2000년 이후 한국의 장르영화의 특징 중 한 가지는 폭력성의 과잉일 것이다. 이러한 폭력이미지의 과잉은 이미 그것이 ‘옳지 않다’ 또는 ‘나쁘다’라고 비판할 수 없을 정도로 광범위하게 퍼져있다. 때문에 일종의 유행처럼 되어버린 폭력 이미지의 과잉과 그것의 재현 과정을 더 자세하고 면밀하게 살펴보아야 할 것이다. 여기서 특히 주목할 수 있는 지점은 폭력 이미지의 과잉은 불쾌를 가져온다는 것이다. 대중성을 기반으로 하고 있는 장르영화는 각 시대의 관객들의 욕망을 포착하여 그것을 보여주고 전시하는 역할을 충실히 담당해왔다. 그러나 지금의 폭력 이미지의 과잉은 대중이 보고 싶어 하는 이미지를 전시하고 있다기보다는 대중들이 원하지 않는 불쾌의 이미지 또한 함께 전시하고 있다고 할 수 있을 것이다. 이를 바꾸어 말하면 지금의 장르영화는 폭력 이미지의 과잉으로 인한 불쾌를 재현하고 있는 것이다. 사실 대중영화가 관객들에게 주는 쾌락은 항상 불쾌와 함께해 온 것이 사실이다. 장르영화의 관점에서의 쾌락은 일정 정도의 불쾌가 해소되는 순간에 존재하기 때문이다. 그러나 그러한 불쾌가 쉽게 눈에 띠지 않는 이유는 그 시대의 시대상과 대중이 받아들일 수 있을 만한 환경 속에서 나타났기 때문이다. 불쾌는 ...
2000년 이후 한국의 장르영화의 특징 중 한 가지는 폭력성의 과잉일 것이다. 이러한 폭력이미지의 과잉은 이미 그것이 ‘옳지 않다’ 또는 ‘나쁘다’라고 비판할 수 없을 정도로 광범위하게 퍼져있다. 때문에 일종의 유행처럼 되어버린 폭력 이미지의 과잉과 그것의 재현 과정을 더 자세하고 면밀하게 살펴보아야 할 것이다. 여기서 특히 주목할 수 있는 지점은 폭력 이미지의 과잉은 불쾌를 가져온다는 것이다. 대중성을 기반으로 하고 있는 장르영화는 각 시대의 관객들의 욕망을 포착하여 그것을 보여주고 전시하는 역할을 충실히 담당해왔다. 그러나 지금의 폭력 이미지의 과잉은 대중이 보고 싶어 하는 이미지를 전시하고 있다기보다는 대중들이 원하지 않는 불쾌의 이미지 또한 함께 전시하고 있다고 할 수 있을 것이다. 이를 바꾸어 말하면 지금의 장르영화는 폭력 이미지의 과잉으로 인한 불쾌를 재현하고 있는 것이다. 사실 대중영화가 관객들에게 주는 쾌락은 항상 불쾌와 함께해 온 것이 사실이다. 장르영화의 관점에서의 쾌락은 일정 정도의 불쾌가 해소되는 순간에 존재하기 때문이다. 그러나 그러한 불쾌가 쉽게 눈에 띠지 않는 이유는 그 시대의 시대상과 대중이 받아들일 수 있을 만한 환경 속에서 나타났기 때문이다. 불쾌는 내러티브의 차원이든, 이미지의 차원이든 간에 그 사회가 받아들일 수 있는 어떠한 한계 지점을 넘어서면 안 된다. 결국 불쾌의 감정이 장르영화 안에서 쾌락으로 해소되기 위해서는 기존의 사회적 질서에 통합되고 과도하지 않아야 한다. 그러나 불쾌가 나타날 수 있는 사회적 질서는 항상 변화하고 있기 마련이고 불쾌를 느낄 수 있는 한계점 또한 시대상에 따라서 변화하고 있다. 그리고 지금 주목하고 있는 장르영화들은 그러한 한계점을 일정 부분 벗어나는 듯이 보인다. 그러나 중요한 것은 쾌락과 불쾌는 이분법적으로 양극단에 위치하고 있는 것이 아니라 감정의 변화와 함께 양극단 사이에서 끊임없이 진동하고 쉴 새 없이 움직이고 있다는 사실이다. 쾌락과 불쾌는 서로 분리해서 생각할 수 없으며 더 나아가 어느 정도는 서로 공유하고 있는 측면이 있다. 예컨대 어린아이는 포르트-다 놀이를 통해 어머니의 부재를 컨트롤 할 수 있게 됨으로써 불쾌를 쾌락으로 바꾸어낸다. 또한 인간은 인간이 감당할 수 없는 거대한 공포를 마주하게 되면 그 공포의 감정을 숭고의 감정으로 바꾸어내는 것이다. 즉 쾌락과 불쾌의 거리는 그리 멀지 않다. 다만 직접적이고 순간적으로 느껴지는 감정의 다름을 표현하기 위해 쾌락과 불쾌라는, 사회적으로 형성된 용어를 사용하고 있는 것이다. 결국 이러한 감정의 변화는 지속의 한가운데에 있는 것이고 그 가운데에서 질적 변화에 의한 감정의 변화는 사회적으로 형성된 쾌락과 불쾌의 경계선에 위치하게 되는 것이다. 이와 같은 감정의 변화를 엿볼 수 있는 것으로 미하일 바흐친의 ‘카니발리즘’은 무척이나 유용하다. 카니발의 시공간에서는 지금껏 유지되어오던 사회적 한계와 제도, 그리고 계층들의 질서, 특권, 금지의 일시적인 파괴가 일어난다. 그리고 그러한 시공간 속에서 민중들은 즐거워하고 웃음을 만들어낼 수 있었다. 카니발의 시공간에서 가장 중요한 것은 일시적으로 공식적인 가치들을 전복시킨다는 것에 있다. 즉 사회적 가이드라인이 잠시 제거되는 순간에 왜 웃음, 즉 쾌락이 등장할 수 있는 것이다. 금지가 부여된 행위에 관한 의미들은 카니발적 시공간에서 그러한 의미가 탈각되고 그 금지의 의미를 잃어버리는 순간 모든 행위들은 쾌락으로 탈바꿈된다. 현재의 장르영화들의 과잉된 폭력 이미지는 이러한 카니발적 시공간을 적극적으로 이용하고 있는 듯이 보인다. 그리고 카니발적 시공간을 각각의 여타 다른 방식으로 이용하고 있으며 그것에 따라 불쾌를 쾌락으로 바꾸어내기도 하고 불쾌 그 자체를 전시하기도 한다. 즉 어떤 영화는 영화의 장르적 쾌락을 위해서, 또 어떤 영화는 구조적 폭력의 폭로를 위해서, 또는 폭력 그 자체의 불쾌의 전시를 위해 사용한다. 결국 폭력 이미지는 폭력의 수위를 떠나 한국 장르영화에서 상업적 또는 미학적인 방식으로 사용되고 있는 것이다. 이러한 폭력 이미지를 어떠한 방식으로 영화 속에서 재현해 낼 수 있는지에 따라 관객은 폭력을 여러 가지 방식으로 소비할 수 있을 것이다. 또한 소비의 방식 또한 무척이나 다양한 모습을 가질 수 있다. 즉각적인 폭력 이미지의 불쾌나, 반대로 해석적 차원에서의 쾌락을 찾을 수 있는 것이다. 다만 폭력의 쾌락과 불쾌의 거리는 그다지 멀지 않다는 사실을 염두 해야만 한다. 관객은 결국 장르영화에서 시각적 만족에 따른 쾌락을 얻고자 한다. 그러한 시각적 만족이라고 하는 것은 쾌락 또는 불쾌로 설명될 수 있는 것이 아니다. 왜냐하면 그것을 느끼는 개개인마다 모두 다른 차원의 쾌락과 불쾌가 존재하기 때문이다. 이제는 폭력 이미지의 수위를 말하기보다는 폭력 이미지가 어떤 방식으로 장르영화에 포섭되고 이용되고 있는지에 더 많은 관심을 쏟아야 할 것이다.
2000년 이후 한국의 장르영화의 특징 중 한 가지는 폭력성의 과잉일 것이다. 이러한 폭력이미지의 과잉은 이미 그것이 ‘옳지 않다’ 또는 ‘나쁘다’라고 비판할 수 없을 정도로 광범위하게 퍼져있다. 때문에 일종의 유행처럼 되어버린 폭력 이미지의 과잉과 그것의 재현 과정을 더 자세하고 면밀하게 살펴보아야 할 것이다. 여기서 특히 주목할 수 있는 지점은 폭력 이미지의 과잉은 불쾌를 가져온다는 것이다. 대중성을 기반으로 하고 있는 장르영화는 각 시대의 관객들의 욕망을 포착하여 그것을 보여주고 전시하는 역할을 충실히 담당해왔다. 그러나 지금의 폭력 이미지의 과잉은 대중이 보고 싶어 하는 이미지를 전시하고 있다기보다는 대중들이 원하지 않는 불쾌의 이미지 또한 함께 전시하고 있다고 할 수 있을 것이다. 이를 바꾸어 말하면 지금의 장르영화는 폭력 이미지의 과잉으로 인한 불쾌를 재현하고 있는 것이다. 사실 대중영화가 관객들에게 주는 쾌락은 항상 불쾌와 함께해 온 것이 사실이다. 장르영화의 관점에서의 쾌락은 일정 정도의 불쾌가 해소되는 순간에 존재하기 때문이다. 그러나 그러한 불쾌가 쉽게 눈에 띠지 않는 이유는 그 시대의 시대상과 대중이 받아들일 수 있을 만한 환경 속에서 나타났기 때문이다. 불쾌는 내러티브의 차원이든, 이미지의 차원이든 간에 그 사회가 받아들일 수 있는 어떠한 한계 지점을 넘어서면 안 된다. 결국 불쾌의 감정이 장르영화 안에서 쾌락으로 해소되기 위해서는 기존의 사회적 질서에 통합되고 과도하지 않아야 한다. 그러나 불쾌가 나타날 수 있는 사회적 질서는 항상 변화하고 있기 마련이고 불쾌를 느낄 수 있는 한계점 또한 시대상에 따라서 변화하고 있다. 그리고 지금 주목하고 있는 장르영화들은 그러한 한계점을 일정 부분 벗어나는 듯이 보인다. 그러나 중요한 것은 쾌락과 불쾌는 이분법적으로 양극단에 위치하고 있는 것이 아니라 감정의 변화와 함께 양극단 사이에서 끊임없이 진동하고 쉴 새 없이 움직이고 있다는 사실이다. 쾌락과 불쾌는 서로 분리해서 생각할 수 없으며 더 나아가 어느 정도는 서로 공유하고 있는 측면이 있다. 예컨대 어린아이는 포르트-다 놀이를 통해 어머니의 부재를 컨트롤 할 수 있게 됨으로써 불쾌를 쾌락으로 바꾸어낸다. 또한 인간은 인간이 감당할 수 없는 거대한 공포를 마주하게 되면 그 공포의 감정을 숭고의 감정으로 바꾸어내는 것이다. 즉 쾌락과 불쾌의 거리는 그리 멀지 않다. 다만 직접적이고 순간적으로 느껴지는 감정의 다름을 표현하기 위해 쾌락과 불쾌라는, 사회적으로 형성된 용어를 사용하고 있는 것이다. 결국 이러한 감정의 변화는 지속의 한가운데에 있는 것이고 그 가운데에서 질적 변화에 의한 감정의 변화는 사회적으로 형성된 쾌락과 불쾌의 경계선에 위치하게 되는 것이다. 이와 같은 감정의 변화를 엿볼 수 있는 것으로 미하일 바흐친의 ‘카니발리즘’은 무척이나 유용하다. 카니발의 시공간에서는 지금껏 유지되어오던 사회적 한계와 제도, 그리고 계층들의 질서, 특권, 금지의 일시적인 파괴가 일어난다. 그리고 그러한 시공간 속에서 민중들은 즐거워하고 웃음을 만들어낼 수 있었다. 카니발의 시공간에서 가장 중요한 것은 일시적으로 공식적인 가치들을 전복시킨다는 것에 있다. 즉 사회적 가이드라인이 잠시 제거되는 순간에 왜 웃음, 즉 쾌락이 등장할 수 있는 것이다. 금지가 부여된 행위에 관한 의미들은 카니발적 시공간에서 그러한 의미가 탈각되고 그 금지의 의미를 잃어버리는 순간 모든 행위들은 쾌락으로 탈바꿈된다. 현재의 장르영화들의 과잉된 폭력 이미지는 이러한 카니발적 시공간을 적극적으로 이용하고 있는 듯이 보인다. 그리고 카니발적 시공간을 각각의 여타 다른 방식으로 이용하고 있으며 그것에 따라 불쾌를 쾌락으로 바꾸어내기도 하고 불쾌 그 자체를 전시하기도 한다. 즉 어떤 영화는 영화의 장르적 쾌락을 위해서, 또 어떤 영화는 구조적 폭력의 폭로를 위해서, 또는 폭력 그 자체의 불쾌의 전시를 위해 사용한다. 결국 폭력 이미지는 폭력의 수위를 떠나 한국 장르영화에서 상업적 또는 미학적인 방식으로 사용되고 있는 것이다. 이러한 폭력 이미지를 어떠한 방식으로 영화 속에서 재현해 낼 수 있는지에 따라 관객은 폭력을 여러 가지 방식으로 소비할 수 있을 것이다. 또한 소비의 방식 또한 무척이나 다양한 모습을 가질 수 있다. 즉각적인 폭력 이미지의 불쾌나, 반대로 해석적 차원에서의 쾌락을 찾을 수 있는 것이다. 다만 폭력의 쾌락과 불쾌의 거리는 그다지 멀지 않다는 사실을 염두 해야만 한다. 관객은 결국 장르영화에서 시각적 만족에 따른 쾌락을 얻고자 한다. 그러한 시각적 만족이라고 하는 것은 쾌락 또는 불쾌로 설명될 수 있는 것이 아니다. 왜냐하면 그것을 느끼는 개개인마다 모두 다른 차원의 쾌락과 불쾌가 존재하기 때문이다. 이제는 폭력 이미지의 수위를 말하기보다는 폭력 이미지가 어떤 방식으로 장르영화에 포섭되고 이용되고 있는지에 더 많은 관심을 쏟아야 할 것이다.
Since 2000, one of the main features of Korean genre movie is excessive violence. Such excessive image of violence is spread so vastly that it cannot be criticized as ‘wrong’ or ‘bad’. That is why it is necessary to examine excessive image of violence which is shown as a trend and the process how it...
Since 2000, one of the main features of Korean genre movie is excessive violence. Such excessive image of violence is spread so vastly that it cannot be criticized as ‘wrong’ or ‘bad’. That is why it is necessary to examine excessive image of violence which is shown as a trend and the process how it is exposed. The point that should be emphasized is the fact that the excessive violence brings displeasure. Based on popularity genre movies have revealed and exhibited people’s desire through movies. However, currently the movies are showing unpleasant images through violent images instead of images that people want to see. In other words, the current genre movies are making displeasure through excessive violent images. In fact, displeasure from popular movies have always coexisted with pleasure because certain pleasure existed from being eased of displeasure in genre movies. However, the reason those displeasure were not visible was because those were shown under circumstances that were acceptable by people. The displeasure should not go beyond the limit even it is image or narrative. In the end, in order for displeasure to be resolved to pleasure it should not be immoderate and go beyond the social orders. However, social order that triggers displeasure is constantly changing and the limit for displeasure is changing with social values. It seems that some of the genre movies that are covered in this study go beyond those limits. However pleasure and displeasure are not located at extreme ends but they constantly oscillate between the ends with changes in emotions. They cannot be dealt separately and further more they share certain parts in common. For example, children change displeasure to pleasure through controlling the absent of mother with fort-da. Also when people confront fear that cannot be managed, they change fear into sublimity. Namely, the distance between displeasure and pleasure is not far. But they use social terms displeasure and pleasure to express difference. So these changes in emotion remains in the middle of continuity and in the middle, change of emotion by qualitative change is located on the social boundary of displeasure and pleasure. In seeking such emotional change, ‘Carnivalism’ by Mikhail Bahktin is very useful. In the space time for Carnival, social limits, system, order between classes, privilege and taboo are destroyed. In such space time, people are happy with laughter. The most important point in space time for Carnival is to overturn official values temporarily. Namely, when social guide lines are removed temporarily, laughter and pleasure comes. When prohibition loses meaning in space time for Carnival, all the actions become pleasure. Currently, it seems that excessive images of genre movies are using such carnivalistic space time actively. They are utilizing carnivalistic space time in different ways, they change displeasure into pleasure or they just show displeasure. Namely, some movies are used for generic pleasure, some movies are used for exposure of structural violence and some movies just show displeasure. Eventually, despite the level of violence, violence image in Korean genre movie is used for commercial or aesthetic objectives. The consumers can consume violence in different ways on how violence image are revealed in movies. Also the methodology for consuming can be varied. Instant displeasure from violence image can be consumed or pleasure can be consumed through interpretation. But people should remember that the distance between displeasure and pleasure is not far. In the end, people seek pleasure through visual satisfaction in genre movies. Such visual satisfaction cannot be explained as displeasure or pleasure because individuals have different dimensions on feeling pleasure and displeasure. Now, people should more focus on how violence images are included in genre movies and how they are utilized rather than talking about the level of violence images.
Since 2000, one of the main features of Korean genre movie is excessive violence. Such excessive image of violence is spread so vastly that it cannot be criticized as ‘wrong’ or ‘bad’. That is why it is necessary to examine excessive image of violence which is shown as a trend and the process how it is exposed. The point that should be emphasized is the fact that the excessive violence brings displeasure. Based on popularity genre movies have revealed and exhibited people’s desire through movies. However, currently the movies are showing unpleasant images through violent images instead of images that people want to see. In other words, the current genre movies are making displeasure through excessive violent images. In fact, displeasure from popular movies have always coexisted with pleasure because certain pleasure existed from being eased of displeasure in genre movies. However, the reason those displeasure were not visible was because those were shown under circumstances that were acceptable by people. The displeasure should not go beyond the limit even it is image or narrative. In the end, in order for displeasure to be resolved to pleasure it should not be immoderate and go beyond the social orders. However, social order that triggers displeasure is constantly changing and the limit for displeasure is changing with social values. It seems that some of the genre movies that are covered in this study go beyond those limits. However pleasure and displeasure are not located at extreme ends but they constantly oscillate between the ends with changes in emotions. They cannot be dealt separately and further more they share certain parts in common. For example, children change displeasure to pleasure through controlling the absent of mother with fort-da. Also when people confront fear that cannot be managed, they change fear into sublimity. Namely, the distance between displeasure and pleasure is not far. But they use social terms displeasure and pleasure to express difference. So these changes in emotion remains in the middle of continuity and in the middle, change of emotion by qualitative change is located on the social boundary of displeasure and pleasure. In seeking such emotional change, ‘Carnivalism’ by Mikhail Bahktin is very useful. In the space time for Carnival, social limits, system, order between classes, privilege and taboo are destroyed. In such space time, people are happy with laughter. The most important point in space time for Carnival is to overturn official values temporarily. Namely, when social guide lines are removed temporarily, laughter and pleasure comes. When prohibition loses meaning in space time for Carnival, all the actions become pleasure. Currently, it seems that excessive images of genre movies are using such carnivalistic space time actively. They are utilizing carnivalistic space time in different ways, they change displeasure into pleasure or they just show displeasure. Namely, some movies are used for generic pleasure, some movies are used for exposure of structural violence and some movies just show displeasure. Eventually, despite the level of violence, violence image in Korean genre movie is used for commercial or aesthetic objectives. The consumers can consume violence in different ways on how violence image are revealed in movies. Also the methodology for consuming can be varied. Instant displeasure from violence image can be consumed or pleasure can be consumed through interpretation. But people should remember that the distance between displeasure and pleasure is not far. In the end, people seek pleasure through visual satisfaction in genre movies. Such visual satisfaction cannot be explained as displeasure or pleasure because individuals have different dimensions on feeling pleasure and displeasure. Now, people should more focus on how violence images are included in genre movies and how they are utilized rather than talking about the level of violence images.
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