가야금은 한국의 전통국악기 중 대표적인 현악기로 역사가 깊고 그 음색이 맑고 우아하면서도 나긋나긋한 매력으로 많은 사랑을 받아 왔다. 초보자들도 짧은 시간에 쉽게 연주할 수 있어 초등학생 음악 교육용으로도 매우 적합하다. 음악을 정의하면 음을 통하여 생각하고 감정을 표현하는 예술 이며, 초등학생 대상 음악교육은 정서의 풍요로움, 조화로운 인격형성에 일부의 목적을 두고 있어 가야금의 초등학생 음악교육에 활용은 기대효과가 크다고 볼 수 있다. 그러나, 이러한 교육에 사용될 가야금 지도방안은 초등학생 지도의 체계적인 방안을 제시하지 못하는 실정이다. 현재 활용되는 가야금 지도서는 수록된 내용이 광범위하고 난이도와 단계별 배열도 미흡하며 초등학생 학습자에게 다소 어렵고 반복적으로 연주의 기초를 익히는데 충분치 않다. 따라서, 본 연구에서는 초등학생을 대상으로 가야금 단계별 학습목표와 원칙을 설정하고, 가야금 연주법 학습에 효과적인 지도방안을 제시하여 학습에 활용 되도록 구성 하였다. 연구에 수록 된 ‘초등학생 단계별 교수․학습법 지도안’의 구성을 살펴보면 입문(入門)단계, 발전(發展)단계, 심화(深化)단계로 나누어져 있으며, 입문 단계는 가야금의 이론적 배경에 대한 이해와 기초 연주법, 발전단계는 가야금의 오른손 연주법 학습을 목표로 구성하였고, 심화단계에서는 왼손 연주법 학습에 주력하고 심화하여 가야금 연주법을 완성도록 하였다. 본 연구에서는 설문조사를 통하여 연구에서 제시한 지도안의 교육적 효과를 분석해 수록하여 학습 시 활용되도록 하였고, 지도안을 활용한 학습의 전․후 변화에 대한 내용을 바탕으로 구성하였다. 내용을 살펴보면 국악에 대한 호감도 변화(43% 증가), 국악홍보에 적합한 미디어 매체 조사(...
가야금은 한국의 전통국악기 중 대표적인 현악기로 역사가 깊고 그 음색이 맑고 우아하면서도 나긋나긋한 매력으로 많은 사랑을 받아 왔다. 초보자들도 짧은 시간에 쉽게 연주할 수 있어 초등학생 음악 교육용으로도 매우 적합하다. 음악을 정의하면 음을 통하여 생각하고 감정을 표현하는 예술 이며, 초등학생 대상 음악교육은 정서의 풍요로움, 조화로운 인격형성에 일부의 목적을 두고 있어 가야금의 초등학생 음악교육에 활용은 기대효과가 크다고 볼 수 있다. 그러나, 이러한 교육에 사용될 가야금 지도방안은 초등학생 지도의 체계적인 방안을 제시하지 못하는 실정이다. 현재 활용되는 가야금 지도서는 수록된 내용이 광범위하고 난이도와 단계별 배열도 미흡하며 초등학생 학습자에게 다소 어렵고 반복적으로 연주의 기초를 익히는데 충분치 않다. 따라서, 본 연구에서는 초등학생을 대상으로 가야금 단계별 학습목표와 원칙을 설정하고, 가야금 연주법 학습에 효과적인 지도방안을 제시하여 학습에 활용 되도록 구성 하였다. 연구에 수록 된 ‘초등학생 단계별 교수․학습법 지도안’의 구성을 살펴보면 입문(入門)단계, 발전(發展)단계, 심화(深化)단계로 나누어져 있으며, 입문 단계는 가야금의 이론적 배경에 대한 이해와 기초 연주법, 발전단계는 가야금의 오른손 연주법 학습을 목표로 구성하였고, 심화단계에서는 왼손 연주법 학습에 주력하고 심화하여 가야금 연주법을 완성도록 하였다. 본 연구에서는 설문조사를 통하여 연구에서 제시한 지도안의 교육적 효과를 분석해 수록하여 학습 시 활용되도록 하였고, 지도안을 활용한 학습의 전․후 변화에 대한 내용을 바탕으로 구성하였다. 내용을 살펴보면 국악에 대한 호감도 변화(43% 증가), 국악홍보에 적합한 미디어 매체 조사(TV 65%, 영화 21%), 배우고 싶은 국악기 선호도(가야금 61%, 단소 17%, 해금 13%), 경험해 본 국악분야 조사(가창 39%, 기악 30.5%, 무용 30.5%) 등과 함께 수업내용에 대한 평가(매우 좋다 69%), 지도안의 교육적 효과, 향후 개선 방향 등을 분석하여 기술하였다. 본 연구에서 제시한 ‘초등학생 가야금 단계별 교수․학습법’ 지도방안은 가야금 교육에 대한 선행연구 자료와 연구자의 초등학생 교육 경험을 반영하여 구성하였다. 본 연구자는 이 연구에서 제시된 단계별 교수․학습 지도안이 초등학생 가야금 교육에 효과적으로 활용되어 전통과 국악에 대한 관심을 증대시키고 국악을 계승 발전 시켜야하는 어린 학생들의 교육에 도움이 되기를 희망한다.
가야금은 한국의 전통국악기 중 대표적인 현악기로 역사가 깊고 그 음색이 맑고 우아하면서도 나긋나긋한 매력으로 많은 사랑을 받아 왔다. 초보자들도 짧은 시간에 쉽게 연주할 수 있어 초등학생 음악 교육용으로도 매우 적합하다. 음악을 정의하면 음을 통하여 생각하고 감정을 표현하는 예술 이며, 초등학생 대상 음악교육은 정서의 풍요로움, 조화로운 인격형성에 일부의 목적을 두고 있어 가야금의 초등학생 음악교육에 활용은 기대효과가 크다고 볼 수 있다. 그러나, 이러한 교육에 사용될 가야금 지도방안은 초등학생 지도의 체계적인 방안을 제시하지 못하는 실정이다. 현재 활용되는 가야금 지도서는 수록된 내용이 광범위하고 난이도와 단계별 배열도 미흡하며 초등학생 학습자에게 다소 어렵고 반복적으로 연주의 기초를 익히는데 충분치 않다. 따라서, 본 연구에서는 초등학생을 대상으로 가야금 단계별 학습목표와 원칙을 설정하고, 가야금 연주법 학습에 효과적인 지도방안을 제시하여 학습에 활용 되도록 구성 하였다. 연구에 수록 된 ‘초등학생 단계별 교수․학습법 지도안’의 구성을 살펴보면 입문(入門)단계, 발전(發展)단계, 심화(深化)단계로 나누어져 있으며, 입문 단계는 가야금의 이론적 배경에 대한 이해와 기초 연주법, 발전단계는 가야금의 오른손 연주법 학습을 목표로 구성하였고, 심화단계에서는 왼손 연주법 학습에 주력하고 심화하여 가야금 연주법을 완성도록 하였다. 본 연구에서는 설문조사를 통하여 연구에서 제시한 지도안의 교육적 효과를 분석해 수록하여 학습 시 활용되도록 하였고, 지도안을 활용한 학습의 전․후 변화에 대한 내용을 바탕으로 구성하였다. 내용을 살펴보면 국악에 대한 호감도 변화(43% 증가), 국악홍보에 적합한 미디어 매체 조사(TV 65%, 영화 21%), 배우고 싶은 국악기 선호도(가야금 61%, 단소 17%, 해금 13%), 경험해 본 국악분야 조사(가창 39%, 기악 30.5%, 무용 30.5%) 등과 함께 수업내용에 대한 평가(매우 좋다 69%), 지도안의 교육적 효과, 향후 개선 방향 등을 분석하여 기술하였다. 본 연구에서 제시한 ‘초등학생 가야금 단계별 교수․학습법’ 지도방안은 가야금 교육에 대한 선행연구 자료와 연구자의 초등학생 교육 경험을 반영하여 구성하였다. 본 연구자는 이 연구에서 제시된 단계별 교수․학습 지도안이 초등학생 가야금 교육에 효과적으로 활용되어 전통과 국악에 대한 관심을 증대시키고 국악을 계승 발전 시켜야하는 어린 학생들의 교육에 도움이 되기를 희망한다.
Gayageum is one of the typical string instrument among Korean traditional musical instruments and it has along history. Due to charm of clear, graceful, and softly gentle sound it produces, it has been loved by many people. Since it's easy to learn and play even for beginners, it's very suitable for...
Gayageum is one of the typical string instrument among Korean traditional musical instruments and it has along history. Due to charm of clear, graceful, and softly gentle sound it produces, it has been loved by many people. Since it's easy to learn and play even for beginners, it's very suitable for education of elementary school students. If you know the meaning of the music, it's the form of an art to express your emotions through the sound and thinking. Elementary school musical education focuses on a part of building students' character building through the richness of sentiments of music, and by the practical use of gayageum in elementary school's musical education will have greater effect than expected. However, at this moment, a plan of gayageum's guiding principle of the education for the elementary school has not been set forth systematically. The contents contained in the manual guideline being currently used in the education is too broad. The difficulty and its stage sequence is insufficient that it's too hard for elementary school students to learn. And it's not enough to learn the basics to play the instrument. Therefore, the research has set a rule and the aims of the lessons in step-by-step procedure for gayageum targetting elementary school students. The research also proposed the effective guiding principal on how to play gayageum and has organized it to be applied in the learning. If you look at the 'Elementary School Students' Step Table Study * Learning Method Teaching Plan', contained in the research, it's divided into Introduction Stage, Development State, and Intensive Stage. The Introduction Stage contains the understanding of theoretical background and the basic technique on how to play gayageum. The Development Stage contains the focus on learning of using the right hand technique. The Intensive Stage contains the focus on learning of using the left hand technique and to improve the overall technique and complete the learning of playing gayageum. Through the survey in the research, we have analyzed and included the effectiveness in education in the guidance plan so it may be used during the learning. The research organized the contents based on the differences of before and after using the guidance plan. If you look carefully in the contents, you can see the changes of good feeling towards Korean traditional music, a suitable mass media survey for Korean traditional music, the preference on learning to play Korean traditional musical instrument, the evaluation on the study of learning and experience on Korean traditional music background, the effectiveness in education in the guidance plan, and a description of a study on the improvement hereafter. The suggested guidance plan by the research 'Elementary School Students' Gayageum Stage Study * Learning Method' has been organized through the advance research data on gayageum's education, and the researcher's experience on teaching elementary school students. The researcher who carried out the research wishes that the suggested Stage Study * Study Guidance may be applied effectively on elementary school students' gayageum's education, increase the interest on the tradition and on Korean traditional music, and inherit and develop Korean traditional music on young students.
Gayageum is one of the typical string instrument among Korean traditional musical instruments and it has along history. Due to charm of clear, graceful, and softly gentle sound it produces, it has been loved by many people. Since it's easy to learn and play even for beginners, it's very suitable for education of elementary school students. If you know the meaning of the music, it's the form of an art to express your emotions through the sound and thinking. Elementary school musical education focuses on a part of building students' character building through the richness of sentiments of music, and by the practical use of gayageum in elementary school's musical education will have greater effect than expected. However, at this moment, a plan of gayageum's guiding principle of the education for the elementary school has not been set forth systematically. The contents contained in the manual guideline being currently used in the education is too broad. The difficulty and its stage sequence is insufficient that it's too hard for elementary school students to learn. And it's not enough to learn the basics to play the instrument. Therefore, the research has set a rule and the aims of the lessons in step-by-step procedure for gayageum targetting elementary school students. The research also proposed the effective guiding principal on how to play gayageum and has organized it to be applied in the learning. If you look at the 'Elementary School Students' Step Table Study * Learning Method Teaching Plan', contained in the research, it's divided into Introduction Stage, Development State, and Intensive Stage. The Introduction Stage contains the understanding of theoretical background and the basic technique on how to play gayageum. The Development Stage contains the focus on learning of using the right hand technique. The Intensive Stage contains the focus on learning of using the left hand technique and to improve the overall technique and complete the learning of playing gayageum. Through the survey in the research, we have analyzed and included the effectiveness in education in the guidance plan so it may be used during the learning. The research organized the contents based on the differences of before and after using the guidance plan. If you look carefully in the contents, you can see the changes of good feeling towards Korean traditional music, a suitable mass media survey for Korean traditional music, the preference on learning to play Korean traditional musical instrument, the evaluation on the study of learning and experience on Korean traditional music background, the effectiveness in education in the guidance plan, and a description of a study on the improvement hereafter. The suggested guidance plan by the research 'Elementary School Students' Gayageum Stage Study * Learning Method' has been organized through the advance research data on gayageum's education, and the researcher's experience on teaching elementary school students. The researcher who carried out the research wishes that the suggested Stage Study * Study Guidance may be applied effectively on elementary school students' gayageum's education, increase the interest on the tradition and on Korean traditional music, and inherit and develop Korean traditional music on young students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.