인간은 일상생활에서 매 순간마다 선택이나 결정을 한다. 즉 자신의 삶과 관련된 크고 작은 일들에 대하여 결정을 해야만 하는 상황에 처하게 된다. 이러한 사회 속에서 보다 독립적이고 자립된 생활을 해나가기 위해서는 스스로 판단하고 행동할 줄 아는 능력이 요구되어진다.
전통적으로 지적장애인은 매우 구조화된 환경에서 생활하고 근로하였기 때문에 그들의 삶에서 스스로 결정할 수 없는 것으로 인식되었고, 장애를 가졌다는 이유만으로 자발적인 결정과 선택에 제한이 많았다. 그러나 최근의 연구에서는 중증장애인 또는 지적장애인이 자기결정 행동을 취하는 경향이 일반인과 차이가 없다고 보고하고 있다.
지적장애 성인의 자기결정능력을 향상시킬 수 있는 활동에는 여러분야가 있지만 일반적으로 여가활동을 통해서 그 능력이 향상될 수 있다. 지역사회에서의 독립적인 생활이 특수교육의 궁극적인 목적이라고 볼 때 여가활동은 지역사회로의 성공적인 통합을 결정하는 요소들 중 하나가 되었다. 다양한 여가활동 중에서도 ...
인간은 일상생활에서 매 순간마다 선택이나 결정을 한다. 즉 자신의 삶과 관련된 크고 작은 일들에 대하여 결정을 해야만 하는 상황에 처하게 된다. 이러한 사회 속에서 보다 독립적이고 자립된 생활을 해나가기 위해서는 스스로 판단하고 행동할 줄 아는 능력이 요구되어진다.
전통적으로 지적장애인은 매우 구조화된 환경에서 생활하고 근로하였기 때문에 그들의 삶에서 스스로 결정할 수 없는 것으로 인식되었고, 장애를 가졌다는 이유만으로 자발적인 결정과 선택에 제한이 많았다. 그러나 최근의 연구에서는 중증장애인 또는 지적장애인이 자기결정 행동을 취하는 경향이 일반인과 차이가 없다고 보고하고 있다.
지적장애 성인의 자기결정능력을 향상시킬 수 있는 활동에는 여러분야가 있지만 일반적으로 여가활동을 통해서 그 능력이 향상될 수 있다. 지역사회에서의 독립적인 생활이 특수교육의 궁극적인 목적이라고 볼 때 여가활동은 지역사회로의 성공적인 통합을 결정하는 요소들 중 하나가 되었다. 다양한 여가활동 중에서도 보드게임은 남녀노소 모두가 즐길 수 있는 여가로서 공간이 협소하더라도 게임을 할 수 있고, 누구나 쉽게 배울 수 있다는 장점으로 인해 많은 사람들에게 흥미를 유발시키며 만족감을 준다.
이에 본 연구의 주된 목적은 성인 지적장애인에게 보드게임을 통한 여가프로그램을 실시하여 자기결정능력 향상에 미치는 효과를 검증하고자 한다.
본 연구는 단일대상연구로써, 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 여가활동이 성인 지적장애인의 자율성에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 여가활동이 성인 지적장애인의 자기규칙에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 여가활동이 성인 지적장애인의 심리적 역량에 미치는 영향은 어떠한가? 넷째, 여가활동이 성인 지적장애인의 자아실현에 미치는 영향은 어떠한가?
이를 위하여 연구대상은 A시의 장애인 주간보호센터를 이용하며, 낮 동안의 보호를 받고 있는 성인 지적장애인 3명을 선정하였다. 실험기간은 2012년 9월 3일부터 2012년 11월 30일까지 3개월 동안 주3회씩 25회기를 실시하여 보드프로그램을 진행하고, 관찰자2명이 대상자의 행동을 점수화하여 체크리스트에 기록하였다. 자료처리는 보드게임을 독립변인으로 하고, 자기결정능력의 하위요소 4가지를 종속변인으로 하여 행동을 관찰, 점수화하여 ABAB설계를 통해 변화양상을 그래프로 나타내었다. 시중에서 판매하고 있는 보드게임 중에 성인들에게 인기가 있고 교육용으로 자기결정능력을 향상시키는 보드게임을 선정 하였고, 자기결정능력을 측정하기 위해 사용한 도구는 미국정신지체협회(Arc)가 간행한 The Arc's Self-Determination Scale (Wehmeyer, & Kelchner, 1995)의 구조를 단일대상연구를 위한 지적장애인성인의 수준에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다.
첫째, 보드게임을 통한 여가활동 프로그램이 성인 지적장애인의 자율성에 미치는 영향을 분석한 결과, 보드게임을 통한 여가활동 프로그램이 성인 지적장애인의 자율성 향상에 기여하는 것으로 밝혀졌다.
둘째, 보드게임을 통한 여가활동 프로그램이 성인 지적장애인의 자기규칙 향상에 미치는 영향을 분석한 결과, 보드게임을 통한 여가활동 프로그램이 성인 지적장애인의 자기규칙 향상에 기여하는 것으로 밝혀졌다.
셋째, 보드게임을 통한 여가활동 프로그램이 성인 지적장애인의 심리적 역량에 미치는 영향을 분석한 결과 보드게임을 통한 여가활동 프로그램이 성인 지적장애인의 심리적 역량 강화에 기여하는 것으로 밝혀졌다.
넷째, 보드게임을 통한 여가활동 프로그램이 성인 지적장애인의 자아실현에 미치는 영향을 분석한 결과 보드게임을 통한 여가활동 프로그램이 성인 지적장애인의 자아실현 향상에 기여하는 것으로 밝혀졌다.
인간은 일상생활에서 매 순간마다 선택이나 결정을 한다. 즉 자신의 삶과 관련된 크고 작은 일들에 대하여 결정을 해야만 하는 상황에 처하게 된다. 이러한 사회 속에서 보다 독립적이고 자립된 생활을 해나가기 위해서는 스스로 판단하고 행동할 줄 아는 능력이 요구되어진다.
전통적으로 지적장애인은 매우 구조화된 환경에서 생활하고 근로하였기 때문에 그들의 삶에서 스스로 결정할 수 없는 것으로 인식되었고, 장애를 가졌다는 이유만으로 자발적인 결정과 선택에 제한이 많았다. 그러나 최근의 연구에서는 중증장애인 또는 지적장애인이 자기결정 행동을 취하는 경향이 일반인과 차이가 없다고 보고하고 있다.
지적장애 성인의 자기결정능력을 향상시킬 수 있는 활동에는 여러분야가 있지만 일반적으로 여가활동을 통해서 그 능력이 향상될 수 있다. 지역사회에서의 독립적인 생활이 특수교육의 궁극적인 목적이라고 볼 때 여가활동은 지역사회로의 성공적인 통합을 결정하는 요소들 중 하나가 되었다. 다양한 여가활동 중에서도 보드게임은 남녀노소 모두가 즐길 수 있는 여가로서 공간이 협소하더라도 게임을 할 수 있고, 누구나 쉽게 배울 수 있다는 장점으로 인해 많은 사람들에게 흥미를 유발시키며 만족감을 준다.
이에 본 연구의 주된 목적은 성인 지적장애인에게 보드게임을 통한 여가프로그램을 실시하여 자기결정능력 향상에 미치는 효과를 검증하고자 한다.
본 연구는 단일대상연구로써, 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 여가활동이 성인 지적장애인의 자율성에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 여가활동이 성인 지적장애인의 자기규칙에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 여가활동이 성인 지적장애인의 심리적 역량에 미치는 영향은 어떠한가? 넷째, 여가활동이 성인 지적장애인의 자아실현에 미치는 영향은 어떠한가?
이를 위하여 연구대상은 A시의 장애인 주간보호센터를 이용하며, 낮 동안의 보호를 받고 있는 성인 지적장애인 3명을 선정하였다. 실험기간은 2012년 9월 3일부터 2012년 11월 30일까지 3개월 동안 주3회씩 25회기를 실시하여 보드프로그램을 진행하고, 관찰자2명이 대상자의 행동을 점수화하여 체크리스트에 기록하였다. 자료처리는 보드게임을 독립변인으로 하고, 자기결정능력의 하위요소 4가지를 종속변인으로 하여 행동을 관찰, 점수화하여 ABAB설계를 통해 변화양상을 그래프로 나타내었다. 시중에서 판매하고 있는 보드게임 중에 성인들에게 인기가 있고 교육용으로 자기결정능력을 향상시키는 보드게임을 선정 하였고, 자기결정능력을 측정하기 위해 사용한 도구는 미국정신지체협회(Arc)가 간행한 The Arc's Self-Determination Scale (Wehmeyer, & Kelchner, 1995)의 구조를 단일대상연구를 위한 지적장애인성인의 수준에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다.
첫째, 보드게임을 통한 여가활동 프로그램이 성인 지적장애인의 자율성에 미치는 영향을 분석한 결과, 보드게임을 통한 여가활동 프로그램이 성인 지적장애인의 자율성 향상에 기여하는 것으로 밝혀졌다.
둘째, 보드게임을 통한 여가활동 프로그램이 성인 지적장애인의 자기규칙 향상에 미치는 영향을 분석한 결과, 보드게임을 통한 여가활동 프로그램이 성인 지적장애인의 자기규칙 향상에 기여하는 것으로 밝혀졌다.
셋째, 보드게임을 통한 여가활동 프로그램이 성인 지적장애인의 심리적 역량에 미치는 영향을 분석한 결과 보드게임을 통한 여가활동 프로그램이 성인 지적장애인의 심리적 역량 강화에 기여하는 것으로 밝혀졌다.
넷째, 보드게임을 통한 여가활동 프로그램이 성인 지적장애인의 자아실현에 미치는 영향을 분석한 결과 보드게임을 통한 여가활동 프로그램이 성인 지적장애인의 자아실현 향상에 기여하는 것으로 밝혀졌다.
People have to make a decision or choice at every moment in daily
routine life, no matter whether it's important or not for their lives. To
lead an independent and self-reliant life, they should be capable of
making a judgment on their own.
Typically, people with intellectual disabilities live and w...
People have to make a decision or choice at every moment in daily
routine life, no matter whether it's important or not for their lives. To
lead an independent and self-reliant life, they should be capable of
making a judgment on their own.
Typically, people with intellectual disabilities live and work in very
structured environments, and they are considered not to make a decision
on their own, and there are lots of barriers to their spontaneous decision
making and choice just on the ground that they have disabilities. But
recent studies established that there are no differences between people
with severe disabilities or with intellectual disabilities and people without
disabilities in self-determination and doing what's determined to do.
There are a wide range of activities to improve the self-determination
skills of adults with intellectual disabilities, and leisure activities are one
of general ways to boost self-determination skills. If living an
independent life in local community is the ultimate goal of special
education, leisure activities are one of the factors to determine successful
integration into local community. Among a variety of leisure activities,
board game is easy to enjoy irrespective of gender and age. It's possible
to play board game even in a small space, and that is easy to learn.
Thanks to such benefits, board game is intriguing and gives satisfaction
to many people.
The purpose of this study was to examine the effects of a leisure
program of board game on the improvement of the self-determination
skills of adults with intellectual disabilities.
A single-subject research was implemented, and four research questions
were posed:
1. What influence do leisure activities exert on the autonomy of adults
with intellectual disabilities?
2. What influence do leisure activities exert on the self-regulations of
adults with intellectual disabilities?
3. What influence do leisure activities exert on the psychological
competency of adults with intellectual disabilities?
4. What influence do leisure activities exert on the self-realization of
adults with intellectual disabilities?
The subject in this study were three adults with intellectual disabilities
who were provided with care during daytime at a daycare center for the
disabled in the city of A. An experiment was implemented in 25 sessions
during a three-month period of time from September 3 to November 30,
2012, three times a week, by offering a board game program. Their
behaviors were graded by two observers, and their scores were recorded
on a checklist. As for data analysis, board game was selected as an
independent variable, and the subfactors of self-determination skills were
selected as dependent variables. And then an ABAB design was utilized
to make a graph of their behavioral change scores. Among different kinds
of board games on the market, a board game for education that was
popular among adults and could improve self-determination skills was
selected. The instrument used to assess their self-determination skills
was the ARC's Self-Determination Scale(Wehmeyer & Kelchner, 1995),
which was published by the American Association on Mental Retardation.
This scale was modified to be appropriate at the level of the adults with
intellectual disabilities to make a single-subject research.
The findings of the study were as follows:
First, how the leisure program that used the board game affected the
autonomy of the adults with intellectual disabilities was analyzed, and the
program was found to make a contribution to the improvement of the
autonomy of the adults with intellectual disabilities.
Second, how the leisure program that used the board game affected the
self-regulations of the adults with intellectual disabilities was analyzed,
and the program was found to make a contribution to the improvement of
the self-regulations of the adults with intellectual disabilities.
Third, how the leisure program that used the board game affected the
psychological competency of the adults with intellectual disabilities was
analyzed, and the program was found to make a contribution to the
improvement of the psychological competency of the adults with
intellectual disabilities.
Fourth, how the leisure program that used the board game affected the
self-realization of the adults with intellectual disabilities among selfdetermination
skills was analyzed, and the program was found to make a
contribution to the improvement of the self-realization of the adults with
intellectual disabilities.
People have to make a decision or choice at every moment in daily
routine life, no matter whether it's important or not for their lives. To
lead an independent and self-reliant life, they should be capable of
making a judgment on their own.
Typically, people with intellectual disabilities live and work in very
structured environments, and they are considered not to make a decision
on their own, and there are lots of barriers to their spontaneous decision
making and choice just on the ground that they have disabilities. But
recent studies established that there are no differences between people
with severe disabilities or with intellectual disabilities and people without
disabilities in self-determination and doing what's determined to do.
There are a wide range of activities to improve the self-determination
skills of adults with intellectual disabilities, and leisure activities are one
of general ways to boost self-determination skills. If living an
independent life in local community is the ultimate goal of special
education, leisure activities are one of the factors to determine successful
integration into local community. Among a variety of leisure activities,
board game is easy to enjoy irrespective of gender and age. It's possible
to play board game even in a small space, and that is easy to learn.
Thanks to such benefits, board game is intriguing and gives satisfaction
to many people.
The purpose of this study was to examine the effects of a leisure
program of board game on the improvement of the self-determination
skills of adults with intellectual disabilities.
A single-subject research was implemented, and four research questions
were posed:
1. What influence do leisure activities exert on the autonomy of adults
with intellectual disabilities?
2. What influence do leisure activities exert on the self-regulations of
adults with intellectual disabilities?
3. What influence do leisure activities exert on the psychological
competency of adults with intellectual disabilities?
4. What influence do leisure activities exert on the self-realization of
adults with intellectual disabilities?
The subject in this study were three adults with intellectual disabilities
who were provided with care during daytime at a daycare center for the
disabled in the city of A. An experiment was implemented in 25 sessions
during a three-month period of time from September 3 to November 30,
2012, three times a week, by offering a board game program. Their
behaviors were graded by two observers, and their scores were recorded
on a checklist. As for data analysis, board game was selected as an
independent variable, and the subfactors of self-determination skills were
selected as dependent variables. And then an ABAB design was utilized
to make a graph of their behavioral change scores. Among different kinds
of board games on the market, a board game for education that was
popular among adults and could improve self-determination skills was
selected. The instrument used to assess their self-determination skills
was the ARC's Self-Determination Scale(Wehmeyer & Kelchner, 1995),
which was published by the American Association on Mental Retardation.
This scale was modified to be appropriate at the level of the adults with
intellectual disabilities to make a single-subject research.
The findings of the study were as follows:
First, how the leisure program that used the board game affected the
autonomy of the adults with intellectual disabilities was analyzed, and the
program was found to make a contribution to the improvement of the
autonomy of the adults with intellectual disabilities.
Second, how the leisure program that used the board game affected the
self-regulations of the adults with intellectual disabilities was analyzed,
and the program was found to make a contribution to the improvement of
the self-regulations of the adults with intellectual disabilities.
Third, how the leisure program that used the board game affected the
psychological competency of the adults with intellectual disabilities was
analyzed, and the program was found to make a contribution to the
improvement of the psychological competency of the adults with
intellectual disabilities.
Fourth, how the leisure program that used the board game affected the
self-realization of the adults with intellectual disabilities among selfdetermination
skills was analyzed, and the program was found to make a
contribution to the improvement of the self-realization of the adults with
intellectual disabilities.
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