본 연구는 유아교사 양성과정에서 실시하는 모의수업의 효율적 실행의 필요성에 따라 ASSURE 이론에 기초한 모의수업 절차와 수업반성전략을 포함한 모의수업 모형을 개발하고 적용하였다. ASSURE 모형은 교수․학습과정에서 교수매체의 효과적 적용을 통해 수업목적을 성취하도록 하며, 수업설계 시 유용한 구조와 단계를 안내한다. 특히 교수매체를 활용하는 수업계획안 작성을 용이하게 하여 교육현장에서 쉽게 실천할 수 있는 모형이다. 모형 안에는 수업 평가와 개선에 대한 사고 기회를 제공함으로써 발전된 수업계획을 할 수 있도록 한다. ASSURE 모형은 공학을 교육과정에 효과적으로 통합하여 수업목적을 성취할 수 있도록 교수자가 수업설계를 하는 데 유용한 구조와 단계적 안내를 하는 모형으로, 6단계의 교수절차로 구성되어 있다. 즉, 학습자 특성분석, 표준과 목표 진술, 전략, 매체 선정ㆍ수정ㆍ디자인, 자료 활용, 학습자 참여요구, 평가와 수정의 단계로 이루어져 있다.
본 연구를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. ASSURE 이론에 기초한 유아교사 양성과정의 모의수업 모형은 어떠한가?
2. ASSURE 이론에 기초한 유아교사 양성과정의 모의수업 모형은 타당한가?
2-1) ASSURE 이론에 기초한 유아교사 양성과정의 모의수업 모형이 주는 의미는 무엇인가?
2-2) ASSURE 이론에 기초한 유아교사 양성과정의 모의수업 모형이 교수기술에 미치는 효과는 어떠한가?
ASSURE 이론에 기초한 유아교사 양성과정의 모의수업 모형은 어떠한가를 알아보기 위해 모의수업 모형 예비연구 과정과 1, 2차 모의수업 ...
본 연구는 유아교사 양성과정에서 실시하는 모의수업의 효율적 실행의 필요성에 따라 ASSURE 이론에 기초한 모의수업 절차와 수업반성전략을 포함한 모의수업 모형을 개발하고 적용하였다. ASSURE 모형은 교수․학습과정에서 교수매체의 효과적 적용을 통해 수업목적을 성취하도록 하며, 수업설계 시 유용한 구조와 단계를 안내한다. 특히 교수매체를 활용하는 수업계획안 작성을 용이하게 하여 교육현장에서 쉽게 실천할 수 있는 모형이다. 모형 안에는 수업 평가와 개선에 대한 사고 기회를 제공함으로써 발전된 수업계획을 할 수 있도록 한다. ASSURE 모형은 공학을 교육과정에 효과적으로 통합하여 수업목적을 성취할 수 있도록 교수자가 수업설계를 하는 데 유용한 구조와 단계적 안내를 하는 모형으로, 6단계의 교수절차로 구성되어 있다. 즉, 학습자 특성분석, 표준과 목표 진술, 전략, 매체 선정ㆍ수정ㆍ디자인, 자료 활용, 학습자 참여요구, 평가와 수정의 단계로 이루어져 있다.
본 연구를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. ASSURE 이론에 기초한 유아교사 양성과정의 모의수업 모형은 어떠한가?
2. ASSURE 이론에 기초한 유아교사 양성과정의 모의수업 모형은 타당한가?
2-1) ASSURE 이론에 기초한 유아교사 양성과정의 모의수업 모형이 주는 의미는 무엇인가?
2-2) ASSURE 이론에 기초한 유아교사 양성과정의 모의수업 모형이 교수기술에 미치는 효과는 어떠한가?
ASSURE 이론에 기초한 유아교사 양성과정의 모의수업 모형은 어떠한가를 알아보기 위해 모의수업 모형 예비연구 과정과 1, 2차 모의수업 모형 개발 과정을 거쳤다. 모의수업 모형 예비연구 과정에서는 ASSURE 모형 관련 문헌을 바탕으로 수업 절차를 구성하여 2011년도 3학년 예비유아교사에게 모의수업을 실시하였으며, 2011년도 4학년 예비유아교사들을 대상으로 모의수업에 대한 자유로운 반성적 저널쓰기를 통해 자료를 수집하였다. 이와 같이 3학년과 4학년 예비유아교사로부터 수집된 저널을 분석하여 모의수업 모형 개발의 시사점을 검토하였다.
1차 모의수업 모형 개발 과정에서는 예비연구 과정에서 얻은 시사점과 모의수업 모형 관련 문헌 분석을 반영하여 모형 개발의 시안을 구성하고, 유아교육 전공 교수 3인에게 내용을 검토받았다. 전문가 검토로 수정 보완된 모형을 2012년도 4학년 예비유아교사에게 적용하였으며, 적용하여 수집된 자료를 토대로 수업반성전략을 구성하였다. 2차 모의수업 모형 개발 과정에서는 1차 개발 과정에서 예비유아교사에게 적용한 모형을 수정 보완하여 유아교육 전공 교수 5인에게 내용을 검토받았으며, 이 의견을 바탕으로 최종 모의수업 모형을 확정하였다.
본 연구의 1, 2차 모형 개발 과정을 거치면서, 단계 속에 하위 내용이 삭제되기도 하고, 다른 단계로 내용이 이동하여 최종 개발된 모형에서는 기존의 6단계가 5단계로 수정되어 확정되었다. ASSURE 모형은 어느 학년을 막론하고 교사가 학생들의 수업을 계획할 때 용이하게 활용될 수 있는 수업모형이다. 그러나 본 연구는 예비유아교사들의 모의수업 상황이기 때문에 실제 유아들을 수업 중에 고려해야 하는 항목은 배제하였다. 또한 학습자 특성분석에 해당하는 내용들이 실제 수업에서는 유아들의 발달 수준에 맞는 매체 선정 및 사전경험을 파악하는 내용이어서, 교수방법 및 적절한 교수자료의 선정 단계에 포함시켰다.
매체 선정 및 사전경험을 파악하는 것은 수업의 방향이라고 하는 목표 진술 하에 이루어지기 때문에 학습자 특성분석의 단계가 먼저 설정되기 보다는 목표 진술의 내용이 더 우선된다. 따라서 단계의 순서를 바꾸게 되었다. 유아들의 특성을 분석하는 것은 수업 계획의 단계에만 해당하는 것이 아니라 수업이 진행되는 과정 속에서, 유아들의 개별화를 고려하고 융통성 있는 수업 운영을 해야 하는 유아교육의 특성을 반영한 것이다.
유아교사 양성과정에서 효율적으로 실행하기 위한 ASSURE 이론에 기초한 모의수업 모형은 타당한가를 알아보기 위해서 최종 개발된 모의수업 모형을 2012년도 3학년 예비유아교사에게 적용하여 그 결과를 질적, 양적으로 분석하였다. 모의수업 모형의 타당화를 위한 질적 자료 분석은 마이크로티칭에 의한 자기행동 관찰, 반성적 저널, 연구자와 동료들의 피드백 및 평가, 수업계획안, 반성적 저널에 대한 연구자 피드백, 피드백에 대한 토의 자료, 평가지 등을 수집하여 실시하였다. 또한 모의수업 모형이 예비유아교사들의 교수기술 향상에 도움이 되는지를 알아보기 위해, 모형 적용 전과 후에 교수기술의 사전, 사후 검사를 실시하였으며 사전, 사후검사자료를 대응표본 t 검증을 하였다.
질적 자료 분석 결과 예비유아교사들은 모형 적용을 통해 짜임새 있는 계획안을 작성하게 되었고, 그동안 중요하게 생각하지 않았던 숨어있던 요소들을 발견하였다. 이러한 체계적인 계획안 작성이 수업을 잘할 수 있다는 자신감을 갖게 하였다. 또한 수업의 방향을 잡게 하는 목표와 교육과정에 근거한 계획안 작성이 유아중심의 수업을 생각하게 하고, 교구에 대해 새로운 생각을 갖게 하는 계기가 되었다.
본 연구는 유아교사 양성과정에서 실시하는 모의수업의 효율적 실행의 필요성에 따라 ASSURE 이론에 기초한 모의수업 절차와 수업반성전략을 포함한 모의수업 모형을 개발하고 적용하였다. ASSURE 모형은 교수․학습과정에서 교수매체의 효과적 적용을 통해 수업목적을 성취하도록 하며, 수업설계 시 유용한 구조와 단계를 안내한다. 특히 교수매체를 활용하는 수업계획안 작성을 용이하게 하여 교육현장에서 쉽게 실천할 수 있는 모형이다. 모형 안에는 수업 평가와 개선에 대한 사고 기회를 제공함으로써 발전된 수업계획을 할 수 있도록 한다. ASSURE 모형은 공학을 교육과정에 효과적으로 통합하여 수업목적을 성취할 수 있도록 교수자가 수업설계를 하는 데 유용한 구조와 단계적 안내를 하는 모형으로, 6단계의 교수절차로 구성되어 있다. 즉, 학습자 특성분석, 표준과 목표 진술, 전략, 매체 선정ㆍ수정ㆍ디자인, 자료 활용, 학습자 참여요구, 평가와 수정의 단계로 이루어져 있다.
본 연구를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. ASSURE 이론에 기초한 유아교사 양성과정의 모의수업 모형은 어떠한가?
2. ASSURE 이론에 기초한 유아교사 양성과정의 모의수업 모형은 타당한가?
2-1) ASSURE 이론에 기초한 유아교사 양성과정의 모의수업 모형이 주는 의미는 무엇인가?
2-2) ASSURE 이론에 기초한 유아교사 양성과정의 모의수업 모형이 교수기술에 미치는 효과는 어떠한가?
ASSURE 이론에 기초한 유아교사 양성과정의 모의수업 모형은 어떠한가를 알아보기 위해 모의수업 모형 예비연구 과정과 1, 2차 모의수업 모형 개발 과정을 거쳤다. 모의수업 모형 예비연구 과정에서는 ASSURE 모형 관련 문헌을 바탕으로 수업 절차를 구성하여 2011년도 3학년 예비유아교사에게 모의수업을 실시하였으며, 2011년도 4학년 예비유아교사들을 대상으로 모의수업에 대한 자유로운 반성적 저널쓰기를 통해 자료를 수집하였다. 이와 같이 3학년과 4학년 예비유아교사로부터 수집된 저널을 분석하여 모의수업 모형 개발의 시사점을 검토하였다.
1차 모의수업 모형 개발 과정에서는 예비연구 과정에서 얻은 시사점과 모의수업 모형 관련 문헌 분석을 반영하여 모형 개발의 시안을 구성하고, 유아교육 전공 교수 3인에게 내용을 검토받았다. 전문가 검토로 수정 보완된 모형을 2012년도 4학년 예비유아교사에게 적용하였으며, 적용하여 수집된 자료를 토대로 수업반성전략을 구성하였다. 2차 모의수업 모형 개발 과정에서는 1차 개발 과정에서 예비유아교사에게 적용한 모형을 수정 보완하여 유아교육 전공 교수 5인에게 내용을 검토받았으며, 이 의견을 바탕으로 최종 모의수업 모형을 확정하였다.
본 연구의 1, 2차 모형 개발 과정을 거치면서, 단계 속에 하위 내용이 삭제되기도 하고, 다른 단계로 내용이 이동하여 최종 개발된 모형에서는 기존의 6단계가 5단계로 수정되어 확정되었다. ASSURE 모형은 어느 학년을 막론하고 교사가 학생들의 수업을 계획할 때 용이하게 활용될 수 있는 수업모형이다. 그러나 본 연구는 예비유아교사들의 모의수업 상황이기 때문에 실제 유아들을 수업 중에 고려해야 하는 항목은 배제하였다. 또한 학습자 특성분석에 해당하는 내용들이 실제 수업에서는 유아들의 발달 수준에 맞는 매체 선정 및 사전경험을 파악하는 내용이어서, 교수방법 및 적절한 교수자료의 선정 단계에 포함시켰다.
매체 선정 및 사전경험을 파악하는 것은 수업의 방향이라고 하는 목표 진술 하에 이루어지기 때문에 학습자 특성분석의 단계가 먼저 설정되기 보다는 목표 진술의 내용이 더 우선된다. 따라서 단계의 순서를 바꾸게 되었다. 유아들의 특성을 분석하는 것은 수업 계획의 단계에만 해당하는 것이 아니라 수업이 진행되는 과정 속에서, 유아들의 개별화를 고려하고 융통성 있는 수업 운영을 해야 하는 유아교육의 특성을 반영한 것이다.
유아교사 양성과정에서 효율적으로 실행하기 위한 ASSURE 이론에 기초한 모의수업 모형은 타당한가를 알아보기 위해서 최종 개발된 모의수업 모형을 2012년도 3학년 예비유아교사에게 적용하여 그 결과를 질적, 양적으로 분석하였다. 모의수업 모형의 타당화를 위한 질적 자료 분석은 마이크로티칭에 의한 자기행동 관찰, 반성적 저널, 연구자와 동료들의 피드백 및 평가, 수업계획안, 반성적 저널에 대한 연구자 피드백, 피드백에 대한 토의 자료, 평가지 등을 수집하여 실시하였다. 또한 모의수업 모형이 예비유아교사들의 교수기술 향상에 도움이 되는지를 알아보기 위해, 모형 적용 전과 후에 교수기술의 사전, 사후 검사를 실시하였으며 사전, 사후검사자료를 대응표본 t 검증을 하였다.
질적 자료 분석 결과 예비유아교사들은 모형 적용을 통해 짜임새 있는 계획안을 작성하게 되었고, 그동안 중요하게 생각하지 않았던 숨어있던 요소들을 발견하였다. 이러한 체계적인 계획안 작성이 수업을 잘할 수 있다는 자신감을 갖게 하였다. 또한 수업의 방향을 잡게 하는 목표와 교육과정에 근거한 계획안 작성이 유아중심의 수업을 생각하게 하고, 교구에 대해 새로운 생각을 갖게 하는 계기가 되었다.
The purpose of this study was to develop and apply the simulated instruction model for early childhood teacher training using ASSURE theory depending on the need for the efficient of the simulated instruction. Research questions to be discussed to conduct this study are as follows:
1. How can the si...
The purpose of this study was to develop and apply the simulated instruction model for early childhood teacher training using ASSURE theory depending on the need for the efficient of the simulated instruction. Research questions to be discussed to conduct this study are as follows:
1. How can the simulated instruction model for early childhood teacher training using ASSURE theory be developed?
2. The simulated instruction model for early childhood teacher training using ASSURE theory is advisable?
2-1. What is the meaning of the simulated instruction model for early childhood teacher training using ASSURE theory?
2-2. What is the effect on teaching skill of the simulated instruction model for early childhood teacher training using ASSURE theory?
In order to answer these research questions, research was conducted through procedures as follows. For research question 1, researcher performed preparation process and 1, 2nd development process of the simulated instruction model.
In the preparation process of the simulated instruction model development, the simulated instruction model of grade 3 early childhood education in 2011 were carried by consisting the procedure of teaching based related literature on ASSURE model. Grade 4 early childhood education candidly descrived as a the reflective journal writing the emotions felt in the simulated instruction 4 years. The implications of the simulated instruction model developed was reviewing by analyzing collected journal from the grade 3-4 early childhood education.
In order to develop the first model, draft proposal of model development was constructed to reflect the implications of the preparation process and literature analysis associated with the model. Draft proposal of model development was reviewed validity of its contents by 3 experts. The modified and supplemented model by experts review was applied grade 4 early childhood education in 2012. Then, based on data collected, reflective teaching strategies was composed. In order to develop the second model, the modified and supplemented model of first developed model was reviewed validity of its contents by 5 experts. Then, based on expert opinion, final simulated instruction model was confirmed.
ASSURE model that Heinich et al (1996) have developed makes achieve the purpose of the lesson in the process of teaching and learning through the effective application of instructional media, and provides guidance of useful structure and phase when the instructional design. Especially, ASSURE model facilitate writing lesson plan to use the instructional media and model that teacher can easily practice in the field of education. Whin the model, will allow you to make a advanced lesson plan by providing opportunity to think for teaching evaluation and improvement. ASSURE model are deleted or the content is moved to another step in the 1, 2nd development process of the model. So final development model has been modified and confirmed in step 6 to 5 .
ASSURE model is an instructional model that can be utilized when teacher easily plan a lesson regardless of grade. But in this study, because of the pre-service early childhood teacher's classroom situation, items that should be considered in the actual early childhood target classes were excluded. Also, selection of appropriate teaching materials and teaching methods were included in step corresponding to the analysis of learner characteristics, because it contains that to meet the developmental level and to identify prior experience of young children in the actual class.
To identify selection of material and prior experience achieved in basis of goal statements. Then, goal statement should prevail over the learner characteristics analysis. So the sequence of steps was changed. Analyzing the characteristics of young children, not only the steps of the lesson plan but also in the process of being taught, it was reflected the characteristics of early childhood education that should considering individualization of young children.
For research question 2, final simulated instruction model was applied to grade 3 early childhood education in 2012 and the result of applying was treated to qualitative and quantitative analysis. In order to analyze qualitative data of research question 2-1, data were collected as follows: self behavioral observation by microteaching, reflective journal, feedback and evaluation by researcher and colleague, lesson plan, researcher feedback on reflective journal, discussion material on the feedback, evaluation checklist. Also, in order to analyze the effect of teaching skill on the simulated instruction model for pre-service early childhood teacher, pre-test and post-test of teaching skill was conducted, and was paird-t test depending on these tests.
Find out what the result of qualitative data analysis, pre-service early childhood teacher was systematically wrote lesson plan through model application, was found hiding elements that the meantime, did not seriously think. These systematic plan to write gave me to confidence that I can do a better lesson. Also, creating a lesson plan that based on instructional objectives and curriculum that can seize the direction of the lesson make me think the early childhood oriented education and there was an opportunity to reflect new thinking about the media. Through variety of assessment as microteaching, colleague evaluation, feedback and discussion, pre-service early childhood teacher was reflected on the lesson of thier own and had been a valuable experience for them through empathy and encouragement. In order to analyze quantitative data of research question 2-2, the result of that conduct paird-t test depending on pre-test and post-test of teaching skill have appeared that the three categories of teaching skill, instructional design, instrution execution and teaching evaluation, all results were statistically significant. Then, application of the simulated instruction mod
The purpose of this study was to develop and apply the simulated instruction model for early childhood teacher training using ASSURE theory depending on the need for the efficient of the simulated instruction. Research questions to be discussed to conduct this study are as follows:
1. How can the simulated instruction model for early childhood teacher training using ASSURE theory be developed?
2. The simulated instruction model for early childhood teacher training using ASSURE theory is advisable?
2-1. What is the meaning of the simulated instruction model for early childhood teacher training using ASSURE theory?
2-2. What is the effect on teaching skill of the simulated instruction model for early childhood teacher training using ASSURE theory?
In order to answer these research questions, research was conducted through procedures as follows. For research question 1, researcher performed preparation process and 1, 2nd development process of the simulated instruction model.
In the preparation process of the simulated instruction model development, the simulated instruction model of grade 3 early childhood education in 2011 were carried by consisting the procedure of teaching based related literature on ASSURE model. Grade 4 early childhood education candidly descrived as a the reflective journal writing the emotions felt in the simulated instruction 4 years. The implications of the simulated instruction model developed was reviewing by analyzing collected journal from the grade 3-4 early childhood education.
In order to develop the first model, draft proposal of model development was constructed to reflect the implications of the preparation process and literature analysis associated with the model. Draft proposal of model development was reviewed validity of its contents by 3 experts. The modified and supplemented model by experts review was applied grade 4 early childhood education in 2012. Then, based on data collected, reflective teaching strategies was composed. In order to develop the second model, the modified and supplemented model of first developed model was reviewed validity of its contents by 5 experts. Then, based on expert opinion, final simulated instruction model was confirmed.
ASSURE model that Heinich et al (1996) have developed makes achieve the purpose of the lesson in the process of teaching and learning through the effective application of instructional media, and provides guidance of useful structure and phase when the instructional design. Especially, ASSURE model facilitate writing lesson plan to use the instructional media and model that teacher can easily practice in the field of education. Whin the model, will allow you to make a advanced lesson plan by providing opportunity to think for teaching evaluation and improvement. ASSURE model are deleted or the content is moved to another step in the 1, 2nd development process of the model. So final development model has been modified and confirmed in step 6 to 5 .
ASSURE model is an instructional model that can be utilized when teacher easily plan a lesson regardless of grade. But in this study, because of the pre-service early childhood teacher's classroom situation, items that should be considered in the actual early childhood target classes were excluded. Also, selection of appropriate teaching materials and teaching methods were included in step corresponding to the analysis of learner characteristics, because it contains that to meet the developmental level and to identify prior experience of young children in the actual class.
To identify selection of material and prior experience achieved in basis of goal statements. Then, goal statement should prevail over the learner characteristics analysis. So the sequence of steps was changed. Analyzing the characteristics of young children, not only the steps of the lesson plan but also in the process of being taught, it was reflected the characteristics of early childhood education that should considering individualization of young children.
For research question 2, final simulated instruction model was applied to grade 3 early childhood education in 2012 and the result of applying was treated to qualitative and quantitative analysis. In order to analyze qualitative data of research question 2-1, data were collected as follows: self behavioral observation by microteaching, reflective journal, feedback and evaluation by researcher and colleague, lesson plan, researcher feedback on reflective journal, discussion material on the feedback, evaluation checklist. Also, in order to analyze the effect of teaching skill on the simulated instruction model for pre-service early childhood teacher, pre-test and post-test of teaching skill was conducted, and was paird-t test depending on these tests.
Find out what the result of qualitative data analysis, pre-service early childhood teacher was systematically wrote lesson plan through model application, was found hiding elements that the meantime, did not seriously think. These systematic plan to write gave me to confidence that I can do a better lesson. Also, creating a lesson plan that based on instructional objectives and curriculum that can seize the direction of the lesson make me think the early childhood oriented education and there was an opportunity to reflect new thinking about the media. Through variety of assessment as microteaching, colleague evaluation, feedback and discussion, pre-service early childhood teacher was reflected on the lesson of thier own and had been a valuable experience for them through empathy and encouragement. In order to analyze quantitative data of research question 2-2, the result of that conduct paird-t test depending on pre-test and post-test of teaching skill have appeared that the three categories of teaching skill, instructional design, instrution execution and teaching evaluation, all results were statistically significant. Then, application of the simulated instruction mod
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.