their education level, marital status, living arrangements, physical health, mental health, monthly income, and economical levels. Fourth, self-efficacy level was effected by their mental health status in participants' group of computerized informational education programs among the elderly persons, and education level, marital status, and mental health status in non-participants' group. Fifth, all respondents' marital status, mental health, and participating experience in this study were the major determinants of their level of self-efficacy effected on one's self-efficacy. The implications of this study as follows; First, in this study, the elderly persons who participated in computerized informational education programs among the elderly persons had higher self-efficacy levels than non-participated in computerized informational education programs among the elderly persons. This result showed that computerized informational education programs among the elderly persons could be a good method for improvement of senior's self-efficacy, and also it could be a important role in the late adulthood. Second, the elderly persons are trying to learn how to use computers and internet through computerized informational education programs among the elderly persons recently, and they also use the internet as a useful tool for living in contemporary society. So, we should reconsider our present method to educate how to use the computer for the elderly, make an effort to develop the better curriculums, which could help them in modern life and enjoy it as a useful tool for hobby or leisure. Third, self-efficacy was closely related to their mental health status. So, we need to improve mental health programs for the elderly persons.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.