본 논문은 대중이 여성 복수에 대한 편견에서 출발하여, 여성 복수에 대한 편견의 형성과 여성 복수는 흥행된 복수 스릴러 영화에서 어떻게 재현되어 있는지, 그중에서 담신 사회적정치적 함의를 주목한다. 연구자는 동양 고전 문화 작품 그리고 한국 TV 드라마에서 나타난 여성 복수극을 분석하는 것을 통해 대중이 왜 여성 복수에 대한 편견이 형성되는지를 논의하였다. 그리고, 페미니즘 영화 이론을 요약하고, 기존 한국 스릴러 영화의 젠더적인 재현문제가 무...
본 논문은 대중이 여성 복수에 대한 편견에서 출발하여, 여성 복수에 대한 편견의 형성과 여성 복수는 흥행된 복수 스릴러 영화에서 어떻게 재현되어 있는지, 그중에서 담신 사회적정치적 함의를 주목한다. 연구자는 동양 고전 문화 작품 그리고 한국 TV 드라마에서 나타난 여성 복수극을 분석하는 것을 통해 대중이 왜 여성 복수에 대한 편견이 형성되는지를 논의하였다. 그리고, 페미니즘 영화 이론을 요약하고, 기존 한국 스릴러 영화의 젠더적인 재현문제가 무엇이 있는지를 정리하였다. 이에 따라 연구자는 2000년 후 한국 스릴러 영화 속 여성 복수에 대한 재현의 변화에 주목한다. 이 작업에서 크게 세 가지 문제로 나누었다. 간단하게 설명하자면, 첫째, 연구자는 2000년 이후의 한국 복수 스릴러 영화 속 여성의 복수 서사는 어떻게 구현되는가를 분석하였다. 둘째, 2000년 이후의 한국 복수 스릴러 영화 속 여성의 복수는 이전의 여성 복수서사와 비교해 어떤 변화와 차이를 가지고 있는가를 분석하였다. 셋째, 2000년 이후의 한국 복수 스릴러 영화가 재현하는 여성 복수서사의 변화에 담긴 사회적, 정치적 함의는 무엇인가를 분석하였다. 상술 제기한 문제를 해결하기 위해, 계열체 분석과 서사구조 분석을 위주로 사용하였다. 이 두 가지 방법은 복수 스릴러 영화 속 여성의 복수에 대한 재현이 어떻게 이루어지는지와 이전 여성복수서사와의 차이가 함의하는 사회정치적 의미가 무엇인지를 알아볼 수 있었다. 계열체 분석은 미시적인 측면에서 여성 복수자를 포함한 주요 등장인물의 인물적 특성을 알게 되었다. 서사 분석은 토도로프의 갈등 구조를 적용해서 여성 복수의 서사적인 특성을 알게 되었다. 연구 결과를 보면, 2000년 이후의 한국 복수 스릴러 영화 속 여성 복수자는 시간에 흐름에 따라 20대 여성을 더 많이 묘사한 것으로 변화하였고. 미혼 여성의 재현이 증가하였다. 전통적인 여성상보다 공적 영역에서 일자리를 가지고 있는 사람을 보여줬다. 그러나, 여전히 피해자는 여성이고, 가해자는 남성이라는 성별대립 관습과는 큰 차이가 없었다. 서사적인 특성은 우선 여성 복수자의 비해와 동기는 가족과 본인, 이렇게 둘로 나눌 수 있으며 가족의 파멸로 인해 생기는 복수는 가족과 함께 느끼는 행복도 포함되어 있었다. 본인의 피해로 인해 하는 복수는 약자가 강자에게 하는 반항이라고 본다. 여성은 복수 과정에서 주도적인 위치를 차지한다는 특성이 존재한다. 여성의 복수의 결말은 여성 복수자에게 어떤 의미를 가져오는지에 따라, 가족 간의 감정에 대한 강조라는 가족 이데올로기와, 본인 혹은 타인으로부터 가져간 해방과 구원이라는 새로운 서사적 시각도 존재한다는 결과가 나왔다. 2000년 이후의 한국 복수 스릴러 영화 속 여성의 복수는 이전의 여성 복수서사와 비교해 생긴 변화와 차이는 첫째, 모성 복수에 대한 재현은 윤리적이고 이성적인 모습으로 변하고 있다는 점이 나타났다. 둘째, 복수의 서사에서 여성을 일반적으로 설정하여, 억압에 대해 반항하는 것을 재현했고, 무의식에서 의식으로, 주변부에서 중심부로 형성된다는 변화가 존재한다. 셋째, 여성의 복수는 사회와 연관성이 강해지면서 사회적 의식을 투영하는 경향이 강해졌다. 넷째, 여성 보조 캐릭터의 출현은 여성간의 연대감을 강조한다. 마지막은 여성 복수에 대한 재현은 폭력성이 약해지고, 온순한 방식을 택하는 경우가 많아진 점이다. 한 편, 분석을 통해 영화가 재현하는 여성의 복수에서 여성이 복수의 주체로서 다양한 여성상을 가지고, 젠더 이데올로기인 순응적인 여성과 달리 적극적인 모습이 나타났다. 그러나 많은 변화가 있었음에도 불구하고, 복수 서사의 핵심 부분에서 남성 조력자가 필요한 점, 여성이 여전히 피해자인 점, 그리고 가족 이데올로기에 국한되어 있는 점을 보면, 여성의 복수 재현은 여전히 보수적인 이데올로기에서 벗어나지 못한 한계점이 존재한다. 향후 여성 복수에 대한 분석은 다양한 매체와 장르로 확장한 필요성이 있다. 또한, 주관성을 극복하여, 타당성이 있도록 더 많은 분석 방법과 연구자의 추후 연구가 필요하다. 본 연구와 같이 여러 학자들과 선행연구를 통해 복수 스릴러 영화의 연구의 틀이 되어, 추후 복수 서사, 젠더, 캐릭터 연구 등 다양한 연구와 논의를 기대된다.
본 논문은 대중이 여성 복수에 대한 편견에서 출발하여, 여성 복수에 대한 편견의 형성과 여성 복수는 흥행된 복수 스릴러 영화에서 어떻게 재현되어 있는지, 그중에서 담신 사회적정치적 함의를 주목한다. 연구자는 동양 고전 문화 작품 그리고 한국 TV 드라마에서 나타난 여성 복수극을 분석하는 것을 통해 대중이 왜 여성 복수에 대한 편견이 형성되는지를 논의하였다. 그리고, 페미니즘 영화 이론을 요약하고, 기존 한국 스릴러 영화의 젠더적인 재현문제가 무엇이 있는지를 정리하였다. 이에 따라 연구자는 2000년 후 한국 스릴러 영화 속 여성 복수에 대한 재현의 변화에 주목한다. 이 작업에서 크게 세 가지 문제로 나누었다. 간단하게 설명하자면, 첫째, 연구자는 2000년 이후의 한국 복수 스릴러 영화 속 여성의 복수 서사는 어떻게 구현되는가를 분석하였다. 둘째, 2000년 이후의 한국 복수 스릴러 영화 속 여성의 복수는 이전의 여성 복수서사와 비교해 어떤 변화와 차이를 가지고 있는가를 분석하였다. 셋째, 2000년 이후의 한국 복수 스릴러 영화가 재현하는 여성 복수서사의 변화에 담긴 사회적, 정치적 함의는 무엇인가를 분석하였다. 상술 제기한 문제를 해결하기 위해, 계열체 분석과 서사구조 분석을 위주로 사용하였다. 이 두 가지 방법은 복수 스릴러 영화 속 여성의 복수에 대한 재현이 어떻게 이루어지는지와 이전 여성복수서사와의 차이가 함의하는 사회정치적 의미가 무엇인지를 알아볼 수 있었다. 계열체 분석은 미시적인 측면에서 여성 복수자를 포함한 주요 등장인물의 인물적 특성을 알게 되었다. 서사 분석은 토도로프의 갈등 구조를 적용해서 여성 복수의 서사적인 특성을 알게 되었다. 연구 결과를 보면, 2000년 이후의 한국 복수 스릴러 영화 속 여성 복수자는 시간에 흐름에 따라 20대 여성을 더 많이 묘사한 것으로 변화하였고. 미혼 여성의 재현이 증가하였다. 전통적인 여성상보다 공적 영역에서 일자리를 가지고 있는 사람을 보여줬다. 그러나, 여전히 피해자는 여성이고, 가해자는 남성이라는 성별대립 관습과는 큰 차이가 없었다. 서사적인 특성은 우선 여성 복수자의 비해와 동기는 가족과 본인, 이렇게 둘로 나눌 수 있으며 가족의 파멸로 인해 생기는 복수는 가족과 함께 느끼는 행복도 포함되어 있었다. 본인의 피해로 인해 하는 복수는 약자가 강자에게 하는 반항이라고 본다. 여성은 복수 과정에서 주도적인 위치를 차지한다는 특성이 존재한다. 여성의 복수의 결말은 여성 복수자에게 어떤 의미를 가져오는지에 따라, 가족 간의 감정에 대한 강조라는 가족 이데올로기와, 본인 혹은 타인으로부터 가져간 해방과 구원이라는 새로운 서사적 시각도 존재한다는 결과가 나왔다. 2000년 이후의 한국 복수 스릴러 영화 속 여성의 복수는 이전의 여성 복수서사와 비교해 생긴 변화와 차이는 첫째, 모성 복수에 대한 재현은 윤리적이고 이성적인 모습으로 변하고 있다는 점이 나타났다. 둘째, 복수의 서사에서 여성을 일반적으로 설정하여, 억압에 대해 반항하는 것을 재현했고, 무의식에서 의식으로, 주변부에서 중심부로 형성된다는 변화가 존재한다. 셋째, 여성의 복수는 사회와 연관성이 강해지면서 사회적 의식을 투영하는 경향이 강해졌다. 넷째, 여성 보조 캐릭터의 출현은 여성간의 연대감을 강조한다. 마지막은 여성 복수에 대한 재현은 폭력성이 약해지고, 온순한 방식을 택하는 경우가 많아진 점이다. 한 편, 분석을 통해 영화가 재현하는 여성의 복수에서 여성이 복수의 주체로서 다양한 여성상을 가지고, 젠더 이데올로기인 순응적인 여성과 달리 적극적인 모습이 나타났다. 그러나 많은 변화가 있었음에도 불구하고, 복수 서사의 핵심 부분에서 남성 조력자가 필요한 점, 여성이 여전히 피해자인 점, 그리고 가족 이데올로기에 국한되어 있는 점을 보면, 여성의 복수 재현은 여전히 보수적인 이데올로기에서 벗어나지 못한 한계점이 존재한다. 향후 여성 복수에 대한 분석은 다양한 매체와 장르로 확장한 필요성이 있다. 또한, 주관성을 극복하여, 타당성이 있도록 더 많은 분석 방법과 연구자의 추후 연구가 필요하다. 본 연구와 같이 여러 학자들과 선행연구를 통해 복수 스릴러 영화의 연구의 틀이 되어, 추후 복수 서사, 젠더, 캐릭터 연구 등 다양한 연구와 논의를 기대된다.
This study was followed the perspective of the general bias against revenge of women to discuss and research about the formation of the bias, the presence of revenge of women in successful revenge thriller films, and the social political significance of the topic. Based on the analysis o...
This study was followed the perspective of the general bias against revenge of women to discuss and research about the formation of the bias, the presence of revenge of women in successful revenge thriller films, and the social political significance of the topic. Based on the analysis of revenge of women from ancient East Asian literatures and female revenge-themed Korean dramas, researcher analyzed why people formed the biases, and summarized the gender performance problems in present Korean thriller films. The analysis primarily focuses on the change in revenge of women in Korean thriller films after the year 2000. The research consists of three main problems. First, the researcher analyzed how the narration of revenge of women are realized in Korean thriller films. Second, the researcher analyzed how the narration of the films after 2000 are different from them films before 2000. Lastly, the researcher analyzed the social and political impacts of the change in narration for South Korean thriller films after 2000’s. and to address the above problems, the researcher used paradigmatic analysis and narrative analysis. The paradigmatic analysis reveals the characteristics of the main characters including the female revenger from a micro perspective. and the narrative analysis uses the conflict structure proposed by T. Todorov to find the narrative features of female revenges. According to the research, the female revenger in Korean revenge thriller films after 2000 have changed with time, which put more emphasis on unmarried females and ones in their twenties. As opposed to traditional female characters, the revenger demonstrates a diversified female character. However, the structure with female victim and male perpetrator do not have significant differences from before. On the other side, the narrative features of female revengers can be classified into two categories, for family and for oneself. The revenge arises from family destruction also includes the feeling of happiness with the family. Revenge arises from harm to oneself can be seen as the revolt against the strong by the weak. The female possesses the dominant role in the revenge process is a narrative feature. Based the significance of the revenge out come to the female revenger, it signifies the ideology of family, as well as the narrative feature of liberation and redemption for oneself and for others. Since 2000, the Korean revenge thriller films have had different narration of the female revenge from before. First, the representation of the revenge of mothers are logical and rational. Second, the narration recreates how females transform from oppression to revolt, from unconscious to conscious, and from the peripheral to the center. Third, the female revenge relates to problems in the society. Fourth, the presence of female supporting characters emphasizes the connection between females. Lastly, the representation of the revenge becomes mild rather than violent. On the other side, the female still has not break away from being the victim and their revenges are restricted to families. Therefore, the performance of male revenge still has not deviate from the conservative ideology. The future analysis of female revenge needs to be expanded to all media and kinds. Also, to overcome subjectivity and universality, diversified analytical methods and further study conducted by the researcher are required. Along with the previous studies by other scholars, it is hoped that there are more studies and discussions for the narrative, gender, and character perspectives of the female revenge studies.
This study was followed the perspective of the general bias against revenge of women to discuss and research about the formation of the bias, the presence of revenge of women in successful revenge thriller films, and the social political significance of the topic. Based on the analysis of revenge of women from ancient East Asian literatures and female revenge-themed Korean dramas, researcher analyzed why people formed the biases, and summarized the gender performance problems in present Korean thriller films. The analysis primarily focuses on the change in revenge of women in Korean thriller films after the year 2000. The research consists of three main problems. First, the researcher analyzed how the narration of revenge of women are realized in Korean thriller films. Second, the researcher analyzed how the narration of the films after 2000 are different from them films before 2000. Lastly, the researcher analyzed the social and political impacts of the change in narration for South Korean thriller films after 2000’s. and to address the above problems, the researcher used paradigmatic analysis and narrative analysis. The paradigmatic analysis reveals the characteristics of the main characters including the female revenger from a micro perspective. and the narrative analysis uses the conflict structure proposed by T. Todorov to find the narrative features of female revenges. According to the research, the female revenger in Korean revenge thriller films after 2000 have changed with time, which put more emphasis on unmarried females and ones in their twenties. As opposed to traditional female characters, the revenger demonstrates a diversified female character. However, the structure with female victim and male perpetrator do not have significant differences from before. On the other side, the narrative features of female revengers can be classified into two categories, for family and for oneself. The revenge arises from family destruction also includes the feeling of happiness with the family. Revenge arises from harm to oneself can be seen as the revolt against the strong by the weak. The female possesses the dominant role in the revenge process is a narrative feature. Based the significance of the revenge out come to the female revenger, it signifies the ideology of family, as well as the narrative feature of liberation and redemption for oneself and for others. Since 2000, the Korean revenge thriller films have had different narration of the female revenge from before. First, the representation of the revenge of mothers are logical and rational. Second, the narration recreates how females transform from oppression to revolt, from unconscious to conscious, and from the peripheral to the center. Third, the female revenge relates to problems in the society. Fourth, the presence of female supporting characters emphasizes the connection between females. Lastly, the representation of the revenge becomes mild rather than violent. On the other side, the female still has not break away from being the victim and their revenges are restricted to families. Therefore, the performance of male revenge still has not deviate from the conservative ideology. The future analysis of female revenge needs to be expanded to all media and kinds. Also, to overcome subjectivity and universality, diversified analytical methods and further study conducted by the researcher are required. Along with the previous studies by other scholars, it is hoped that there are more studies and discussions for the narrative, gender, and character perspectives of the female revenge studies.
주제어
#여성 복수, 젠더, 복수 스릴러 영화, Revenge of women, Gender, Revenge thriller films, Narrative analysis
학위논문 정보
저자
CHENG QINGZI
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
언론정보학과
지도교수
홍지아
발행연도
2022
총페이지
viii, 88 p.
키워드
여성 복수, 젠더, 복수 스릴러 영화, Revenge of women, Gender, Revenge thriller films, Narrative analysis
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