국내 갤러리 운영현황 분석 및 활성화 방안 : 작가와 갤러리의 인식차이 비교분석을 중심으로 Analysis of Domestic Gallery Operation Status And Activation Plan: Focusing on the comparative analysis of recognition difference between artist and gallery원문보기
최근 미술시장에 대한 관심이 높아지면서 미술품거래량이 증가하였고, 아트페어와 경매시장은 활성화 되고 있는 추세이다. 그러나 갤러리의 경우 미술품 거래에 대한 전략을 세우지 않은 채 기존의 운영방안을 고수하고 있는 경우가 많았다. 국내에서 미술품 유통업체로 88%를 차지하고 있는 갤러리가 활성화 되지 않는 다면 신인작가와 전업작가들은 계속해서 설 자리를 잃어 갈 것이다. 한국미술시장정보시스템 통계분석 및 미술시장실태조사 보고서에 따르면 최근 국내 미술시장의 규모는 4000억 원에 달할 정도로 확장되었다는 것을 알 수 있다. 그러나 미술시장이 확장되어 갈수록 거래액은 감소하고 있으며, 거래량은 증가하고 있는 추세이다. 이는 곧 예전 상류층의 전유물처럼 여겨졌던 고가의 미술품보다 중저가의 미술품시장이 활성화 되고 있으며, 관객(수요자)의 인식이 변화하고 있다는 것이라고 할 수 있다. 이렇게 미술품 거래량이 증가하며 미술시장은 점점 확대되어 가고 있지만, 갤러리 시장은 점점 불황을 맞고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 미술품 거래가 이루어지고 있는 갤러리(화랑)의 운영현황 파악과 더불어, 가장 필요하고 먼저 개선되어야하는 갤러리 활성화 방안에 대하여 조사하고 갤러리 관장이나 큐레이터 등 실무자들과의 인터뷰를 통해 국내 갤러리의 운영에 대해 실질적으로 먼저 해결되어야 하는 문제점과 효율적인 개선방안을 제안하는데 있다. 또한 공급자인 작가와 수요자인 관객 및 ...
최근 미술시장에 대한 관심이 높아지면서 미술품거래량이 증가하였고, 아트페어와 경매시장은 활성화 되고 있는 추세이다. 그러나 갤러리의 경우 미술품 거래에 대한 전략을 세우지 않은 채 기존의 운영방안을 고수하고 있는 경우가 많았다. 국내에서 미술품 유통업체로 88%를 차지하고 있는 갤러리가 활성화 되지 않는 다면 신인작가와 전업작가들은 계속해서 설 자리를 잃어 갈 것이다. 한국미술시장정보시스템 통계분석 및 미술시장실태조사 보고서에 따르면 최근 국내 미술시장의 규모는 4000억 원에 달할 정도로 확장되었다는 것을 알 수 있다. 그러나 미술시장이 확장되어 갈수록 거래액은 감소하고 있으며, 거래량은 증가하고 있는 추세이다. 이는 곧 예전 상류층의 전유물처럼 여겨졌던 고가의 미술품보다 중저가의 미술품시장이 활성화 되고 있으며, 관객(수요자)의 인식이 변화하고 있다는 것이라고 할 수 있다. 이렇게 미술품 거래량이 증가하며 미술시장은 점점 확대되어 가고 있지만, 갤러리 시장은 점점 불황을 맞고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 미술품 거래가 이루어지고 있는 갤러리(화랑)의 운영현황 파악과 더불어, 가장 필요하고 먼저 개선되어야하는 갤러리 활성화 방안에 대하여 조사하고 갤러리 관장이나 큐레이터 등 실무자들과의 인터뷰를 통해 국내 갤러리의 운영에 대해 실질적으로 먼저 해결되어야 하는 문제점과 효율적인 개선방안을 제안하는데 있다. 또한 공급자인 작가와 수요자인 관객 및 컬렉터 등 미술품을 생산하고 소비하는 작가 및 관객을 대상으로 설문조사 및 인터뷰를 통해 갤러리(화랑)시장의 활성화를 위한 방안에 대하여 제안하고자 한다.
최근 미술시장에 대한 관심이 높아지면서 미술품거래량이 증가하였고, 아트페어와 경매시장은 활성화 되고 있는 추세이다. 그러나 갤러리의 경우 미술품 거래에 대한 전략을 세우지 않은 채 기존의 운영방안을 고수하고 있는 경우가 많았다. 국내에서 미술품 유통업체로 88%를 차지하고 있는 갤러리가 활성화 되지 않는 다면 신인작가와 전업작가들은 계속해서 설 자리를 잃어 갈 것이다. 한국미술시장정보시스템 통계분석 및 미술시장실태조사 보고서에 따르면 최근 국내 미술시장의 규모는 4000억 원에 달할 정도로 확장되었다는 것을 알 수 있다. 그러나 미술시장이 확장되어 갈수록 거래액은 감소하고 있으며, 거래량은 증가하고 있는 추세이다. 이는 곧 예전 상류층의 전유물처럼 여겨졌던 고가의 미술품보다 중저가의 미술품시장이 활성화 되고 있으며, 관객(수요자)의 인식이 변화하고 있다는 것이라고 할 수 있다. 이렇게 미술품 거래량이 증가하며 미술시장은 점점 확대되어 가고 있지만, 갤러리 시장은 점점 불황을 맞고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 미술품 거래가 이루어지고 있는 갤러리(화랑)의 운영현황 파악과 더불어, 가장 필요하고 먼저 개선되어야하는 갤러리 활성화 방안에 대하여 조사하고 갤러리 관장이나 큐레이터 등 실무자들과의 인터뷰를 통해 국내 갤러리의 운영에 대해 실질적으로 먼저 해결되어야 하는 문제점과 효율적인 개선방안을 제안하는데 있다. 또한 공급자인 작가와 수요자인 관객 및 컬렉터 등 미술품을 생산하고 소비하는 작가 및 관객을 대상으로 설문조사 및 인터뷰를 통해 갤러리(화랑)시장의 활성화를 위한 방안에 대하여 제안하고자 한다.
Recently, as the interest in the art market has increased, the volume of art goods has increased, and the art fair and the auction market are becoming active. However, in the case of galleries, there are many cases in which the existing operation plan is adhered to without the strategy for the art t...
Recently, as the interest in the art market has increased, the volume of art goods has increased, and the art fair and the auction market are becoming active. However, in the case of galleries, there are many cases in which the existing operation plan is adhered to without the strategy for the art trade. If the gallery, which accounts for 88% of the art distributors in Korea, is not activated, new artists and professional artists will continue to lose their place. According to the statistical analysis of the Korean art market information system and the survey on the actual situation of the art market, it can be seen that the size of the domestic art market has recently expanded to 400 billion won. However, as the art market expands, the amount of transactions decreases and the volume of transactions increases. This means that the low-end art market is more active than the high-priced artwork, which has been regarded as the exclusive material of the upper class, and the perception of the audience(consumer) is changing. Although the art market is getting larger and larger as the volume of art works is increasing, the gallery market is getting depressed. Therefore, the purpose of this study is to investigate the current situation of art gallery where art deals are being done, and to investigate how to revitalize the gallery, which needs to be improved first, and interviews with practitioners such as gallery directors and curators, This paper proposes a problem that needs to be solved first and an effective improvement plan. In addition, I would like to propose a plan for revitalizing the art gallery market through questionnaires and interviews with artists and audiences who produce and consume artworks such as suppliers, buyers, and spectators.
Recently, as the interest in the art market has increased, the volume of art goods has increased, and the art fair and the auction market are becoming active. However, in the case of galleries, there are many cases in which the existing operation plan is adhered to without the strategy for the art trade. If the gallery, which accounts for 88% of the art distributors in Korea, is not activated, new artists and professional artists will continue to lose their place. According to the statistical analysis of the Korean art market information system and the survey on the actual situation of the art market, it can be seen that the size of the domestic art market has recently expanded to 400 billion won. However, as the art market expands, the amount of transactions decreases and the volume of transactions increases. This means that the low-end art market is more active than the high-priced artwork, which has been regarded as the exclusive material of the upper class, and the perception of the audience(consumer) is changing. Although the art market is getting larger and larger as the volume of art works is increasing, the gallery market is getting depressed. Therefore, the purpose of this study is to investigate the current situation of art gallery where art deals are being done, and to investigate how to revitalize the gallery, which needs to be improved first, and interviews with practitioners such as gallery directors and curators, This paper proposes a problem that needs to be solved first and an effective improvement plan. In addition, I would like to propose a plan for revitalizing the art gallery market through questionnaires and interviews with artists and audiences who produce and consume artworks such as suppliers, buyers, and spectators.
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