코칭 현장에서 코칭의 효과가 나타나지 못하는 경우, 피코치(Coachee,내담자)가 목표(행동,실천)에 대한 장애물로 병리적인 문제까지는 아니지만 자아 존중감의 결여, 우울증상, 불안상태, 스트레스의 누적 및 고독감의 증가와 같은 문제를 지니고 있는 경우들을 발견하게 되었다. 이들 문제는 코칭을 통해 '모른다'의 인지적 오류를 해소한다고 하여도 양가감정(ambivalence)과 여전히 자신을 부정적으로 지각하고 해석함으로써 발생되는 '싫다'의 부정적 정서(...
코칭 현장에서 코칭의 효과가 나타나지 못하는 경우, 피코치(Coachee,내담자)가 목표(행동,실천)에 대한 장애물로 병리적인 문제까지는 아니지만 자아 존중감의 결여, 우울증상, 불안상태, 스트레스의 누적 및 고독감의 증가와 같은 문제를 지니고 있는 경우들을 발견하게 되었다. 이들 문제는 코칭을 통해 '모른다'의 인지적 오류를 해소한다고 하여도 양가감정(ambivalence)과 여전히 자신을 부정적으로 지각하고 해석함으로써 발생되는 '싫다'의 부정적 정서(Emotion)의 문제라 볼 수 있다. 특히, 이러한 현상은 여성에게서 더욱 많이 발생하게 되었는데 그들은 일반적으로 정상적인 생활을 하고 있으나 심리 정서적으로 주변 환경에 민감하게 영향을 받아 효과적인 대인관계를 이루어 내지 못하고 정서 조절이 되지 못해 코칭 기간 호전되었던 문제가 다시 되풀이 되는 어려움과 스트레스를 호소하였으며 종종 심리적 방어기제에 의한 신체적인 증상(심인성질환)으로 나타나기도 하였다. 정서의 문제는 정신적인 차원의 문제이긴 하지만 그 이상으로 신체적인 차원에까지 영향을 미치기 때문에 그 문제의 심각성은 크다고 할 수 있다. 이에 이러한 심리적인 문제들을 해결할 수 있는 ‘코칭’과 ‘심리학‘‘의 융합(intergration)과 통섭이 필요하였고, 과학적으로 검증된 ’코칭 심리 프로그램‘의 개발의 필요성과 효과에 대해 요구하게 되었다. 코칭심리학은 정상적인 사람을 대상으로 기존의 심리 치료적 접근방법에 근거해 다양한 코칭 모형들을 토대로 일과 일상생활에서 이들의 웰빙과 수행을 증진시키는 것이다.(Grant & Palmer,2002)라고 정의되었다가, 2010년에 이르러 ’정상적이고 병리학적 이상이 없는’이란 문구가 삭제되었다.(Ho Law, Sara Ireland. Zulfi Hussian, 2010) 이는 결과적으로 비정상적이고, 병리학적인 상태에 있는 사람일지라도 피코치의 가능성에 집중한 코칭심리를 통해 코칭이 가능할 수 있다는 것을 시사한다. 본 연구의 목적은 2012년 (사)한국코치협회에서 인증된 “6 Step 코칭 프로그램”을 기반으로 연구자가 경험하고 활용하였던 긍정심리학과 에너지심리학의 EFT(감정자유기법;Emotion Freedom Techniques)의 이론을 그룹코칭으로 적용하여 자기 표현과 자기효능감을 높이기 위한 “긍정정서코칭(Positive Emotion Coaching)”으로 비전문인들도 쉽게 적용할 수 있는 대중적인 코칭 심리프로그램을 개발하고, 그 효과성을 검증하는데 있다. 그룹코칭은 건강한 개인들로 하여금 그룹 내 상호 신뢰와 심리적 이해를 공유하며 합리적인 자기 이해와 스스로의 감정을 조절하고 타인을 배려하는 효과적인 대인관계를 갖도록 도와주는 과정으로 한 명의 코치가 비교적 많은 피코치를 코칭할 수 있다는 경제적 효율성이 있고, EFT에서는 Borrowing Benefit의 에너지 교류로 그룹세션에서의 역동을 설명하고 있다. 긍정심리와 EFT를 통합한 긍정정서코칭(Positive Emotion Coaching)은 신체적 이완과 함께 스스로 정서적인 양가적 표현을 인지 및 수용하고, 긍정성을 확장하는 과정으로 구성하였으며 2차례의 예비연구를 통해, 그룹코칭프로그램과 (준구조화)그룹코칭으로 운용하여, 이를 통해 자기표현력과 자기효능감에 효과가 있음을 검증하였다. 1차 예비연구에서는, 그룹코칭 프로그램군을 EFT프로토콜의 2가지 영역(신체적영역: 경락이완법, 정서적영역: 확언)으로 나누어 1개의 통재군과 3개의 EFT실험군으로 진행하여 EFT의 효과를 검증하였고, 2차 예비연구는 준구조화된 그룹코칭을 통해 효과를 검증하였다. 본 연구에서는 검증된 EFT와 긍정심리학을 적용한 코칭심리프로그램을 기반으로 그룹코칭(사전-사후검사)과 셀프코칭(4주후 추후검사)을 진행하여 여성의 자기효능감과 자기표현 능력의 효과를 검증하였다.
코칭 현장에서 코칭의 효과가 나타나지 못하는 경우, 피코치(Coachee,내담자)가 목표(행동,실천)에 대한 장애물로 병리적인 문제까지는 아니지만 자아 존중감의 결여, 우울증상, 불안상태, 스트레스의 누적 및 고독감의 증가와 같은 문제를 지니고 있는 경우들을 발견하게 되었다. 이들 문제는 코칭을 통해 '모른다'의 인지적 오류를 해소한다고 하여도 양가감정(ambivalence)과 여전히 자신을 부정적으로 지각하고 해석함으로써 발생되는 '싫다'의 부정적 정서(Emotion)의 문제라 볼 수 있다. 특히, 이러한 현상은 여성에게서 더욱 많이 발생하게 되었는데 그들은 일반적으로 정상적인 생활을 하고 있으나 심리 정서적으로 주변 환경에 민감하게 영향을 받아 효과적인 대인관계를 이루어 내지 못하고 정서 조절이 되지 못해 코칭 기간 호전되었던 문제가 다시 되풀이 되는 어려움과 스트레스를 호소하였으며 종종 심리적 방어기제에 의한 신체적인 증상(심인성질환)으로 나타나기도 하였다. 정서의 문제는 정신적인 차원의 문제이긴 하지만 그 이상으로 신체적인 차원에까지 영향을 미치기 때문에 그 문제의 심각성은 크다고 할 수 있다. 이에 이러한 심리적인 문제들을 해결할 수 있는 ‘코칭’과 ‘심리학‘‘의 융합(intergration)과 통섭이 필요하였고, 과학적으로 검증된 ’코칭 심리 프로그램‘의 개발의 필요성과 효과에 대해 요구하게 되었다. 코칭심리학은 정상적인 사람을 대상으로 기존의 심리 치료적 접근방법에 근거해 다양한 코칭 모형들을 토대로 일과 일상생활에서 이들의 웰빙과 수행을 증진시키는 것이다.(Grant & Palmer,2002)라고 정의되었다가, 2010년에 이르러 ’정상적이고 병리학적 이상이 없는’이란 문구가 삭제되었다.(Ho Law, Sara Ireland. Zulfi Hussian, 2010) 이는 결과적으로 비정상적이고, 병리학적인 상태에 있는 사람일지라도 피코치의 가능성에 집중한 코칭심리를 통해 코칭이 가능할 수 있다는 것을 시사한다. 본 연구의 목적은 2012년 (사)한국코치협회에서 인증된 “6 Step 코칭 프로그램”을 기반으로 연구자가 경험하고 활용하였던 긍정심리학과 에너지심리학의 EFT(감정자유기법;Emotion Freedom Techniques)의 이론을 그룹코칭으로 적용하여 자기 표현과 자기효능감을 높이기 위한 “긍정정서코칭(Positive Emotion Coaching)”으로 비전문인들도 쉽게 적용할 수 있는 대중적인 코칭 심리프로그램을 개발하고, 그 효과성을 검증하는데 있다. 그룹코칭은 건강한 개인들로 하여금 그룹 내 상호 신뢰와 심리적 이해를 공유하며 합리적인 자기 이해와 스스로의 감정을 조절하고 타인을 배려하는 효과적인 대인관계를 갖도록 도와주는 과정으로 한 명의 코치가 비교적 많은 피코치를 코칭할 수 있다는 경제적 효율성이 있고, EFT에서는 Borrowing Benefit의 에너지 교류로 그룹세션에서의 역동을 설명하고 있다. 긍정심리와 EFT를 통합한 긍정정서코칭(Positive Emotion Coaching)은 신체적 이완과 함께 스스로 정서적인 양가적 표현을 인지 및 수용하고, 긍정성을 확장하는 과정으로 구성하였으며 2차례의 예비연구를 통해, 그룹코칭프로그램과 (준구조화)그룹코칭으로 운용하여, 이를 통해 자기표현력과 자기효능감에 효과가 있음을 검증하였다. 1차 예비연구에서는, 그룹코칭 프로그램군을 EFT프로토콜의 2가지 영역(신체적영역: 경락이완법, 정서적영역: 확언)으로 나누어 1개의 통재군과 3개의 EFT실험군으로 진행하여 EFT의 효과를 검증하였고, 2차 예비연구는 준구조화된 그룹코칭을 통해 효과를 검증하였다. 본 연구에서는 검증된 EFT와 긍정심리학을 적용한 코칭심리프로그램을 기반으로 그룹코칭(사전-사후검사)과 셀프코칭(4주후 추후검사)을 진행하여 여성의 자기효능감과 자기표현 능력의 효과를 검증하였다.
It was observed that when coaching was not effective in the field, coachees showed some problems such as lack of self-esteem, depression, anxiety, accumulated stress and rising feeling of loneliness due to obstacles to goals(action and practice), if not pathological issues. Although coaching is ...
It was observed that when coaching was not effective in the field, coachees showed some problems such as lack of self-esteem, depression, anxiety, accumulated stress and rising feeling of loneliness due to obstacles to goals(action and practice), if not pathological issues. Although coaching is conducive to resolving cognitive errors of ‘not knowing,’ these problems are considered ambivalence and negative emotion of ‘disliking’ resulting from persistent negative perception and translation of oneself. In particular, these symptoms are relatively more common in females, who often lead a normal life while being psychologically and emotionally susceptible to surrounding environment, failing to achieve effective interpersonal relationships and to control emotion. These people complained of difficulties due to recurrence of such issues that were improved during the coaching period and of stress in interpersonal relationships. In some cases, they showed physical symptoms resulting from some psychological defense mechanism(psychogenic diseases). Emotional problems are those of mental dimensions, but affect physical dimensions, which is why emotional problems are considered serious. Accordingly, integration and consilience between coaching and psychology were required to deal with psychological problems, and thus scientifically verified effective ’coaching psychology program‘ needed developing. Coaching psychology used to be defined to enhance the well-being and performance of normal people based on diverse coaching models using the established psychological therapeutic approaches(Grant & Palmer,2002). In 2010, however, the ’normal without pathological abnormalities’ part was deleted from the definition(Ho Law, Sara Ireland. Zulfi Hussian, 2010). This suggests that coaching psychology should be focused on the potential of coachees even though they are abnormal and have some pathological conditions. The present study aimed to develop a popular coaching psychology program, which even non-professionals can easily use, with the Positive Emotion Coaching intended to increase self-expression and self-efficacy by applying to a group coaching the EFT(Emotion Freedom Techniques) theory from energy psychology and positive psychology that the investigator experienced and used based on the 6-Step Coaching Program authorized by the Korean Coach Association in 2012 , and to verify its effectiveness. Group coaching is a process to help healthy individuals to share in-group mutual trust and psychological understanding and to have effective inter-personal relationships via rational self-understanding, self-control of emotion and consideration for others. Group coaching is economically efficient in that a coach can take care of relatively many coachees. In EFT, Borrowing Benefit refers to dynamics in a group session(group counseling). Positive psychology and EFT are combined into the Positive Emotion Coaching, consisting of physical relaxation, voluntary perception and acceptance of emotionally ambivalent expressions and extension of affirmation. Through two rounds of preliminary studies, a group coaching program and a semi-structured group coaching were operated, effecting self-expression and self-efficacy. In the first preliminary study, the group coaching program group was divided into 2 areas of EFT protocols (physical area: meridian system relaxation; emotional area: affirmation), where one control group and 3 EFT experimental groups were used to verify the effects of EFT. In the second preliminary study, the semi-structured group coaching was used to verify the effects. This study applied the verified EFT and positive psychology to a coaching psychology program, based on which a group coaching(pre-/post-tests) and a self coaching(follow-up test after 4 weeks) were performed to verify its effects on self-efficacy and self-expression in females.
It was observed that when coaching was not effective in the field, coachees showed some problems such as lack of self-esteem, depression, anxiety, accumulated stress and rising feeling of loneliness due to obstacles to goals(action and practice), if not pathological issues. Although coaching is conducive to resolving cognitive errors of ‘not knowing,’ these problems are considered ambivalence and negative emotion of ‘disliking’ resulting from persistent negative perception and translation of oneself. In particular, these symptoms are relatively more common in females, who often lead a normal life while being psychologically and emotionally susceptible to surrounding environment, failing to achieve effective interpersonal relationships and to control emotion. These people complained of difficulties due to recurrence of such issues that were improved during the coaching period and of stress in interpersonal relationships. In some cases, they showed physical symptoms resulting from some psychological defense mechanism(psychogenic diseases). Emotional problems are those of mental dimensions, but affect physical dimensions, which is why emotional problems are considered serious. Accordingly, integration and consilience between coaching and psychology were required to deal with psychological problems, and thus scientifically verified effective ’coaching psychology program‘ needed developing. Coaching psychology used to be defined to enhance the well-being and performance of normal people based on diverse coaching models using the established psychological therapeutic approaches(Grant & Palmer,2002). In 2010, however, the ’normal without pathological abnormalities’ part was deleted from the definition(Ho Law, Sara Ireland. Zulfi Hussian, 2010). This suggests that coaching psychology should be focused on the potential of coachees even though they are abnormal and have some pathological conditions. The present study aimed to develop a popular coaching psychology program, which even non-professionals can easily use, with the Positive Emotion Coaching intended to increase self-expression and self-efficacy by applying to a group coaching the EFT(Emotion Freedom Techniques) theory from energy psychology and positive psychology that the investigator experienced and used based on the 6-Step Coaching Program authorized by the Korean Coach Association in 2012 , and to verify its effectiveness. Group coaching is a process to help healthy individuals to share in-group mutual trust and psychological understanding and to have effective inter-personal relationships via rational self-understanding, self-control of emotion and consideration for others. Group coaching is economically efficient in that a coach can take care of relatively many coachees. In EFT, Borrowing Benefit refers to dynamics in a group session(group counseling). Positive psychology and EFT are combined into the Positive Emotion Coaching, consisting of physical relaxation, voluntary perception and acceptance of emotionally ambivalent expressions and extension of affirmation. Through two rounds of preliminary studies, a group coaching program and a semi-structured group coaching were operated, effecting self-expression and self-efficacy. In the first preliminary study, the group coaching program group was divided into 2 areas of EFT protocols (physical area: meridian system relaxation; emotional area: affirmation), where one control group and 3 EFT experimental groups were used to verify the effects of EFT. In the second preliminary study, the semi-structured group coaching was used to verify the effects. This study applied the verified EFT and positive psychology to a coaching psychology program, based on which a group coaching(pre-/post-tests) and a self coaching(follow-up test after 4 weeks) were performed to verify its effects on self-efficacy and self-expression in females.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.