영화는 콘텐츠의 총합이다. 따라서 영화는 다양한 방식으로 감정을 표현한다. 그 중에서 몽타주는 영화만의 독특한 감정 표현의 도구이다. 영화 몽타주는 다양한 편집 법칙을 활용해서 의도한 감정을 강화하거나 새로운 감정을 창조한다. 영화 몽타주에는 연결 몽타주와 충돌 몽타주가 있다. 연결 몽타주는 자연스러운 편집으로 관객에게 편집 사실을 알아차리지 못하게 하고, 충돌 몽타주는 부자연스러운 편집으로 충격을 유발해 새로운 의미와 감정을 창조한다. 월터 머치는 두 가지 몽타주 기법을 활용해 좋은 편집에 필요한 여섯 가지 편집 법칙을 제안했다. 이 중에서 세 가지 법칙인 ‘감정 표현의 몽타주’, ‘이야기 구성의 몽타주’, ‘리듬 설정의 몽타주’는 영화가 감정을 창조할 때 사용하는 주요 편집 법칙이다. 장르영화는 각각의 편집 법칙에 따라 특정 감정을 표현한다. 영화가 주로 다루는 감정은 네 가지이다. 기쁨, 두려움, 슬픔, 분노가 그것인데, 이는 인간의 기본감정으로, 장르영화는 이중 하나를 중심 감정으로 다룬다. 코미디 장르영화는 기쁜 감정을 표현하기 위해 감정 표현의 몽타주 중에서 ‘상황과 인물 행동의 부조화 POV’와 ‘인물의 과장된 표정변화 POV’를 활용한다. 이야기 구성의 몽타주는 ‘타임이펙트 효과’와 ‘화면전환 효과와 패러디’를 활용하고, 리듬 설정의 몽타주는 ‘빠른 숏 전환과 갑작스러운 커팅’, 그리고 ‘에너지 흐름으로 긴장과 이완을 조절’하며 기쁨을 표현한다. 공포 장르영화는 두려운 감정을 표현하기 위해 감정 몽타주 중에서 ‘두려움 유발하는 미확인 대상의 POV’와 ‘카메라의 익스트림 앵글과 숏 POV’를 활용한다. 이야기 구성의 몽타주는 ‘서스펜스를 유도하는 교차편집’과 ‘통념을 파괴하는 인물의 모습 변화’를 보여주고, 리듬 설정의 몽타주는 ‘급격한 숏 커팅과 액션의 충돌’, 그리고 ‘특수효과로 긴장에너지를 강화’시켜 두려움을 표현한다. 멜로 장르영화는 슬픈 감정을 표현하기 위해 감정 표현의 몽타주 중에서 ‘슬픔의 상징물을 활용한 POV’와 ‘페이소스를 유발하는 평행편집’을 활용하고, 이야기 구성의 몽타주는 ‘회복의 단계 플래시백’과 ‘여백을 활용한 ...
영화는 콘텐츠의 총합이다. 따라서 영화는 다양한 방식으로 감정을 표현한다. 그 중에서 몽타주는 영화만의 독특한 감정 표현의 도구이다. 영화 몽타주는 다양한 편집 법칙을 활용해서 의도한 감정을 강화하거나 새로운 감정을 창조한다. 영화 몽타주에는 연결 몽타주와 충돌 몽타주가 있다. 연결 몽타주는 자연스러운 편집으로 관객에게 편집 사실을 알아차리지 못하게 하고, 충돌 몽타주는 부자연스러운 편집으로 충격을 유발해 새로운 의미와 감정을 창조한다. 월터 머치는 두 가지 몽타주 기법을 활용해 좋은 편집에 필요한 여섯 가지 편집 법칙을 제안했다. 이 중에서 세 가지 법칙인 ‘감정 표현의 몽타주’, ‘이야기 구성의 몽타주’, ‘리듬 설정의 몽타주’는 영화가 감정을 창조할 때 사용하는 주요 편집 법칙이다. 장르영화는 각각의 편집 법칙에 따라 특정 감정을 표현한다. 영화가 주로 다루는 감정은 네 가지이다. 기쁨, 두려움, 슬픔, 분노가 그것인데, 이는 인간의 기본감정으로, 장르영화는 이중 하나를 중심 감정으로 다룬다. 코미디 장르영화는 기쁜 감정을 표현하기 위해 감정 표현의 몽타주 중에서 ‘상황과 인물 행동의 부조화 POV’와 ‘인물의 과장된 표정변화 POV’를 활용한다. 이야기 구성의 몽타주는 ‘타임이펙트 효과’와 ‘화면전환 효과와 패러디’를 활용하고, 리듬 설정의 몽타주는 ‘빠른 숏 전환과 갑작스러운 커팅’, 그리고 ‘에너지 흐름으로 긴장과 이완을 조절’하며 기쁨을 표현한다. 공포 장르영화는 두려운 감정을 표현하기 위해 감정 몽타주 중에서 ‘두려움 유발하는 미확인 대상의 POV’와 ‘카메라의 익스트림 앵글과 숏 POV’를 활용한다. 이야기 구성의 몽타주는 ‘서스펜스를 유도하는 교차편집’과 ‘통념을 파괴하는 인물의 모습 변화’를 보여주고, 리듬 설정의 몽타주는 ‘급격한 숏 커팅과 액션의 충돌’, 그리고 ‘특수효과로 긴장에너지를 강화’시켜 두려움을 표현한다. 멜로 장르영화는 슬픈 감정을 표현하기 위해 감정 표현의 몽타주 중에서 ‘슬픔의 상징물을 활용한 POV’와 ‘페이소스를 유발하는 평행편집’을 활용하고, 이야기 구성의 몽타주는 ‘회복의 단계 플래시백’과 ‘여백을 활용한 인서트 컷과 컷어웨이’를 활용한다. 리듬 설정의 몽타주는 ‘슬픔 양상의 단계별 숏 지속 시간의 변화’를 주거나, 장면에 ‘에너지를 정주’시키며, ‘슬픔을 유도하는 배경음악과 내레이션’으로 슬픔을 표현한다. 액션 장르영화는 분노감정을 표현하기 위해 감정 표현의 몽타주 중에서 ‘분노하는 두 인물의 모습 POV’와 ‘위력을 가한 상대와 피해 인물의 대조 POV’를 활용한다. 이야기 구성의 몽타주는 ‘분노를 유발하는 사건을 반복’하거나 ‘분노 유발 이미지의 컷어웨이’를 활용하고, 리듬 설정의 몽타주는 ‘숏의 긴 지속 시간과 자연스러운 커팅’과 ‘장면 속 액션의 강한 충돌’로 분노 감정을 표현한다. 장르영화가 기본감정을 표현할 때 사용한 몽타주의 편집 원리는 특정 감정을 창조하는 영상 콘텐츠 제작에 필요한 편집의 일반 원리로 활용할 수 있다.
영화는 콘텐츠의 총합이다. 따라서 영화는 다양한 방식으로 감정을 표현한다. 그 중에서 몽타주는 영화만의 독특한 감정 표현의 도구이다. 영화 몽타주는 다양한 편집 법칙을 활용해서 의도한 감정을 강화하거나 새로운 감정을 창조한다. 영화 몽타주에는 연결 몽타주와 충돌 몽타주가 있다. 연결 몽타주는 자연스러운 편집으로 관객에게 편집 사실을 알아차리지 못하게 하고, 충돌 몽타주는 부자연스러운 편집으로 충격을 유발해 새로운 의미와 감정을 창조한다. 월터 머치는 두 가지 몽타주 기법을 활용해 좋은 편집에 필요한 여섯 가지 편집 법칙을 제안했다. 이 중에서 세 가지 법칙인 ‘감정 표현의 몽타주’, ‘이야기 구성의 몽타주’, ‘리듬 설정의 몽타주’는 영화가 감정을 창조할 때 사용하는 주요 편집 법칙이다. 장르영화는 각각의 편집 법칙에 따라 특정 감정을 표현한다. 영화가 주로 다루는 감정은 네 가지이다. 기쁨, 두려움, 슬픔, 분노가 그것인데, 이는 인간의 기본감정으로, 장르영화는 이중 하나를 중심 감정으로 다룬다. 코미디 장르영화는 기쁜 감정을 표현하기 위해 감정 표현의 몽타주 중에서 ‘상황과 인물 행동의 부조화 POV’와 ‘인물의 과장된 표정변화 POV’를 활용한다. 이야기 구성의 몽타주는 ‘타임이펙트 효과’와 ‘화면전환 효과와 패러디’를 활용하고, 리듬 설정의 몽타주는 ‘빠른 숏 전환과 갑작스러운 커팅’, 그리고 ‘에너지 흐름으로 긴장과 이완을 조절’하며 기쁨을 표현한다. 공포 장르영화는 두려운 감정을 표현하기 위해 감정 몽타주 중에서 ‘두려움 유발하는 미확인 대상의 POV’와 ‘카메라의 익스트림 앵글과 숏 POV’를 활용한다. 이야기 구성의 몽타주는 ‘서스펜스를 유도하는 교차편집’과 ‘통념을 파괴하는 인물의 모습 변화’를 보여주고, 리듬 설정의 몽타주는 ‘급격한 숏 커팅과 액션의 충돌’, 그리고 ‘특수효과로 긴장에너지를 강화’시켜 두려움을 표현한다. 멜로 장르영화는 슬픈 감정을 표현하기 위해 감정 표현의 몽타주 중에서 ‘슬픔의 상징물을 활용한 POV’와 ‘페이소스를 유발하는 평행편집’을 활용하고, 이야기 구성의 몽타주는 ‘회복의 단계 플래시백’과 ‘여백을 활용한 인서트 컷과 컷어웨이’를 활용한다. 리듬 설정의 몽타주는 ‘슬픔 양상의 단계별 숏 지속 시간의 변화’를 주거나, 장면에 ‘에너지를 정주’시키며, ‘슬픔을 유도하는 배경음악과 내레이션’으로 슬픔을 표현한다. 액션 장르영화는 분노감정을 표현하기 위해 감정 표현의 몽타주 중에서 ‘분노하는 두 인물의 모습 POV’와 ‘위력을 가한 상대와 피해 인물의 대조 POV’를 활용한다. 이야기 구성의 몽타주는 ‘분노를 유발하는 사건을 반복’하거나 ‘분노 유발 이미지의 컷어웨이’를 활용하고, 리듬 설정의 몽타주는 ‘숏의 긴 지속 시간과 자연스러운 커팅’과 ‘장면 속 액션의 강한 충돌’로 분노 감정을 표현한다. 장르영화가 기본감정을 표현할 때 사용한 몽타주의 편집 원리는 특정 감정을 창조하는 영상 콘텐츠 제작에 필요한 편집의 일반 원리로 활용할 수 있다.
A film is the sum of its contents. Therefore, emotions are expressed in different ways. Among them, montage is a tool for emotional expression unique to film. Movie montage uses various editing rules to reinforce intended emotions or create new ones. There are two types of film montage: Montage of L...
A film is the sum of its contents. Therefore, emotions are expressed in different ways. Among them, montage is a tool for emotional expression unique to film. Movie montage uses various editing rules to reinforce intended emotions or create new ones. There are two types of film montage: Montage of Linkage and Montage of Collision. The Montage of Linkage uses natural editing to prevent the audience from noticing the fact that it has been edited, and the Montage of Collision creates shock with unnatural editing to create new meanings and emotions. Walter Murch suggested six editing rules for good editing using two montage techniques. Among these, three rules, montage of emotional expression, montage of story composition, and montage of rhythm setting, are the main editing rules used when movies express emotions. Genre films express specific emotions according to each editing rule. There are four main emotions that the film deals with. Joy, fear, sadness, and anger are the basic human emotions, and genre films deal with one of them as the central emotion. Comedy genre films use 'POV of incongruity between situations and characters' actions' and 'POV of exaggerated expression changes of characters' among the montages of emotional expression to express joy. In the montage of the story composition, 'time effect' and 'screen transition effect and parody' are used, and in the montage of rhythm setting, 'quick shot transition and sudden cutting', and 'controlling tension and relaxation with energy flow' are used to express joy. Horror genre films use 'POV of fear-inducing unidentified objects' and 'extreme camera angle and shot POV' among emotional montages to express fearful emotions. Among the montages of story composition, 'cross-editing that induces suspense' and 'changes in the appearance of characters that destroy conventions' are shown and montage of rhythm setting expresses fear with 'sudden shot cuts and collisions of actions' and 'special effects to reinforce tension'. Melodrama genre films use 'POV using symbols of sadness' and 'parallel editing to induce pathos' among the montages of emotional expression to express sad feelings, and 'flashback in the stage of recovery' and 'insert cuts and cutaways using blank spaces' in the montages of story composition. Among the montage of rhythm setting, 'changing the duration of shots by stages of sadness' is used or 'energy is settled' in the scene, with 'background music and narration that induces sadness' to express sadness. Action genre films use 'POV of the two angry figures' and 'POV of contrast between the victim and the opponent who exerted force' among the montages of emotional expression to express the emotion of anger. During the montage of story composition, 'repetition of events that cause anger' or 'cutaway of anger-inducing images' are utilized, and for the montage of rhythm setting, 'long duration and natural cutting of shots' and 'strong collision of action in the scene' are used to express anger. The editing principle of montage, which genre films use to express basic emotions, can be used as a general principle of editing when producing video content that expresses specific emotions.
A film is the sum of its contents. Therefore, emotions are expressed in different ways. Among them, montage is a tool for emotional expression unique to film. Movie montage uses various editing rules to reinforce intended emotions or create new ones. There are two types of film montage: Montage of Linkage and Montage of Collision. The Montage of Linkage uses natural editing to prevent the audience from noticing the fact that it has been edited, and the Montage of Collision creates shock with unnatural editing to create new meanings and emotions. Walter Murch suggested six editing rules for good editing using two montage techniques. Among these, three rules, montage of emotional expression, montage of story composition, and montage of rhythm setting, are the main editing rules used when movies express emotions. Genre films express specific emotions according to each editing rule. There are four main emotions that the film deals with. Joy, fear, sadness, and anger are the basic human emotions, and genre films deal with one of them as the central emotion. Comedy genre films use 'POV of incongruity between situations and characters' actions' and 'POV of exaggerated expression changes of characters' among the montages of emotional expression to express joy. In the montage of the story composition, 'time effect' and 'screen transition effect and parody' are used, and in the montage of rhythm setting, 'quick shot transition and sudden cutting', and 'controlling tension and relaxation with energy flow' are used to express joy. Horror genre films use 'POV of fear-inducing unidentified objects' and 'extreme camera angle and shot POV' among emotional montages to express fearful emotions. Among the montages of story composition, 'cross-editing that induces suspense' and 'changes in the appearance of characters that destroy conventions' are shown and montage of rhythm setting expresses fear with 'sudden shot cuts and collisions of actions' and 'special effects to reinforce tension'. Melodrama genre films use 'POV using symbols of sadness' and 'parallel editing to induce pathos' among the montages of emotional expression to express sad feelings, and 'flashback in the stage of recovery' and 'insert cuts and cutaways using blank spaces' in the montages of story composition. Among the montage of rhythm setting, 'changing the duration of shots by stages of sadness' is used or 'energy is settled' in the scene, with 'background music and narration that induces sadness' to express sadness. Action genre films use 'POV of the two angry figures' and 'POV of contrast between the victim and the opponent who exerted force' among the montages of emotional expression to express the emotion of anger. During the montage of story composition, 'repetition of events that cause anger' or 'cutaway of anger-inducing images' are utilized, and for the montage of rhythm setting, 'long duration and natural cutting of shots' and 'strong collision of action in the scene' are used to express anger. The editing principle of montage, which genre films use to express basic emotions, can be used as a general principle of editing when producing video content that expresses specific emotions.
주제어
#몽타주 한국 장르영화 연결 몽타주 충돌 몽타주 기본감정 월터 머치의 편집 법칙 Korean genre film montage montage of linkage montage of collision basic emotion Walter Murch's editing rules
학위논문 정보
저자
박진후
학위수여기관
한국외국어대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
글로벌문화콘텐츠학과
지도교수
임대근
발행연도
2023
총페이지
xi, 149 p.
키워드
몽타주 한국 장르영화 연결 몽타주 충돌 몽타주 기본감정 월터 머치의 편집 법칙 Korean genre film montage montage of linkage montage of collision basic emotion Walter Murch's editing rules
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.