한국춤에 내재된 예(禮)란, 가족같은 유대감 아래 사제지간에 주고받는 전수(傳受) 행위의 원리이자 심신을 안정시키고 심상적 효과를 불러오는 교육체계를 말한다. 그리고 도(道)는 한국춤의 정신훈련에 있어 단전하고 있을 때의 움직임, 그리고 움직임 속에서의 단전을 훈련하는 것을 이르는 가장 높은 경지의 단계이다. 한편, 무(武)는 한국춤의 신명·흥·즉흥성이라는 특성을 고스란히 담아내면서 희노애락의 감성을 실제적인 표현기법으로 나타내는 동작을 상징한다 할 수 있다. 본 연구는 막연하게 우리춤의 기저에 자리해온 이러한 예(禮), 도(道), 무(武) 정신의 개념을 명확하게 정의내리고 이를 기본훈련동작에 적극적으로 활용코자 하는 목적으로 시작되었다. 그리고 연구방법으로 전국 국공립무용단체의 전문무용수들을 상대로 한국춤의 개념과 예(禮) ‧ 도(道) ‧ 무(武)에 관한 인식도 조사를 하였으며 동시에 국내에서 행해지고 있는 대표적인 기본동작 훈련춤 6개의 ...
논문요약
한국 기본춤에 내재된 <예(禮)·도(道)> 와<무(武)·무(舞)>에 관한 연구
한국춤에 내재된 예(禮)란, 가족같은 유대감 아래 사제지간에 주고받는 전수(傳受) 행위의 원리이자 심신을 안정시키고 심상적 효과를 불러오는 교육체계를 말한다. 그리고 도(道)는 한국춤의 정신훈련에 있어 단전하고 있을 때의 움직임, 그리고 움직임 속에서의 단전을 훈련하는 것을 이르는 가장 높은 경지의 단계이다. 한편, 무(武)는 한국춤의 신명·흥·즉흥성이라는 특성을 고스란히 담아내면서 희노애락의 감성을 실제적인 표현기법으로 나타내는 동작을 상징한다 할 수 있다. 본 연구는 막연하게 우리춤의 기저에 자리해온 이러한 예(禮), 도(道), 무(武) 정신의 개념을 명확하게 정의내리고 이를 기본훈련동작에 적극적으로 활용코자 하는 목적으로 시작되었다. 그리고 연구방법으로 전국 국공립무용단체의 전문무용수들을 상대로 한국춤의 개념과 예(禮) ‧ 도(道) ‧ 무(武)에 관한 인식도 조사를 하였으며 동시에 국내에서 행해지고 있는 대표적인 기본동작 훈련춤 6개의 구조분석을 통하여 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다.
가. 한국춤에 대한 기본적인 인식도 1) 한국춤에 대한 정서는 무용수의 경력이 길수록 ‘멋과 한’에, 경력이 짧을수록 ‘흥과 신명’에 더 선호감을 느끼는 것으로 나타났는데 이는 삶의 혜안과 신체 적 활성도에 따른 요인으로 판단된다. 2) 예전에는 한국춤이 신무용기에 무대화 되면서 춤동작 변화의 주요한 요인으로 여겨졌지만 현대에 와서는 젊은층들을 중심으로 ‘타장르와의 접목에 의한 변 화’가 가장 큰 요인으로 꼽혔다. 3) 한국춤을 수련함으로써 얻을 수 있는 기대효과는 ‘정서적 표현의 획득’이라는 관념적인 대답이 압도적이었다. 한국춤의 수련과정을 통해서도 균형잡힌 몸매 와 체력단력 증강을 꾀할 수 있는 프로그램 개발이 시급하다 하겠다. 4) 한국춤의 기본동작 훈련은 대부분이 ‘전통춤’ 위주로 행해지고 있는 것으로 나 타났다. 향후 장르별 융합과 길항문제를 보다 심도있게 고민해 보아야 할 것 으로 판단된다.
나. 한국춤 기본동작 수련에 따른 인식도 1) 한국춤 기본동작 수련과정에서 효과적인 신체변화를 가장 많이 느낄 수 있는 동작으로 뛰는(점프)동작과 걷는동작으로 확인됨으로써 향후 기본춤을 창작하 거나 훈련할 때 이러한 점에 중점을 두어야 할 것으로 사료된다. 2) 기본동작 수련에 따른 체형변화 최고의 장점은 ‘몸의 균형을 잡아준다’는 내용 이 우선시 되었고 ‘춤언어에 대한 표현력 발달’이 뒤를 이었다. 특히 연령과 학력이 높을수록 더 강하게 나타나고 있어 이러한 요인들을 염두에 둔 다양한 기본동작 개발의 필요성이 제기되었다. 3) 기본동작 수련에 따른 체형변화의 단점은 ‘특정부위(대퇴부)만 발달한다’거나 ‘굴신의 반복으로 다리가 휜다’와 같은 신체의 부정적 변화에 모아졌다. 이를 극복할 수 있는 타장르 춤 기본동작과의 접목을 꾀할 필요성이 있다.
다. 한국춤의 예(禮), 도(道), 무(武)에 대한 개념 및 영향력 1) ‘스승의 정신세계를 전승받는 것’ 혹은 ‘능숙한 기교를 습득한다’는 의미를 내 포하는 도제제도의 의미가 퇴색되고 개인적인 성향이 강화되고 있음이 나타났 다. 하지만 ‘멋, 흥, 신명이라는 한국춤의 특성이 예도 정신을 뒷받침을 한다’ 는 내용 또한 제기되어 우리춤의 전통적인 가치와 뿌리를 복원할 수 있는 가 능성은 여전히 내포되어 있음을 확인할 수 있었다. 2) 예(禮)는 교육적 가치와 문화적 가치에 미치는 영향력이 크고, 도(道)의 경우 교육적 가치에 영향력이 높으며, 무(武)는 예술적 가치나 문화적 가치와의 연 관성이 깊은 것으로 나타났다. 그리고 “정서적 순화”라는 측면에서는 세 가지 개념이 거의 공통적으로 대중들에게 높은 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 3) 예(禮)와 도(道)를 중시하는 대표적인 전통춤은 ‘승무’, ‘일무’, ‘살풀이’ 순으 로 나타났는데 특히 승무의 수치가 유독 높게 나온 것은 그 기원을 불교와 연 관지어 종교적 관점에서 바라본 연유로 생각된다. 무(武)를 중요시하는 전통 춤으로는 화랑도, 선무도, 태극권의 순서를 보였는데 이는 정신수양과 신체단 련을 목적으로 했던 우리 고유의 무술이란 측면에서 민족주의적 성향이 발로 된 것이라 판단된다. 4) 예(禮), 도(道), 무(武)의 정신 발현을 위해 가장 중요시 되어야 할 것으로는 ‘호흡’이 단연 으뜸으로 꼽혔다. 이것은 춤이나 무술이나 모두 호흡으로부터 시작하여 호흡으로 마무리된다는 통설을 뒷받침하는 증거라 할 수 있다.
라. 한국춤 기본훈련 구조분석 1) 황무봉류 기본춤의 경우, 다양한 유형들의 동작이 활용되고 있으나 기본동작이 굿거리로만 이루어져 뛰는 동작은 전혀 나타나지 않았다. 공간구도 역시 다양 하게 사용되면서 타 기본구도유형에서 거의 볼 수 없는 S자 형태의 곡선구도 유형을 포함하고 있다는 것은 주목할 만한 특징이었다. 2) 송범 기본춤의 경우, 특히 상체 훈련의 비중이 높고 팔을 대칭으로 사용하여 균형성이 높은 동작을 많이 활용하고 있음이 확인되었다. 공간구도 구성도 또 한 고른 양상을 띠면서 앞, 뒤 직선구도를 주로 사용하는 것으로 나타났다. 3) 김백봉 기본춤의 경우, 가장 많은 동작과 유형을 확인할 수 있었는데 특히 앉는동작에서의 다양성이 눈에 띠었다. 뿐만 아니라 기본춤 공간구성의 구도 에 있어서 어느 한쪽으로 편중되지 않고 공간을 골고루 사용하고 있는 점이 두드러지게 나타났다. 4) 전통원 기본춤의 경우, 상, 하체 동작에서 곡선 위주의 형태가 많이 분포되면 서 회전시 양팔을 펴는 동작을 주요 구성으로 삼고 있는 것으로 나타났다. 그 리고 공간구도의 특징에 있어서는 회전과 곡선구도가 다양하고 빈번하게 사용 되는 특징을 띠는 것으로 확인되었다. 5) 세종대학교 기본춤은 다른 기본춤과는 달리 제시한 동작들의 활용도가 매 우 적었다. 반면에 직선구도보다는 사선구도와 회전구도에 비중을 두고 있는 점이 주목할 만하였는데 이는 발레나 현대무용과 같은 타장르에서 기본동작을 많이 차용하고 있기 때문으로 판단된다.
이상의 결과를 놓고 볼 때 향후 한국춤의 대중화와 예술적 가치의 고양을 위하여 예, 도, 무에 내재된 민족정신의 원류를 복원하고 이를 바탕으로 현실에 맞는 시의적절한 동작개발을 이루어 내야 할 것으로 판단된다. 특히, 기본훈련춤이란 누구나 쉽고 어디서나 유용하게 활용할 수 있는 동작들로 구성되어야 하기에 장소별, 남녀의 성별, 다양한 연령대별, 일반인과 전문가별 등의 구분에 따른 맞춤형 기본춤을 만들고 교습하는 노력을 기울여야 할 것이다.
주제어 : 한국춤, 기본훈련, 호흡, 예(禮) · 도(道), 무(武) · 무(舞)
논문요약
한국 기본춤에 내재된 <예(禮)·도(道)> 와<무(武)·무(舞)>에 관한 연구
한국춤에 내재된 예(禮)란, 가족같은 유대감 아래 사제지간에 주고받는 전수(傳受) 행위의 원리이자 심신을 안정시키고 심상적 효과를 불러오는 교육체계를 말한다. 그리고 도(道)는 한국춤의 정신훈련에 있어 단전하고 있을 때의 움직임, 그리고 움직임 속에서의 단전을 훈련하는 것을 이르는 가장 높은 경지의 단계이다. 한편, 무(武)는 한국춤의 신명·흥·즉흥성이라는 특성을 고스란히 담아내면서 희노애락의 감성을 실제적인 표현기법으로 나타내는 동작을 상징한다 할 수 있다. 본 연구는 막연하게 우리춤의 기저에 자리해온 이러한 예(禮), 도(道), 무(武) 정신의 개념을 명확하게 정의내리고 이를 기본훈련동작에 적극적으로 활용코자 하는 목적으로 시작되었다. 그리고 연구방법으로 전국 국공립무용단체의 전문무용수들을 상대로 한국춤의 개념과 예(禮) ‧ 도(道) ‧ 무(武)에 관한 인식도 조사를 하였으며 동시에 국내에서 행해지고 있는 대표적인 기본동작 훈련춤 6개의 구조분석을 통하여 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다.
가. 한국춤에 대한 기본적인 인식도 1) 한국춤에 대한 정서는 무용수의 경력이 길수록 ‘멋과 한’에, 경력이 짧을수록 ‘흥과 신명’에 더 선호감을 느끼는 것으로 나타났는데 이는 삶의 혜안과 신체 적 활성도에 따른 요인으로 판단된다. 2) 예전에는 한국춤이 신무용기에 무대화 되면서 춤동작 변화의 주요한 요인으로 여겨졌지만 현대에 와서는 젊은층들을 중심으로 ‘타장르와의 접목에 의한 변 화’가 가장 큰 요인으로 꼽혔다. 3) 한국춤을 수련함으로써 얻을 수 있는 기대효과는 ‘정서적 표현의 획득’이라는 관념적인 대답이 압도적이었다. 한국춤의 수련과정을 통해서도 균형잡힌 몸매 와 체력단력 증강을 꾀할 수 있는 프로그램 개발이 시급하다 하겠다. 4) 한국춤의 기본동작 훈련은 대부분이 ‘전통춤’ 위주로 행해지고 있는 것으로 나 타났다. 향후 장르별 융합과 길항문제를 보다 심도있게 고민해 보아야 할 것 으로 판단된다.
나. 한국춤 기본동작 수련에 따른 인식도 1) 한국춤 기본동작 수련과정에서 효과적인 신체변화를 가장 많이 느낄 수 있는 동작으로 뛰는(점프)동작과 걷는동작으로 확인됨으로써 향후 기본춤을 창작하 거나 훈련할 때 이러한 점에 중점을 두어야 할 것으로 사료된다. 2) 기본동작 수련에 따른 체형변화 최고의 장점은 ‘몸의 균형을 잡아준다’는 내용 이 우선시 되었고 ‘춤언어에 대한 표현력 발달’이 뒤를 이었다. 특히 연령과 학력이 높을수록 더 강하게 나타나고 있어 이러한 요인들을 염두에 둔 다양한 기본동작 개발의 필요성이 제기되었다. 3) 기본동작 수련에 따른 체형변화의 단점은 ‘특정부위(대퇴부)만 발달한다’거나 ‘굴신의 반복으로 다리가 휜다’와 같은 신체의 부정적 변화에 모아졌다. 이를 극복할 수 있는 타장르 춤 기본동작과의 접목을 꾀할 필요성이 있다.
다. 한국춤의 예(禮), 도(道), 무(武)에 대한 개념 및 영향력 1) ‘스승의 정신세계를 전승받는 것’ 혹은 ‘능숙한 기교를 습득한다’는 의미를 내 포하는 도제제도의 의미가 퇴색되고 개인적인 성향이 강화되고 있음이 나타났 다. 하지만 ‘멋, 흥, 신명이라는 한국춤의 특성이 예도 정신을 뒷받침을 한다’ 는 내용 또한 제기되어 우리춤의 전통적인 가치와 뿌리를 복원할 수 있는 가 능성은 여전히 내포되어 있음을 확인할 수 있었다. 2) 예(禮)는 교육적 가치와 문화적 가치에 미치는 영향력이 크고, 도(道)의 경우 교육적 가치에 영향력이 높으며, 무(武)는 예술적 가치나 문화적 가치와의 연 관성이 깊은 것으로 나타났다. 그리고 “정서적 순화”라는 측면에서는 세 가지 개념이 거의 공통적으로 대중들에게 높은 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 3) 예(禮)와 도(道)를 중시하는 대표적인 전통춤은 ‘승무’, ‘일무’, ‘살풀이’ 순으 로 나타났는데 특히 승무의 수치가 유독 높게 나온 것은 그 기원을 불교와 연 관지어 종교적 관점에서 바라본 연유로 생각된다. 무(武)를 중요시하는 전통 춤으로는 화랑도, 선무도, 태극권의 순서를 보였는데 이는 정신수양과 신체단 련을 목적으로 했던 우리 고유의 무술이란 측면에서 민족주의적 성향이 발로 된 것이라 판단된다. 4) 예(禮), 도(道), 무(武)의 정신 발현을 위해 가장 중요시 되어야 할 것으로는 ‘호흡’이 단연 으뜸으로 꼽혔다. 이것은 춤이나 무술이나 모두 호흡으로부터 시작하여 호흡으로 마무리된다는 통설을 뒷받침하는 증거라 할 수 있다.
라. 한국춤 기본훈련 구조분석 1) 황무봉류 기본춤의 경우, 다양한 유형들의 동작이 활용되고 있으나 기본동작이 굿거리로만 이루어져 뛰는 동작은 전혀 나타나지 않았다. 공간구도 역시 다양 하게 사용되면서 타 기본구도유형에서 거의 볼 수 없는 S자 형태의 곡선구도 유형을 포함하고 있다는 것은 주목할 만한 특징이었다. 2) 송범 기본춤의 경우, 특히 상체 훈련의 비중이 높고 팔을 대칭으로 사용하여 균형성이 높은 동작을 많이 활용하고 있음이 확인되었다. 공간구도 구성도 또 한 고른 양상을 띠면서 앞, 뒤 직선구도를 주로 사용하는 것으로 나타났다. 3) 김백봉 기본춤의 경우, 가장 많은 동작과 유형을 확인할 수 있었는데 특히 앉는동작에서의 다양성이 눈에 띠었다. 뿐만 아니라 기본춤 공간구성의 구도 에 있어서 어느 한쪽으로 편중되지 않고 공간을 골고루 사용하고 있는 점이 두드러지게 나타났다. 4) 전통원 기본춤의 경우, 상, 하체 동작에서 곡선 위주의 형태가 많이 분포되면 서 회전시 양팔을 펴는 동작을 주요 구성으로 삼고 있는 것으로 나타났다. 그 리고 공간구도의 특징에 있어서는 회전과 곡선구도가 다양하고 빈번하게 사용 되는 특징을 띠는 것으로 확인되었다. 5) 세종대학교 기본춤은 다른 기본춤과는 달리 제시한 동작들의 활용도가 매 우 적었다. 반면에 직선구도보다는 사선구도와 회전구도에 비중을 두고 있는 점이 주목할 만하였는데 이는 발레나 현대무용과 같은 타장르에서 기본동작을 많이 차용하고 있기 때문으로 판단된다.
이상의 결과를 놓고 볼 때 향후 한국춤의 대중화와 예술적 가치의 고양을 위하여 예, 도, 무에 내재된 민족정신의 원류를 복원하고 이를 바탕으로 현실에 맞는 시의적절한 동작개발을 이루어 내야 할 것으로 판단된다. 특히, 기본훈련춤이란 누구나 쉽고 어디서나 유용하게 활용할 수 있는 동작들로 구성되어야 하기에 장소별, 남녀의 성별, 다양한 연령대별, 일반인과 전문가별 등의 구분에 따른 맞춤형 기본춤을 만들고 교습하는 노력을 기울여야 할 것이다.
Lim Jeong-Hee Department of Dance The Graduate School Sejong University
Etiquette is spirit built in Korean basic dance training and it is a foundation for transmission, an action of communicating, inh...
ABSTRACT
A Study on and in Basic Korean Dance Training
Lim Jeong-Hee Department of Dance The Graduate School Sejong University
Etiquette is spirit built in Korean basic dance training and it is a foundation for transmission, an action of communicating, inheriting about ideas of dance between teachers and students. Etiquette is also an educational system that has an effect of relaxing one’s mind. Morality is the highest level of training stage in mental training and it also has a meaning of training hypogastrium and learning hypogastrium by experiencing dance. Military Art including characteristics of Korean dance such as fun, excitement, improvisation, expresses feelings of happiness, anger, sadness, joy using practical expressive dance techniques. This study is to articulate the definitions of Etiquette, Morality, Military Art that has been vaguely explained and also to use them actively in basic training movement. The study analyzed the degree of awareness of Etiquette, Morality, Military Art and conception of Korean dance by contacting professional dancers in Korean national dance group. At the same time, Studying structures of dance training move that is popular in Korea, we came up with the final conclusion.
A. Basic awareness of Korean dance 1) Korean dancers with many experiences on stages like to express beauty and sadness and Korean dancers with less experience on stages like to express fun and excitement. It seems like this result is caused by factors such as insight in life of individuals and one’s preference of activities of certain body parts. 2) Before, Korean dance being introduced on stages of New dance period became a major factor of change in dance move. However, recently, change has been made by fusion of Korean dance with different genres of dance. 3) Expected effect of Korean dance can be developing of emotional expression. Also, developing programs that improve health condition and body fit is necessary. 4) Almost all basic Korean dance trainiing is mainly performed in name of ‘Koren traditional dance’. Korean creative dance with different genres of dance and its competition problem should be considered with depth.
B. Awareness comes from basic Korean dance training. 1) It seems like the most effective movements that create physical body change are jumping and walking. It is considered that the later basic dance should be based on walking and dancing that give physical body change. 2) The benefits of Korean basic dance training are development of balance and expression of feelings throughout the movements. Especially, dancers who have more experiences have more these benefits. So, these factors should be considered when it is planned developing basic dance training. 3) Demerits that come from physical body change are development of only certain body parts and bow legs caused by continuous training of Bend Knees. To ameliorate these problems, advancing dance move by fusing Korean dance move with other dance move from different genres of dance should be considered.
C. Conception and effectiveness of Etiquette, Morality, Military Art in Korean dance 1) Apprenticeship that has meaning of ‘inheriting teacher’s concepts of world and dance’ or ‘gaining great skills’ became contaminated and recently, developing personal taste in dance move became popular. However, there has been a claim that characteristics of Korean dance such as beauty, fun, excitement support concept of Etiquette. So, possibilityof recovery of traditional values of Korean dance could be observed. 2) Etiquette, has effects in educational values and cultural values and Morality has effects on educational values, and Military Arts has to do with cultural values and aesthetic values. And also, three values Etiquette, Morality, Military Arts all have high effects on concept of ““purification of emotion”” 3) Typical traditionaldance that put emphasis on Etiquette and Moralityare ‘Seungmu’, ‘Ilmoo’, ‘Salpurichum’. Especially Seungmu has more characteristics of Etiquette and Morality and it seems like it is because the dance of 'Seungmu' came from Buddhismand focuses on religious point of view. Traditional dance that put emphasis orderly on Military Arts are ‘Hwarangdo’, ‘Sunmudo’, ‘T'ai chi chuan’.It seems like these dances are Korean inherent martial art that focuses on mental training and physical training and also the dances show characteristics of n ationalism. 4) To reveal the spirit of Etiquette, Morality, Military Arts, one has to put importance on respiration. It simply explains that dances or martial arts start with respiration and end with respiration.
D. Analysis of structure of basic Korean dance training 1) Mu-bong Hwang basic dance has various dance patterns and moves however, these moves are subjected to only Gutgeori (tune performed during exorcism). So, jumping move cannot be observed in this dance. Space composition also is used in various pattern and has ‘S’ shaped curve composition that cannot be observed in almost every other dance. 2) It is observed that Song Beom's composition put more emphasis on upper body training and use moves that require balance control usually performing arms in symmetry. Space composition also shows equal aspect using front and back straight line composition. 3) It is observed that Baek-Bong Kim's composition has the most various patterns and moves in dance. Especially, sitting move can be observed as the dance move that has the most variety. Also, space composition of basic dance movesdo not dominate one certain spot but equally use space. 4) In KTA(Integrated School of the Arts) basic dance, movement of upper and lower body has a lot of patterns of curve. When turning, opening arms movement is the main composition of the dance. A major characteristicof space composition is that the movement has a lot of turning move and curve composition. 5) In SJU(Sejong University), not like other dance compositions. The dance put more emphasis on diagonal line composition and turning composition than straight composition. This is mime dance that expresses (feelings of happiness, anger, sadness, joy) that shows specialty of this dance movement.
Following this result, recovering sources of the national spirit and developing proper movement that fits the reality for the popularizing Korean dance and enhancing of aesthetic values of the dance are necessary. Especially, because basic dance training should be composed of movements that can be easily performed by everyone in everywhere, promoting and developing a program that is customized by sex, age, and experience is also essential. In conclusion, common system of Korean dance should be established and it should focus on educational effects for mental training.
Keywords: Korean dance, basic training, breathing, Etiquette, Morality, Martial Arts, Military Arts
ABSTRACT
A Study on and in Basic Korean Dance Training
Lim Jeong-Hee Department of Dance The Graduate School Sejong University
Etiquette is spirit built in Korean basic dance training and it is a foundation for transmission, an action of communicating, inheriting about ideas of dance between teachers and students. Etiquette is also an educational system that has an effect of relaxing one’s mind. Morality is the highest level of training stage in mental training and it also has a meaning of training hypogastrium and learning hypogastrium by experiencing dance. Military Art including characteristics of Korean dance such as fun, excitement, improvisation, expresses feelings of happiness, anger, sadness, joy using practical expressive dance techniques. This study is to articulate the definitions of Etiquette, Morality, Military Art that has been vaguely explained and also to use them actively in basic training movement. The study analyzed the degree of awareness of Etiquette, Morality, Military Art and conception of Korean dance by contacting professional dancers in Korean national dance group. At the same time, Studying structures of dance training move that is popular in Korea, we came up with the final conclusion.
A. Basic awareness of Korean dance 1) Korean dancers with many experiences on stages like to express beauty and sadness and Korean dancers with less experience on stages like to express fun and excitement. It seems like this result is caused by factors such as insight in life of individuals and one’s preference of activities of certain body parts. 2) Before, Korean dance being introduced on stages of New dance period became a major factor of change in dance move. However, recently, change has been made by fusion of Korean dance with different genres of dance. 3) Expected effect of Korean dance can be developing of emotional expression. Also, developing programs that improve health condition and body fit is necessary. 4) Almost all basic Korean dance trainiing is mainly performed in name of ‘Koren traditional dance’. Korean creative dance with different genres of dance and its competition problem should be considered with depth.
B. Awareness comes from basic Korean dance training. 1) It seems like the most effective movements that create physical body change are jumping and walking. It is considered that the later basic dance should be based on walking and dancing that give physical body change. 2) The benefits of Korean basic dance training are development of balance and expression of feelings throughout the movements. Especially, dancers who have more experiences have more these benefits. So, these factors should be considered when it is planned developing basic dance training. 3) Demerits that come from physical body change are development of only certain body parts and bow legs caused by continuous training of Bend Knees. To ameliorate these problems, advancing dance move by fusing Korean dance move with other dance move from different genres of dance should be considered.
C. Conception and effectiveness of Etiquette, Morality, Military Art in Korean dance 1) Apprenticeship that has meaning of ‘inheriting teacher’s concepts of world and dance’ or ‘gaining great skills’ became contaminated and recently, developing personal taste in dance move became popular. However, there has been a claim that characteristics of Korean dance such as beauty, fun, excitement support concept of Etiquette. So, possibilityof recovery of traditional values of Korean dance could be observed. 2) Etiquette, has effects in educational values and cultural values and Morality has effects on educational values, and Military Arts has to do with cultural values and aesthetic values. And also, three values Etiquette, Morality, Military Arts all have high effects on concept of ““purification of emotion”” 3) Typical traditionaldance that put emphasis on Etiquette and Moralityare ‘Seungmu’, ‘Ilmoo’, ‘Salpurichum’. Especially Seungmu has more characteristics of Etiquette and Morality and it seems like it is because the dance of 'Seungmu' came from Buddhismand focuses on religious point of view. Traditional dance that put emphasis orderly on Military Arts are ‘Hwarangdo’, ‘Sunmudo’, ‘T'ai chi chuan’.It seems like these dances are Korean inherent martial art that focuses on mental training and physical training and also the dances show characteristics of n ationalism. 4) To reveal the spirit of Etiquette, Morality, Military Arts, one has to put importance on respiration. It simply explains that dances or martial arts start with respiration and end with respiration.
D. Analysis of structure of basic Korean dance training 1) Mu-bong Hwang basic dance has various dance patterns and moves however, these moves are subjected to only Gutgeori (tune performed during exorcism). So, jumping move cannot be observed in this dance. Space composition also is used in various pattern and has ‘S’ shaped curve composition that cannot be observed in almost every other dance. 2) It is observed that Song Beom's composition put more emphasis on upper body training and use moves that require balance control usually performing arms in symmetry. Space composition also shows equal aspect using front and back straight line composition. 3) It is observed that Baek-Bong Kim's composition has the most various patterns and moves in dance. Especially, sitting move can be observed as the dance move that has the most variety. Also, space composition of basic dance movesdo not dominate one certain spot but equally use space. 4) In KTA(Integrated School of the Arts) basic dance, movement of upper and lower body has a lot of patterns of curve. When turning, opening arms movement is the main composition of the dance. A major characteristicof space composition is that the movement has a lot of turning move and curve composition. 5) In SJU(Sejong University), not like other dance compositions. The dance put more emphasis on diagonal line composition and turning composition than straight composition. This is mime dance that expresses (feelings of happiness, anger, sadness, joy) that shows specialty of this dance movement.
Following this result, recovering sources of the national spirit and developing proper movement that fits the reality for the popularizing Korean dance and enhancing of aesthetic values of the dance are necessary. Especially, because basic dance training should be composed of movements that can be easily performed by everyone in everywhere, promoting and developing a program that is customized by sex, age, and experience is also essential. In conclusion, common system of Korean dance should be established and it should focus on educational effects for mental training.
Keywords: Korean dance, basic training, breathing, Etiquette, Morality, Martial Arts, Military Arts
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.