스크립트를 활용한 강화된 환경중심 중재(EMT)가 지적장애 아동의 의사소통 기능에 미치는 효과 The Effects of Enhanced Milieu Teaching with Script on Communication Skills of Children with Intellectual Disabilities원문보기
본 연구는 지적장애로 인해 의사소통 기능에 어려움을 보이는 아동을 대상으로 스크립트를 활용한 강화된 환경중심 중재가 요구하기, 반응하기, 객관적 언급하기의 세 가지 의사소통 기능에 미치는 효과를 연구하였다. 연구대상은 생활연령이 만 4∼5세인 지적장애 아동으로 시각, 청각 등의 감각장애와 신체적 중복장애가 없으며, 비구어적 형태 혹은 1∼2어문의 구어 형태로 의사표현은 하지만 자발성과 사용 빈도가 현저히 낮은 아동 세 명을 선정하였다. 연구방법...
본 연구는 지적장애로 인해 의사소통 기능에 어려움을 보이는 아동을 대상으로 스크립트를 활용한 강화된 환경중심 중재가 요구하기, 반응하기, 객관적 언급하기의 세 가지 의사소통 기능에 미치는 효과를 연구하였다. 연구대상은 생활연령이 만 4∼5세인 지적장애 아동으로 시각, 청각 등의 감각장애와 신체적 중복장애가 없으며, 비구어적 형태 혹은 1∼2어문의 구어 형태로 의사표현은 하지만 자발성과 사용 빈도가 현저히 낮은 아동 세 명을 선정하였다. 연구방법은 단일대상연구 설계를 사용하여 인과적-시간적 구성에 따른 스크립트 내에 강화된 환경중심 중재를 적용함으로써 아동의 전체 의사소통 기능에 미치는 효과를 알아보고, 사전, 중재, 사후유지 수행력의 평균을 비교하여 세 가지 의사소통 기능별 향상 정도를 살펴보았다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 스크립트를 활용하여 강화된 환경중심 중재를 한 세 명의 지적장애 아동의 전체 의사소통 기능의 사용빈도가 향상되었으며, 중재 종료 2주 후 사후유지 평가 시에도 습득된 의사소통 기능이 유지되었다. 둘째, 스크립트를 활용하여 강화된 환경중심 중재를 한 세 명의 지적장애 아동의 요구하기, 반응하기, 객관적 언급하기 기능이 대상아동별로 약간의 차이는 있지만, 세 가지 기능 모두 사용빈도가 향상되었다. 이러한 결과는 스크립트를 활용한 강화된 환경중심 중재가 지적장애 아동의 의사소통 기능 향상 및 유지에 긍정적인 영향을 미쳤다고 볼 수 있다.
본 연구는 지적장애로 인해 의사소통 기능에 어려움을 보이는 아동을 대상으로 스크립트를 활용한 강화된 환경중심 중재가 요구하기, 반응하기, 객관적 언급하기의 세 가지 의사소통 기능에 미치는 효과를 연구하였다. 연구대상은 생활연령이 만 4∼5세인 지적장애 아동으로 시각, 청각 등의 감각장애와 신체적 중복장애가 없으며, 비구어적 형태 혹은 1∼2어문의 구어 형태로 의사표현은 하지만 자발성과 사용 빈도가 현저히 낮은 아동 세 명을 선정하였다. 연구방법은 단일대상연구 설계를 사용하여 인과적-시간적 구성에 따른 스크립트 내에 강화된 환경중심 중재를 적용함으로써 아동의 전체 의사소통 기능에 미치는 효과를 알아보고, 사전, 중재, 사후유지 수행력의 평균을 비교하여 세 가지 의사소통 기능별 향상 정도를 살펴보았다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 스크립트를 활용하여 강화된 환경중심 중재를 한 세 명의 지적장애 아동의 전체 의사소통 기능의 사용빈도가 향상되었으며, 중재 종료 2주 후 사후유지 평가 시에도 습득된 의사소통 기능이 유지되었다. 둘째, 스크립트를 활용하여 강화된 환경중심 중재를 한 세 명의 지적장애 아동의 요구하기, 반응하기, 객관적 언급하기 기능이 대상아동별로 약간의 차이는 있지만, 세 가지 기능 모두 사용빈도가 향상되었다. 이러한 결과는 스크립트를 활용한 강화된 환경중심 중재가 지적장애 아동의 의사소통 기능 향상 및 유지에 긍정적인 영향을 미쳤다고 볼 수 있다.
This study is to investigate the effectiveness of Enhanced Milieu Teaching(EMT) that using script-asking, responding, mentioning-on intellectual disabled having difficulties of communication skills. Three children (4-5years old) who have intellectual disability, non-verbal form or expressing 1-2 sho...
This study is to investigate the effectiveness of Enhanced Milieu Teaching(EMT) that using script-asking, responding, mentioning-on intellectual disabled having difficulties of communication skills. Three children (4-5years old) who have intellectual disability, non-verbal form or expressing 1-2 short sentence word and an lack of speaking spontaneity were employed. The study applied single subject research design to examine the effectiveness of 3 structural elements of EMT-environmental control strategies, responsive interaction strategies and environment-oriented language intervention strategies on the children's communication skills. And descriptive statistics with graphs was used to analyse the improvement of three functions of communication. The results are as follow. Frist, Three children wholearend 3 structural elements of EMT that using script improved their communication skills. After 2 weeks of the recess, their skills are remained. Second, Each of those children who received EMT using script improved their skills in terms of asking, responding, and mentioning areas. The results have significant meanings that children with intellectual disability's communication skills could be improved and maintained by EMT using script.
This study is to investigate the effectiveness of Enhanced Milieu Teaching(EMT) that using script-asking, responding, mentioning-on intellectual disabled having difficulties of communication skills. Three children (4-5years old) who have intellectual disability, non-verbal form or expressing 1-2 short sentence word and an lack of speaking spontaneity were employed. The study applied single subject research design to examine the effectiveness of 3 structural elements of EMT-environmental control strategies, responsive interaction strategies and environment-oriented language intervention strategies on the children's communication skills. And descriptive statistics with graphs was used to analyse the improvement of three functions of communication. The results are as follow. Frist, Three children wholearend 3 structural elements of EMT that using script improved their communication skills. After 2 weeks of the recess, their skills are remained. Second, Each of those children who received EMT using script improved their skills in terms of asking, responding, and mentioning areas. The results have significant meanings that children with intellectual disability's communication skills could be improved and maintained by EMT using script.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.