본 연구는 보상의 제시방법과 보상의 제공시기의 상호작용에 대한 연구이다. 보상의 제시방법은 이미지와 텍스트, 보상의 제공시기는 지연제공과 즉시제공으로 4가지 condition을 설정하여 설문지를 통하여 보상의 제시방법과 보상의 제공시기에 대한 상호작용을 알아보았다. 그 결과 이미지로 보상을 제시했을 경우, 보상을 즉시 지급하기로 했을 때 직원들이 더욱 동기부여 되었으며, 텍스트로 보상을 제시했을 경우, 보상을 지연 지급하기로 했을 때가 더욱 동...
본 연구는 보상의 제시방법과 보상의 제공시기의 상호작용에 대한 연구이다. 보상의 제시방법은 이미지와 텍스트, 보상의 제공시기는 지연제공과 즉시제공으로 4가지 condition을 설정하여 설문지를 통하여 보상의 제시방법과 보상의 제공시기에 대한 상호작용을 알아보았다. 그 결과 이미지로 보상을 제시했을 경우, 보상을 즉시 지급하기로 했을 때 직원들이 더욱 동기부여 되었으며, 텍스트로 보상을 제시했을 경우, 보상을 지연 지급하기로 했을 때가 더욱 동기부여 되었다. 본 논문은 같은 보상물을 선택했을 지라도, 보상물이 가진 특성 이외의 요소들(보상의 제시형태, 보상의 제공시기)에 의해 그 효과는 다르게 나타남을 알 수 있었다. 보상은 일종의 비용이다. 조직의 측면에서 비용을 지출하고도 조직원들의 사기를 떨어뜨리거나, 혹은 같은 비용의 보상을 제공하여도 그 효과는 다르게 나타날 수 있음을 시사한다.
본 연구는 보상의 제시방법과 보상의 제공시기의 상호작용에 대한 연구이다. 보상의 제시방법은 이미지와 텍스트, 보상의 제공시기는 지연제공과 즉시제공으로 4가지 condition을 설정하여 설문지를 통하여 보상의 제시방법과 보상의 제공시기에 대한 상호작용을 알아보았다. 그 결과 이미지로 보상을 제시했을 경우, 보상을 즉시 지급하기로 했을 때 직원들이 더욱 동기부여 되었으며, 텍스트로 보상을 제시했을 경우, 보상을 지연 지급하기로 했을 때가 더욱 동기부여 되었다. 본 논문은 같은 보상물을 선택했을 지라도, 보상물이 가진 특성 이외의 요소들(보상의 제시형태, 보상의 제공시기)에 의해 그 효과는 다르게 나타남을 알 수 있었다. 보상은 일종의 비용이다. 조직의 측면에서 비용을 지출하고도 조직원들의 사기를 떨어뜨리거나, 혹은 같은 비용의 보상을 제공하여도 그 효과는 다르게 나타날 수 있음을 시사한다.
The interaction between presenting method and timing of compensation on discretionary efforts was studied in this article. Two hundred and twenty two subjects were selected. The questionnaire was distributed on four different conditions (2X2: presenting methods of compensation - image vs. texture, t...
The interaction between presenting method and timing of compensation on discretionary efforts was studied in this article. Two hundred and twenty two subjects were selected. The questionnaire was distributed on four different conditions (2X2: presenting methods of compensation - image vs. texture, timing of compensation - delayed vs. direct.) The results are as follows: 1. When compensation is presented by image, direct compensation motivates people more than delayed compensation. 2. When compensation is presented by texture, delayed compensation motivates people more than direct compensation. Although the types of compensation were same, the effectiveness of compensation can be different in line with the interaction between presenting method and timing of compensation.
The interaction between presenting method and timing of compensation on discretionary efforts was studied in this article. Two hundred and twenty two subjects were selected. The questionnaire was distributed on four different conditions (2X2: presenting methods of compensation - image vs. texture, timing of compensation - delayed vs. direct.) The results are as follows: 1. When compensation is presented by image, direct compensation motivates people more than delayed compensation. 2. When compensation is presented by texture, delayed compensation motivates people more than direct compensation. Although the types of compensation were same, the effectiveness of compensation can be different in line with the interaction between presenting method and timing of compensation.
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