본 연구는 자기표현 집단상담 프로그램이 유아의 친사회성에 미치는 영향을 조사하기 위한 것이다. 이를 위해 충청북도 D군의 G초등학교병설유치원 유아 8명과 분교 원아 8명, 총 16명을 대상으로 친사회성 검사를 실시하고 G초등학 교 병설유치원 유아8명을 실험집단으로 분교 유아 8명을 통제집단으로 구성하 여 자기표현 집단상담 프로그램을 실시하였다. 실험집단에게는 재구성한 자기 자기표현 집단상담 프로그램을 6주에 걸쳐 총 12회기(주2회)를 연구자가 진행 하였고 통제집단에게는 사전검사와 사후검사만 실시하였다. 본 연구에서 사용된 측정도구는 이원영, 박찬옥, 노영희(1993)이 번안한 친사 회적 행동 검사도구를 임금녀(1999)가 수정한 검사도구를 사용하였다. 사전? 사후 검사의 자료처리는 SPSS/Windows18.0 프로그램을 사용하였으며 연구문 제를 검증하기 위해 실험집단과 통제집단 간 사전검사와 사후검사 결과의 평균 과 ...
본 연구는 자기표현 집단상담 프로그램이 유아의 친사회성에 미치는 영향을 조사하기 위한 것이다. 이를 위해 충청북도 D군의 G초등학교병설유치원 유아 8명과 분교 원아 8명, 총 16명을 대상으로 친사회성 검사를 실시하고 G초등학 교 병설유치원 유아8명을 실험집단으로 분교 유아 8명을 통제집단으로 구성하 여 자기표현 집단상담 프로그램을 실시하였다. 실험집단에게는 재구성한 자기 자기표현 집단상담 프로그램을 6주에 걸쳐 총 12회기(주2회)를 연구자가 진행 하였고 통제집단에게는 사전검사와 사후검사만 실시하였다. 본 연구에서 사용된 측정도구는 이원영, 박찬옥, 노영희(1993)이 번안한 친사 회적 행동 검사도구를 임금녀(1999)가 수정한 검사도구를 사용하였다. 사전? 사후 검사의 자료처리는 SPSS/Windows18.0 프로그램을 사용하였으며 연구문 제를 검증하기 위해 실험집단과 통제집단 간 사전검사와 사후검사 결과의 평균 과 표준편차 점수를 구하고 사전검사 점수를 공변인으로 하여 사후 검사 점수 에 대해 실험집단과 통제집단 간 공변량 분석을 실시하였다. 이 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 자기표현 집단상담 프로 그램에 참여한 실험집단 유아들은 그렇지 않은 통제집단 유아들에 비해 친사 회성이 유의하게 향상될 것이다 라는 가설 1은 긍정되었다. 둘째, 자기표현 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단 유아들은 그렇지 않은 통제집단 유아들 에 비해 개인정서 조절능력이 유의하게 향상될 것이라는 가설 1-1은 부정되었다. 셋째, 자기표현 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단 유아들은 그렇지 않은 통제집단 유아들에 비해 대인관계 형성능력이 유의하게 향상될 것이라는 가설 1-2는 부정되었다. 넷째, 자기표현 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단 유아 들은 그렇지 않은 통제집단 유아들에 비해 유치원 적응능력이 유의하게 향상 될 것이라는 가설 1-3은 긍정되었다. 이상의 연구 결과로 볼 때 자기표현 집단상담 프로그램은 유아의 친사회성 향상에 효과가 있는 것으로 볼 수 있다.
본 연구는 자기표현 집단상담 프로그램이 유아의 친사회성에 미치는 영향을 조사하기 위한 것이다. 이를 위해 충청북도 D군의 G초등학교병설유치원 유아 8명과 분교 원아 8명, 총 16명을 대상으로 친사회성 검사를 실시하고 G초등학 교 병설유치원 유아8명을 실험집단으로 분교 유아 8명을 통제집단으로 구성하 여 자기표현 집단상담 프로그램을 실시하였다. 실험집단에게는 재구성한 자기 자기표현 집단상담 프로그램을 6주에 걸쳐 총 12회기(주2회)를 연구자가 진행 하였고 통제집단에게는 사전검사와 사후검사만 실시하였다. 본 연구에서 사용된 측정도구는 이원영, 박찬옥, 노영희(1993)이 번안한 친사 회적 행동 검사도구를 임금녀(1999)가 수정한 검사도구를 사용하였다. 사전? 사후 검사의 자료처리는 SPSS/Windows18.0 프로그램을 사용하였으며 연구문 제를 검증하기 위해 실험집단과 통제집단 간 사전검사와 사후검사 결과의 평균 과 표준편차 점수를 구하고 사전검사 점수를 공변인으로 하여 사후 검사 점수 에 대해 실험집단과 통제집단 간 공변량 분석을 실시하였다. 이 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 자기표현 집단상담 프로 그램에 참여한 실험집단 유아들은 그렇지 않은 통제집단 유아들에 비해 친사 회성이 유의하게 향상될 것이다 라는 가설 1은 긍정되었다. 둘째, 자기표현 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단 유아들은 그렇지 않은 통제집단 유아들 에 비해 개인정서 조절능력이 유의하게 향상될 것이라는 가설 1-1은 부정되었다. 셋째, 자기표현 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단 유아들은 그렇지 않은 통제집단 유아들에 비해 대인관계 형성능력이 유의하게 향상될 것이라는 가설 1-2는 부정되었다. 넷째, 자기표현 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단 유아 들은 그렇지 않은 통제집단 유아들에 비해 유치원 적응능력이 유의하게 향상 될 것이라는 가설 1-3은 긍정되었다. 이상의 연구 결과로 볼 때 자기표현 집단상담 프로그램은 유아의 친사회성 향상에 효과가 있는 것으로 볼 수 있다.
This study is to look into how the self expression group counseling program affects the sociability of a child. In order to execute this study, we executed a sociability inspection for a total of 16 students composed of 8 children from a kindergarten and 8 kindergarten students from the G elementary...
This study is to look into how the self expression group counseling program affects the sociability of a child. In order to execute this study, we executed a sociability inspection for a total of 16 students composed of 8 children from a kindergarten and 8 kindergarten students from the G elementary school located in Danyanggun, Chungchungbukdo. Also, we executed a self expression group counseling program composing 8 children from the kindergarten of the G elementary school as an experimental group and 8 kindergarten students from the G elementary school as a controlled group. For the experimental group, the re-structured self expression group counseling program was processed by the researcher in 12 terms(twice a week) for 6 weeks and for the controlled group, pre and post inspection was executed. The measurement tool used in this study was the inspection tool modified by Lim Gum Neo(1999) where Lee Won Young, Park Chan Ok, No Young hee(1993) translated the social conduct inspection tool. For the data processing of the pre and post inspection, we used the SPSS/Windows18.0 program and in order to verify the research problem, we calculated the average and standard deviation of the result of the pre inspection and post inspection among the experimental group and controlled group and by taking the pre inspection score as the covariate, we executed the covariance analysis among the experimental group and controlled group for the post inspection score. The following are the results from this study. First, hypothesis 1 that stated that the experimental group children that participated in the self expression group counseling program had significant improved sociability than the controlled group children that did not participate, was approved. Second, hypothesis 1-1 that stated that the experimental group children that participated in the self expression group counseling program had significant improved personal emotion ability than the controlled group children that did not participate, was rejected. Third, hypothesis 1-2 that stated that the experimental group children that participated in the self expression group counseling program had significant improved personal relation forming ability than the controlled group children that did not participate, was rejected. Fourth, hypothesis 1-3 that stated that the experimental group children that participated in the self expression group counseling program had significant improved adaptability to kindergarten than the controlled group children that did not participate, was approved. According to the above study result, the self expression group counseling program is effective in improving the sociability of a child.
This study is to look into how the self expression group counseling program affects the sociability of a child. In order to execute this study, we executed a sociability inspection for a total of 16 students composed of 8 children from a kindergarten and 8 kindergarten students from the G elementary school located in Danyanggun, Chungchungbukdo. Also, we executed a self expression group counseling program composing 8 children from the kindergarten of the G elementary school as an experimental group and 8 kindergarten students from the G elementary school as a controlled group. For the experimental group, the re-structured self expression group counseling program was processed by the researcher in 12 terms(twice a week) for 6 weeks and for the controlled group, pre and post inspection was executed. The measurement tool used in this study was the inspection tool modified by Lim Gum Neo(1999) where Lee Won Young, Park Chan Ok, No Young hee(1993) translated the social conduct inspection tool. For the data processing of the pre and post inspection, we used the SPSS/Windows18.0 program and in order to verify the research problem, we calculated the average and standard deviation of the result of the pre inspection and post inspection among the experimental group and controlled group and by taking the pre inspection score as the covariate, we executed the covariance analysis among the experimental group and controlled group for the post inspection score. The following are the results from this study. First, hypothesis 1 that stated that the experimental group children that participated in the self expression group counseling program had significant improved sociability than the controlled group children that did not participate, was approved. Second, hypothesis 1-1 that stated that the experimental group children that participated in the self expression group counseling program had significant improved personal emotion ability than the controlled group children that did not participate, was rejected. Third, hypothesis 1-2 that stated that the experimental group children that participated in the self expression group counseling program had significant improved personal relation forming ability than the controlled group children that did not participate, was rejected. Fourth, hypothesis 1-3 that stated that the experimental group children that participated in the self expression group counseling program had significant improved adaptability to kindergarten than the controlled group children that did not participate, was approved. According to the above study result, the self expression group counseling program is effective in improving the sociability of a child.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.