본 논문은 특성화 고등학교에서 배우는 C 언어 프로그래밍 교과서를 비교 분석한다. 이를 토대로 프로그래밍 교과서의 개선방안을 제시하고 교과서 개발에 기초가 되는 자료를 제공하고자 한다. 이를 위해 C 언어 프로그래밍 교과를 배우는 10곳의 특성화 고등학교를 대상으로 교수·학습에서 비교적 많이 사용하는 프로그래밍 교과서 3종을 선정하였다. 교과서는 체재와 내용의 두 가지 준거를 고려하여 분석되었으며, 수집된 자료의 분석은 내용 분석법을 사용하였다. 또한, 프로그래밍 교과의 인정도서 심의기준에 따라 편집 및 외형체제, 교육과정의 준수, 내용의 선정 및 조직등의 분석 준거를 설정하였으며, 그에 따른 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 외형체제를 비교 분석한 결과, 색도와 글자의 모양, 여백처리, 삽화는 상이한 결과를 보였다. 학습자의 학습동기를 유발시키고 나아가 학습 효과를 높일 수 있도록 다양한 외형체재 요인을 개발하여야 한다. 둘째, 학교 현장에서 사용 중인 연구대상 교과서 3종은 2009개정 교육과정이 적용되지 않았다. 현재 시행되고 있는 교육과정과 일치할 수 있도록 교과서의 개정이 시급히 요구되어지는 바이다. 셋째, 프로그래밍의 언어적 요소에 치중된 기능 중심의 프로그래밍 교육이 아닌 ...
본 논문은 특성화 고등학교에서 배우는 C 언어 프로그래밍 교과서를 비교 분석한다. 이를 토대로 프로그래밍 교과서의 개선방안을 제시하고 교과서 개발에 기초가 되는 자료를 제공하고자 한다. 이를 위해 C 언어 프로그래밍 교과를 배우는 10곳의 특성화 고등학교를 대상으로 교수·학습에서 비교적 많이 사용하는 프로그래밍 교과서 3종을 선정하였다. 교과서는 체재와 내용의 두 가지 준거를 고려하여 분석되었으며, 수집된 자료의 분석은 내용 분석법을 사용하였다. 또한, 프로그래밍 교과의 인정도서 심의기준에 따라 편집 및 외형체제, 교육과정의 준수, 내용의 선정 및 조직등의 분석 준거를 설정하였으며, 그에 따른 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 외형체제를 비교 분석한 결과, 색도와 글자의 모양, 여백처리, 삽화는 상이한 결과를 보였다. 학습자의 학습동기를 유발시키고 나아가 학습 효과를 높일 수 있도록 다양한 외형체재 요인을 개발하여야 한다. 둘째, 학교 현장에서 사용 중인 연구대상 교과서 3종은 2009개정 교육과정이 적용되지 않았다. 현재 시행되고 있는 교육과정과 일치할 수 있도록 교과서의 개정이 시급히 요구되어지는 바이다. 셋째, 프로그래밍의 언어적 요소에 치중된 기능 중심의 프로그래밍 교육이 아닌 논리적 사고력 및 창의성 계발을 통한 문제해결력 신장을 위한 다양한 프로그래밍 응용 및 실습 영역의 구성이 요구되어진다. 넷째, 단원학습평가에 대한 교정적 피드백을 제공할 필요가 있다. 다섯째, 프로그래밍 교과서에 사용되는 전문용어는 학년과의 위계성 및 다른 교과목과의 연계성을 고려하여 적절한 용어의 사용과 통일성이 요구되어진다. 마지막으로, 본 연구결과의 교과서 개선방안을 통하여 교수·학습에 도움을 주는 질 높은 교과서가 공급되어지길 기대해본다.
본 논문은 특성화 고등학교에서 배우는 C 언어 프로그래밍 교과서를 비교 분석한다. 이를 토대로 프로그래밍 교과서의 개선방안을 제시하고 교과서 개발에 기초가 되는 자료를 제공하고자 한다. 이를 위해 C 언어 프로그래밍 교과를 배우는 10곳의 특성화 고등학교를 대상으로 교수·학습에서 비교적 많이 사용하는 프로그래밍 교과서 3종을 선정하였다. 교과서는 체재와 내용의 두 가지 준거를 고려하여 분석되었으며, 수집된 자료의 분석은 내용 분석법을 사용하였다. 또한, 프로그래밍 교과의 인정도서 심의기준에 따라 편집 및 외형체제, 교육과정의 준수, 내용의 선정 및 조직등의 분석 준거를 설정하였으며, 그에 따른 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 외형체제를 비교 분석한 결과, 색도와 글자의 모양, 여백처리, 삽화는 상이한 결과를 보였다. 학습자의 학습동기를 유발시키고 나아가 학습 효과를 높일 수 있도록 다양한 외형체재 요인을 개발하여야 한다. 둘째, 학교 현장에서 사용 중인 연구대상 교과서 3종은 2009개정 교육과정이 적용되지 않았다. 현재 시행되고 있는 교육과정과 일치할 수 있도록 교과서의 개정이 시급히 요구되어지는 바이다. 셋째, 프로그래밍의 언어적 요소에 치중된 기능 중심의 프로그래밍 교육이 아닌 논리적 사고력 및 창의성 계발을 통한 문제해결력 신장을 위한 다양한 프로그래밍 응용 및 실습 영역의 구성이 요구되어진다. 넷째, 단원학습평가에 대한 교정적 피드백을 제공할 필요가 있다. 다섯째, 프로그래밍 교과서에 사용되는 전문용어는 학년과의 위계성 및 다른 교과목과의 연계성을 고려하여 적절한 용어의 사용과 통일성이 요구되어진다. 마지막으로, 본 연구결과의 교과서 개선방안을 통하여 교수·학습에 도움을 주는 질 높은 교과서가 공급되어지길 기대해본다.
In this study, research is a comparative analysis of C language programming textbooks used to teach in Specialized High Schools. It tries to propose the points of improvement for the current C language programming textbooks and to provide the foundational datas to develope textbooks. For the researc...
In this study, research is a comparative analysis of C language programming textbooks used to teach in Specialized High Schools. It tries to propose the points of improvement for the current C language programming textbooks and to provide the foundational datas to develope textbooks. For the research, I studied programming textbooks on C Language selected by ten specialized high schools currently teaching this subject and then choose three most popular text books out of them. The textbooks were analyzed based on two criteria; structure and contents. Collected data were analyzed with the Content Analysis Method. Based on the content guidance set by the Revised National Curriculum in 2009, we undertake a comparative analysis on editing and design structure, the applicability of the curriculum, selection and organization of contents, and the accuracy etc. The conclusion is following: First, as a result of comparing and analyzing the three textbooks, appearance, color intensity, font, margin, and illustration were different in each textbook. Various factors of the appearance and design should be developed and applied to bring about learners' learning motive and heighten the learning effect. Second, as a result of comparative analysis the contents according to the revised curriculum in 2009, all of the three textbooks did not correspond to the national standard. As these textbooks are still in use at schools, the revision of them is urgent. Third, textbooks needs to include a exercise section where learners' can put learning into practice in order to increase problem-solving ability through the logical thinking and creativity development, instead of focusing on the technical aspects of theoretical programming language. Fourth, as all three textbooks show little interest in the feedback, which leaves learners with no chance for the evaluation. The textbooks should have remedial feedback corresponding to the evaluating questions. Fifth, the three textbooks used the terms in different forms but with same meaning. Technical terms used in the programming textbooks should be treated carefully considering the grade level and the connectivity with other subjects. In conclusion, on the basis of the research, the writer of this study expects the textbooks to be improved as a high quality textbook that can help to teach and learn C language programming better.
In this study, research is a comparative analysis of C language programming textbooks used to teach in Specialized High Schools. It tries to propose the points of improvement for the current C language programming textbooks and to provide the foundational datas to develope textbooks. For the research, I studied programming textbooks on C Language selected by ten specialized high schools currently teaching this subject and then choose three most popular text books out of them. The textbooks were analyzed based on two criteria; structure and contents. Collected data were analyzed with the Content Analysis Method. Based on the content guidance set by the Revised National Curriculum in 2009, we undertake a comparative analysis on editing and design structure, the applicability of the curriculum, selection and organization of contents, and the accuracy etc. The conclusion is following: First, as a result of comparing and analyzing the three textbooks, appearance, color intensity, font, margin, and illustration were different in each textbook. Various factors of the appearance and design should be developed and applied to bring about learners' learning motive and heighten the learning effect. Second, as a result of comparative analysis the contents according to the revised curriculum in 2009, all of the three textbooks did not correspond to the national standard. As these textbooks are still in use at schools, the revision of them is urgent. Third, textbooks needs to include a exercise section where learners' can put learning into practice in order to increase problem-solving ability through the logical thinking and creativity development, instead of focusing on the technical aspects of theoretical programming language. Fourth, as all three textbooks show little interest in the feedback, which leaves learners with no chance for the evaluation. The textbooks should have remedial feedback corresponding to the evaluating questions. Fifth, the three textbooks used the terms in different forms but with same meaning. Technical terms used in the programming textbooks should be treated carefully considering the grade level and the connectivity with other subjects. In conclusion, on the basis of the research, the writer of this study expects the textbooks to be improved as a high quality textbook that can help to teach and learn C language programming better.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.