21세기 신성장동력으로 관광산업을 평가할 만큼 관광산업은 국가 핵심산업이며 국민의 삶의 질 향상에 있어서도 중요한 산업이다. 2011년 외래관광객 실태조사에 따르면 관광 중 주요 활동은 쇼핑으로 파악되고 있으며, 쇼핑 아이템으로 의류가 비교적 높이 나타났으나 대부분 백화점과 동대문 집적쇼핑단지의 기성복 비중이 높아 실제 우리나라의 문화 홍보에 기여도가 낮은 상황이다. 이에 본 연구는 기념품이나 공예품이라는 인식을 넘어서 고유한 지역성과 독특한 문화적 이미지 개발의 요구에 따라 지역 관광콘텐츠를 기반으로 하는 문양을 활용하여 패션문화상품을 개발하였다. 본 연구의 연구방법은 지역 관광콘텐츠 기반 패션문화상품개발을 위해 디자인개발의 기초조사로 먼저 판매점 관계자 설문조사를 실시하였다. 또한 지역 관광콘텐츠를 문양으로 디자인 개발하여 패션문화상품에 적용한 시제품을 제작하였으며, 제작된 패션문화상품의 상품성을 입증하기위한 패션문화상품 제품평가를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면, 첫째 문화상품 판매점 관계자를 대상으로 하는 설문조사 결과 주로 방문하는 관광객은 한국, 중국 순으로 나타났으며, 한국 관광객이 주로 구입하는 문화상품으로 토종식품이 가장 많았고, 티셔츠, 인형 순으로 나타났다. 외국관광객이 주로 구입하는 문화상품으로 티셔츠, 열쇠고리, 필기류 순으로 나타났다. 현재 문화상품이 잘 팔리는 가격대로는 1∼3만원 미만이 가장 많았고, 패션문화상품으로 가장 적합한 아이템은 티셔츠, 앞치마, 우비 순이었다. 판매자 관점에서 소비자의 패션문화상품 구매태도를 알아본 결과 가격의 평균이 가장 높았으며, 디자인, 품질 순으로 나타났다. 패션문화상품의 보완점으로는 디자인이 가장 높은 평균을 나타냈으며, 패션문화상품 문제점은 한국적 특색 상품의 개발미흡이 가장 높은 평균을 결과가 나타났다. 패션문화상품 매출 및 판매증진을 위한 개선점의 ...
21세기 신성장동력으로 관광산업을 평가할 만큼 관광산업은 국가 핵심산업이며 국민의 삶의 질 향상에 있어서도 중요한 산업이다. 2011년 외래관광객 실태조사에 따르면 관광 중 주요 활동은 쇼핑으로 파악되고 있으며, 쇼핑 아이템으로 의류가 비교적 높이 나타났으나 대부분 백화점과 동대문 집적쇼핑단지의 기성복 비중이 높아 실제 우리나라의 문화 홍보에 기여도가 낮은 상황이다. 이에 본 연구는 기념품이나 공예품이라는 인식을 넘어서 고유한 지역성과 독특한 문화적 이미지 개발의 요구에 따라 지역 관광콘텐츠를 기반으로 하는 문양을 활용하여 패션문화상품을 개발하였다. 본 연구의 연구방법은 지역 관광콘텐츠 기반 패션문화상품개발을 위해 디자인개발의 기초조사로 먼저 판매점 관계자 설문조사를 실시하였다. 또한 지역 관광콘텐츠를 문양으로 디자인 개발하여 패션문화상품에 적용한 시제품을 제작하였으며, 제작된 패션문화상품의 상품성을 입증하기위한 패션문화상품 제품평가를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면, 첫째 문화상품 판매점 관계자를 대상으로 하는 설문조사 결과 주로 방문하는 관광객은 한국, 중국 순으로 나타났으며, 한국 관광객이 주로 구입하는 문화상품으로 토종식품이 가장 많았고, 티셔츠, 인형 순으로 나타났다. 외국관광객이 주로 구입하는 문화상품으로 티셔츠, 열쇠고리, 필기류 순으로 나타났다. 현재 문화상품이 잘 팔리는 가격대로는 1∼3만원 미만이 가장 많았고, 패션문화상품으로 가장 적합한 아이템은 티셔츠, 앞치마, 우비 순이었다. 판매자 관점에서 소비자의 패션문화상품 구매태도를 알아본 결과 가격의 평균이 가장 높았으며, 디자인, 품질 순으로 나타났다. 패션문화상품의 보완점으로는 디자인이 가장 높은 평균을 나타냈으며, 패션문화상품 문제점은 한국적 특색 상품의 개발미흡이 가장 높은 평균을 결과가 나타났다. 패션문화상품 매출 및 판매증진을 위한 개선점의 평균분석 결과 품질개선의 평균이 가장 높았으며, 문화상품 운영상의 애로점은 지자체 무관심과 지원부족의 응답이 가장 많았다. 둘째, 문화상품의 현황 및 문화상품 판매점 관계자를 통한 구매실태와 선호도를 분석한 결과를 토대로 경기도 주요 관광지의 전통요소를 콘텐츠화한 패션문화상품을 디자인 개발하고 시제품을 제작하였다. 디자인 기획 단계에서는 경기도 주요 관광지의 문화상품 현황 파악을 통한 패션문화상품 개발 방향과 판매점 관계자의 설문조사 결과를 반영하여 각 관광지를 콘텐츠화하고 전통요소를 선정하였다. 또한 패션문화상품의 아이템을 의류와 소품류 구분하여 선택하였으며, 천연염색 소재와 천연염료 코팅 소재를 선정하였다. 디자인 개발 단계에서는 콘텐츠에 따른 문양 디자인을 개발하였으며, 콘텐츠 별 특성을 고려하고 문화적 이미지를 상징할 수 있는 패션문화상품의 디자인 전개하고 시제품을 제작하였다. 셋째, 본 연구를 통해 개발된 패션문화상품은 전문가의 평가를 통해 상품성을 입증하고자 하였다. 평가결과 점수가 4.5 이상인 10건을 채택하였으며, 채택된 패션문화상품은 의류로는 티셔츠, 베스트이며, 소품류로 앞치마, 우비 모자, 넥타이, 가방으로 소품류가 많이 차지하였다. 넷째, 1차 전문가 평가를 토대로 소비자에게 2차 평가를 받아 상품성을 좀 더 객관적으로 입증하였다. 한국 소비자와 중국 소비자의 제품평가 결과 한국 소비자는 모자, 아동용 앞치마, 넥타이, 가방 즉 패션문화상품 중 소품류에 높은 평균 점수를 주었으며, 중국 소비자는 티셔츠에 높은 평균 점수로 평가하였다. 아이템에 따라 가격은 다르게 책정 되었지만 평균적으로 한국 소비자는 1∼3만원이 가장 많았으며, 중국 소비자는 3∼5만원이 많았다. 전체 아이템 중 대부분은 중국 소비자가 높은 평균을 보였지만 넥타이와 가방에서는 한국 소비자의 평균이 높아 거의 모든 항목에서 유의한 차이가 나타났다. 개발된 패션문화상품 중 선호하는 아이템 순위는 한국의 경우 우비, 넥타이, 아동우비의 순으로 나타났으며, 중국의 경우 티셔츠, 베스트, 아동우비의 순으로 나타나 두 소비자 간의 차이가 있음을 알 수 있었다. 다섯째, 경기도 주요 관광지의 판매점 관계자의 설문조사 결과를 바탕으로 패션문화상품의 산업화 방안을 제시하였다. 먼저, 지자체 공동브랜드 도입을 통한 패션문화상품의 경쟁력 확보로 지자체 공동브랜드의 BI 구축, 패션문화상품의 가격 정찰제 도입, 패션문화상품의 효율적인 마케팅이 필요할 것이다. 다음, 패션문화상품 클러스터 조성으로 지역적 특색을 강화한 패션문화상품 디자인 개발, 통합관리 시스템 도입을 통한 품질관리, 산·학·연 협력으로 공동 프로젝트 추진이 필요하다. 또한 연관 기업의 패션문화상품 투자 및 개발로 고부가가치 패션문화상품 개발, 패션문화상품 전문부서 설치, 온-오프라인 판매강화가 필요하다. 마지막으로 정부기관의 적극적인 기획 및 관리지원으로 패션문화상품의 지속적인 지원, 정부 부처 간 유기적인 협조체제 구축, 정확한 통계·조사자료 확보가 필요할 것이다. 이상의 연구결과를 정리하면 현재 패션문화상품은 디자인의 한계와 품질의 저하, 불합리한 가격이 문제시 되고 있음을 알 수 있다. 이에 패션문화상품 개발 시 다양한 컨셉의 디자인과 아이템이 구성되어야 하며, 패션문화상품 클러스터 조성을 통한 영세 업체의 지원으로 품질을 관리할 수 있는 통합관리 시스템이 도입되어야 한다. 또한 합리적인 원가개선과 가격 정찰제를 도입하여 소비자에게 공정한 가격임을 인식시켜야 한다. 한편, 패션문화상품 제품평가 결과 국내·외 소비자의 선호도와 지각 가격에 차이가 있음이 나타났다. 이에 국내·외 소비자 모두에게 판매 가능한 보편적인 패션문화상품 개발이 요구되며, 고가의 패션문화상품 보다는 쉽게 소비자가 구매할 수 있는 가격대의 패션문화상품 개발이 필요하다. 또한 국외 소비자의 경우 천연염색 소재를 사용한 친환경 패션문화상품의 선호도가 높은 것으로 나타났다. 이는 패션문화상품 개발 시 일반 제품과 차별화 될 수 있는 친환경 패션문화상품 개발이 필요함을 시사한다고 할 수 있다. 본 연구는 새로운 관광ㆍ수출 콘텐츠로서 높은 성장 잠재력을 보유하고 있는 패션문화상품의 산업화 방안을 제시함으로써 패션문화상품의 실용적 연구를 진행하는데 의의가 있다. 이러한 패션문화상품 산업화 전략이 기업과 생산 현장에 반영될 수 있도록 연구 결과를 정부, 기업에 배포하여 연구가 단지 학문적 차원에서 끝나는 것이 아니라 산업전반의 기틀을 마련할 수 있을 것을 기대한다. 또한 이러한 주제로 연구할 수 있는 많은 학자들이 배출되어 패션문화상품에 대한 다각적인 연구와 기업 적용이 활성화되어야 패션문화상품의 산업화도 더욱 촉진되리라 기대한다.
21세기 신성장동력으로 관광산업을 평가할 만큼 관광산업은 국가 핵심산업이며 국민의 삶의 질 향상에 있어서도 중요한 산업이다. 2011년 외래관광객 실태조사에 따르면 관광 중 주요 활동은 쇼핑으로 파악되고 있으며, 쇼핑 아이템으로 의류가 비교적 높이 나타났으나 대부분 백화점과 동대문 집적쇼핑단지의 기성복 비중이 높아 실제 우리나라의 문화 홍보에 기여도가 낮은 상황이다. 이에 본 연구는 기념품이나 공예품이라는 인식을 넘어서 고유한 지역성과 독특한 문화적 이미지 개발의 요구에 따라 지역 관광콘텐츠를 기반으로 하는 문양을 활용하여 패션문화상품을 개발하였다. 본 연구의 연구방법은 지역 관광콘텐츠 기반 패션문화상품개발을 위해 디자인개발의 기초조사로 먼저 판매점 관계자 설문조사를 실시하였다. 또한 지역 관광콘텐츠를 문양으로 디자인 개발하여 패션문화상품에 적용한 시제품을 제작하였으며, 제작된 패션문화상품의 상품성을 입증하기위한 패션문화상품 제품평가를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면, 첫째 문화상품 판매점 관계자를 대상으로 하는 설문조사 결과 주로 방문하는 관광객은 한국, 중국 순으로 나타났으며, 한국 관광객이 주로 구입하는 문화상품으로 토종식품이 가장 많았고, 티셔츠, 인형 순으로 나타났다. 외국관광객이 주로 구입하는 문화상품으로 티셔츠, 열쇠고리, 필기류 순으로 나타났다. 현재 문화상품이 잘 팔리는 가격대로는 1∼3만원 미만이 가장 많았고, 패션문화상품으로 가장 적합한 아이템은 티셔츠, 앞치마, 우비 순이었다. 판매자 관점에서 소비자의 패션문화상품 구매태도를 알아본 결과 가격의 평균이 가장 높았으며, 디자인, 품질 순으로 나타났다. 패션문화상품의 보완점으로는 디자인이 가장 높은 평균을 나타냈으며, 패션문화상품 문제점은 한국적 특색 상품의 개발미흡이 가장 높은 평균을 결과가 나타났다. 패션문화상품 매출 및 판매증진을 위한 개선점의 평균분석 결과 품질개선의 평균이 가장 높았으며, 문화상품 운영상의 애로점은 지자체 무관심과 지원부족의 응답이 가장 많았다. 둘째, 문화상품의 현황 및 문화상품 판매점 관계자를 통한 구매실태와 선호도를 분석한 결과를 토대로 경기도 주요 관광지의 전통요소를 콘텐츠화한 패션문화상품을 디자인 개발하고 시제품을 제작하였다. 디자인 기획 단계에서는 경기도 주요 관광지의 문화상품 현황 파악을 통한 패션문화상품 개발 방향과 판매점 관계자의 설문조사 결과를 반영하여 각 관광지를 콘텐츠화하고 전통요소를 선정하였다. 또한 패션문화상품의 아이템을 의류와 소품류 구분하여 선택하였으며, 천연염색 소재와 천연염료 코팅 소재를 선정하였다. 디자인 개발 단계에서는 콘텐츠에 따른 문양 디자인을 개발하였으며, 콘텐츠 별 특성을 고려하고 문화적 이미지를 상징할 수 있는 패션문화상품의 디자인 전개하고 시제품을 제작하였다. 셋째, 본 연구를 통해 개발된 패션문화상품은 전문가의 평가를 통해 상품성을 입증하고자 하였다. 평가결과 점수가 4.5 이상인 10건을 채택하였으며, 채택된 패션문화상품은 의류로는 티셔츠, 베스트이며, 소품류로 앞치마, 우비 모자, 넥타이, 가방으로 소품류가 많이 차지하였다. 넷째, 1차 전문가 평가를 토대로 소비자에게 2차 평가를 받아 상품성을 좀 더 객관적으로 입증하였다. 한국 소비자와 중국 소비자의 제품평가 결과 한국 소비자는 모자, 아동용 앞치마, 넥타이, 가방 즉 패션문화상품 중 소품류에 높은 평균 점수를 주었으며, 중국 소비자는 티셔츠에 높은 평균 점수로 평가하였다. 아이템에 따라 가격은 다르게 책정 되었지만 평균적으로 한국 소비자는 1∼3만원이 가장 많았으며, 중국 소비자는 3∼5만원이 많았다. 전체 아이템 중 대부분은 중국 소비자가 높은 평균을 보였지만 넥타이와 가방에서는 한국 소비자의 평균이 높아 거의 모든 항목에서 유의한 차이가 나타났다. 개발된 패션문화상품 중 선호하는 아이템 순위는 한국의 경우 우비, 넥타이, 아동우비의 순으로 나타났으며, 중국의 경우 티셔츠, 베스트, 아동우비의 순으로 나타나 두 소비자 간의 차이가 있음을 알 수 있었다. 다섯째, 경기도 주요 관광지의 판매점 관계자의 설문조사 결과를 바탕으로 패션문화상품의 산업화 방안을 제시하였다. 먼저, 지자체 공동브랜드 도입을 통한 패션문화상품의 경쟁력 확보로 지자체 공동브랜드의 BI 구축, 패션문화상품의 가격 정찰제 도입, 패션문화상품의 효율적인 마케팅이 필요할 것이다. 다음, 패션문화상품 클러스터 조성으로 지역적 특색을 강화한 패션문화상품 디자인 개발, 통합관리 시스템 도입을 통한 품질관리, 산·학·연 협력으로 공동 프로젝트 추진이 필요하다. 또한 연관 기업의 패션문화상품 투자 및 개발로 고부가가치 패션문화상품 개발, 패션문화상품 전문부서 설치, 온-오프라인 판매강화가 필요하다. 마지막으로 정부기관의 적극적인 기획 및 관리지원으로 패션문화상품의 지속적인 지원, 정부 부처 간 유기적인 협조체제 구축, 정확한 통계·조사자료 확보가 필요할 것이다. 이상의 연구결과를 정리하면 현재 패션문화상품은 디자인의 한계와 품질의 저하, 불합리한 가격이 문제시 되고 있음을 알 수 있다. 이에 패션문화상품 개발 시 다양한 컨셉의 디자인과 아이템이 구성되어야 하며, 패션문화상품 클러스터 조성을 통한 영세 업체의 지원으로 품질을 관리할 수 있는 통합관리 시스템이 도입되어야 한다. 또한 합리적인 원가개선과 가격 정찰제를 도입하여 소비자에게 공정한 가격임을 인식시켜야 한다. 한편, 패션문화상품 제품평가 결과 국내·외 소비자의 선호도와 지각 가격에 차이가 있음이 나타났다. 이에 국내·외 소비자 모두에게 판매 가능한 보편적인 패션문화상품 개발이 요구되며, 고가의 패션문화상품 보다는 쉽게 소비자가 구매할 수 있는 가격대의 패션문화상품 개발이 필요하다. 또한 국외 소비자의 경우 천연염색 소재를 사용한 친환경 패션문화상품의 선호도가 높은 것으로 나타났다. 이는 패션문화상품 개발 시 일반 제품과 차별화 될 수 있는 친환경 패션문화상품 개발이 필요함을 시사한다고 할 수 있다. 본 연구는 새로운 관광ㆍ수출 콘텐츠로서 높은 성장 잠재력을 보유하고 있는 패션문화상품의 산업화 방안을 제시함으로써 패션문화상품의 실용적 연구를 진행하는데 의의가 있다. 이러한 패션문화상품 산업화 전략이 기업과 생산 현장에 반영될 수 있도록 연구 결과를 정부, 기업에 배포하여 연구가 단지 학문적 차원에서 끝나는 것이 아니라 산업전반의 기틀을 마련할 수 있을 것을 기대한다. 또한 이러한 주제로 연구할 수 있는 많은 학자들이 배출되어 패션문화상품에 대한 다각적인 연구와 기업 적용이 활성화되어야 패션문화상품의 산업화도 더욱 촉진되리라 기대한다.
Tourism industry is the country's key industry enough to be evaluated as new growth engine in the 21st century and is important industry even in improving people's quality of life. According to a survey on the actual condition of foreign tourists in 2011, the main activity out of tourism is being gr...
Tourism industry is the country's key industry enough to be evaluated as new growth engine in the 21st century and is important industry even in improving people's quality of life. According to a survey on the actual condition of foreign tourists in 2011, the main activity out of tourism is being grasped to be shopping. As the shopping item, clothing was indicated to be relatively high. However, the weight of ready-made clothes is high mostly in department store and Dongdae- mun integral shopping complex. Thus, it is a situation of being low in the actual contribution to publicizing our country's culture. Accordingly, this study developed fashion cultural products by utilizing pattern based on local tourism contents according to the demand for developing peculiar locality and unique cultural image beyond recognition called souvenir or crafted product. As for a research method of this study, a questionnaire survey was carried out first targeting persons concerned with stores as a basic survey of design development for developing fashion cultural products based on local tourism contents. Also, the experimental product was made with application of fashion cultural product by developing design of having local tourism contents as pattern. To prove marketability in the made fashion cultural product, the product evaluation of fashion cultural product was carried out. Summarizing the results of this study, first, as a result of a questionnaire survey targeting persons concerned with stores of cultural products, the mainly visiting tourists were indicated to be in order of South Korea and China. The cultural products that Korean tourists primarily buy were the largest in native food and were indicated to be in order of T-shirt and doll. The cultual products that foreign tourists primarily buy were indicated to be in order of T-shirt, key ring, and writing instrument. The price category that cultural products are now sold well was the largest in 10,000∼under 30,000 won. The most proper items as the fashion cultural products were in order of T-shirt, apron, and rain outfit. As a result of examining consumers' purchase attitude toward fashion cultural products from seller's perspective, the mean in price was the highest and was indicated to be design and quality in order. As the supplement for fashion cultural products, the design showed the highest mean. A problem about fashion cultural products was shown a result with the highest mean in insufficiency of developing Korean-styled characteristic products. As a result of the mean analysis of improvements for promoting the sales of fashion cultural products, the mean in improvement of quality was the highest. The difficulties in light of operating cultural products were the largest in the response as saying of indifference in local government itself and of being lacking in support. Second, based on the results that analyzed the present status of cultural products and the purchase realities and the preference through persons concerned with cultural goods stores, it developed design and manufactured experimental product as for fashion cultural goods that allowed traditional elements to be contents in major tourist spots in Gyeonggi Province. At the phase of design planning, it reflected the results of questionnaire survey on the development direction in fashion cultural products and on persons concerned with stores through grasping the present status of cultural products in major tourist spots of Gyeonggi Province, thereby having allowed each tourist spot to be contents and selected traditional elements. Also, items of fashion cultural products were selected by being divided into clothes and props. It selected natural-dye material and natural dyestuff coating material. At the phase of design development, the pattern design according to contents was developed. It developed design and manufactured experimental product in fashion cultural products available for considering characteristics by content and for symbolizing cultural image. Third, the fashion cultural products, which were developed through this study, were aimed to be proved marketability through expert's evaluation. As a result of evaluation, 10 cases were adopted whose score is more than 4.5. As for the adopted fashion cultural products, clothes include T-shirt and vest. Props are apron, rain outfit, hat, necktie, and bag. Thus, props possessed much. Fourth, marketability was proved a little more objectively by receiving the secondary evaluation from consumers based on the primary expert evaluation. As a result of product evaluation in Korean consumers and Chinese consumers, the South Korean consumers gave the high mean score to props among fashion cultural products, namely, hat, apron for children, necktie and bag. Chinese consumers evaluated T-shirt with the high mean score. Price was fixed differently depending on item. However, Korean consumers were the largest in 10,000∼30,000 won on the average. Chinese consumers were large in 30,000∼50,000 won. The majority of the whole items were shown the high average in Chinese consumers. However, in necktie and bag, the Korean consumers' average is high. Thus, significant difference was shown in almost all the items. The preferable item ranking among the developed fashion cultural products were indicated to be in order of rain outfit, necktie and rain outfit for children in case of South Korea and to be in order of T-shirt, vest and rain outfit for children in case of China. Thus, it could be known that there is difference between both-side consumers. Fifth, based on the results of questionnaire survey on persons concerned with stores in major tourist spots of Gyeonggi Province, a plan for industrializing fashion cultural products was suggested. First of all, there will be a need of implementing BI of joint brand in local government, of adopting fixed-price system of fashion cultural products, and of the efficient marketing of fashion cultural products by securing competitive edge of fashion cultural products through introducing joint brand in the local government. Next, there is a need of developing design in fashion cultural products that emphasized local characteristics, of quality control through introducing integral management system, and of driving joint project with industrial·academic·research cooperation through forming cluster of fashion cultural products. Also, there is a need of developing high value-added fashion cultural products, of installing the department of specializing in fashion cultural products, and of reinforcing on-offline sale through investment and development in fashion cultural products by a relevant enterprise. Finally, there will be a need of continuously supporting fashion cultural products, of implementing organic cooperative system between government ministries, and of securing accurately statistical & survey data through positive planning and managerial support in the government agency. Arranging the above findings, the current fashion cultural products can be known to be problematic about the limit of design, a drop in quality, and unreasonable price. Accordingly, design and item in diverse concepts need to be formed given developing fashion cultural products. The integrated management system available for controlling quality needs to be introduced through a support for poor businesses through forming cluster of fashion cultural products. Also, there is a need of allowing consumers to recognize that it is fair price by rationally improving cost and introducing fixed-price system. In the meantime, as a result of product evaluation on fashion cultural products, it was indicated that there is difference in preference and the perceived price of consumers at home and abroad. Accordingly, it is demanded the development in fashion cultural products that can be sold and are universal to all of consumers at home and abroad. Rather than high-priced fashion cultural products, the development of fashion cultural products in price category is needed that consumers can easily buy. Also, in case of overseas consumers, the preference for eco-friendly fashion cultural products, which used natural-dye material, was indicated to be high. This can be said to suggest the necessity of eco-friendly fashion cultural products, which can be differentiated from general products given developing fashion cultural products. This study has significance in progressing practical research of fashion cultural products by suggesting a plan for industrializing fashion cultural products, which have high growth potentiality as the new tourism & export contents. A study is expected to possibly arrange a foundation in the whole industry, not finishing just from the academic dimension, by distributing the findings to the government and enterprises so that this strategy for industrialization of fashion cultural products can be reflected in the enterprise and production field. Also, even the industrialization of fashion cultural products is expected to be likely facilitated only when being activated a multi-dimensional research on fashion cultural products and the application to enterprise by being produced many scholars who can research with this theme.
Tourism industry is the country's key industry enough to be evaluated as new growth engine in the 21st century and is important industry even in improving people's quality of life. According to a survey on the actual condition of foreign tourists in 2011, the main activity out of tourism is being grasped to be shopping. As the shopping item, clothing was indicated to be relatively high. However, the weight of ready-made clothes is high mostly in department store and Dongdae- mun integral shopping complex. Thus, it is a situation of being low in the actual contribution to publicizing our country's culture. Accordingly, this study developed fashion cultural products by utilizing pattern based on local tourism contents according to the demand for developing peculiar locality and unique cultural image beyond recognition called souvenir or crafted product. As for a research method of this study, a questionnaire survey was carried out first targeting persons concerned with stores as a basic survey of design development for developing fashion cultural products based on local tourism contents. Also, the experimental product was made with application of fashion cultural product by developing design of having local tourism contents as pattern. To prove marketability in the made fashion cultural product, the product evaluation of fashion cultural product was carried out. Summarizing the results of this study, first, as a result of a questionnaire survey targeting persons concerned with stores of cultural products, the mainly visiting tourists were indicated to be in order of South Korea and China. The cultural products that Korean tourists primarily buy were the largest in native food and were indicated to be in order of T-shirt and doll. The cultual products that foreign tourists primarily buy were indicated to be in order of T-shirt, key ring, and writing instrument. The price category that cultural products are now sold well was the largest in 10,000∼under 30,000 won. The most proper items as the fashion cultural products were in order of T-shirt, apron, and rain outfit. As a result of examining consumers' purchase attitude toward fashion cultural products from seller's perspective, the mean in price was the highest and was indicated to be design and quality in order. As the supplement for fashion cultural products, the design showed the highest mean. A problem about fashion cultural products was shown a result with the highest mean in insufficiency of developing Korean-styled characteristic products. As a result of the mean analysis of improvements for promoting the sales of fashion cultural products, the mean in improvement of quality was the highest. The difficulties in light of operating cultural products were the largest in the response as saying of indifference in local government itself and of being lacking in support. Second, based on the results that analyzed the present status of cultural products and the purchase realities and the preference through persons concerned with cultural goods stores, it developed design and manufactured experimental product as for fashion cultural goods that allowed traditional elements to be contents in major tourist spots in Gyeonggi Province. At the phase of design planning, it reflected the results of questionnaire survey on the development direction in fashion cultural products and on persons concerned with stores through grasping the present status of cultural products in major tourist spots of Gyeonggi Province, thereby having allowed each tourist spot to be contents and selected traditional elements. Also, items of fashion cultural products were selected by being divided into clothes and props. It selected natural-dye material and natural dyestuff coating material. At the phase of design development, the pattern design according to contents was developed. It developed design and manufactured experimental product in fashion cultural products available for considering characteristics by content and for symbolizing cultural image. Third, the fashion cultural products, which were developed through this study, were aimed to be proved marketability through expert's evaluation. As a result of evaluation, 10 cases were adopted whose score is more than 4.5. As for the adopted fashion cultural products, clothes include T-shirt and vest. Props are apron, rain outfit, hat, necktie, and bag. Thus, props possessed much. Fourth, marketability was proved a little more objectively by receiving the secondary evaluation from consumers based on the primary expert evaluation. As a result of product evaluation in Korean consumers and Chinese consumers, the South Korean consumers gave the high mean score to props among fashion cultural products, namely, hat, apron for children, necktie and bag. Chinese consumers evaluated T-shirt with the high mean score. Price was fixed differently depending on item. However, Korean consumers were the largest in 10,000∼30,000 won on the average. Chinese consumers were large in 30,000∼50,000 won. The majority of the whole items were shown the high average in Chinese consumers. However, in necktie and bag, the Korean consumers' average is high. Thus, significant difference was shown in almost all the items. The preferable item ranking among the developed fashion cultural products were indicated to be in order of rain outfit, necktie and rain outfit for children in case of South Korea and to be in order of T-shirt, vest and rain outfit for children in case of China. Thus, it could be known that there is difference between both-side consumers. Fifth, based on the results of questionnaire survey on persons concerned with stores in major tourist spots of Gyeonggi Province, a plan for industrializing fashion cultural products was suggested. First of all, there will be a need of implementing BI of joint brand in local government, of adopting fixed-price system of fashion cultural products, and of the efficient marketing of fashion cultural products by securing competitive edge of fashion cultural products through introducing joint brand in the local government. Next, there is a need of developing design in fashion cultural products that emphasized local characteristics, of quality control through introducing integral management system, and of driving joint project with industrial·academic·research cooperation through forming cluster of fashion cultural products. Also, there is a need of developing high value-added fashion cultural products, of installing the department of specializing in fashion cultural products, and of reinforcing on-offline sale through investment and development in fashion cultural products by a relevant enterprise. Finally, there will be a need of continuously supporting fashion cultural products, of implementing organic cooperative system between government ministries, and of securing accurately statistical & survey data through positive planning and managerial support in the government agency. Arranging the above findings, the current fashion cultural products can be known to be problematic about the limit of design, a drop in quality, and unreasonable price. Accordingly, design and item in diverse concepts need to be formed given developing fashion cultural products. The integrated management system available for controlling quality needs to be introduced through a support for poor businesses through forming cluster of fashion cultural products. Also, there is a need of allowing consumers to recognize that it is fair price by rationally improving cost and introducing fixed-price system. In the meantime, as a result of product evaluation on fashion cultural products, it was indicated that there is difference in preference and the perceived price of consumers at home and abroad. Accordingly, it is demanded the development in fashion cultural products that can be sold and are universal to all of consumers at home and abroad. Rather than high-priced fashion cultural products, the development of fashion cultural products in price category is needed that consumers can easily buy. Also, in case of overseas consumers, the preference for eco-friendly fashion cultural products, which used natural-dye material, was indicated to be high. This can be said to suggest the necessity of eco-friendly fashion cultural products, which can be differentiated from general products given developing fashion cultural products. This study has significance in progressing practical research of fashion cultural products by suggesting a plan for industrializing fashion cultural products, which have high growth potentiality as the new tourism & export contents. A study is expected to possibly arrange a foundation in the whole industry, not finishing just from the academic dimension, by distributing the findings to the government and enterprises so that this strategy for industrialization of fashion cultural products can be reflected in the enterprise and production field. Also, even the industrialization of fashion cultural products is expected to be likely facilitated only when being activated a multi-dimensional research on fashion cultural products and the application to enterprise by being produced many scholars who can research with this theme.
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