본 연구는 지역아동센터 프로그램을 이용하는 이용 아동의 일반적인 특성과 지역아동센터 프로그램 이용특성에 따라 프로그램 만족도에 차이가 나타나는지 살펴보고자 하였다. 또한 지역아동센터 이용 아동의 자아탄력성과 프로그램 만족도간에 어떠한 상관관계가 있는지와 각 프로그램 영역별(보호, 교육, 문화, 복지)만족도는 전체 프로그램 만족도와 어떠한 상관관계가 있는지를 알아보고자 하였다. 이를 위해 인천광역시의 남동구, 동구, 서구, 남구, 계양구, 중구의 13개 지역아동센터를 직접방문하거나 우편을 통하여 310명의 아동들에게 질문지를 배부하여 조사하였고 회수된 249부의 질문지중 불성실한 29부의 질문지를 제외하고 220부를 PASW Statistics 18 for Windows를 활용하여 분석하였다. 분석에 사용된 통계방법은 ...
본 연구는 지역아동센터 프로그램을 이용하는 이용 아동의 일반적인 특성과 지역아동센터 프로그램 이용특성에 따라 프로그램 만족도에 차이가 나타나는지 살펴보고자 하였다. 또한 지역아동센터 이용 아동의 자아탄력성과 프로그램 만족도간에 어떠한 상관관계가 있는지와 각 프로그램 영역별(보호, 교육, 문화, 복지)만족도는 전체 프로그램 만족도와 어떠한 상관관계가 있는지를 알아보고자 하였다. 이를 위해 인천광역시의 남동구, 동구, 서구, 남구, 계양구, 중구의 13개 지역아동센터를 직접방문하거나 우편을 통하여 310명의 아동들에게 질문지를 배부하여 조사하였고 회수된 249부의 질문지중 불성실한 29부의 질문지를 제외하고 220부를 PASW Statistics 18 for Windows를 활용하여 분석하였다. 분석에 사용된 통계방법은 빈도분석, 독립표본 t검증, 일원분산분석, 상관관계이다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 지역아동센터 이용 아동의 일반적 특성(성별, 학년, 부모 생존 여부 , 가족형태, 가정의 경제적 수준)에 따른 프로그램 만족도의 차이를 살펴본 결과, 학년에 따른 전체 프로그램 만족도에 유의한 차이가 나타났다. 초등학생이 중학생보다 유의하게 전체 프로그램 만족도가 높은 것으로 나타났으며, 프로그램 하위영역 중 교육영역과 문화영역에서 초등학생이 중학생보다 프로그램 만족도가 높은 것으로 나타났다. 가정의 경제적 수준에 따른 프로그램 만족도 차이에서는 프로그램 영역 중 교육영역에서만 잘산다고 응답한 학생이 보통이라고 응답한 학생보다 프로그램 만족도가 유의하게 높게 나타났다. 성별, 부모 생존 여부, 가족형태에 따른 프로그램 만족도의 차이는 유의하지 않았다. 둘째, 지역아동센터의 프로그램 이용 아동의 이용 특성(이용기간, 주간 이용 횟수)에 따른 프로그램 만족도의 차이를 살펴본 결과, 이용기간에 따른 프로그램 만족도의 차이는 프로그램 하위영역 중 교육영역에서만 3년 미만 이용한 아동이 3년 이상 이용한 아동보다 프로그램 만족도가 유의하게 높은 것으로 나타났고, 주간 이용 횟수에 따른 프로그램 만족도 차이는 프로그램 하위영역 중 교육영역에서만 5일 이상 이용하는 아동이 5일 미만으로 이용하는 아동 보다 프로그램 만족도가 유의하게 높은 것으로 나타났다. 셋째, 지역아동센터 이용 아동의 자아탄력성과 프로그램 만족도간의 관계를 살펴본 결과, 자아탄력성의 전체 점수와 전체 프로그램 만족도간에 유의한 정적인 관계가 있음이 나타났다. 넷째, 프로그램 하위 영역별(보호, 교육, 문화, 복지) 만족도와 전체 프로그램 만족도간의 상관관계를 분석한 결과, 교육, 복지, 문화, 보호의 순으로 통계상 유의한 결과가 나타났다. 본 연구는 인천시의 6개구에 소재하는 지역아동센터 프로그램 이용아동만을 대상으로 하였기 때문에 전체 지역아동센터 이용아동에 적용하기에는 어려움이 있다. 그러나 본 연구에서는 그동안 연구되었던 지역아동센터 서비스에 대한 포괄적인 만족도 조사와는 달리 지역아동센터 프로그램을 직접 이용하고 있는 아동들을 대상으로 그들의 일반적인 특성은 물론 지역아동센터 프로그램의 이용특성에 따른 프로그램 영역별 만족도를 세부적으로 살펴보고, 또 지역아동센터 이용아동의 자아탄력성과 프로그램 만족도간의 상관관계와 프로그램 영역별 만족도와 전체 프로그램 만족도간의 상관관계를 밝힘으로써 앞으로 지역아동센터가 이용아동들의 특성에 맞는 적절하고 다양한 프로그램 개발을 하기 위한 기초자료를 제공하였다는 점에서 의의가 있다.
본 연구는 지역아동센터 프로그램을 이용하는 이용 아동의 일반적인 특성과 지역아동센터 프로그램 이용특성에 따라 프로그램 만족도에 차이가 나타나는지 살펴보고자 하였다. 또한 지역아동센터 이용 아동의 자아탄력성과 프로그램 만족도간에 어떠한 상관관계가 있는지와 각 프로그램 영역별(보호, 교육, 문화, 복지)만족도는 전체 프로그램 만족도와 어떠한 상관관계가 있는지를 알아보고자 하였다. 이를 위해 인천광역시의 남동구, 동구, 서구, 남구, 계양구, 중구의 13개 지역아동센터를 직접방문하거나 우편을 통하여 310명의 아동들에게 질문지를 배부하여 조사하였고 회수된 249부의 질문지중 불성실한 29부의 질문지를 제외하고 220부를 PASW Statistics 18 for Windows를 활용하여 분석하였다. 분석에 사용된 통계방법은 빈도분석, 독립표본 t검증, 일원분산분석, 상관관계이다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 지역아동센터 이용 아동의 일반적 특성(성별, 학년, 부모 생존 여부 , 가족형태, 가정의 경제적 수준)에 따른 프로그램 만족도의 차이를 살펴본 결과, 학년에 따른 전체 프로그램 만족도에 유의한 차이가 나타났다. 초등학생이 중학생보다 유의하게 전체 프로그램 만족도가 높은 것으로 나타났으며, 프로그램 하위영역 중 교육영역과 문화영역에서 초등학생이 중학생보다 프로그램 만족도가 높은 것으로 나타났다. 가정의 경제적 수준에 따른 프로그램 만족도 차이에서는 프로그램 영역 중 교육영역에서만 잘산다고 응답한 학생이 보통이라고 응답한 학생보다 프로그램 만족도가 유의하게 높게 나타났다. 성별, 부모 생존 여부, 가족형태에 따른 프로그램 만족도의 차이는 유의하지 않았다. 둘째, 지역아동센터의 프로그램 이용 아동의 이용 특성(이용기간, 주간 이용 횟수)에 따른 프로그램 만족도의 차이를 살펴본 결과, 이용기간에 따른 프로그램 만족도의 차이는 프로그램 하위영역 중 교육영역에서만 3년 미만 이용한 아동이 3년 이상 이용한 아동보다 프로그램 만족도가 유의하게 높은 것으로 나타났고, 주간 이용 횟수에 따른 프로그램 만족도 차이는 프로그램 하위영역 중 교육영역에서만 5일 이상 이용하는 아동이 5일 미만으로 이용하는 아동 보다 프로그램 만족도가 유의하게 높은 것으로 나타났다. 셋째, 지역아동센터 이용 아동의 자아탄력성과 프로그램 만족도간의 관계를 살펴본 결과, 자아탄력성의 전체 점수와 전체 프로그램 만족도간에 유의한 정적인 관계가 있음이 나타났다. 넷째, 프로그램 하위 영역별(보호, 교육, 문화, 복지) 만족도와 전체 프로그램 만족도간의 상관관계를 분석한 결과, 교육, 복지, 문화, 보호의 순으로 통계상 유의한 결과가 나타났다. 본 연구는 인천시의 6개구에 소재하는 지역아동센터 프로그램 이용아동만을 대상으로 하였기 때문에 전체 지역아동센터 이용아동에 적용하기에는 어려움이 있다. 그러나 본 연구에서는 그동안 연구되었던 지역아동센터 서비스에 대한 포괄적인 만족도 조사와는 달리 지역아동센터 프로그램을 직접 이용하고 있는 아동들을 대상으로 그들의 일반적인 특성은 물론 지역아동센터 프로그램의 이용특성에 따른 프로그램 영역별 만족도를 세부적으로 살펴보고, 또 지역아동센터 이용아동의 자아탄력성과 프로그램 만족도간의 상관관계와 프로그램 영역별 만족도와 전체 프로그램 만족도간의 상관관계를 밝힘으로써 앞으로 지역아동센터가 이용아동들의 특성에 맞는 적절하고 다양한 프로그램 개발을 하기 위한 기초자료를 제공하였다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study is to examine if there is any difference in satisfaction with programs according to the general characteristics of children and their attendance at community child centers. A secondary purpose is to examine if there is correlation between the ego resilience of children usin...
The purpose of this study is to examine if there is any difference in satisfaction with programs according to the general characteristics of children and their attendance at community child centers. A secondary purpose is to examine if there is correlation between the ego resilience of children using community child centers and their satisfaction with programs as well as correlation between satisfaction with the overall programs and specific program sub-areas (protection, education, culture, and welfare). For this study, questionnaires were distributed in person or by mail to 310 subject children who were using 13 community child centers in Namdong-gu, Dong-gu, Seo-gu, Nam-gu, Geyang-gu, and Jung-gu in the city of Incheon. Out of 249 collected questionnaires, 229 questionnaires were analyzed in PASW Statistics 18 for Windows, excluding 29 incomplete ones. The data was analyzed by utilizing frequency analysis, independent sample t-test, ANOVA, and correlation analysis. The major findings obtained from this study are as follows: First, the results showed that there was a significant difference in program satisfaction according to the grades of children using community child centers, compared with their other general characteristics (gender, parent survival, family type, economic level). Elementary school students displayed higher satisfaction with overall programs than middle school students. They also displayed significantly higher satisfaction with the program sub-areas of education and culture than middle school students. Students who were economically well-off displayed significantly higher satisfaction with the sub-area of education than the students who were less well-off. Gender, parent survival, and family type made no significant difference in satisfaction with the programs. Second, based on the analyses of program satisfaction according to the characteristics of attendance (the duration of attendance, weekly frequency of attendance) at community child centers, the students who have used community child centers for less than three years displayed significantly higher satisfaction only with the sub-area of education than the students who have attended for three years or longer. Weekly frequency of attendance made a significant difference in satisfaction only with the sub-area of education when students attended five days or more rather than less than 5 days. Third, significant static correlation was found between the ego resilience of the children using community child centers and their satisfaction with the overall programs. Fourth, the correlation between satisfaction with overall programs and specific program sub-areas (protection, education, culture, and welfare) showed that there were statistically significant differences in descending order of education, welfare, culture and protection. This study contains a geographic limitation because the children using community child centers were selected as subjects from 6 districts (gus) in Incheon. Therefore, it is difficult to apply to the children using community child centers throughout the nation. However, unlike previous studies which dealt with comprehensive satisfaction surveys for services provided by community child centers, this study surveyed the children using community child centers as subjects and examined satisfaction with each specific program area according to the general characteristics of children using community child centers as well as their attendance at programs of community child centers. In addition, this study revealed the correlation between ego resilience of children using community child centers and their satisfaction with programs provided by community child centers, and the correlation between satisfaction with each specific program area and satisfaction with the overall programs. Thus, this study will contribute to the development of various programs suitable for the characteristics of the children using community child centers.
The purpose of this study is to examine if there is any difference in satisfaction with programs according to the general characteristics of children and their attendance at community child centers. A secondary purpose is to examine if there is correlation between the ego resilience of children using community child centers and their satisfaction with programs as well as correlation between satisfaction with the overall programs and specific program sub-areas (protection, education, culture, and welfare). For this study, questionnaires were distributed in person or by mail to 310 subject children who were using 13 community child centers in Namdong-gu, Dong-gu, Seo-gu, Nam-gu, Geyang-gu, and Jung-gu in the city of Incheon. Out of 249 collected questionnaires, 229 questionnaires were analyzed in PASW Statistics 18 for Windows, excluding 29 incomplete ones. The data was analyzed by utilizing frequency analysis, independent sample t-test, ANOVA, and correlation analysis. The major findings obtained from this study are as follows: First, the results showed that there was a significant difference in program satisfaction according to the grades of children using community child centers, compared with their other general characteristics (gender, parent survival, family type, economic level). Elementary school students displayed higher satisfaction with overall programs than middle school students. They also displayed significantly higher satisfaction with the program sub-areas of education and culture than middle school students. Students who were economically well-off displayed significantly higher satisfaction with the sub-area of education than the students who were less well-off. Gender, parent survival, and family type made no significant difference in satisfaction with the programs. Second, based on the analyses of program satisfaction according to the characteristics of attendance (the duration of attendance, weekly frequency of attendance) at community child centers, the students who have used community child centers for less than three years displayed significantly higher satisfaction only with the sub-area of education than the students who have attended for three years or longer. Weekly frequency of attendance made a significant difference in satisfaction only with the sub-area of education when students attended five days or more rather than less than 5 days. Third, significant static correlation was found between the ego resilience of the children using community child centers and their satisfaction with the overall programs. Fourth, the correlation between satisfaction with overall programs and specific program sub-areas (protection, education, culture, and welfare) showed that there were statistically significant differences in descending order of education, welfare, culture and protection. This study contains a geographic limitation because the children using community child centers were selected as subjects from 6 districts (gus) in Incheon. Therefore, it is difficult to apply to the children using community child centers throughout the nation. However, unlike previous studies which dealt with comprehensive satisfaction surveys for services provided by community child centers, this study surveyed the children using community child centers as subjects and examined satisfaction with each specific program area according to the general characteristics of children using community child centers as well as their attendance at programs of community child centers. In addition, this study revealed the correlation between ego resilience of children using community child centers and their satisfaction with programs provided by community child centers, and the correlation between satisfaction with each specific program area and satisfaction with the overall programs. Thus, this study will contribute to the development of various programs suitable for the characteristics of the children using community child centers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.