국문초록 한류의 영향에 관한 연구: 아시아 지역 문화콘텐츠에 대한 영향을 중심으로 장 옥 수 문화콘텐츠 학과 숭실대학교 대학원 한국은 해방이후 경공업, 중공업, IT산업을 필두로 놀라운 경제성장을 이루어 왔다. 그러나 2000년대 이후 중국의 매서운 추격에 뚜렷한 성장 동력산업을 잃고 잠재 성장률이 지속적으로 하락해 왔다. 따라서 수출다변화를 통한 새로운 경제성장의 동력을 찾고 일자리 창출이 시급한 상황이다. 이러한 상황에서 전 세계 각지에서 나타나는 한류열풍은 새로운 가능성을 제시하고 있다. 문화 ...
국문초록 한류의 영향에 관한 연구: 아시아 지역 문화콘텐츠에 대한 영향을 중심으로 장 옥 수 문화콘텐츠 학과 숭실대학교 대학원 한국은 해방이후 경공업, 중공업, IT산업을 필두로 놀라운 경제성장을 이루어 왔다. 그러나 2000년대 이후 중국의 매서운 추격에 뚜렷한 성장 동력산업을 잃고 잠재 성장률이 지속적으로 하락해 왔다. 따라서 수출다변화를 통한 새로운 경제성장의 동력을 찾고 일자리 창출이 시급한 상황이다. 이러한 상황에서 전 세계 각지에서 나타나는 한류열풍은 새로운 가능성을 제시하고 있다. 문화 콘텐츠 산업은 다른 산업보다 생산유발계수와 고용유발계수가 높은 것으로 분석되고 있고 세계시장규모에서도 자동차 시장을 앞설 정도로 가능성이 무궁무진한 산업이다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 한류가 아시아지역에서의 문제점으로 첫째, 콘텐츠 업계의 경쟁력 부족, 둘째, 콘텐츠의 다양성 부족, 셋째, 콘텐츠의 지속성, 넷째, 문화시장에 대한 치밀한 분석과 전략 부재, 다섯째, 고난이도 산업 및 재정지원 방법의 한계, 여섯째, 반 한류 현상 등의 문제가 있다. 한류 지속화를 위한 대책으로 우선, 문화콘텐츠의 직적 수준 제고, 둘째, 트랜드와 전통의 조화, 셋째, 한류 인터넷 포털 개발, 넷째, 반 한류 정서에 대응, 다섯째, 마케팅 강화 및 활용 확대 등이 있다. 한류 문화의 진출이 한국의 국가 이미지 및 상품 브랜드의 가치를 제고 시켜왔기에, 앞으로도 한류를 더욱 넓히고, 수출증대에 계속적인 영향을 미칠 수 있도록 한류 마케팅효과도 극대화 시켜야 할 것이다.
국문초록 한류의 영향에 관한 연구: 아시아 지역 문화콘텐츠에 대한 영향을 중심으로 장 옥 수 문화콘텐츠 학과 숭실대학교 대학원 한국은 해방이후 경공업, 중공업, IT산업을 필두로 놀라운 경제성장을 이루어 왔다. 그러나 2000년대 이후 중국의 매서운 추격에 뚜렷한 성장 동력산업을 잃고 잠재 성장률이 지속적으로 하락해 왔다. 따라서 수출다변화를 통한 새로운 경제성장의 동력을 찾고 일자리 창출이 시급한 상황이다. 이러한 상황에서 전 세계 각지에서 나타나는 한류열풍은 새로운 가능성을 제시하고 있다. 문화 콘텐츠 산업은 다른 산업보다 생산유발계수와 고용유발계수가 높은 것으로 분석되고 있고 세계시장규모에서도 자동차 시장을 앞설 정도로 가능성이 무궁무진한 산업이다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 한류가 아시아지역에서의 문제점으로 첫째, 콘텐츠 업계의 경쟁력 부족, 둘째, 콘텐츠의 다양성 부족, 셋째, 콘텐츠의 지속성, 넷째, 문화시장에 대한 치밀한 분석과 전략 부재, 다섯째, 고난이도 산업 및 재정지원 방법의 한계, 여섯째, 반 한류 현상 등의 문제가 있다. 한류 지속화를 위한 대책으로 우선, 문화콘텐츠의 직적 수준 제고, 둘째, 트랜드와 전통의 조화, 셋째, 한류 인터넷 포털 개발, 넷째, 반 한류 정서에 대응, 다섯째, 마케팅 강화 및 활용 확대 등이 있다. 한류 문화의 진출이 한국의 국가 이미지 및 상품 브랜드의 가치를 제고 시켜왔기에, 앞으로도 한류를 더욱 넓히고, 수출증대에 계속적인 영향을 미칠 수 있도록 한류 마케팅효과도 극대화 시켜야 할 것이다.
ABSTRACT A Study on the Influence of Hanryu : Focusing on the Influences on the Culture Content in Asia ZHANG, YUXIU Department of Cultural content Graduate School of Soongsil University After liberation, South Korea’s LED industry, heavy industry and IT industry have gained a remarkable growth econ...
ABSTRACT A Study on the Influence of Hanryu : Focusing on the Influences on the Culture Content in Asia ZHANG, YUXIU Department of Cultural content Graduate School of Soongsil University After liberation, South Korea’s LED industry, heavy industry and IT industry have gained a remarkable growth economically. However, with China’s rapid development since 2000, it also has lost its driving force, and potential growth rate has consistently declined. It is an emergency to look for a new drive to grow the economy through promoting diversification of export and creating employment opportunities. In the circumstances, we can create new possibilities from Hallyu Wave appears all over the world. Compared to other industries, Information Culture industry enjoy the highest rate in terms of production incentives and employment induced. In the world market, it may surpass the car market and become the biggest market in the world. The results of my research can be concluded as follows: The problems Hallyu has in the Asian areas: Firstly, it lacks of the competitive information industry. Secondly, it lacks of diversification. Thirdly, sustainablity. Fourthly, it didn’t throughly analyze cultural market and make a proper strategy. Fifthly, the limitation of some industry and financial support. Lastly, anti-Hallyu wave phenomenon. The strategies for Hallyu’s growth: First of all, increase the quality of culture. Secondly, mix something new and traditional. Thirdly, the development of website about Hallyu wave. Fourthly, response to anti Hallyu wave. Fifthly, increase marketing effort and expand the use of range. The expanse of Korean culture makes Korean national brands and product value enhance greatly. If we want to expand Hallyu consistently in the future, we have to add influence of export unceasingly, as well as increase the effectiveness of marketing of Hallyu to the most.
ABSTRACT A Study on the Influence of Hanryu : Focusing on the Influences on the Culture Content in Asia ZHANG, YUXIU Department of Cultural content Graduate School of Soongsil University After liberation, South Korea’s LED industry, heavy industry and IT industry have gained a remarkable growth economically. However, with China’s rapid development since 2000, it also has lost its driving force, and potential growth rate has consistently declined. It is an emergency to look for a new drive to grow the economy through promoting diversification of export and creating employment opportunities. In the circumstances, we can create new possibilities from Hallyu Wave appears all over the world. Compared to other industries, Information Culture industry enjoy the highest rate in terms of production incentives and employment induced. In the world market, it may surpass the car market and become the biggest market in the world. The results of my research can be concluded as follows: The problems Hallyu has in the Asian areas: Firstly, it lacks of the competitive information industry. Secondly, it lacks of diversification. Thirdly, sustainablity. Fourthly, it didn’t throughly analyze cultural market and make a proper strategy. Fifthly, the limitation of some industry and financial support. Lastly, anti-Hallyu wave phenomenon. The strategies for Hallyu’s growth: First of all, increase the quality of culture. Secondly, mix something new and traditional. Thirdly, the development of website about Hallyu wave. Fourthly, response to anti Hallyu wave. Fifthly, increase marketing effort and expand the use of range. The expanse of Korean culture makes Korean national brands and product value enhance greatly. If we want to expand Hallyu consistently in the future, we have to add influence of export unceasingly, as well as increase the effectiveness of marketing of Hallyu to the most.
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