본 연구는 윤리적 소비 관련 제품을 쉽게 접할 수 있는 환경이 아닌 국내 상황에서 윤리적 소비에 대해 관심을 갖거나, 윤리적 소비행동에 중요한 요인으로 작용할 수 있는 내외적 요인들에 대해 밝히고 이러한 요인들에 따른 윤리적 소비자와 윤리적 기업 간의 관계의 질과 이를 통한 성과에 대해 분석하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 다음과 같은 구체적인 연구를 목적으로 한다. 첫째, 윤리적 소비자의 라이프스타일을 요인별로 구분하여 윤리적 소비와의 영향관계에 대해 분석한다. 둘째, 윤리적 소비를 요인별로 구분하여 윤리적 소비와 관계의 질과의 영향관계에 대해 분석한다. 셋째, 윤리적 소비자의 라이프스타일과 관계의 질과의 영향관계에 대해 분석한다. 넷째, 인구통계학적 특성과 라이프스타일, 윤리적 소비, 관계의 질과의 영향관계에 대해 분석한다. 분석에 이용된 자료는 2012년 10월 21일부터 11월 3일까지 2주 동안 전국 6개 시도에 판단표본추출 방식을 이용하여 실시하였고, 총 300부를 배포하여 276부를 회수하였으며, 이 중 ...
윤리적 소비자의 라이프스타일이 윤리적 소비 및 관계의 질에 미치는 영향
본 연구는 윤리적 소비 관련 제품을 쉽게 접할 수 있는 환경이 아닌 국내 상황에서 윤리적 소비에 대해 관심을 갖거나, 윤리적 소비행동에 중요한 요인으로 작용할 수 있는 내외적 요인들에 대해 밝히고 이러한 요인들에 따른 윤리적 소비자와 윤리적 기업 간의 관계의 질과 이를 통한 성과에 대해 분석하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 다음과 같은 구체적인 연구를 목적으로 한다. 첫째, 윤리적 소비자의 라이프스타일을 요인별로 구분하여 윤리적 소비와의 영향관계에 대해 분석한다. 둘째, 윤리적 소비를 요인별로 구분하여 윤리적 소비와 관계의 질과의 영향관계에 대해 분석한다. 셋째, 윤리적 소비자의 라이프스타일과 관계의 질과의 영향관계에 대해 분석한다. 넷째, 인구통계학적 특성과 라이프스타일, 윤리적 소비, 관계의 질과의 영향관계에 대해 분석한다. 분석에 이용된 자료는 2012년 10월 21일부터 11월 3일까지 2주 동안 전국 6개 시도에 판단표본추출 방식을 이용하여 실시하였고, 총 300부를 배포하여 276부를 회수하였으며, 이 중 결측치가 있는 설문을 제외한 260부의 유효 표본을 이용하여 기초분석을 하였다. 요인분석을 실시한 결과 라이프스타일의 6개 요인이 윤리적 소비의 4개요인이 추출되었다. 윤리적 소비자의 라이프스타일과 윤리적 소비와의 상관관계를 알아보기 위해 정준상관 분석을 실시하였으며, 분석 결과 라이 스타일과 윤리적 소비간에 유의한 상관관계가 있는 것으로 분석되었다. 라이프스타일과 관계의 질과의 관계검증을 위해 T-test와 다중회귀 분석을 실시하였다. 검증결과, 라이프스타일 요인 중 자기자존형 요인과 사교형 요인이 관계의 질 간에 각각 10%, 5% 수준의 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 윤리적 소비적 소비와 관계의 질과의 관계검증을 위해 T-test와 다중회귀 분석을 실시하였다. 검증결과, 윤리적 소비 요인 중 윤리경영요인 과 기부요인에 각각 10%, 5% 수준의 유의적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 통하여 라이프 스타일과 윤리적소비와의 유의한 상관관계와 라이프 스타일과 관계의 질, 그리고 윤리적 소비자와 관계의 질 사이의 유의한 영향관계가 있다는 것을 입증하였다. 이와 같은 결과를 토대로 윤리적 소비자 중 이러한 라이프 스타일을 갖고 있는 윤리적 소비자들을 대상으로 윤리적 소비에 대한 적극적인 홍보 및 마케팅 수단으로 활용되리라 사료된다. 또한 윤리적 소비자에 대한 인식 및 구매동기와 같이 윤리적 소비에 영향을 줄 수 있는 다양한 변수들을 연구에 활용 하여 지금보다 좀 더 폭 넓은 연구가 이루어 졌으면 하며, 앞으로도 윤리적 소비를 주제로 연구가 많이 이루어져 차후 연구자가 연구를 함에 이론적인 부분이 많이 뒷받침 되어 아직까지 이루어지지 못한 변수들을 가지고 연구가 이루어지길 바란다.
윤리적 소비자의 라이프스타일이 윤리적 소비 및 관계의 질에 미치는 영향
본 연구는 윤리적 소비 관련 제품을 쉽게 접할 수 있는 환경이 아닌 국내 상황에서 윤리적 소비에 대해 관심을 갖거나, 윤리적 소비행동에 중요한 요인으로 작용할 수 있는 내외적 요인들에 대해 밝히고 이러한 요인들에 따른 윤리적 소비자와 윤리적 기업 간의 관계의 질과 이를 통한 성과에 대해 분석하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 다음과 같은 구체적인 연구를 목적으로 한다. 첫째, 윤리적 소비자의 라이프스타일을 요인별로 구분하여 윤리적 소비와의 영향관계에 대해 분석한다. 둘째, 윤리적 소비를 요인별로 구분하여 윤리적 소비와 관계의 질과의 영향관계에 대해 분석한다. 셋째, 윤리적 소비자의 라이프스타일과 관계의 질과의 영향관계에 대해 분석한다. 넷째, 인구통계학적 특성과 라이프스타일, 윤리적 소비, 관계의 질과의 영향관계에 대해 분석한다. 분석에 이용된 자료는 2012년 10월 21일부터 11월 3일까지 2주 동안 전국 6개 시도에 판단표본추출 방식을 이용하여 실시하였고, 총 300부를 배포하여 276부를 회수하였으며, 이 중 결측치가 있는 설문을 제외한 260부의 유효 표본을 이용하여 기초분석을 하였다. 요인분석을 실시한 결과 라이프스타일의 6개 요인이 윤리적 소비의 4개요인이 추출되었다. 윤리적 소비자의 라이프스타일과 윤리적 소비와의 상관관계를 알아보기 위해 정준상관 분석을 실시하였으며, 분석 결과 라이 스타일과 윤리적 소비간에 유의한 상관관계가 있는 것으로 분석되었다. 라이프스타일과 관계의 질과의 관계검증을 위해 T-test와 다중회귀 분석을 실시하였다. 검증결과, 라이프스타일 요인 중 자기자존형 요인과 사교형 요인이 관계의 질 간에 각각 10%, 5% 수준의 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 윤리적 소비적 소비와 관계의 질과의 관계검증을 위해 T-test와 다중회귀 분석을 실시하였다. 검증결과, 윤리적 소비 요인 중 윤리경영요인 과 기부요인에 각각 10%, 5% 수준의 유의적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 통하여 라이프 스타일과 윤리적소비와의 유의한 상관관계와 라이프 스타일과 관계의 질, 그리고 윤리적 소비자와 관계의 질 사이의 유의한 영향관계가 있다는 것을 입증하였다. 이와 같은 결과를 토대로 윤리적 소비자 중 이러한 라이프 스타일을 갖고 있는 윤리적 소비자들을 대상으로 윤리적 소비에 대한 적극적인 홍보 및 마케팅 수단으로 활용되리라 사료된다. 또한 윤리적 소비자에 대한 인식 및 구매동기와 같이 윤리적 소비에 영향을 줄 수 있는 다양한 변수들을 연구에 활용 하여 지금보다 좀 더 폭 넓은 연구가 이루어 졌으면 하며, 앞으로도 윤리적 소비를 주제로 연구가 많이 이루어져 차후 연구자가 연구를 함에 이론적인 부분이 많이 뒷받침 되어 아직까지 이루어지지 못한 변수들을 가지고 연구가 이루어지길 바란다.
This study looks for ethical consumption behavior in Korea, where people do not easily access ethical consumerism related products, while focusing on analysis of the quality of relationship between the ethical consumers and ethical corporations and further achievements led by both internal and exter...
This study looks for ethical consumption behavior in Korea, where people do not easily access ethical consumerism related products, while focusing on analysis of the quality of relationship between the ethical consumers and ethical corporations and further achievements led by both internal and external factors, which could play an important role in ethical consumption. To achieve the aim, specification of subject is essential and would be as following. First, classification of each lifestyles of ethical consumers and analysis of the correlations between the lifestyle and the ethical consumption. Second, classification of ethical consumption into detail factors, and following analysis on its correlations between the ethical consumption and the quality of relationship. Third, analysis of correlations between the ethical consumer's lifestyle and quality of relationship. Fourth, analysis on correlations between the demographic characteristics, lifestyle, ethical consumption, and quality of relationship. The data that are used in above analysis are collected during October 21st, 2012 to November 3rd, 2012 in 6 cities and provinces in Korea by judgement sampling extraction method. Total of 300 research papers were spread out that time for 2 weeks, and of 276 were returned. In the returned data, 260 of them were valid sample available for analysis, excluding 16 defect ones. As a result of factor analysis, total of 6 lifestyles and 4 ethical consumption factors were extracted. Knowing each factors, usage of cannonical correlation analysis discovered that there is correlation between the lifestyle and the ethical consumption. To verify the correlation between the lifestyle and the ethical consumption, T-test and multiple regressions analysis were performed. The result showed that self-respect and social lifestyle factors had 10% and 5% of valid correlation with the quality of relationship respectively. Through the analysis, this study have proven that there are valid correlation between the lifestyle and ethical consumption, while also proving that the lifestyle and the quality of relationship, and ethical consumer and the quality of relationship influence each other. Such result leads to expectation that this study would be utilized as an active public promotion and marketing method to the ethical consumers who have the specific lifestyle. Furthermore, hope for wider study on variables that could influence ethical consumption such as the recognition and motivation for ethical consumers. Through the continuous study on ethical consumption behavior, accumulation of theories would be a support for studying other variables that are unachieved yet.
This study looks for ethical consumption behavior in Korea, where people do not easily access ethical consumerism related products, while focusing on analysis of the quality of relationship between the ethical consumers and ethical corporations and further achievements led by both internal and external factors, which could play an important role in ethical consumption. To achieve the aim, specification of subject is essential and would be as following. First, classification of each lifestyles of ethical consumers and analysis of the correlations between the lifestyle and the ethical consumption. Second, classification of ethical consumption into detail factors, and following analysis on its correlations between the ethical consumption and the quality of relationship. Third, analysis of correlations between the ethical consumer's lifestyle and quality of relationship. Fourth, analysis on correlations between the demographic characteristics, lifestyle, ethical consumption, and quality of relationship. The data that are used in above analysis are collected during October 21st, 2012 to November 3rd, 2012 in 6 cities and provinces in Korea by judgement sampling extraction method. Total of 300 research papers were spread out that time for 2 weeks, and of 276 were returned. In the returned data, 260 of them were valid sample available for analysis, excluding 16 defect ones. As a result of factor analysis, total of 6 lifestyles and 4 ethical consumption factors were extracted. Knowing each factors, usage of cannonical correlation analysis discovered that there is correlation between the lifestyle and the ethical consumption. To verify the correlation between the lifestyle and the ethical consumption, T-test and multiple regressions analysis were performed. The result showed that self-respect and social lifestyle factors had 10% and 5% of valid correlation with the quality of relationship respectively. Through the analysis, this study have proven that there are valid correlation between the lifestyle and ethical consumption, while also proving that the lifestyle and the quality of relationship, and ethical consumer and the quality of relationship influence each other. Such result leads to expectation that this study would be utilized as an active public promotion and marketing method to the ethical consumers who have the specific lifestyle. Furthermore, hope for wider study on variables that could influence ethical consumption such as the recognition and motivation for ethical consumers. Through the continuous study on ethical consumption behavior, accumulation of theories would be a support for studying other variables that are unachieved yet.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.