네일샵 여성 고객의 특성과 네일 관심도 및 네일샵 이용실태에 따른 서비스품질에 관한 연구 Study on service quality and female features, visiting nail shop, depending on interest in nail and use of nail shop원문보기
국 문 초 록
네일샵 여성 방문 고객의 특성과 네일 관심도 및 네일샵 이용실태에 따른 서비스품질에 관한 연구
미용산업은 대중매체 발달과 경제의 성장에 따른 소득과 문화수준이 향상됨에 따라 미에 대한 욕구가 부각되면서 예술과 감성이 중심인 제3의 무형자산으로서 아름다움을 추구하려는 욕망의 증가로 고부가가치 산업으로 눈부신 발전을 하게 되었다. 따라서 헤어디자인, 피부 관리, 메이크업, 특수 분장, 네일아트, 코디네이터, 화장품의 법위로 세분화되고 전문화되어 토털 패션산업의 주요 영역으로 성장하고 있는 추세이다.
그 중 국내에서 급속한 성장세를 보이고 있는 네일 산업은 ...
국 문 초 록
네일샵 여성 방문 고객의 특성과 네일 관심도 및 네일샵 이용실태에 따른 서비스품질에 관한 연구
미용산업은 대중매체 발달과 경제의 성장에 따른 소득과 문화수준이 향상됨에 따라 미에 대한 욕구가 부각되면서 예술과 감성이 중심인 제3의 무형자산으로서 아름다움을 추구하려는 욕망의 증가로 고부가가치 산업으로 눈부신 발전을 하게 되었다. 따라서 헤어디자인, 피부 관리, 메이크업, 특수 분장, 네일아트, 코디네이터, 화장품의 법위로 세분화되고 전문화되어 토털 패션산업의 주요 영역으로 성장하고 있는 추세이다.
그 중 국내에서 급속한 성장세를 보이고 있는 네일 산업은 사회적 환경에 따른 개인 라이프스타일 변화의 대표적 사례로 간주 될 수 있겠으며, 본 연구에서는 네일샵 여성 고객의 네일 관심도나 네일샵의 이용실태를 자세히 연구하여 여성들이 가진 일반적 특성과 개인적 특성에 따라 그들이 선호하는 서비스품질에 대해 구체적으로 연구함으로써 시대의 흐름에 따라 이용고객의 변화가 있었는지 살펴보고 더불어 그들이 원하는 서비스품질 요인을 파악하는 실질적 기초자료가 되고자 하였다.
본 연구는 서울 지역 중 회사원들이 많은 강남구와 마포구, 주부들이 많은 강북구와 중구, 여대생이 많은 성북구의 네일샵을 중심으로 네일샵에서 네일관리를 받은 경험이 있는 20대부터 60대의 여성들을 대상으로 2012년 6월 7일부터 9월 1일까지 설문을 실시하고 총 400부를 배포한 후, 387부를 수거하여 그 중 결측 값 23부를 제외하고 364부의 설문지를 분석에 사용하였다.
그 결과, 첫째, 조사대상자의 일반적 특성은 20대 이하와 미혼자가 가장 많이 나타났고, 학력은 4년대 재학 & 졸업자와 직업은 전문직 종사자Ⅰ(예술, 디자인, 미용계통 종사자)가 많이 나타났으며 월 수입은 400만원 이상자가 가장 많이 나타났다. 둘째, 조사대상자의 개인적 특성에서 성격은 외향적 성격, 추구하는 외모 이미지는 자연스럽고 편안한 이미지, 라이프스타일은 소극추종형이 가장 많이 나타났다. 셋째, 조사대상자의 특성에 따라 네일에 대한 관심도및 네일샵 이용실태에 대해 알아본 결과 전체 56.0%가 네일관리에 대해 관심이 있는 것으로 나타났고, 네일을 받는 횟수는 대체적으로 월2회 이상 네일관리를 받는 것으로 나타났으며, 네일관리를 받는 이유로는 대체적으로 외관상 보기 좋아서(개성표현) 네일관리를 받는 것으로 나타났다. 또 네일관리를 주로 받는 장소로와 네일관리를 받기 편한 장소로는 대체적으로 로드샵(거리독립점포)에서 네일관리를 받는 것으로 나타났고, 네일관리 시 대체적으로 큐티클 정리를 가장 중요시하는 것으로 나타났다. 월평균 네일관리 시 소비비용을 분석한 결과 대체적으로 월평균 2-5만원 미만의 비용을 소비하는 것으로 나타났으며, 네일관리에 대한 유용한 정보처를 분석한 결과 대체적으로 친구나 지인, 가족의 소개를 통해 네일관리에 대한 유용한 정보를 얻는 것으로 나타났다. 네일샵을 선택하는 과정 중 가장 고려되는 것을 분석한 결과 대체적으로 직원의 기술력을 가장 고려하는 것으로 나타났다. 넷째, 네일샵의 서비스품질에 대해 알아보고, 조사대상자의 일반적 특성과 개인적 특성에 따라 차이가 있는지를 알아본 결과 연령, 학력, 월평균 수입, 추구하는 외모 이미지, 라이프스타일에 따라서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았지만 결혼여부, 직업, 성격에 따라서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 다섯째, 네일샵의 서비스품질에 대해 알아보고, 네일관리에 대한 관심도 및 네일샵 이용실태에 따라 서비스품질에 차이가 있는지를 알아본 결과 네일관리에 대한 관심, 네일관리 횟수, 네일관리를 주로 받는 장소, 네일관리를 받기 편한 장소, 네일관리 시 가장 중요시 하는 부분, 월평균 네일관리 시 소비비용, 네일샵을 선택하는 과정 중 가장 고려되는 것에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 하지만 네일관리를 받는 이유와 네일관리에 대한 유용한 정보처에 따라서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다.
이상의 결과를 요약하면 네일샵에 방문하는 여성 고객은 일반적 특성과 개인적 특성에 따라 서비스품질 요인이 차이가 났으며, 네일 관심도 및 네일샵 이용실태에 따라 서비스품질 요인이 차이를 보였다. 또한 네일샵의 경영에 있어서 기능적, 주시설 서비스가 큰 영향을 주는 것으로 나타나 경영에서 이러한 방향으로 서비스품질을 더욱 향상시켜 소비자의 만족을 높이고 재이용의도 또한 상승시키기를 기대한다.
네일산업이 점점 성장하고 있는 현재, 그 수요와 수준에 맞는 네일 서비스품질 요인이 지속적으로 연구와 개발되기를 바라며, 본 연구는 일부지역에서 설문이 이루어진바 전국적으로 다양한 지역 및 특성을 포함하는 연구가 이루어져야 할 것이다.
국 문 초 록
네일샵 여성 방문 고객의 특성과 네일 관심도 및 네일샵 이용실태에 따른 서비스품질에 관한 연구
미용산업은 대중매체 발달과 경제의 성장에 따른 소득과 문화수준이 향상됨에 따라 미에 대한 욕구가 부각되면서 예술과 감성이 중심인 제3의 무형자산으로서 아름다움을 추구하려는 욕망의 증가로 고부가가치 산업으로 눈부신 발전을 하게 되었다. 따라서 헤어디자인, 피부 관리, 메이크업, 특수 분장, 네일아트, 코디네이터, 화장품의 법위로 세분화되고 전문화되어 토털 패션산업의 주요 영역으로 성장하고 있는 추세이다.
그 중 국내에서 급속한 성장세를 보이고 있는 네일 산업은 사회적 환경에 따른 개인 라이프스타일 변화의 대표적 사례로 간주 될 수 있겠으며, 본 연구에서는 네일샵 여성 고객의 네일 관심도나 네일샵의 이용실태를 자세히 연구하여 여성들이 가진 일반적 특성과 개인적 특성에 따라 그들이 선호하는 서비스품질에 대해 구체적으로 연구함으로써 시대의 흐름에 따라 이용고객의 변화가 있었는지 살펴보고 더불어 그들이 원하는 서비스품질 요인을 파악하는 실질적 기초자료가 되고자 하였다.
본 연구는 서울 지역 중 회사원들이 많은 강남구와 마포구, 주부들이 많은 강북구와 중구, 여대생이 많은 성북구의 네일샵을 중심으로 네일샵에서 네일관리를 받은 경험이 있는 20대부터 60대의 여성들을 대상으로 2012년 6월 7일부터 9월 1일까지 설문을 실시하고 총 400부를 배포한 후, 387부를 수거하여 그 중 결측 값 23부를 제외하고 364부의 설문지를 분석에 사용하였다.
그 결과, 첫째, 조사대상자의 일반적 특성은 20대 이하와 미혼자가 가장 많이 나타났고, 학력은 4년대 재학 & 졸업자와 직업은 전문직 종사자Ⅰ(예술, 디자인, 미용계통 종사자)가 많이 나타났으며 월 수입은 400만원 이상자가 가장 많이 나타났다. 둘째, 조사대상자의 개인적 특성에서 성격은 외향적 성격, 추구하는 외모 이미지는 자연스럽고 편안한 이미지, 라이프스타일은 소극추종형이 가장 많이 나타났다. 셋째, 조사대상자의 특성에 따라 네일에 대한 관심도및 네일샵 이용실태에 대해 알아본 결과 전체 56.0%가 네일관리에 대해 관심이 있는 것으로 나타났고, 네일을 받는 횟수는 대체적으로 월2회 이상 네일관리를 받는 것으로 나타났으며, 네일관리를 받는 이유로는 대체적으로 외관상 보기 좋아서(개성표현) 네일관리를 받는 것으로 나타났다. 또 네일관리를 주로 받는 장소로와 네일관리를 받기 편한 장소로는 대체적으로 로드샵(거리독립점포)에서 네일관리를 받는 것으로 나타났고, 네일관리 시 대체적으로 큐티클 정리를 가장 중요시하는 것으로 나타났다. 월평균 네일관리 시 소비비용을 분석한 결과 대체적으로 월평균 2-5만원 미만의 비용을 소비하는 것으로 나타났으며, 네일관리에 대한 유용한 정보처를 분석한 결과 대체적으로 친구나 지인, 가족의 소개를 통해 네일관리에 대한 유용한 정보를 얻는 것으로 나타났다. 네일샵을 선택하는 과정 중 가장 고려되는 것을 분석한 결과 대체적으로 직원의 기술력을 가장 고려하는 것으로 나타났다. 넷째, 네일샵의 서비스품질에 대해 알아보고, 조사대상자의 일반적 특성과 개인적 특성에 따라 차이가 있는지를 알아본 결과 연령, 학력, 월평균 수입, 추구하는 외모 이미지, 라이프스타일에 따라서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았지만 결혼여부, 직업, 성격에 따라서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 다섯째, 네일샵의 서비스품질에 대해 알아보고, 네일관리에 대한 관심도 및 네일샵 이용실태에 따라 서비스품질에 차이가 있는지를 알아본 결과 네일관리에 대한 관심, 네일관리 횟수, 네일관리를 주로 받는 장소, 네일관리를 받기 편한 장소, 네일관리 시 가장 중요시 하는 부분, 월평균 네일관리 시 소비비용, 네일샵을 선택하는 과정 중 가장 고려되는 것에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 하지만 네일관리를 받는 이유와 네일관리에 대한 유용한 정보처에 따라서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다.
이상의 결과를 요약하면 네일샵에 방문하는 여성 고객은 일반적 특성과 개인적 특성에 따라 서비스품질 요인이 차이가 났으며, 네일 관심도 및 네일샵 이용실태에 따라 서비스품질 요인이 차이를 보였다. 또한 네일샵의 경영에 있어서 기능적, 주시설 서비스가 큰 영향을 주는 것으로 나타나 경영에서 이러한 방향으로 서비스품질을 더욱 향상시켜 소비자의 만족을 높이고 재이용의도 또한 상승시키기를 기대한다.
네일산업이 점점 성장하고 있는 현재, 그 수요와 수준에 맞는 네일 서비스품질 요인이 지속적으로 연구와 개발되기를 바라며, 본 연구는 일부지역에서 설문이 이루어진바 전국적으로 다양한 지역 및 특성을 포함하는 연구가 이루어져야 할 것이다.
ABSTRACT
Study on service quality and female features, visiting nail shop, depending on interest in nail and use of nail shop
Han, Ah-lum
Dept. of Beauty Arts
The Graduate School of
...
ABSTRACT
Study on service quality and female features, visiting nail shop, depending on interest in nail and use of nail shop
Han, Ah-lum
Dept. of Beauty Arts
The Graduate School of
SeoKyeong University
Beauty industry has noticeably developed as a higher value-added business with pursuing beauty of the thi rd intangible asset, focusing on art and emotion, as mass media and economy have developed and income and cultural level have been higher. Therefore, beauty industry is divided into hair design, skin care, makeup, special makeup, nail art, beauty stylist and cosmetics in detail and they are all professionalized as the major fields of total fashion industry.
Among the above, the nail industry which shows dramatic increase is known as the representative example of personal life style change depending on social environment. This study is to understand interest and nail shop use of women for studying their preferable service quality depending on female general features and personal features. For that, I studied if there was any change of customers as time goes by for this to be used as a practical material to understand service factors that they want.
In nail shops of Gangnam-gu and Mapo-gu where salaried workers are concentrated, Gangbuk-gu and Joong-gu where housewives are concentrated and Seongbuk-gu where college girls are concentrated, I conducted survey from June 7th to September 1st in 2012 for women in 20s -60s who have had nail care at nail shop. Total 400 survey papers were distributed and 387 were recollected. Among them, 364 survey papers were used for analysis except 23 with missing value.
The result is as follows: First, for the general features, the major pollers were 20s and women who are not married. The greatest number of them are mostly in four-year university or already graduated, and have specialized job(art, design, beauty industry) and earn over 4 millions per month. Second, in personal features, most of polled tend to pursuit natural and comfortable image with outgoing personality who have negative-follow life style. Third, according to researching the use of nail shop and interest in nail depending on features of polled, total 56.0% are interested in nail care and the polled mostly have nail care treated more than twice a month. For the reason of nail care is mainly because it looks good for their appearance(expression of individuality). Also, they usually have nail treatment in road-shop(independent shop on street). They think that cuticle removal is the most important for their nail care. According to analysis of monthly expense for nail care, they usually spend 20,000-50,000 per month. They also get useful information from friends, acquaintances or family. The result that they consider the most for choosing nail shop tells that they mostly focus on staff's skills and techniques. Fourth, according to the result of nail shop's service quality and difference among pollees' general and individual features, there were not statistically meaningful difference in age, education, monthly income, pursuing appearance image and life style, but marriage, job and personality have statically meaningful difference. Fifth, according to the result of service quality difference depending on interest in nail care and use of nail shop, there were statistically meaningful differences in an order of interest in nail care, numbers of nail care, places that they usually go for nail care, the most comfortable place to have nail care, the most important part for nail care, monthly expense for nail care and process of choosing nail shop. However, the reasons for nail care and useful information source do not have statistically meaningful difference.
In short, service quality has difference depending on women's general and individual features and service quality factors have difference on use of nail shop and interest in nail. Also, technical service and facilities affect to managing nail shop, so service quality should be developed in this field.
Currently, the nail industry is developed and the nail service quality factors are expected to be consistently studied and developed for the demand and status. In conclusion, the nationwide research should be conducted because this study was conducted in some regions.
ABSTRACT
Study on service quality and female features, visiting nail shop, depending on interest in nail and use of nail shop
Han, Ah-lum
Dept. of Beauty Arts
The Graduate School of
SeoKyeong University
Beauty industry has noticeably developed as a higher value-added business with pursuing beauty of the thi rd intangible asset, focusing on art and emotion, as mass media and economy have developed and income and cultural level have been higher. Therefore, beauty industry is divided into hair design, skin care, makeup, special makeup, nail art, beauty stylist and cosmetics in detail and they are all professionalized as the major fields of total fashion industry.
Among the above, the nail industry which shows dramatic increase is known as the representative example of personal life style change depending on social environment. This study is to understand interest and nail shop use of women for studying their preferable service quality depending on female general features and personal features. For that, I studied if there was any change of customers as time goes by for this to be used as a practical material to understand service factors that they want.
In nail shops of Gangnam-gu and Mapo-gu where salaried workers are concentrated, Gangbuk-gu and Joong-gu where housewives are concentrated and Seongbuk-gu where college girls are concentrated, I conducted survey from June 7th to September 1st in 2012 for women in 20s -60s who have had nail care at nail shop. Total 400 survey papers were distributed and 387 were recollected. Among them, 364 survey papers were used for analysis except 23 with missing value.
The result is as follows: First, for the general features, the major pollers were 20s and women who are not married. The greatest number of them are mostly in four-year university or already graduated, and have specialized job(art, design, beauty industry) and earn over 4 millions per month. Second, in personal features, most of polled tend to pursuit natural and comfortable image with outgoing personality who have negative-follow life style. Third, according to researching the use of nail shop and interest in nail depending on features of polled, total 56.0% are interested in nail care and the polled mostly have nail care treated more than twice a month. For the reason of nail care is mainly because it looks good for their appearance(expression of individuality). Also, they usually have nail treatment in road-shop(independent shop on street). They think that cuticle removal is the most important for their nail care. According to analysis of monthly expense for nail care, they usually spend 20,000-50,000 per month. They also get useful information from friends, acquaintances or family. The result that they consider the most for choosing nail shop tells that they mostly focus on staff's skills and techniques. Fourth, according to the result of nail shop's service quality and difference among pollees' general and individual features, there were not statistically meaningful difference in age, education, monthly income, pursuing appearance image and life style, but marriage, job and personality have statically meaningful difference. Fifth, according to the result of service quality difference depending on interest in nail care and use of nail shop, there were statistically meaningful differences in an order of interest in nail care, numbers of nail care, places that they usually go for nail care, the most comfortable place to have nail care, the most important part for nail care, monthly expense for nail care and process of choosing nail shop. However, the reasons for nail care and useful information source do not have statistically meaningful difference.
In short, service quality has difference depending on women's general and individual features and service quality factors have difference on use of nail shop and interest in nail. Also, technical service and facilities affect to managing nail shop, so service quality should be developed in this field.
Currently, the nail industry is developed and the nail service quality factors are expected to be consistently studied and developed for the demand and status. In conclusion, the nationwide research should be conducted because this study was conducted in some regions.
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