미(美)에 관한 탐구는 우리의 삶과 밀접한 관계를 맺고 있으며 우리 삶 속에 많은 영향을 미치고 있다. 특히 헤어 분야는 각 시대의 흐름, 사회·문화적인 배경과 인간이 지닌 미적 본능에 의해 새롭게 발전되고 있으며 단순한 치장의 개념을 넘어 라이프스타일과도 밀접한 관련이 있다. 따라서 헤어스타일은 그 시대를 대변하는 가치와 사고의 상징이라고도 할 수 있다. 헤어 분야는 20세기 이후부터 사회 심리적 효용성과 사회적 인식의 전환 등이 대중에게 보급되면서 산업적으로도 점차 발전을 하고 있다. 이로 인해 미용은 각 시대의 사회 문화 흐름과 긴밀하게 연결되어 트랜드를 만들었다. 이러한 트랜드가 패션 및 다른 조형예술분야에서는 ...
미(美)에 관한 탐구는 우리의 삶과 밀접한 관계를 맺고 있으며 우리 삶 속에 많은 영향을 미치고 있다. 특히 헤어 분야는 각 시대의 흐름, 사회·문화적인 배경과 인간이 지닌 미적 본능에 의해 새롭게 발전되고 있으며 단순한 치장의 개념을 넘어 라이프스타일과도 밀접한 관련이 있다. 따라서 헤어스타일은 그 시대를 대변하는 가치와 사고의 상징이라고도 할 수 있다. 헤어 분야는 20세기 이후부터 사회 심리적 효용성과 사회적 인식의 전환 등이 대중에게 보급되면서 산업적으로도 점차 발전을 하고 있다. 이로 인해 미용은 각 시대의 사회 문화 흐름과 긴밀하게 연결되어 트랜드를 만들었다. 이러한 트랜드가 패션 및 다른 조형예술분야에서는 아방가르드 조형성에 대한 연구가 이루어졌지만 헤어적인 분야에서는 이에 대한 연구가 미흡한 실정이다. 본 연구의 목적은 아방가르드의 조형적 특성인 초현실성, 유희성, 퇴폐성 등을 바탕으로 준오헤어 주니어 스타일리스트 헤어쇼에 나타난 아방가르드 헤어디자인 작품을 대상으로 조사, 분석하고 헤어에 표현된 아방가르드 표현기법을 파악하였다. 또한 작품 분석을 통한 작품 표현특성인 외적형식에 대한 내적의미의 상관성을 도출하고자 하였으며, 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 초현실적 디자인은 공상과 환상의 세계를 중요시하는 초현실주의 는 다다이즘에서 시작 되었다. 비합리적이고 비윤리적인 콜라주, 오브제 같은 직접적인 표현과 에로티시즘에서 다다이즘의 유래를 찾아볼 수 있다. 현실에서 벗어나 상상의 공간을 펼치는 헤어스타일리스트 내적의도가 비정형적인 디자인으로 에로티시즘을 전달하고 있다. 둘째, 유희적 디자인은 일상에서 위반, 부조화, 흥미, 불합리, 유머 같은 것에서 놀라움과 쾌감, 우월감을 디자인에 표현하고 있다. 디자인의 인간적감성과 시각적 측면을 사용하여 과장과 축소를 통해, 또한 헤어스타일리스트가 바라는 해방과 자유의 감정을 담아 표현하고 시각적 착시기법을 통해 비현실적이고 허구적인 디자인을 시도하여 가볍고, 즐겁고, 파상적인 모습을 표현하였다. 셋째, 퇴폐적 디자인은 사회적·정신적 공황 속에서 예술가들의 영혼을 지배하고 그 상태와 절대 세계에 대한 갈망과 새로운 세계의 역동적 희구를 추구하는 퇴폐주의가 잘 표현되고 있다. 본 헤어쇼에서 표현된 퇴폐적인 표현은 하위적인 개념의 퇴폐가 아니라, 사회와 기성세대에 대한 반항을 표현하는 젊은이들의 내적의도가 표현된 것으로 보여 진다. 아울러 작가의 자유로운 의지를 작품에 표현하고 있다. 이와 같이 헤어쇼에 나타난 헤어디자인의 특성으로 사회적인 불안과 경기 침체로 인하여 과거에 대한 향수가 유행을 반복시키는 복고적이고 다국적인 디자인을 다양한 스타일로 표현하여 사람의 개성적 자아를 충족시키고 아울러 사회적 가치를 제고하는데 있다.
미(美)에 관한 탐구는 우리의 삶과 밀접한 관계를 맺고 있으며 우리 삶 속에 많은 영향을 미치고 있다. 특히 헤어 분야는 각 시대의 흐름, 사회·문화적인 배경과 인간이 지닌 미적 본능에 의해 새롭게 발전되고 있으며 단순한 치장의 개념을 넘어 라이프스타일과도 밀접한 관련이 있다. 따라서 헤어스타일은 그 시대를 대변하는 가치와 사고의 상징이라고도 할 수 있다. 헤어 분야는 20세기 이후부터 사회 심리적 효용성과 사회적 인식의 전환 등이 대중에게 보급되면서 산업적으로도 점차 발전을 하고 있다. 이로 인해 미용은 각 시대의 사회 문화 흐름과 긴밀하게 연결되어 트랜드를 만들었다. 이러한 트랜드가 패션 및 다른 조형예술분야에서는 아방가르드 조형성에 대한 연구가 이루어졌지만 헤어적인 분야에서는 이에 대한 연구가 미흡한 실정이다. 본 연구의 목적은 아방가르드의 조형적 특성인 초현실성, 유희성, 퇴폐성 등을 바탕으로 준오헤어 주니어 스타일리스트 헤어쇼에 나타난 아방가르드 헤어디자인 작품을 대상으로 조사, 분석하고 헤어에 표현된 아방가르드 표현기법을 파악하였다. 또한 작품 분석을 통한 작품 표현특성인 외적형식에 대한 내적의미의 상관성을 도출하고자 하였으며, 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 초현실적 디자인은 공상과 환상의 세계를 중요시하는 초현실주의 는 다다이즘에서 시작 되었다. 비합리적이고 비윤리적인 콜라주, 오브제 같은 직접적인 표현과 에로티시즘에서 다다이즘의 유래를 찾아볼 수 있다. 현실에서 벗어나 상상의 공간을 펼치는 헤어스타일리스트 내적의도가 비정형적인 디자인으로 에로티시즘을 전달하고 있다. 둘째, 유희적 디자인은 일상에서 위반, 부조화, 흥미, 불합리, 유머 같은 것에서 놀라움과 쾌감, 우월감을 디자인에 표현하고 있다. 디자인의 인간적감성과 시각적 측면을 사용하여 과장과 축소를 통해, 또한 헤어스타일리스트가 바라는 해방과 자유의 감정을 담아 표현하고 시각적 착시기법을 통해 비현실적이고 허구적인 디자인을 시도하여 가볍고, 즐겁고, 파상적인 모습을 표현하였다. 셋째, 퇴폐적 디자인은 사회적·정신적 공황 속에서 예술가들의 영혼을 지배하고 그 상태와 절대 세계에 대한 갈망과 새로운 세계의 역동적 희구를 추구하는 퇴폐주의가 잘 표현되고 있다. 본 헤어쇼에서 표현된 퇴폐적인 표현은 하위적인 개념의 퇴폐가 아니라, 사회와 기성세대에 대한 반항을 표현하는 젊은이들의 내적의도가 표현된 것으로 보여 진다. 아울러 작가의 자유로운 의지를 작품에 표현하고 있다. 이와 같이 헤어쇼에 나타난 헤어디자인의 특성으로 사회적인 불안과 경기 침체로 인하여 과거에 대한 향수가 유행을 반복시키는 복고적이고 다국적인 디자인을 다양한 스타일로 표현하여 사람의 개성적 자아를 충족시키고 아울러 사회적 가치를 제고하는데 있다.
The study of beauty has had a great influence in our daily lives for a while. The hair cosmetic industry is being newly developed by the flow of each era, social cultural backgrounds and human’s sense of beauty. It has been deeply related to real life beyond the conception of simple decoration. Ther...
The study of beauty has had a great influence in our daily lives for a while. The hair cosmetic industry is being newly developed by the flow of each era, social cultural backgrounds and human’s sense of beauty. It has been deeply related to real life beyond the conception of simple decoration. Therefore hair style is the symbol of values and thinking which represents the specific period. From the 20th century, social effectivity has also been a big influence in the hair cosmetic industry. For this reason the beauty makes trend by tightly connecting with social and cultural flow. Even though the study for this trend is being done well in the fashion and formative arts fields, it is insufficient in the hair design field for now. The purpose of this study is to analyze the Avant-garde hair design products presented in 'JUNO' hair junior stylist hair-show based on Avant-garde’s formative characteristics such as surrealism, amusement, decadence. With this analysis, I intend to grasp the expressive technique of Avant-garde expressed in hair style. Also I will show the interrelationship of internal meanings related to the external forms, which is the expressive traits of works, through analysing different types of works. Here is the results that are found. First, Dadaism is the foundation of the surrealistic design which empathize with the fantasy world. We can find the origin of Dadaism from Eroticism and the direct expression such as irrational collage and an obje. The hair stylist’s imaginative internal intention beyond reality is delivering Eroticism with non-standard designs. Secondly, amusement designs are expressing astonishment, pleasure and the sense of superiority resulted from violation, mismatch and humor. It expresses mild, joyful and superficial image with unrealistic design technique based on visual optical illusions along with the exaggeration and downsizing by utilizing the humanism and visual aspect of design and the emotion of liberation and freedom which stylists desire. Lastly, Decadent design is the desire of the artists for the new world under the social and psychological panic. The decadent expression for this hair-show does not seem to show the subordinate conception of decadence but one with the expression of defiant young people’s internal intention. Also it expresses the artists’ liberal will in works. In conclusion, we know that the traits of different hair designs that appeared in this hair-show are the various styles of multi-international and older designs resulting from the social restlessness and economic recession. By utilizing various styles hair design satisfies individual’s ego and raises social values.
The study of beauty has had a great influence in our daily lives for a while. The hair cosmetic industry is being newly developed by the flow of each era, social cultural backgrounds and human’s sense of beauty. It has been deeply related to real life beyond the conception of simple decoration. Therefore hair style is the symbol of values and thinking which represents the specific period. From the 20th century, social effectivity has also been a big influence in the hair cosmetic industry. For this reason the beauty makes trend by tightly connecting with social and cultural flow. Even though the study for this trend is being done well in the fashion and formative arts fields, it is insufficient in the hair design field for now. The purpose of this study is to analyze the Avant-garde hair design products presented in 'JUNO' hair junior stylist hair-show based on Avant-garde’s formative characteristics such as surrealism, amusement, decadence. With this analysis, I intend to grasp the expressive technique of Avant-garde expressed in hair style. Also I will show the interrelationship of internal meanings related to the external forms, which is the expressive traits of works, through analysing different types of works. Here is the results that are found. First, Dadaism is the foundation of the surrealistic design which empathize with the fantasy world. We can find the origin of Dadaism from Eroticism and the direct expression such as irrational collage and an obje. The hair stylist’s imaginative internal intention beyond reality is delivering Eroticism with non-standard designs. Secondly, amusement designs are expressing astonishment, pleasure and the sense of superiority resulted from violation, mismatch and humor. It expresses mild, joyful and superficial image with unrealistic design technique based on visual optical illusions along with the exaggeration and downsizing by utilizing the humanism and visual aspect of design and the emotion of liberation and freedom which stylists desire. Lastly, Decadent design is the desire of the artists for the new world under the social and psychological panic. The decadent expression for this hair-show does not seem to show the subordinate conception of decadence but one with the expression of defiant young people’s internal intention. Also it expresses the artists’ liberal will in works. In conclusion, we know that the traits of different hair designs that appeared in this hair-show are the various styles of multi-international and older designs resulting from the social restlessness and economic recession. By utilizing various styles hair design satisfies individual’s ego and raises social values.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.