본 연구는 한국과 중국 대학의 사회복지교육에 대하여 비교 연구하고 국가별 사회복지의 학문적 위상 정립과 사회복지 대학교육의 발전방향을 모색코자 하였다. 국가별 사회 정책과 사회복지관련 법률의 내용과 취지는 차이가 있겠으나, 사회복지의 본질은 모든 국민사람의 삶의 질을 향상시키기 위한 것이다. 이에 동북아에서 이웃나라 한국의 발전 된 사회복지교육과 학제에 대해 살펴봄으로써 중국의 사회복지교육 확립에 필요한 제도와 학제 운영에 대해 제시하고자 한국...
본 연구는 한국과 중국 대학의 사회복지교육에 대하여 비교 연구하고 국가별 사회복지의 학문적 위상 정립과 사회복지 대학교육의 발전방향을 모색코자 하였다. 국가별 사회 정책과 사회복지관련 법률의 내용과 취지는 차이가 있겠으나, 사회복지의 본질은 모든 국민사람의 삶의 질을 향상시키기 위한 것이다. 이에 동북아에서 이웃나라 한국의 발전 된 사회복지교육과 학제에 대해 살펴봄으로써 중국의 사회복지교육 확립에 필요한 제도와 학제 운영에 대해 제시하고자 한국과 중국의 사회복지교육에 대해 비교 연구하게 되었다.
따라서 한국의 대학 중 사회복지학과를 최초로 설립 한 대학 순으로 이화여자대학교, 서울대학교, 중앙대학교와 연구자 본인이 유학하고 있는 서울기독대학교를 중심으로 연구하고, 중국에서 사회복지관련 학과를 개설 한 대학 중 대표적인 5개 대학인 북경대학교, 중국인민대학교, 복단대학교, 남개대학교, 북경사법대학교를 중심으로 한국과 중국 대학의 사회복지학제 및 교과과정에 대하여 비교 연구하였다.
본 연구 결과 한국과 중국의 사회복지의 정의와 사회복지관련법에 대해 비교 연구하고 사회복지 개념 및 한국과 중국의 사회복지학제에 대해 비교 연구한 결과, 한국과 중국 대학교 교육의 특징적인 차이점은 사회복지교육 제도, 사회복지복지학과의 학위과정, 가치 이념, 학제의 출범 및 발전방향, 자격교원, 수여학위 등에서 차이가 있는 것으로 나타났다.
한국의 사회복지교육은 미국과 유럽 복지국가의 선진적인 사회복지정책과 사회복지 실천 기술을 도입하여 현재에는 미시적 접근, 거시적 접근의 양 측면을 골고루 교육하는 방향, 다양한 사회복지 분야, 사회적 이슈가 되는 사회문제에 대처하는 교과과정이 구성되어 한국 사회복지발전과 사회복지교육의 성과를 이루었다.
중국에서의 사회복지교육은 사회복지 교육 및 전문직의 역사가 짧으므로 사회복지에 대한 사회적인 인식 및 사회복지사와 정부 부처의 관원 사이에서 혼동되고 있는 상황이다. 또한 중국은 16억 인구가 다양하게 흩어져 살고 있는 지역적, 문화적, 경제적 다양성과 특수성에 따라 국가 내 상이한 사회복지욕구와 자원에 대한 욕구가 분출하고 있다. 그러므로 아직 체계화 되지 못한 상황에서 중국 본토화적인 사회복지교육이 필요하며, 경험 있는 전문 교육자와 연구자가 필요하며, 사회복지 전문직의 학력수준을 제고하여야 할 필요가 있다.
따라서 본 연구자는 한국과 중국의 사회복지교육의 연구결과와 제언에서, 중국 사회의 현실에 근거하여 본토에 적합한 중국 사회복지교육 발전의 방향에 대해 네 가지로 제시하였다. 첫째, 사회복지교육의 학력수준을 제고하는 것이며 둘째, 전문분야에 부응하는 사회복지교육과 교원을 확충하고, 셋째, 다양한 교과과정 체계를 확립하는 것이며, 넷째, 사회복지의 학문적 위상 정립 방안에 관하여 연구하는 것이다.
본 연구는 한국과 중국 대학의 사회복지교육에 대하여 비교 연구하고 국가별 사회복지의 학문적 위상 정립과 사회복지 대학교육의 발전방향을 모색코자 하였다. 국가별 사회 정책과 사회복지관련 법률의 내용과 취지는 차이가 있겠으나, 사회복지의 본질은 모든 국민사람의 삶의 질을 향상시키기 위한 것이다. 이에 동북아에서 이웃나라 한국의 발전 된 사회복지교육과 학제에 대해 살펴봄으로써 중국의 사회복지교육 확립에 필요한 제도와 학제 운영에 대해 제시하고자 한국과 중국의 사회복지교육에 대해 비교 연구하게 되었다.
따라서 한국의 대학 중 사회복지학과를 최초로 설립 한 대학 순으로 이화여자대학교, 서울대학교, 중앙대학교와 연구자 본인이 유학하고 있는 서울기독대학교를 중심으로 연구하고, 중국에서 사회복지관련 학과를 개설 한 대학 중 대표적인 5개 대학인 북경대학교, 중국인민대학교, 복단대학교, 남개대학교, 북경사법대학교를 중심으로 한국과 중국 대학의 사회복지학제 및 교과과정에 대하여 비교 연구하였다.
본 연구 결과 한국과 중국의 사회복지의 정의와 사회복지관련법에 대해 비교 연구하고 사회복지 개념 및 한국과 중국의 사회복지학제에 대해 비교 연구한 결과, 한국과 중국 대학교 교육의 특징적인 차이점은 사회복지교육 제도, 사회복지복지학과의 학위과정, 가치 이념, 학제의 출범 및 발전방향, 자격교원, 수여학위 등에서 차이가 있는 것으로 나타났다.
한국의 사회복지교육은 미국과 유럽 복지국가의 선진적인 사회복지정책과 사회복지 실천 기술을 도입하여 현재에는 미시적 접근, 거시적 접근의 양 측면을 골고루 교육하는 방향, 다양한 사회복지 분야, 사회적 이슈가 되는 사회문제에 대처하는 교과과정이 구성되어 한국 사회복지발전과 사회복지교육의 성과를 이루었다.
중국에서의 사회복지교육은 사회복지 교육 및 전문직의 역사가 짧으므로 사회복지에 대한 사회적인 인식 및 사회복지사와 정부 부처의 관원 사이에서 혼동되고 있는 상황이다. 또한 중국은 16억 인구가 다양하게 흩어져 살고 있는 지역적, 문화적, 경제적 다양성과 특수성에 따라 국가 내 상이한 사회복지욕구와 자원에 대한 욕구가 분출하고 있다. 그러므로 아직 체계화 되지 못한 상황에서 중국 본토화적인 사회복지교육이 필요하며, 경험 있는 전문 교육자와 연구자가 필요하며, 사회복지 전문직의 학력수준을 제고하여야 할 필요가 있다.
따라서 본 연구자는 한국과 중국의 사회복지교육의 연구결과와 제언에서, 중국 사회의 현실에 근거하여 본토에 적합한 중국 사회복지교육 발전의 방향에 대해 네 가지로 제시하였다. 첫째, 사회복지교육의 학력수준을 제고하는 것이며 둘째, 전문분야에 부응하는 사회복지교육과 교원을 확충하고, 셋째, 다양한 교과과정 체계를 확립하는 것이며, 넷째, 사회복지의 학문적 위상 정립 방안에 관하여 연구하는 것이다.
With the sustainable and rapid development of china economy , the development of the Social welfare has been paid close attention, and it need more and more talented professionals of social welfare in china, the social welfare will be one of the system for setting the harmonious society.
Through ...
With the sustainable and rapid development of china economy , the development of the Social welfare has been paid close attention, and it need more and more talented professionals of social welfare in china, the social welfare will be one of the system for setting the harmonious society.
Through introducing advanced social welfare policy and practice technology from American and Europe, The education of korean social welfare has been developed to a more perfect of curriculum, method and actual situation system.
The education of social welfare in china, having a very short history, and also there are many kinds of diversity as like as regional structure, economic characters and large population, it makes more and more specialized social worker provide the service for the social. From china’s standpoint, It need to improve the academic education of social workers.
There are differences on commitment, content, aim and position of the social welfare between korea and china. However, both of them work for the welfare for the society and work in order to improve the living standard of people.
So, writer in this thesis have compared the social welfare education, curriculum and legal rules between korean and chinese university to propound the development of social welfare education needs.
Firstly, the writer have compared the social welfare definition and relevant regulation for social welfare between korea and china, and then analyzed the present problems and development opportunities which the education of chinese social welfare has faced.
Secondly, the writer has compared the differences on system of social welfare education and curriculum between korea and china. As result, there are four differences between korea and china on education of social welfare as follow: basic value; initial and promotion of school system; professional and teacher standards; degree conferred by university.
In the end, through the comparison of the education of social welfare between korea and china, the writer has addressed four constructive advices.
With the sustainable and rapid development of china economy , the development of the Social welfare has been paid close attention, and it need more and more talented professionals of social welfare in china, the social welfare will be one of the system for setting the harmonious society.
Through introducing advanced social welfare policy and practice technology from American and Europe, The education of korean social welfare has been developed to a more perfect of curriculum, method and actual situation system.
The education of social welfare in china, having a very short history, and also there are many kinds of diversity as like as regional structure, economic characters and large population, it makes more and more specialized social worker provide the service for the social. From china’s standpoint, It need to improve the academic education of social workers.
There are differences on commitment, content, aim and position of the social welfare between korea and china. However, both of them work for the welfare for the society and work in order to improve the living standard of people.
So, writer in this thesis have compared the social welfare education, curriculum and legal rules between korean and chinese university to propound the development of social welfare education needs.
Firstly, the writer have compared the social welfare definition and relevant regulation for social welfare between korea and china, and then analyzed the present problems and development opportunities which the education of chinese social welfare has faced.
Secondly, the writer has compared the differences on system of social welfare education and curriculum between korea and china. As result, there are four differences between korea and china on education of social welfare as follow: basic value; initial and promotion of school system; professional and teacher standards; degree conferred by university.
In the end, through the comparison of the education of social welfare between korea and china, the writer has addressed four constructive advices.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.