게임놀이를 활용한 주의집중 프로그램이 ADHD 성향 아동의 주의집중과 충동성에 미치는 효과 : ADHD 하위 유형 비교 중심으로 The Effects of the Game-play Attention Training Program on the ADHD Children's Attention and Impulsiveness : A comparison between the Inattentive Type and the Combined Type of ADHD children원문보기
본 연구는 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램이 ADHD 성향 아동의 주의력과 충동성에 미치는 효과를 ADHD 하위유형 비교중심으로 연구하였다. 본 연구 대상은 초등학교 3-4학년 ADHD 성향을 가진 아동으로 교사가 추천하고 부모가 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램에 참여를 희망하는 아동을 대상으로 ADS, K- WISC-Ⅲ, 교사용 벤더빌트검사를 실시하여 프로그램에 참여할 18명을 선정하였다. 선정된 아동은 ADS 점수 60T 이상, K-WISC-Ⅲ 80점 이상이다. 실험집단은 6명씩 주의력결핍 우세형 집단과 혼합형 집단으로 두 집단으로 구성되고, 통제집단은 6명으로 주의력결핍 우세형 아동 3명과 혼합형 아동 3명으로 구성되었다. 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램이 ...
본 연구는 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램이 ADHD 성향 아동의 주의력과 충동성에 미치는 효과를 ADHD 하위유형 비교중심으로 연구하였다. 본 연구 대상은 초등학교 3-4학년 ADHD 성향을 가진 아동으로 교사가 추천하고 부모가 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램에 참여를 희망하는 아동을 대상으로 ADS, K- WISC-Ⅲ, 교사용 벤더빌트검사를 실시하여 프로그램에 참여할 18명을 선정하였다. 선정된 아동은 ADS 점수 60T 이상, K-WISC-Ⅲ 80점 이상이다. 실험집단은 6명씩 주의력결핍 우세형 집단과 혼합형 집단으로 두 집단으로 구성되고, 통제집단은 6명으로 주의력결핍 우세형 아동 3명과 혼합형 아동 3명으로 구성되었다. 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램이 ADHD 아동의 주의력과 충동성에 미치는 영향을 알아보기 위하여 프로그램 실시하기 전후에 ADS, MFFT, 교사용 코너스 평가, ADHD 자기보고를 실시하였고, 주의집중행동과 충동행동 변화를 알아보기 위해 조작적 정의에 의한 행동관찰평가를 실시하여 사전-사후 효과를 비교하였다. 본 연구에서 실시된 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램은 주의모형과 이명희(2006)의 집단프로그램을 토대로 아동들의 발달적 고려를 하여 적합하게 수정, 보완한 것을 사용하였으며, 프로그램에 참여하는 동안 아동에게 긍정적 강화, 토큰프로그램, 반응대가를 사용하였다. 본 연구의 자료처리는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하였고, 가설을 검증하기 위해 사전-사후 차이점수로 일원분산분석과 사전-사후점수로 이원변량분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램이 ADHD 아동의 주의력에 미치는 효과를 비교하기 위해 사전-사후 차이점수로 일원분산분석을 실시한 결과, 주의력에서 부분적으로 긍정적인 효과가 있었다. 둘째, 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램이 ADHD충동성에 미치는 효과를 비교하기위해 사전-사후 차이점수로 일원분산분석을 실시한 결과, MFFT 충동성 검사에서 긍정적인 효과가 있었지만, 두 실험집단 간에는 유의한 차이는 없었다. 셋째, 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램이 ADHD의 자기보고에 미치는 효과를 비교하기위해 사전-사후 차이점수로 일원분산분석을 실시한 결과, ADHD의 자기보고에서 긍정적인 효과가 있었지만, 두 실험집단 간에는 유의한 차이는 없었다. 넷째, 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램이 교사용 코너스에 미치는 효과를 비교하기위해 사전-사후 차이점수로 일원분산분석을 실시한 결과, 교사용 코너스에서 긍정적인 효과가 있었지만, 두 실험집단 간에는 유의한 차이는 없었다. 다섯째, 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램이 아동의 주의집중행동과 충동행동에 미치는 효과를 비교하기위해 사전-사후 점수로 이원변량분석을 실시한 결과, 주의집중행동을 증진시키고, 충동행동은 감소되었다. 따라서 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램은 주의력결핍 우세형 집단과 혼합형집단 모두에게서 청각적 주의력에서 더 효과적이었고, 충동성은 두 집단 모두에서 긍정적인 효과가 있었다. 또한 프로그램을 통해 주의집중행동은 증가하고 충동행동을 감소시키는데 두 집단 모두 효과가 있었다.
본 연구는 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램이 ADHD 성향 아동의 주의력과 충동성에 미치는 효과를 ADHD 하위유형 비교중심으로 연구하였다. 본 연구 대상은 초등학교 3-4학년 ADHD 성향을 가진 아동으로 교사가 추천하고 부모가 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램에 참여를 희망하는 아동을 대상으로 ADS, K- WISC-Ⅲ, 교사용 벤더빌트검사를 실시하여 프로그램에 참여할 18명을 선정하였다. 선정된 아동은 ADS 점수 60T 이상, K-WISC-Ⅲ 80점 이상이다. 실험집단은 6명씩 주의력결핍 우세형 집단과 혼합형 집단으로 두 집단으로 구성되고, 통제집단은 6명으로 주의력결핍 우세형 아동 3명과 혼합형 아동 3명으로 구성되었다. 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램이 ADHD 아동의 주의력과 충동성에 미치는 영향을 알아보기 위하여 프로그램 실시하기 전후에 ADS, MFFT, 교사용 코너스 평가, ADHD 자기보고를 실시하였고, 주의집중행동과 충동행동 변화를 알아보기 위해 조작적 정의에 의한 행동관찰평가를 실시하여 사전-사후 효과를 비교하였다. 본 연구에서 실시된 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램은 주의모형과 이명희(2006)의 집단프로그램을 토대로 아동들의 발달적 고려를 하여 적합하게 수정, 보완한 것을 사용하였으며, 프로그램에 참여하는 동안 아동에게 긍정적 강화, 토큰프로그램, 반응대가를 사용하였다. 본 연구의 자료처리는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하였고, 가설을 검증하기 위해 사전-사후 차이점수로 일원분산분석과 사전-사후점수로 이원변량분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램이 ADHD 아동의 주의력에 미치는 효과를 비교하기 위해 사전-사후 차이점수로 일원분산분석을 실시한 결과, 주의력에서 부분적으로 긍정적인 효과가 있었다. 둘째, 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램이 ADHD충동성에 미치는 효과를 비교하기위해 사전-사후 차이점수로 일원분산분석을 실시한 결과, MFFT 충동성 검사에서 긍정적인 효과가 있었지만, 두 실험집단 간에는 유의한 차이는 없었다. 셋째, 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램이 ADHD의 자기보고에 미치는 효과를 비교하기위해 사전-사후 차이점수로 일원분산분석을 실시한 결과, ADHD의 자기보고에서 긍정적인 효과가 있었지만, 두 실험집단 간에는 유의한 차이는 없었다. 넷째, 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램이 교사용 코너스에 미치는 효과를 비교하기위해 사전-사후 차이점수로 일원분산분석을 실시한 결과, 교사용 코너스에서 긍정적인 효과가 있었지만, 두 실험집단 간에는 유의한 차이는 없었다. 다섯째, 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램이 아동의 주의집중행동과 충동행동에 미치는 효과를 비교하기위해 사전-사후 점수로 이원변량분석을 실시한 결과, 주의집중행동을 증진시키고, 충동행동은 감소되었다. 따라서 게임놀이를 활용한 주의집중프로그램은 주의력결핍 우세형 집단과 혼합형집단 모두에게서 청각적 주의력에서 더 효과적이었고, 충동성은 두 집단 모두에서 긍정적인 효과가 있었다. 또한 프로그램을 통해 주의집중행동은 증가하고 충동행동을 감소시키는데 두 집단 모두 효과가 있었다.
This study aimed to compare the effects of the attention training program on attention and impulsiveness of children with ADHD(Attention Deficit Hyperactivity Disorder). For the present study, 18 children were selected from the third and forth graders in primary school. The participants were chosen ...
This study aimed to compare the effects of the attention training program on attention and impulsiveness of children with ADHD(Attention Deficit Hyperactivity Disorder). For the present study, 18 children were selected from the third and forth graders in primary school. The participants were chosen primarily by the teacher's recommendation. And the research obtained parents' permissions for participation of their children for the study. The ADS(ADHD Diagonostic System), K-WISC-Ⅲ, and Vanderbilt Teacher Behavior Rating were administered to all the participants as screening tests. The criteria for participation in this study were T-score 60 or higher for ADS, and IQ 80 or higher for K-WISC-Ⅲ. Eighteen children were divided into three groups( the Inattetion subtype group, the Combined subtype group and the control group). The members of two subtype groups were trained through the attention concentration program for 50 minutes a day, two times a week. In order to examine the effects of attention concentration training program, the researcher administered pre-and post tests using Conner's Teacher Rating Scale and ADS(AD HD Diagnostic System), ADHD Self-Report Rating Scale, MFFT test. The children's behavior were also observed by the two observers using behavior observation scale. To analyze the data, pre- and post test gain score one-way ANOVAs and two-way ANOVAs were conducted by using SPSS 18.0(ed). The major results of this study are as the following : First, the effects of attention concentration training program on the ADHD children's auditory attention concentration was verified positively. The results of pre-test and post-test through the auditory attention concentration test showed statistic differences. but Inattetion group and the Combined group were not meaningful difference. Second, the effect of attention concentration training program on the ADHD children's impulsive were verified positively. The results of pre-test and post - test through the MFFT test showed statistic differ ences significantly. but Inattetion group and the Combined group were not meaningful difference. Third, the effect of attention concentration training program on the ADHD children's self-report rating scale were verified positively. Inattetion group and the Combined group were not meaningful difference. Forth, the effect of attention concentration training program on the ADHD children's Conners's Teacher rating scale were verified positively. but Inattetion group and the Combined group were not meaningful difference. Fifth, the effect of attention concentration training program on the ADHD children's attention behaviors were improved and impulsive behaviors were decreased. To sum, this study demonstrated that the attention concentration training program showed significant effects on the attention and impulsive and hyperactive behaviors of both Inattention Subtype and Combined subtype of ADHD children. Finally, the implications and limitations of this study were discussed, and topics to be investigated in the future study were suggested.
This study aimed to compare the effects of the attention training program on attention and impulsiveness of children with ADHD(Attention Deficit Hyperactivity Disorder). For the present study, 18 children were selected from the third and forth graders in primary school. The participants were chosen primarily by the teacher's recommendation. And the research obtained parents' permissions for participation of their children for the study. The ADS(ADHD Diagonostic System), K-WISC-Ⅲ, and Vanderbilt Teacher Behavior Rating were administered to all the participants as screening tests. The criteria for participation in this study were T-score 60 or higher for ADS, and IQ 80 or higher for K-WISC-Ⅲ. Eighteen children were divided into three groups( the Inattetion subtype group, the Combined subtype group and the control group). The members of two subtype groups were trained through the attention concentration program for 50 minutes a day, two times a week. In order to examine the effects of attention concentration training program, the researcher administered pre-and post tests using Conner's Teacher Rating Scale and ADS(AD HD Diagnostic System), ADHD Self-Report Rating Scale, MFFT test. The children's behavior were also observed by the two observers using behavior observation scale. To analyze the data, pre- and post test gain score one-way ANOVAs and two-way ANOVAs were conducted by using SPSS 18.0(ed). The major results of this study are as the following : First, the effects of attention concentration training program on the ADHD children's auditory attention concentration was verified positively. The results of pre-test and post-test through the auditory attention concentration test showed statistic differences. but Inattetion group and the Combined group were not meaningful difference. Second, the effect of attention concentration training program on the ADHD children's impulsive were verified positively. The results of pre-test and post - test through the MFFT test showed statistic differ ences significantly. but Inattetion group and the Combined group were not meaningful difference. Third, the effect of attention concentration training program on the ADHD children's self-report rating scale were verified positively. Inattetion group and the Combined group were not meaningful difference. Forth, the effect of attention concentration training program on the ADHD children's Conners's Teacher rating scale were verified positively. but Inattetion group and the Combined group were not meaningful difference. Fifth, the effect of attention concentration training program on the ADHD children's attention behaviors were improved and impulsive behaviors were decreased. To sum, this study demonstrated that the attention concentration training program showed significant effects on the attention and impulsive and hyperactive behaviors of both Inattention Subtype and Combined subtype of ADHD children. Finally, the implications and limitations of this study were discussed, and topics to be investigated in the future study were suggested.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.