본 연구는 청소년의 자아정체감과 사회적 공감지수 간의 관계를 알아보고 상담 및 인성지도에 활용하는데 연구의 필요성과 목적이 있다고 하겠다. 이 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 청소년은 학년에 따라 공감지수와 대인관계만족 및 자아정체감에서 차이가 있는가? 둘째, 청소년은 공감지수와 대인관계만족 및 자아정체감은 어떠한 관계가 있는가? 셋째, 자아정체감은 공감지수와 대인관계만족의 관계를 매개하는가? 이 연구의 대상자는 중학교와 고등학교 191명의 남학생(중학생: 104명, 고등학생 87명)을 연구대상자로 하였다. 본 연구의 측정도구는 공감지수를 측정하기 위하여 Baron-Cohen과 Wheelwright (2004)가 개발한 공감지수 척도(...
본 연구는 청소년의 자아정체감과 사회적 공감지수 간의 관계를 알아보고 상담 및 인성지도에 활용하는데 연구의 필요성과 목적이 있다고 하겠다. 이 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 청소년은 학년에 따라 공감지수와 대인관계만족 및 자아정체감에서 차이가 있는가? 둘째, 청소년은 공감지수와 대인관계만족 및 자아정체감은 어떠한 관계가 있는가? 셋째, 자아정체감은 공감지수와 대인관계만족의 관계를 매개하는가? 이 연구의 대상자는 중학교와 고등학교 191명의 남학생(중학생: 104명, 고등학생 87명)을 연구대상자로 하였다. 본 연구의 측정도구는 공감지수를 측정하기 위하여 Baron-Cohen과 Wheelwright (2004)가 개발한 공감지수 척도(Empathy Quotient: EQ)를 허재홍과 이찬종(2007)이 우리말로 번안하여 제작한 척도를 사용하였다. 자아정체감을 측정하기 위하여 Digman의 자아정체감검사(Ego Identity Scale)를 서봉연이 번안하여 제작한 척도를 사용하였다. 이 연구의 주요 결론은 다음과 같다. 청소년을 대상으로 공감지수와 대인관계만족 및 자아정체감의 관계를 상관분석한 결과에 따르면 공감지수가 높을수록 더 높은 대인관계만족을 경험하였으며 더 높은 자아정체감을 지니고 있는 것으로 나타났다. 또한 대인관계 만족은 더 높은 자아정체감과 관련이 있는 것으로 나타났다. 또한 자아정체감은 공감지수와 대인관계만족의 관계를 매개하는가의 분석결과 공감지수는 대인관계만족에 직접적으로 영향을 미침과 동시에 자아정체감에 의해 매개되어 간접적으로도 대인관계만족 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구의 시사점은 공감지수가 자아정체감에 영향을 미치고, 공감지수에 의해 영향을 받은 자아정체감이 대인관계만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 보아 청소년시기에 공감지수를 높여주고 올바른 자아정체감을 형성하여 대인관계의 만족도를 높여 주는 것이 필요하다고 본다.
본 연구는 청소년의 자아정체감과 사회적 공감지수 간의 관계를 알아보고 상담 및 인성지도에 활용하는데 연구의 필요성과 목적이 있다고 하겠다. 이 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 청소년은 학년에 따라 공감지수와 대인관계만족 및 자아정체감에서 차이가 있는가? 둘째, 청소년은 공감지수와 대인관계만족 및 자아정체감은 어떠한 관계가 있는가? 셋째, 자아정체감은 공감지수와 대인관계만족의 관계를 매개하는가? 이 연구의 대상자는 중학교와 고등학교 191명의 남학생(중학생: 104명, 고등학생 87명)을 연구대상자로 하였다. 본 연구의 측정도구는 공감지수를 측정하기 위하여 Baron-Cohen과 Wheelwright (2004)가 개발한 공감지수 척도(Empathy Quotient: EQ)를 허재홍과 이찬종(2007)이 우리말로 번안하여 제작한 척도를 사용하였다. 자아정체감을 측정하기 위하여 Digman의 자아정체감검사(Ego Identity Scale)를 서봉연이 번안하여 제작한 척도를 사용하였다. 이 연구의 주요 결론은 다음과 같다. 청소년을 대상으로 공감지수와 대인관계만족 및 자아정체감의 관계를 상관분석한 결과에 따르면 공감지수가 높을수록 더 높은 대인관계만족을 경험하였으며 더 높은 자아정체감을 지니고 있는 것으로 나타났다. 또한 대인관계 만족은 더 높은 자아정체감과 관련이 있는 것으로 나타났다. 또한 자아정체감은 공감지수와 대인관계만족의 관계를 매개하는가의 분석결과 공감지수는 대인관계만족에 직접적으로 영향을 미침과 동시에 자아정체감에 의해 매개되어 간접적으로도 대인관계만족 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구의 시사점은 공감지수가 자아정체감에 영향을 미치고, 공감지수에 의해 영향을 받은 자아정체감이 대인관계만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 보아 청소년시기에 공감지수를 높여주고 올바른 자아정체감을 형성하여 대인관계의 만족도를 높여 주는 것이 필요하다고 본다.
Thus, this study set following research problems. First, Are adolescents show any differences in Empathy Quotient, interpersonal satisfaction and ego-identity by grades? Second, What is the relationship between Empathy Quotient and interpersonal satisfaction in adolescents? Third, Does self-identity...
Thus, this study set following research problems. First, Are adolescents show any differences in Empathy Quotient, interpersonal satisfaction and ego-identity by grades? Second, What is the relationship between Empathy Quotient and interpersonal satisfaction in adolescents? Third, Does self-identity mediate Empathy Quotient and interpersonal satisfaction? To solve above-mentioned problems, this study investigated 191 male students consist of 104 middle school students and 87 high school students. This study use Baron-Cohen and Wheelwright's Empathy Quotient Scale(2004) which is translated into Korean by Heo Jaehong and Lee Chanjong(2007) to measure Empathy Quotient. And Digman's Ego Identity Scale, translated into Korean by Seo Bongyeon, is used to measure ego-identity. The conclusion of this study are as follows: Correlation analysis among Empathy Quotient, interpersonal satisfaction and ego-identity, shows that the adolescents with more Empathy Quotient have more interpersonal satisfaction and higher ego-identity. And interpersonal satisfaction is also related to higher ego-identity. And for the ego-identity's mediation effect between Empathy Quotient and interpersonal satisfaction, shows that Empathy Quotient not only directly affects interpersonal satisfaction, but also indirectly through ego-identity. This study shows that Empathy Quotient affects ego-identity. And ego-identity has significant impact on interpersonal satisfaction. Thus, this study suggest that we should help adolescents enhance Empathy Quotient and make right ego-identity to improve interpersonal satisfaction.
Thus, this study set following research problems. First, Are adolescents show any differences in Empathy Quotient, interpersonal satisfaction and ego-identity by grades? Second, What is the relationship between Empathy Quotient and interpersonal satisfaction in adolescents? Third, Does self-identity mediate Empathy Quotient and interpersonal satisfaction? To solve above-mentioned problems, this study investigated 191 male students consist of 104 middle school students and 87 high school students. This study use Baron-Cohen and Wheelwright's Empathy Quotient Scale(2004) which is translated into Korean by Heo Jaehong and Lee Chanjong(2007) to measure Empathy Quotient. And Digman's Ego Identity Scale, translated into Korean by Seo Bongyeon, is used to measure ego-identity. The conclusion of this study are as follows: Correlation analysis among Empathy Quotient, interpersonal satisfaction and ego-identity, shows that the adolescents with more Empathy Quotient have more interpersonal satisfaction and higher ego-identity. And interpersonal satisfaction is also related to higher ego-identity. And for the ego-identity's mediation effect between Empathy Quotient and interpersonal satisfaction, shows that Empathy Quotient not only directly affects interpersonal satisfaction, but also indirectly through ego-identity. This study shows that Empathy Quotient affects ego-identity. And ego-identity has significant impact on interpersonal satisfaction. Thus, this study suggest that we should help adolescents enhance Empathy Quotient and make right ego-identity to improve interpersonal satisfaction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.