본 연구는 장애인 복지관의 평생교육 프로그램을 이용하는 성인장애인들을 대상으로 평생교육 참여현황과 욕구를 조사·분석하여 이들의 욕구가 반영되고 충족된 평생교육 프로그램 운영의 기초자료로 삼고자 하는데 그 목적을 두었다. 이를 위해서 대도시, 중소도시, 농어촌에 소재한 장애인복지관에서 운영하는 평생교육 프로그램에 참여하고 있는 성인장애인 총 130명을 대상으로 1:1 면담형식을 원칙으로 설문조사를 진행하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 성인장애인 평생교육 참여현황을 살펴보면 대도시가 중소도시와 농...
본 연구는 장애인 복지관의 평생교육 프로그램을 이용하는 성인장애인들을 대상으로 평생교육 참여현황과 욕구를 조사·분석하여 이들의 욕구가 반영되고 충족된 평생교육 프로그램 운영의 기초자료로 삼고자 하는데 그 목적을 두었다. 이를 위해서 대도시, 중소도시, 농어촌에 소재한 장애인복지관에서 운영하는 평생교육 프로그램에 참여하고 있는 성인장애인 총 130명을 대상으로 1:1 면담형식을 원칙으로 설문조사를 진행하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 성인장애인 평생교육 참여현황을 살펴보면 대도시가 중소도시와 농어촌보다 높았고, 만족도는 농어촌이 대도시와 중소도시보다 높았으며, 문화예술교육 영역의 여가스포츠 프로그램에 가장 많이 참여함을 알 수 있었다.
둘째, 성인장애인 평생교육 참여욕구는 대도시가 중소도시와 농어촌보다 높았고, 대도시, 중소도시, 농어촌 모두 취미여가를 목적으로 참여함을 알 수 있었다. 강의기간은 대도시와 중소도시는 6개월-1년 미만을, 농어촌은 1년 이상을 가장 선호했으며, 강의시간은 세 지역 모두 1-2시간 미만을 가장 선호하였다. 평생교육 참여 시 느끼는 개선사항으로는 모든 지역에서 프로그램의 다양화가 가장 많았다.
셋째, 성인장애인 일반적 요인에 따른 평생교육 프로그램 선호도는 전체적으로 문화예술교육을 가장 선호하였는데, 지역적으로 대도시일수록, 연령이 높을수록, 장애유형으로는 지체장애와 뇌병변장애의 경우 문화예술교육 선호도가 높았다. 기초문해교육은 대도시와 중소도시는 관심없다는 답변 이외에 컴퓨터문해교실이 가장 많았고, 농어촌은 기초한글교실이 가장 많았다. 학력보완교육은 모든 지역에서 관심없는 것으로 나타났다. 직업능력향상교육은 연령이 낮을수록 기초직업교육을, 연령이 높을수록 자격인증교육을 선호하였고, 장애유형으로는 지체장애의 경우 자격인증교육이 지적장애의 경우 기초직업교육의 선호도가 높았다. 문화예술교육은 스포츠교실과 음악교실을 주로 선호하였다. 인문교양교육은 관심없다는 답변을 제외하고는 건강강좌가 가장 높았다. 시민참여교육은 대도시와 중소도시는 봉사활동이 비교적 높았고, 농어촌은 장애인권교육이 비교적 높았다.
본 연구는 장애인 복지관의 평생교육 프로그램을 이용하는 성인장애인들을 대상으로 평생교육 참여현황과 욕구를 조사·분석하여 이들의 욕구가 반영되고 충족된 평생교육 프로그램 운영의 기초자료로 삼고자 하는데 그 목적을 두었다. 이를 위해서 대도시, 중소도시, 농어촌에 소재한 장애인복지관에서 운영하는 평생교육 프로그램에 참여하고 있는 성인장애인 총 130명을 대상으로 1:1 면담형식을 원칙으로 설문조사를 진행하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 성인장애인 평생교육 참여현황을 살펴보면 대도시가 중소도시와 농어촌보다 높았고, 만족도는 농어촌이 대도시와 중소도시보다 높았으며, 문화예술교육 영역의 여가스포츠 프로그램에 가장 많이 참여함을 알 수 있었다.
둘째, 성인장애인 평생교육 참여욕구는 대도시가 중소도시와 농어촌보다 높았고, 대도시, 중소도시, 농어촌 모두 취미여가를 목적으로 참여함을 알 수 있었다. 강의기간은 대도시와 중소도시는 6개월-1년 미만을, 농어촌은 1년 이상을 가장 선호했으며, 강의시간은 세 지역 모두 1-2시간 미만을 가장 선호하였다. 평생교육 참여 시 느끼는 개선사항으로는 모든 지역에서 프로그램의 다양화가 가장 많았다.
셋째, 성인장애인 일반적 요인에 따른 평생교육 프로그램 선호도는 전체적으로 문화예술교육을 가장 선호하였는데, 지역적으로 대도시일수록, 연령이 높을수록, 장애유형으로는 지체장애와 뇌병변장애의 경우 문화예술교육 선호도가 높았다. 기초문해교육은 대도시와 중소도시는 관심없다는 답변 이외에 컴퓨터문해교실이 가장 많았고, 농어촌은 기초한글교실이 가장 많았다. 학력보완교육은 모든 지역에서 관심없는 것으로 나타났다. 직업능력향상교육은 연령이 낮을수록 기초직업교육을, 연령이 높을수록 자격인증교육을 선호하였고, 장애유형으로는 지체장애의 경우 자격인증교육이 지적장애의 경우 기초직업교육의 선호도가 높았다. 문화예술교육은 스포츠교실과 음악교실을 주로 선호하였다. 인문교양교육은 관심없다는 답변을 제외하고는 건강강좌가 가장 높았다. 시민참여교육은 대도시와 중소도시는 봉사활동이 비교적 높았고, 농어촌은 장애인권교육이 비교적 높았다.
The purpose of this study is to investigate and analyze the participation status and needs of the disabled people who use the lifelong education program of the disabled welfare centers and to make them as the basic data of the satisfying lifelong education program. For this purpose, One-on-one inter...
The purpose of this study is to investigate and analyze the participation status and needs of the disabled people who use the lifelong education program of the disabled welfare centers and to make them as the basic data of the satisfying lifelong education program. For this purpose, One-on-one interview survey was conducted on a total of 130 adults with disabilities who participated in lifelong education programs operated by welfare centers for the disabled in large cities, small cities and rural areas.
The results of this study were as follows:
Firstly, the participation in large cities of lifelong education for adults with disabilities is higher than that of small cities and rural areas, the satisfaction was higher in the rural areas than in the large cities and small cities, and it was found that they participated most in the leisure sports program in the field of culture arts education.
Secondly, the needs of participation of lifelong education for adults with disabilities was higher in large cities than in small cities and rural areas, and all three regions participated for the purpose of hobby leisure. The lecture period ranged from 6 months to less than 1 year for large and small cities, and more than 1 year for rural areas. The most significant improvement in participation in lifelong education was the needs for diversity of programs in all regions.
Thirdly, the preference of lifelong education programs according to the general factors of adults with disabilities was the most favored for culture and art education as a whole, and in the larger cities, the higher the age, among the types of disability, the physical disabilities and the brain lesions showed higher preference for culture and arts education. The most popular answer was that basic literacy education was not interested in large cities and small cities, followed by computer literacy classes, and then in rural areas answered that they did not care about the basic Hangul classroom. Education that complements academic achievement was not interest in all regions. In vocational improvement education, the lower the age, the more preference was given to the basic vocational education, and the higer the age preferred the certification education, and then among the types of disability, the physical disabilities preferred the certification education, the brain lesions showed higher preference for the basic vocational education. Culture and arts education mainly preferred sports classes and music classes. The most popular answer was that the liberal arts education was not interested, followed by health classes. In terms of citizen participatory education, the volunteer activities were relatively high in large cities and small cities, and the disability rights education in rural areas was relatively high.
The purpose of this study is to investigate and analyze the participation status and needs of the disabled people who use the lifelong education program of the disabled welfare centers and to make them as the basic data of the satisfying lifelong education program. For this purpose, One-on-one interview survey was conducted on a total of 130 adults with disabilities who participated in lifelong education programs operated by welfare centers for the disabled in large cities, small cities and rural areas.
The results of this study were as follows:
Firstly, the participation in large cities of lifelong education for adults with disabilities is higher than that of small cities and rural areas, the satisfaction was higher in the rural areas than in the large cities and small cities, and it was found that they participated most in the leisure sports program in the field of culture arts education.
Secondly, the needs of participation of lifelong education for adults with disabilities was higher in large cities than in small cities and rural areas, and all three regions participated for the purpose of hobby leisure. The lecture period ranged from 6 months to less than 1 year for large and small cities, and more than 1 year for rural areas. The most significant improvement in participation in lifelong education was the needs for diversity of programs in all regions.
Thirdly, the preference of lifelong education programs according to the general factors of adults with disabilities was the most favored for culture and art education as a whole, and in the larger cities, the higher the age, among the types of disability, the physical disabilities and the brain lesions showed higher preference for culture and arts education. The most popular answer was that basic literacy education was not interested in large cities and small cities, followed by computer literacy classes, and then in rural areas answered that they did not care about the basic Hangul classroom. Education that complements academic achievement was not interest in all regions. In vocational improvement education, the lower the age, the more preference was given to the basic vocational education, and the higer the age preferred the certification education, and then among the types of disability, the physical disabilities preferred the certification education, the brain lesions showed higher preference for the basic vocational education. Culture and arts education mainly preferred sports classes and music classes. The most popular answer was that the liberal arts education was not interested, followed by health classes. In terms of citizen participatory education, the volunteer activities were relatively high in large cities and small cities, and the disability rights education in rural areas was relatively high.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.