이 연구는 방과후학교 운영과정에 대한 질적연구를 하기 위함이다. 이 연구를 위해서 초등학교의 학생, 교사, 강사, 부모들을 대상으로 참여관찰 및 심층면담, 문헌자료 수집이 수행되었다. 이 연구는 방과후학교 운영 과정의 특징에 대한 것이다. 그 결과 방과후학교 프로그램은 “학생측면 : 한 학교 세가지 스타일”, “교사측면 : 힘겨운 업무”, “강사측면 : 불평...
이 연구는 방과후학교 운영과정에 대한 질적연구를 하기 위함이다. 이 연구를 위해서 초등학교의 학생, 교사, 강사, 부모들을 대상으로 참여관찰 및 심층면담, 문헌자료 수집이 수행되었다. 이 연구는 방과후학교 운영 과정의 특징에 대한 것이다. 그 결과 방과후학교 프로그램은 “학생측면 : 한 학교 세가지 스타일”, “교사측면 : 힘겨운 업무”, “강사측면 : 불평하며 살아남기 ”, “부모측면 : 뒤에서 투덜이”의 특징이 나타났다. 이러한 내용을 종합한 결과는 다음과 같다. 첫째, 방과후학교 운영과정에서 자유수강권 지원을 받는 수동형 학생들과 소극적인 불량형 일반학생들은 방과후 수업을 열심히 참여하지 않고 적극적인 성실형 일반학생은 방과후 수업을 열심히 참여하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 방과후학교 운영 과정에서 방과후 부장교사와 방과후 업무를 맡고 있는 교사들은 업무를 힘들어하고 답답해했다. 그리고 방과후 업무와 직접적인 연관이 없는 일반교사들은 방과후 업무에 소극적이고 거리두기의 모습으로 나타났다. 셋째, 방과후학교 운영 과정에서 강사들은 교사처럼 지내기 위해 노력했다. 방과후학교에 참여하면서 불만이 쌓이지만 얼마 지나지 않아서 불평하다 순응을 요구받았다. 넷째, 방과후학교 운영 과정에서 부모들은 방과후학교에 아이들을 보내지만 뒤에서 불평을 하고 불만을 가졌다. 본 연구는 실제 한 학교에서 운영되고 있는 방과후학교 운영의 내면을 있는 그대로 밝혀내줌으로써 방과후학교 운영에 따른 장점과 단점을 확인할 수 있었다. 그리고 이를 통해 향후 방과후학교 운영 정책 방향에 시사점을 제공할 수 있다.
이 연구는 방과후학교 운영과정에 대한 질적연구를 하기 위함이다. 이 연구를 위해서 초등학교의 학생, 교사, 강사, 부모들을 대상으로 참여관찰 및 심층면담, 문헌자료 수집이 수행되었다. 이 연구는 방과후학교 운영 과정의 특징에 대한 것이다. 그 결과 방과후학교 프로그램은 “학생측면 : 한 학교 세가지 스타일”, “교사측면 : 힘겨운 업무”, “강사측면 : 불평하며 살아남기 ”, “부모측면 : 뒤에서 투덜이”의 특징이 나타났다. 이러한 내용을 종합한 결과는 다음과 같다. 첫째, 방과후학교 운영과정에서 자유수강권 지원을 받는 수동형 학생들과 소극적인 불량형 일반학생들은 방과후 수업을 열심히 참여하지 않고 적극적인 성실형 일반학생은 방과후 수업을 열심히 참여하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 방과후학교 운영 과정에서 방과후 부장교사와 방과후 업무를 맡고 있는 교사들은 업무를 힘들어하고 답답해했다. 그리고 방과후 업무와 직접적인 연관이 없는 일반교사들은 방과후 업무에 소극적이고 거리두기의 모습으로 나타났다. 셋째, 방과후학교 운영 과정에서 강사들은 교사처럼 지내기 위해 노력했다. 방과후학교에 참여하면서 불만이 쌓이지만 얼마 지나지 않아서 불평하다 순응을 요구받았다. 넷째, 방과후학교 운영 과정에서 부모들은 방과후학교에 아이들을 보내지만 뒤에서 불평을 하고 불만을 가졌다. 본 연구는 실제 한 학교에서 운영되고 있는 방과후학교 운영의 내면을 있는 그대로 밝혀내줌으로써 방과후학교 운영에 따른 장점과 단점을 확인할 수 있었다. 그리고 이를 통해 향후 방과후학교 운영 정책 방향에 시사점을 제공할 수 있다.
This study is to find out the research appeared on the After-school programs. For this study, participation observation, in-depth interviewing, collection and analysis of documents are conducted for elementary school students·teachers·instructors·parents.It was researched operating characteristics o...
This study is to find out the research appeared on the After-school programs. For this study, participation observation, in-depth interviewing, collection and analysis of documents are conducted for elementary school students·teachers·instructors·parents.It was researched operating characteristics of the process of after-school. As a result, after-school programs was showed operating characteristics Student side : “One school, three styles”, teacher side : "an uphill task ", instructor side : "Complaints and survive", parent : "Behind the grumpy " . Combining all these things, the result is as below. First, After-school classes in the course of operating after-school funded vouchers freedom passive passive poor students and the general students did not get involved. Aggressive sincerity and standard students eagerly took part in the after-school classes. Second, After-school head teacher and the teachers who work after school was difficult and frustrating task. Regular teachers, after-school work was the look on the negative and put distance Third, Teachers like to spend their after-school instructors tried. To accumulate complaints complain while they participate in after-school after-school instructors were demanding conformity. Fourth, parents send children to school after school had behind the complaints and complaints. Revealed the inner operating of this study and the actual operating at a school after-school by giving the advantages and disadvantages of operating after-school could be confirmed. And implications for the direction of future after-school operating policy can provide.
This study is to find out the research appeared on the After-school programs. For this study, participation observation, in-depth interviewing, collection and analysis of documents are conducted for elementary school students·teachers·instructors·parents.It was researched operating characteristics of the process of after-school. As a result, after-school programs was showed operating characteristics Student side : “One school, three styles”, teacher side : "an uphill task ", instructor side : "Complaints and survive", parent : "Behind the grumpy " . Combining all these things, the result is as below. First, After-school classes in the course of operating after-school funded vouchers freedom passive passive poor students and the general students did not get involved. Aggressive sincerity and standard students eagerly took part in the after-school classes. Second, After-school head teacher and the teachers who work after school was difficult and frustrating task. Regular teachers, after-school work was the look on the negative and put distance Third, Teachers like to spend their after-school instructors tried. To accumulate complaints complain while they participate in after-school after-school instructors were demanding conformity. Fourth, parents send children to school after school had behind the complaints and complaints. Revealed the inner operating of this study and the actual operating at a school after-school by giving the advantages and disadvantages of operating after-school could be confirmed. And implications for the direction of future after-school operating policy can provide.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.