[학위논문]장애아동의 비장애형제를 위한 집단놀이치료 프로그램 효과성을 위한 탐색연구 An Exploratory study on the Effectiveness of a Group Play Therapy Program for The Non-disabled Siblings of A child with Disabilities.원문보기
본 연구는 장애아동의 비장애형제들이 장애아동으로 인해 다양한 심리적 어려움을 겪는 반면, 비장애형제를 위한 프로그램의 다양성이 부족한 실정으로 다양한 프로그램의 필요성이 제기되는 바, 본 연구자는 장애아동의 비장애형제를 위한 집단놀이치료 프로그램을 개발하고 효과성을 탐색하므로 장애아동의 비장애형제를 위한 집단놀이치료 프로그램의 개발에 실질적인 자료를 제공하고자 한다. 이를 위해, 장애아동의 비장애형제를 위한 지원프로그램과 분노조절프로그램을 통합하여 내용을 구성하였다. 개발된 프로그램의 효과를 검증하기 위해, 특수교육기관이나 소아병원등에서 장애로 진단받은 장애형제가 있으면서 같은 집에 살고 있는 학령기 후기 아동인 만 10세〜만 13세의 일반초등학교를 다니는 장애아동의 비장애형제 7명을 한 집단으로 구성하여, 주 2회 90분씩 총 10회기의 프로그램을 실시하고, 사례분석을 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 장애아동의 비장애형제를 위한 집단놀이치료 프로그램을 통해 집단원들은 자신의 감정에 대해 인식하고, 억눌러왔던 분노감을 해소하였다. 활동을 통해 안전한 상황에서 분노를 표출해봄으로써 정서적 카타르시스를 느끼며 억눌러왔던 분노감을 해소하여 주관적 분노수준이 낮아졌다. 또한 프로그램 후 분노감정을 언어적으로 표현하고 분노감을 해소하는 방법들을 적용해보았다. 둘째, 장애아동의 비장애형제를 위한 프로그램을 통해 비장애형제들은 부담감을 주는 요소들에 대해 정확히 인지하며 ...
본 연구는 장애아동의 비장애형제들이 장애아동으로 인해 다양한 심리적 어려움을 겪는 반면, 비장애형제를 위한 프로그램의 다양성이 부족한 실정으로 다양한 프로그램의 필요성이 제기되는 바, 본 연구자는 장애아동의 비장애형제를 위한 집단놀이치료 프로그램을 개발하고 효과성을 탐색하므로 장애아동의 비장애형제를 위한 집단놀이치료 프로그램의 개발에 실질적인 자료를 제공하고자 한다. 이를 위해, 장애아동의 비장애형제를 위한 지원프로그램과 분노조절프로그램을 통합하여 내용을 구성하였다. 개발된 프로그램의 효과를 검증하기 위해, 특수교육기관이나 소아병원등에서 장애로 진단받은 장애형제가 있으면서 같은 집에 살고 있는 학령기 후기 아동인 만 10세〜만 13세의 일반초등학교를 다니는 장애아동의 비장애형제 7명을 한 집단으로 구성하여, 주 2회 90분씩 총 10회기의 프로그램을 실시하고, 사례분석을 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 장애아동의 비장애형제를 위한 집단놀이치료 프로그램을 통해 집단원들은 자신의 감정에 대해 인식하고, 억눌러왔던 분노감을 해소하였다. 활동을 통해 안전한 상황에서 분노를 표출해봄으로써 정서적 카타르시스를 느끼며 억눌러왔던 분노감을 해소하여 주관적 분노수준이 낮아졌다. 또한 프로그램 후 분노감정을 언어적으로 표현하고 분노감을 해소하는 방법들을 적용해보았다. 둘째, 장애아동의 비장애형제를 위한 프로그램을 통해 비장애형제들은 부담감을 주는 요소들에 대해 정확히 인지하며 해결방안을 찾고, 또래집단과 비장애형제로서의 경험을 공유하고 공감과 지지의 경험을 통해 부담감을 완화하였다. 본 연구의 의의는, 장애아동의 비장애형제들의 심리적 어려움을 해소하는 것을 목적으로 하며 특히, 분노와 부담감에 초점을 맞춘 프로그램을 개발하였다는 것이며, 프로그램의 효과를 비장애형제들의 행동과 언어로 직접 표현한 것을 토대로 분석하였다는 것이다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구에서 개발한 장애아동의 비장애형제를 위한 집단놀이치료 프로그램의 제한점을 논의하고 후속연구를 위한 제언을 하였다.
본 연구는 장애아동의 비장애형제들이 장애아동으로 인해 다양한 심리적 어려움을 겪는 반면, 비장애형제를 위한 프로그램의 다양성이 부족한 실정으로 다양한 프로그램의 필요성이 제기되는 바, 본 연구자는 장애아동의 비장애형제를 위한 집단놀이치료 프로그램을 개발하고 효과성을 탐색하므로 장애아동의 비장애형제를 위한 집단놀이치료 프로그램의 개발에 실질적인 자료를 제공하고자 한다. 이를 위해, 장애아동의 비장애형제를 위한 지원프로그램과 분노조절프로그램을 통합하여 내용을 구성하였다. 개발된 프로그램의 효과를 검증하기 위해, 특수교육기관이나 소아병원등에서 장애로 진단받은 장애형제가 있으면서 같은 집에 살고 있는 학령기 후기 아동인 만 10세〜만 13세의 일반초등학교를 다니는 장애아동의 비장애형제 7명을 한 집단으로 구성하여, 주 2회 90분씩 총 10회기의 프로그램을 실시하고, 사례분석을 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 장애아동의 비장애형제를 위한 집단놀이치료 프로그램을 통해 집단원들은 자신의 감정에 대해 인식하고, 억눌러왔던 분노감을 해소하였다. 활동을 통해 안전한 상황에서 분노를 표출해봄으로써 정서적 카타르시스를 느끼며 억눌러왔던 분노감을 해소하여 주관적 분노수준이 낮아졌다. 또한 프로그램 후 분노감정을 언어적으로 표현하고 분노감을 해소하는 방법들을 적용해보았다. 둘째, 장애아동의 비장애형제를 위한 프로그램을 통해 비장애형제들은 부담감을 주는 요소들에 대해 정확히 인지하며 해결방안을 찾고, 또래집단과 비장애형제로서의 경험을 공유하고 공감과 지지의 경험을 통해 부담감을 완화하였다. 본 연구의 의의는, 장애아동의 비장애형제들의 심리적 어려움을 해소하는 것을 목적으로 하며 특히, 분노와 부담감에 초점을 맞춘 프로그램을 개발하였다는 것이며, 프로그램의 효과를 비장애형제들의 행동과 언어로 직접 표현한 것을 토대로 분석하였다는 것이다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구에서 개발한 장애아동의 비장애형제를 위한 집단놀이치료 프로그램의 제한점을 논의하고 후속연구를 위한 제언을 하였다.
The purpose of this study is to provide practical data for the development of the group play therapy program for non-disabled siblings of children with disabilities by developing the group play therapy program and searching for effectiveness for the non-disabled siblings of children with disabilitie...
The purpose of this study is to provide practical data for the development of the group play therapy program for non-disabled siblings of children with disabilities by developing the group play therapy program and searching for effectiveness for the non-disabled siblings of children with disabilities as there has been emergence of need of diverse programs where it has lacked the diversity of programs for the non-disabled siblings of children with disabilities when the non-disabled siblings of children with disabilities experience various psychological difficulties from the disabled children. For this purpose, the contents are structured by integrating the support program and anger control program for non-disabled siblings of children with disabilities. In order to verify the effect of the developed program, a group was organized for 7 non-disabled siblings of children with disabilities who have co-habiting non-disabled siblings with disability diagnosed by special educational institution or pediatric clinic at the age of 10-year-old to 13 year-old in general elementary school with a total of 10 programs with 90 minute-session for twice a week to implement the case analysis. The research result earned from this study is shown as follows. First, through the group play therapy program for the non-disabled siblings of children with disabilities, constituents recognized their emotion and relieved their sense of anger that had been suppressed. By expressing their anger under the safe situation through activities, their subjective anger level was lowered by relieving their suppressed sense of anger after feeling emotional catharsis. In addition, it applied the ways to express the anger in linguistic ways and relieve the sense of anger after the program. And, second, through the program for the non-disabled siblings of children with disabilities, non-disabled siblings accurately recognized on factors of burden and found their solution plans, shared experiences as the non-disabled siblings with peer group, and moderated their sense of burden through sympathy and experience of support thereof. The implication of this study has its purpose in relieving the psychological difficulties of the non-disabled siblings of children with disabilities and it has developed the programs with the focus on anger and sense of burden, as well as making the analysis on the basis of direct expression in behavior and language of the non-disabled siblings for the effect of the program. On the basis of such result, it discusses the limitations of the group play therapy program of the non-disabled siblings of children with disabilities that this study developed and proposes for ensuing studies.
The purpose of this study is to provide practical data for the development of the group play therapy program for non-disabled siblings of children with disabilities by developing the group play therapy program and searching for effectiveness for the non-disabled siblings of children with disabilities as there has been emergence of need of diverse programs where it has lacked the diversity of programs for the non-disabled siblings of children with disabilities when the non-disabled siblings of children with disabilities experience various psychological difficulties from the disabled children. For this purpose, the contents are structured by integrating the support program and anger control program for non-disabled siblings of children with disabilities. In order to verify the effect of the developed program, a group was organized for 7 non-disabled siblings of children with disabilities who have co-habiting non-disabled siblings with disability diagnosed by special educational institution or pediatric clinic at the age of 10-year-old to 13 year-old in general elementary school with a total of 10 programs with 90 minute-session for twice a week to implement the case analysis. The research result earned from this study is shown as follows. First, through the group play therapy program for the non-disabled siblings of children with disabilities, constituents recognized their emotion and relieved their sense of anger that had been suppressed. By expressing their anger under the safe situation through activities, their subjective anger level was lowered by relieving their suppressed sense of anger after feeling emotional catharsis. In addition, it applied the ways to express the anger in linguistic ways and relieve the sense of anger after the program. And, second, through the program for the non-disabled siblings of children with disabilities, non-disabled siblings accurately recognized on factors of burden and found their solution plans, shared experiences as the non-disabled siblings with peer group, and moderated their sense of burden through sympathy and experience of support thereof. The implication of this study has its purpose in relieving the psychological difficulties of the non-disabled siblings of children with disabilities and it has developed the programs with the focus on anger and sense of burden, as well as making the analysis on the basis of direct expression in behavior and language of the non-disabled siblings for the effect of the program. On the basis of such result, it discusses the limitations of the group play therapy program of the non-disabled siblings of children with disabilities that this study developed and proposes for ensuing studies.
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