시간과 공간에 제약을 받지 않는 무수한 정보 교류를 통해 세계를 하나의 네트워크로 연결하는 정보화 사회의 핵심은 정보를 가공, 저장, 유통시키는 정보화기기라 할 수 있다. 정보과학의 발달, 이동통신기술의 발전 및 디지털 컨버전스의 급속한 진행으로 모바일 폰은 다른 어떤 정보화기기보다 많은 장점을 가지게 되었으며, 이동성, 접근성, 확장성, 신속성, 휴대성, 독립성, 위치 확인성, 개인 식별성 등의 특징으로 인하여 정보화 사회의 핵심 정보화기기로 그 중요성이 갈수록 증가하고 있다.
모바일 폰은 단순한 음성통화 기능에서 비약적으로 발전하여 ...
시간과 공간에 제약을 받지 않는 무수한 정보 교류를 통해 세계를 하나의 네트워크로 연결하는 정보화 사회의 핵심은 정보를 가공, 저장, 유통시키는 정보화기기라 할 수 있다. 정보과학의 발달, 이동통신기술의 발전 및 디지털 컨버전스의 급속한 진행으로 모바일 폰은 다른 어떤 정보화기기보다 많은 장점을 가지게 되었으며, 이동성, 접근성, 확장성, 신속성, 휴대성, 독립성, 위치 확인성, 개인 식별성 등의 특징으로 인하여 정보화 사회의 핵심 정보화기기로 그 중요성이 갈수록 증가하고 있다.
모바일 폰은 단순한 음성통화 기능에서 비약적으로 발전하여 영상통화, 디지털 카메라, 디지털 캠코더, MP3 플레이어, MP4 플레이어, TV, 시계, 계산기, 녹음기, 게임기, 위치추적, 지도검색, 정보검색, 일정관리, 인터넷 접속 등 주변 생활기기를 통합한 멀티미디어 기기, 엔터테인먼트 기기로 손안의 컴퓨터인 모바일 폰의 이용 정도에 따라 정보 접근 및 생활 편리성 등이 변화하고 나아가 자아존중감 및 삶의 질이 변화하게 된다.
노인들에게 있어서 모바일 폰은 컴퓨터보다 더 다루기 용이하고, 더 많은 기능을 가지고 있으며, 독립적으로 언제 어디서든 사용할 수 있는 정보화기기이다. 따라서 정보 격차 해소 및 삶의 질 향상을 위해 체계적이고 지속적인 모바일 폰 정보화 교육이 필요하다.
본 연구는 모바일 폰 정보화 교육이 노인의 자아존중감에 미치는 영향 및 모바일 폰 교육 효과를 분석함으로써 바람직한 모바일 폰 정보화 교육이 이루어져 노인들의 자아존중감 및 삶의 질을 향상시킬 수 있도록 하였다.
설문 조사는 서울시 소재 노인종합복지관에 참여하는 노인들을 대상으로 하였으며, 연구에 참여하고자 하는 노인들을 모바일 폰 정보화 교육을 이수한 실험집단 45명과 그렇지 않은 통제집단 45명으로 나누어 진행하였다.
통계 분석은 SPSS/WIN 12.0 Version을 사용하였으며, 모바일 폰 정보화 교육에 참여한 실험집단과 참여하지 않은 통제집단에게 비동일 통제집단사후검사, 빈도분석, 교차분석, 집단별 평균분석, 독립표본 T-test, 신뢰도 분석 등을 통해 검증하였다.
연구 결과 모바일 폰 정보화 교육은 성별, 연령, 가족형태, 가구형태, 교육수준, 생활수준 및 건강상태에 관계없이 노인의 자아존중감을 향상시키는 것으로 나타났으며, 자아존중감 향상은 긍정적 자아존중감은 향상시키고 부정적 자아존중감은 감소시키는 것으로 나타났다.
모바일 폰 정보화 교육의 효과에 있어서는 노인들은 모바일 폰의 기초적인 기능의 사용에도 어려움을 느끼는 것으로 나타난 반면, 희망하는 교육 내용에 있어서는 깊이 있는 내용까지 배우고자 하는 것으로 나타났다. 모바일 폰의 사용 목적, 사용 기능, 사용상의 어려운 점 및 희망 교육 내용 등을 분석한 결과 모바일 폰 정보화 교육을 통해 습득하게 되는 기능으로 인한 다양한 이용 형태와, 새로운 것을 배운다는 것에 대한 성취감이 노인의 자아존중감 향상과 연계가 있을 것으로 분석되었다.
이와 같은 연구 결과와 결론에 근거하여 다음과 같이 후속 연구에 대한 제언을 하였다.
첫째, 모바일 폰 교육이 노인의 자아존중감에 미치는 영향 분석을 위해 본 연구에서는 서울시에 소재한 노인종합복지관에 참여하는 노인들을 대상으로 하여 연구를 진행하였으나 기타 중소 도시 및 농촌지역에 거주하는 노인들을 대상으로 하여 교육 효과를 검증해 볼 필요가 있다.
둘째, 노년층의 정보격차 해소와 노인들의 자아존중감 향상 및 삶의 질 향상을 위해서 컴퓨터 위주의 정보화 교육에서 탈피하여 모바일 폰 정보화 교육을 확대 실시할 필요가 있다.
셋째, 노년층을 대상으로 하는 모바일 폰 정보화 교육을 실시함에 있어서는 노인들의 욕구를 정확히 분석한 후 노년층의 특성 및 학습 특성에 맞도록 교육 프로그램을 개발하여 체계적으로 실시해야 할 필요가 있다.
시간과 공간에 제약을 받지 않는 무수한 정보 교류를 통해 세계를 하나의 네트워크로 연결하는 정보화 사회의 핵심은 정보를 가공, 저장, 유통시키는 정보화기기라 할 수 있다. 정보과학의 발달, 이동통신기술의 발전 및 디지털 컨버전스의 급속한 진행으로 모바일 폰은 다른 어떤 정보화기기보다 많은 장점을 가지게 되었으며, 이동성, 접근성, 확장성, 신속성, 휴대성, 독립성, 위치 확인성, 개인 식별성 등의 특징으로 인하여 정보화 사회의 핵심 정보화기기로 그 중요성이 갈수록 증가하고 있다.
모바일 폰은 단순한 음성통화 기능에서 비약적으로 발전하여 영상통화, 디지털 카메라, 디지털 캠코더, MP3 플레이어, MP4 플레이어, TV, 시계, 계산기, 녹음기, 게임기, 위치추적, 지도검색, 정보검색, 일정관리, 인터넷 접속 등 주변 생활기기를 통합한 멀티미디어 기기, 엔터테인먼트 기기로 손안의 컴퓨터인 모바일 폰의 이용 정도에 따라 정보 접근 및 생활 편리성 등이 변화하고 나아가 자아존중감 및 삶의 질이 변화하게 된다.
노인들에게 있어서 모바일 폰은 컴퓨터보다 더 다루기 용이하고, 더 많은 기능을 가지고 있으며, 독립적으로 언제 어디서든 사용할 수 있는 정보화기기이다. 따라서 정보 격차 해소 및 삶의 질 향상을 위해 체계적이고 지속적인 모바일 폰 정보화 교육이 필요하다.
본 연구는 모바일 폰 정보화 교육이 노인의 자아존중감에 미치는 영향 및 모바일 폰 교육 효과를 분석함으로써 바람직한 모바일 폰 정보화 교육이 이루어져 노인들의 자아존중감 및 삶의 질을 향상시킬 수 있도록 하였다.
설문 조사는 서울시 소재 노인종합복지관에 참여하는 노인들을 대상으로 하였으며, 연구에 참여하고자 하는 노인들을 모바일 폰 정보화 교육을 이수한 실험집단 45명과 그렇지 않은 통제집단 45명으로 나누어 진행하였다.
통계 분석은 SPSS/WIN 12.0 Version을 사용하였으며, 모바일 폰 정보화 교육에 참여한 실험집단과 참여하지 않은 통제집단에게 비동일 통제집단사후검사, 빈도분석, 교차분석, 집단별 평균분석, 독립표본 T-test, 신뢰도 분석 등을 통해 검증하였다.
연구 결과 모바일 폰 정보화 교육은 성별, 연령, 가족형태, 가구형태, 교육수준, 생활수준 및 건강상태에 관계없이 노인의 자아존중감을 향상시키는 것으로 나타났으며, 자아존중감 향상은 긍정적 자아존중감은 향상시키고 부정적 자아존중감은 감소시키는 것으로 나타났다.
모바일 폰 정보화 교육의 효과에 있어서는 노인들은 모바일 폰의 기초적인 기능의 사용에도 어려움을 느끼는 것으로 나타난 반면, 희망하는 교육 내용에 있어서는 깊이 있는 내용까지 배우고자 하는 것으로 나타났다. 모바일 폰의 사용 목적, 사용 기능, 사용상의 어려운 점 및 희망 교육 내용 등을 분석한 결과 모바일 폰 정보화 교육을 통해 습득하게 되는 기능으로 인한 다양한 이용 형태와, 새로운 것을 배운다는 것에 대한 성취감이 노인의 자아존중감 향상과 연계가 있을 것으로 분석되었다.
이와 같은 연구 결과와 결론에 근거하여 다음과 같이 후속 연구에 대한 제언을 하였다.
첫째, 모바일 폰 교육이 노인의 자아존중감에 미치는 영향 분석을 위해 본 연구에서는 서울시에 소재한 노인종합복지관에 참여하는 노인들을 대상으로 하여 연구를 진행하였으나 기타 중소 도시 및 농촌지역에 거주하는 노인들을 대상으로 하여 교육 효과를 검증해 볼 필요가 있다.
둘째, 노년층의 정보격차 해소와 노인들의 자아존중감 향상 및 삶의 질 향상을 위해서 컴퓨터 위주의 정보화 교육에서 탈피하여 모바일 폰 정보화 교육을 확대 실시할 필요가 있다.
셋째, 노년층을 대상으로 하는 모바일 폰 정보화 교육을 실시함에 있어서는 노인들의 욕구를 정확히 분석한 후 노년층의 특성 및 학습 특성에 맞도록 교육 프로그램을 개발하여 체계적으로 실시해야 할 필요가 있다.
The core of information oriented society where one network incorporate the world via numerous information communication there between is the information device to process, store and distribute the information.
Due to the development of information science and the mobile communication technology and...
The core of information oriented society where one network incorporate the world via numerous information communication there between is the information device to process, store and distribute the information.
Due to the development of information science and the mobile communication technology and the rapid progress of digital convergence of information, the mobile phone has become to have many advantages rather than other information device such as computer and the like devices and its importance as essential information device of the information oriented society is now growing day by day owing to its mobility, accessibility, scalability, agility, mobility, nature of dependency, identified location, identified individual.
Furthermore, the Mobile phone incorporated the peripheral life devices such as digital cameras, digital camcorders, MP3 players, MP4 players, TV, clock, calculator, tape recorders, gaming, location tracking, map search, information retrieval, scheduling and has now become so-called the multimedia device or entertainment device, the computer in a hand. At the present time, the degree of convenience in daily life or information access ability is depended upon how much time one use it. And, as a result of it, it can be said that it may help the self-esteem and quality of life for individual.
To the aged people, the mobile phone is information device that can be easily manipulated, with many advantages that it has many function more than computer and that it can be used at anywhere independently. Accordingly, it is required to educate mobile phone information for aged people in order to improve the life quality.
This study is to show that it is possible to upgrade the life quality and self-esteem for old people via satisfactory mobile phone information education, by analyzing the mobile phone education effect and how much the mobile phone information oriented education affect the older people.
The question research is performed with the aged people in the aged integral welfare institute in Seoul, the group of whom is divided into two group, the one is for experiment group of 45 people taking the mobile phone information oriented education course and the other group of 45 people for the experiment group taking no educational course.
The posttest-only design, frequency analysis, cross analysis, average analysis, independent model T-test, reliability analysis is made for the experiment group taking the mobile phone information oriented education course and the other experiment group taking no educational course. The statistical result is analyzed with SPSS/WIN 12.0 Version.
The result of study show that mobile phone information education increase affirmative self-esteem for aged people while decreasing the negative self-esteem, irrespective of what their sex, age, family type, level of education are.
Regarding the effect of mobile phone information oriented education, the study show that many aged people felt the difficulty to learn the basic function of mobile phone, but eager to learn the contents of mobile phone function deeply.
Further, the analysis for the use purpose, use function, difficulties in use of mobile phone and the wanted contents for the education show that there is deep relationship for the aged people among the self-esteem for the aged people, the sense of achievement that can be obtained during acceptance of new knowledge and the possibility of usage for the mobile phone via the education of information device.
From the above result of study, it is recommended to make the follow-up study as below.
Firstly, the research result was obtained based on the study with the aged people in Seoul. However, it is required to testify the effect of education even via additional research with the other aged people in small city or in agricultural area.
Secondly, it is required to amplify the mobile phone information oriented education instead of conventional information education using computer for the decrease of gap of information access ability among the aged people, enhancement of self-esteem for the aged people and final improvement of the life quality.
Thirdly, it is required to develop the education programs in consideration of the analysis of desire of the aged people on the basis of the nature and educational characteristic of the aged people.
The core of information oriented society where one network incorporate the world via numerous information communication there between is the information device to process, store and distribute the information.
Due to the development of information science and the mobile communication technology and the rapid progress of digital convergence of information, the mobile phone has become to have many advantages rather than other information device such as computer and the like devices and its importance as essential information device of the information oriented society is now growing day by day owing to its mobility, accessibility, scalability, agility, mobility, nature of dependency, identified location, identified individual.
Furthermore, the Mobile phone incorporated the peripheral life devices such as digital cameras, digital camcorders, MP3 players, MP4 players, TV, clock, calculator, tape recorders, gaming, location tracking, map search, information retrieval, scheduling and has now become so-called the multimedia device or entertainment device, the computer in a hand. At the present time, the degree of convenience in daily life or information access ability is depended upon how much time one use it. And, as a result of it, it can be said that it may help the self-esteem and quality of life for individual.
To the aged people, the mobile phone is information device that can be easily manipulated, with many advantages that it has many function more than computer and that it can be used at anywhere independently. Accordingly, it is required to educate mobile phone information for aged people in order to improve the life quality.
This study is to show that it is possible to upgrade the life quality and self-esteem for old people via satisfactory mobile phone information education, by analyzing the mobile phone education effect and how much the mobile phone information oriented education affect the older people.
The question research is performed with the aged people in the aged integral welfare institute in Seoul, the group of whom is divided into two group, the one is for experiment group of 45 people taking the mobile phone information oriented education course and the other group of 45 people for the experiment group taking no educational course.
The posttest-only design, frequency analysis, cross analysis, average analysis, independent model T-test, reliability analysis is made for the experiment group taking the mobile phone information oriented education course and the other experiment group taking no educational course. The statistical result is analyzed with SPSS/WIN 12.0 Version.
The result of study show that mobile phone information education increase affirmative self-esteem for aged people while decreasing the negative self-esteem, irrespective of what their sex, age, family type, level of education are.
Regarding the effect of mobile phone information oriented education, the study show that many aged people felt the difficulty to learn the basic function of mobile phone, but eager to learn the contents of mobile phone function deeply.
Further, the analysis for the use purpose, use function, difficulties in use of mobile phone and the wanted contents for the education show that there is deep relationship for the aged people among the self-esteem for the aged people, the sense of achievement that can be obtained during acceptance of new knowledge and the possibility of usage for the mobile phone via the education of information device.
From the above result of study, it is recommended to make the follow-up study as below.
Firstly, the research result was obtained based on the study with the aged people in Seoul. However, it is required to testify the effect of education even via additional research with the other aged people in small city or in agricultural area.
Secondly, it is required to amplify the mobile phone information oriented education instead of conventional information education using computer for the decrease of gap of information access ability among the aged people, enhancement of self-esteem for the aged people and final improvement of the life quality.
Thirdly, it is required to develop the education programs in consideration of the analysis of desire of the aged people on the basis of the nature and educational characteristic of the aged people.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.