본 연구의 목적은 학교교육 현장에서 효율적으로 활용되고 있는 생명존중교육 프로그램의 효과성을 검증하기 위한 것으로, 이 프로그램이 중학생들의 자존감, 생명존중의식, 자살태도 및 학교폭력에 미치는 효과를 검증하였다. 연구를 위해 부산시 소재 B중학교에 재학 중인 2학년 남학생 60명을 연구대상으로 선정하고, 각각 30명씩 실험집단과 통제집단으로 분류하여 ‘사전-사후 유사실험설계 모형’을 적용하였다. 생명존중교육 프로그램은 총 8회기로 진행되었고, 수집된 자료의 통계처리는 ...
본 연구의 목적은 학교교육 현장에서 효율적으로 활용되고 있는 생명존중교육 프로그램의 효과성을 검증하기 위한 것으로, 이 프로그램이 중학생들의 자존감, 생명존중의식, 자살태도 및 학교폭력에 미치는 효과를 검증하였다. 연구를 위해 부산시 소재 B중학교에 재학 중인 2학년 남학생 60명을 연구대상으로 선정하고, 각각 30명씩 실험집단과 통제집단으로 분류하여 ‘사전-사후 유사실험설계 모형’을 적용하였다. 생명존중교육 프로그램은 총 8회기로 진행되었고, 수집된 자료의 통계처리는 빈도분석(Frequency Analysis), 독립표본 t검정(Independent t-test)을 사용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 자존감에 미치는 영향을 분석한 결과 실험집단은 사전검사보다 사후검사에서 자존감 점수가 향상되어, 이 프로그램은 연구대상 중학생들의 자존감 향상에 기여하였다. 둘째, 생명존중의식에 미치는 효과를 분석한 결과, 실험집단의 사전검사와 사후검사에서 유의한 차이가 나타났다. 즉 이 프로그램은 연구대상자들의 생명존중의식을 고양시켰다. 셋째, 자살태도에 대한 효과를 검증한 결과, 실험집단은 사전검사보다 사후검사에서 자살에 대한 부정적 태도가 감소하여, 이 프로그램은 연구대상자들의 자살태도에 유의한 효과를 가져왔다. 넷째, 학교폭력 역할유형에 따라 효과가 어떠한지를 분석한 결과, 생명존중교육 프로그램이 가해우, 피해우, 방어적 피해우, 동조적 가해우 유형에서는 효과가 나타났고 방관우 유형에서는 나타나지 않았다. 결론적으로 생명존중교육 프로그램은 중학생들의 자존감, 생명존중의식을 향상시키고, 자살태도가 보다 긍정적으로 변화하는데 기여하였으며, 학교폭력 역할유형에 따라 생명존중교육 프로그램의 효과가 다소 다르게 나타났다. 이 연구를 통해 생명존중교육 프로그램은 학교문제로 대두되고 있는 왕따나 따돌림, 청소년 자살문제 등의 사회적 문제를 예방하는 방안이 될 것으로 전망하며, 학교전문상담사들이 청소년들의 ‘생명지킴이’의 역할을 충분히 잘 소화해 낼 수 있도록 그들을 상대로 효율적인 생명존중교육을 실시할 필요성이 있다.
본 연구의 목적은 학교교육 현장에서 효율적으로 활용되고 있는 생명존중교육 프로그램의 효과성을 검증하기 위한 것으로, 이 프로그램이 중학생들의 자존감, 생명존중의식, 자살태도 및 학교폭력에 미치는 효과를 검증하였다. 연구를 위해 부산시 소재 B중학교에 재학 중인 2학년 남학생 60명을 연구대상으로 선정하고, 각각 30명씩 실험집단과 통제집단으로 분류하여 ‘사전-사후 유사실험설계 모형’을 적용하였다. 생명존중교육 프로그램은 총 8회기로 진행되었고, 수집된 자료의 통계처리는 빈도분석(Frequency Analysis), 독립표본 t검정(Independent t-test)을 사용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 자존감에 미치는 영향을 분석한 결과 실험집단은 사전검사보다 사후검사에서 자존감 점수가 향상되어, 이 프로그램은 연구대상 중학생들의 자존감 향상에 기여하였다. 둘째, 생명존중의식에 미치는 효과를 분석한 결과, 실험집단의 사전검사와 사후검사에서 유의한 차이가 나타났다. 즉 이 프로그램은 연구대상자들의 생명존중의식을 고양시켰다. 셋째, 자살태도에 대한 효과를 검증한 결과, 실험집단은 사전검사보다 사후검사에서 자살에 대한 부정적 태도가 감소하여, 이 프로그램은 연구대상자들의 자살태도에 유의한 효과를 가져왔다. 넷째, 학교폭력 역할유형에 따라 효과가 어떠한지를 분석한 결과, 생명존중교육 프로그램이 가해우, 피해우, 방어적 피해우, 동조적 가해우 유형에서는 효과가 나타났고 방관우 유형에서는 나타나지 않았다. 결론적으로 생명존중교육 프로그램은 중학생들의 자존감, 생명존중의식을 향상시키고, 자살태도가 보다 긍정적으로 변화하는데 기여하였으며, 학교폭력 역할유형에 따라 생명존중교육 프로그램의 효과가 다소 다르게 나타났다. 이 연구를 통해 생명존중교육 프로그램은 학교문제로 대두되고 있는 왕따나 따돌림, 청소년 자살문제 등의 사회적 문제를 예방하는 방안이 될 것으로 전망하며, 학교전문상담사들이 청소년들의 ‘생명지킴이’의 역할을 충분히 잘 소화해 낼 수 있도록 그들을 상대로 효율적인 생명존중교육을 실시할 필요성이 있다.
The purpose of this research was to verify the effectiveness of life respect education program upon the middle school students' self-esteem, sense of life respect sense, suicidal attitude and school violence. For the research, we selected 60 boy students in 2nd grade attending B middle school locate...
The purpose of this research was to verify the effectiveness of life respect education program upon the middle school students' self-esteem, sense of life respect sense, suicidal attitude and school violence. For the research, we selected 60 boy students in 2nd grade attending B middle school located in Busan region ware selected as the study target, classified the experimental group and the control group each by 30 persons and applied ‘pre-post quasi-experimental design model’. The program of life respect education proceeded in a total of 8 sessions and the statistic disposition of collected data used Frequency Analysis, Independent t-test. The results are as follows. First, as the result of analysis on the influence of this program upon self-esteem, the experimental group improved the score of self-esteem in post-test more than pre-test, Second, as the influence upon the sense of life respect sense, the experimental group showed a meaningful difference between pre-test and post-test. That is, this program enhanced research targets' life respect sense. Third, the negative views on suicide were decrease in the experimental group in post-test more than in pre-test, Fourth, the life respect education program significantly affected an inflicting boy, a victim, a defensive victim, a sympathetic inflictor type, while it didn't affect the type of a looker-on boy. In conclusion, the life respect education program improved middle schoolers' self-respect and sense of life respect, served to change suicidal attitude more affirmatively, and the effect of the program for life respect education appeared a little differently according to the role type of school violence. Through this research, the program for life respect education is prospected to be the plan to prevent social issues such as bullying or outcast, juvenile suicide which are emerging as school problems recently, and it is necessary to execute the efficient education for life respect targeting school professional counselors so that they may fully play a role of 'life keeper' for the youth.
The purpose of this research was to verify the effectiveness of life respect education program upon the middle school students' self-esteem, sense of life respect sense, suicidal attitude and school violence. For the research, we selected 60 boy students in 2nd grade attending B middle school located in Busan region ware selected as the study target, classified the experimental group and the control group each by 30 persons and applied ‘pre-post quasi-experimental design model’. The program of life respect education proceeded in a total of 8 sessions and the statistic disposition of collected data used Frequency Analysis, Independent t-test. The results are as follows. First, as the result of analysis on the influence of this program upon self-esteem, the experimental group improved the score of self-esteem in post-test more than pre-test, Second, as the influence upon the sense of life respect sense, the experimental group showed a meaningful difference between pre-test and post-test. That is, this program enhanced research targets' life respect sense. Third, the negative views on suicide were decrease in the experimental group in post-test more than in pre-test, Fourth, the life respect education program significantly affected an inflicting boy, a victim, a defensive victim, a sympathetic inflictor type, while it didn't affect the type of a looker-on boy. In conclusion, the life respect education program improved middle schoolers' self-respect and sense of life respect, served to change suicidal attitude more affirmatively, and the effect of the program for life respect education appeared a little differently according to the role type of school violence. Through this research, the program for life respect education is prospected to be the plan to prevent social issues such as bullying or outcast, juvenile suicide which are emerging as school problems recently, and it is necessary to execute the efficient education for life respect targeting school professional counselors so that they may fully play a role of 'life keeper' for the youth.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.