철학적 탐구공동체에 참여한 유아교사의 경험 : '철학함', 교육신념, 교육실천의 측면에서 Early Childhood Teachers’ Experiences in the Community of Philosophical Inquiry : Focusing on ‘Doing Philosophy’, Educational Beliefs and Teaching Practices원문보기
본 연구에서는 유아교사를 위한 철학적 탐구공동체에 참여한 교사들의 경험을 ‘철학함’, 교육신념, 교육실천의 측면으로 나누어 분석하였다. 이러한 유아교사의 경험에 대한 이해 및 해석을 통해, 교사에게 있어 교육신념에 대한 ‘철학함’의 중요성 및 교사교육 방법론으로서의 철학적 탐구공동체 방법에 대한 연구자 자신과 독자의 이해의 지평을 넓히고 통찰력을 제공하는 것이 본 연구의 목적이다. 양적인 통계자료를 통해서는 알기 힘든 개별 유아교사의 탐구공동체와 관련된 구체적인 경험을 밝히고, 그 의미를 이해하기 위하여 해석학적 현상학을 연구방법으로 채택하였다. 연구자는 이론적 근거와 예비연구 경험을 토대로 하여 유아교사를 위한 철학적 탐구공동체 활동을 구성한 후, 2012년 4월부터 6월까지 매주 1회 90분씩 10회에 걸쳐 지혜유치원의 교사 9명과 함께 탐구공동체 활동을 진행하였다. 토의내용은 교사들이 함께 검토할 가치가 있는 교육신념의 요소들이며, 이는 인식론ㆍ미학ㆍ윤리학 등 교육내용과 관련된 영역, 교육의 대상인 유아와 인간 및 인간을 둘러싸고 있는 사회를 바라보는 관점, 교육목적과 방법 및 교사관 등이다. 연구자는 유아교육기관에서 쉽게 접근할 수 있는 그림책을 탐구공동체 활동의 교재로 채택하였고, 각 교육신념과 관련된 내용이 담겨져 있는 그림책 10권을 선정하였다. 탐구공동체 활동이 진행되는 동안, 연구참여자들은 탐구공동체의 구성원으로서 동료교사와 함께 철학적 탐구에 참여하였으며, 탐구공동체의 방법을 자신의 교육활동에서 점진적으로 적용하기도 하였다. 이 과정에서 유아교사가 지각하고 사고한 경험에 관한 구체적인 자료를 수집하기 위하여, 연구참여자와의 면담ㆍ연구참여자의 동화활동에 대한 관찰ㆍ연구자와 연구참여자의 저널쓰기 등을 병행하였다. ...
본 연구에서는 유아교사를 위한 철학적 탐구공동체에 참여한 교사들의 경험을 ‘철학함’, 교육신념, 교육실천의 측면으로 나누어 분석하였다. 이러한 유아교사의 경험에 대한 이해 및 해석을 통해, 교사에게 있어 교육신념에 대한 ‘철학함’의 중요성 및 교사교육 방법론으로서의 철학적 탐구공동체 방법에 대한 연구자 자신과 독자의 이해의 지평을 넓히고 통찰력을 제공하는 것이 본 연구의 목적이다. 양적인 통계자료를 통해서는 알기 힘든 개별 유아교사의 탐구공동체와 관련된 구체적인 경험을 밝히고, 그 의미를 이해하기 위하여 해석학적 현상학을 연구방법으로 채택하였다. 연구자는 이론적 근거와 예비연구 경험을 토대로 하여 유아교사를 위한 철학적 탐구공동체 활동을 구성한 후, 2012년 4월부터 6월까지 매주 1회 90분씩 10회에 걸쳐 지혜유치원의 교사 9명과 함께 탐구공동체 활동을 진행하였다. 토의내용은 교사들이 함께 검토할 가치가 있는 교육신념의 요소들이며, 이는 인식론ㆍ미학ㆍ윤리학 등 교육내용과 관련된 영역, 교육의 대상인 유아와 인간 및 인간을 둘러싸고 있는 사회를 바라보는 관점, 교육목적과 방법 및 교사관 등이다. 연구자는 유아교육기관에서 쉽게 접근할 수 있는 그림책을 탐구공동체 활동의 교재로 채택하였고, 각 교육신념과 관련된 내용이 담겨져 있는 그림책 10권을 선정하였다. 탐구공동체 활동이 진행되는 동안, 연구참여자들은 탐구공동체의 구성원으로서 동료교사와 함께 철학적 탐구에 참여하였으며, 탐구공동체의 방법을 자신의 교육활동에서 점진적으로 적용하기도 하였다. 이 과정에서 유아교사가 지각하고 사고한 경험에 관한 구체적인 자료를 수집하기 위하여, 연구참여자와의 면담ㆍ연구참여자의 동화활동에 대한 관찰ㆍ연구자와 연구참여자의 저널쓰기 등을 병행하였다. 자료분석 및 해석의 단계에서 연구자는 수집된 자료를 해석학적 현상학의 방법으로 분석하고 해석하며 글쓰기 작업을 진행하였다. 자료분석과정에서 각 영역별로 도출된 주제는 다음과 같다. 첫째, ‘철학함’과 관련된 교사의 경험은 “‘철학함’을 삶의 방식으로 수용”, “‘경청’과 ‘수용’으로 사고의 지평을 확장함”, “담론의 주체로서 공동체에 기여함”, “사고 및 언어 제 습관을 성찰함”, “질문의 가치를 인식함: 사고의 단초”, “‘심사숙고함’으로부터 희열을 느낌” 등이다. 유아교사들은 탐구공동체 활동을 통해 좋은 삶을 살기 위해서는 ‘철학함’이 필요하며 공동체 안에서 구성원과 더불어 사고하는 것이 효율적임을 인식하게 되었고, 자신의 사고와 언어 습관에 대한 성찰의 기회를 가지게 되었다. 또한 토의를 잘 하기 위해서는 타인의 의견을 경청하고 수용해야 하며 토의과정에 적극적으로 참여해야 함을 인식하게 되었다. 이 과정에서 사고를 열어주는 질문의 중요성을 자각하였으며, 깊이 있는 사고에서 희열을 경험하였다. 둘째, 교육신념과 관련된 교사의 경험은 “삶 속의 주요 가치를 인식함”, “개인적 삶에 대한 반성 및 삶의 목표 고찰”, “‘진정한 만남’을 통해 인간관을 재형성함”, “유아관의 변화: 사고와 대화를 즐기는 유아”, “교사로서 자신에 대한 반성 및 지향점 발견”, “‘교육’을 재개념화함” 등 6개 주제로 정리할 수 있다. 유아교사들은 탐구공동체에서 삶의 주요 가치와 이를 행동으로 실천함의 중요성을 인식하였으며, 자신의 삶에 대해 성찰하고 삶의 목표를 정립하고자 노력하게 되었다. 동료교사와의 대화를 통해 진정한 만남을 경험하며 새로운 인간관을 형성할 수 있었고, 교사로서의 자신에 대해 반성적으로 성찰하고 바람직한 교사상을 정립하였다. 또한 탐구공동체 방법을 교육활동에 적용하며 자신이 가지고 있던 유아관 및 교육관을 재수립할 수 있었다. 셋째, 교육실천과 관련된 유아교사의 경험으로 분류된 주제는 “유아의 변화 발견을 통한 탐구공동체 가치 확인”, “활동주체로서 유아의 위상을 확립함”, “사고교육 교재로서 그림책의 가치 발견”, “유아와 함께 하는 탐구공동체의 난점에 대해 고민함”, “탐구공동체 활동의 지속적 실천을 지향함” 등 5개이다. 유아교사들은 탐구공동체 방법을 교육활동에 적용하면서 유아의 사고능력과 토의하는 태도 등에서 변화를 발견하였고, 유아의 사고를 확장시키는 매개체로서 그림책의 가치를 재인식하게 되었다. 이러한 변화는 활동주체로서의 유아의 위상을 이론이 아닌 교육실제에서 확립하게 만들었으나, 교사들은 탐구공동체 방법의 적용에서 다양한 어려움을 느꼈다. 탐구공동체 활동에 대해 ‘이해하고 앎’과는 다른 실천에서의 어려움을 겪었음에도 불구하고, 사고력을 신장시키는 방법으로서 탐구공동체의 필요성을 인식하게 된 유아교사들은 탐구공동체 방법을 지속적으로 적용하고 싶은 의지를 가지게 되었다. 본 연구를 통해 연구자가 내린 결론은 다음과 같다. 첫째, 유아교사를 위한 철학적 탐구공동체 활동은 교사들에게 좋은 사고를 위한 사고기술과 성향을 향상시키고, 합리적인 교육신념을 재정립하는 기회가 되었다. 둘째, 철학적 탐구공동체에 참여한 유아교사들의 ‘철학함’과 교육신념 및 교육실천에 관련된 경험은 상호 긴밀한 관련이 있으므로, 탐구공동체를 통한 교사교육과 교육활동에서 실천하기가 병행되어야 한다. 셋째, 유아교사들은 탐구공동체 활동을 통해 동료교사와의 진정한 만남을 경험하였다. 동료와의 진정한 만남을 통해 유아교사들은 자신이 가진 지평의 한계를 넘어섬을 경험하였고, 서로를 자신의 성장에 도움을 주는 좋은 동료이자 삶의 동반자로 인식하고 협력하게 되었다. 유아교사의 철학적 사고능력을 신장시키기 위한 교사교육의 한 모델이라 할 수 있는 본 연구가 계기가 되어 유아철학교육에 대한 교사교육이 더욱 활성화되기를 바란다.
본 연구에서는 유아교사를 위한 철학적 탐구공동체에 참여한 교사들의 경험을 ‘철학함’, 교육신념, 교육실천의 측면으로 나누어 분석하였다. 이러한 유아교사의 경험에 대한 이해 및 해석을 통해, 교사에게 있어 교육신념에 대한 ‘철학함’의 중요성 및 교사교육 방법론으로서의 철학적 탐구공동체 방법에 대한 연구자 자신과 독자의 이해의 지평을 넓히고 통찰력을 제공하는 것이 본 연구의 목적이다. 양적인 통계자료를 통해서는 알기 힘든 개별 유아교사의 탐구공동체와 관련된 구체적인 경험을 밝히고, 그 의미를 이해하기 위하여 해석학적 현상학을 연구방법으로 채택하였다. 연구자는 이론적 근거와 예비연구 경험을 토대로 하여 유아교사를 위한 철학적 탐구공동체 활동을 구성한 후, 2012년 4월부터 6월까지 매주 1회 90분씩 10회에 걸쳐 지혜유치원의 교사 9명과 함께 탐구공동체 활동을 진행하였다. 토의내용은 교사들이 함께 검토할 가치가 있는 교육신념의 요소들이며, 이는 인식론ㆍ미학ㆍ윤리학 등 교육내용과 관련된 영역, 교육의 대상인 유아와 인간 및 인간을 둘러싸고 있는 사회를 바라보는 관점, 교육목적과 방법 및 교사관 등이다. 연구자는 유아교육기관에서 쉽게 접근할 수 있는 그림책을 탐구공동체 활동의 교재로 채택하였고, 각 교육신념과 관련된 내용이 담겨져 있는 그림책 10권을 선정하였다. 탐구공동체 활동이 진행되는 동안, 연구참여자들은 탐구공동체의 구성원으로서 동료교사와 함께 철학적 탐구에 참여하였으며, 탐구공동체의 방법을 자신의 교육활동에서 점진적으로 적용하기도 하였다. 이 과정에서 유아교사가 지각하고 사고한 경험에 관한 구체적인 자료를 수집하기 위하여, 연구참여자와의 면담ㆍ연구참여자의 동화활동에 대한 관찰ㆍ연구자와 연구참여자의 저널쓰기 등을 병행하였다. 자료분석 및 해석의 단계에서 연구자는 수집된 자료를 해석학적 현상학의 방법으로 분석하고 해석하며 글쓰기 작업을 진행하였다. 자료분석과정에서 각 영역별로 도출된 주제는 다음과 같다. 첫째, ‘철학함’과 관련된 교사의 경험은 “‘철학함’을 삶의 방식으로 수용”, “‘경청’과 ‘수용’으로 사고의 지평을 확장함”, “담론의 주체로서 공동체에 기여함”, “사고 및 언어 제 습관을 성찰함”, “질문의 가치를 인식함: 사고의 단초”, “‘심사숙고함’으로부터 희열을 느낌” 등이다. 유아교사들은 탐구공동체 활동을 통해 좋은 삶을 살기 위해서는 ‘철학함’이 필요하며 공동체 안에서 구성원과 더불어 사고하는 것이 효율적임을 인식하게 되었고, 자신의 사고와 언어 습관에 대한 성찰의 기회를 가지게 되었다. 또한 토의를 잘 하기 위해서는 타인의 의견을 경청하고 수용해야 하며 토의과정에 적극적으로 참여해야 함을 인식하게 되었다. 이 과정에서 사고를 열어주는 질문의 중요성을 자각하였으며, 깊이 있는 사고에서 희열을 경험하였다. 둘째, 교육신념과 관련된 교사의 경험은 “삶 속의 주요 가치를 인식함”, “개인적 삶에 대한 반성 및 삶의 목표 고찰”, “‘진정한 만남’을 통해 인간관을 재형성함”, “유아관의 변화: 사고와 대화를 즐기는 유아”, “교사로서 자신에 대한 반성 및 지향점 발견”, “‘교육’을 재개념화함” 등 6개 주제로 정리할 수 있다. 유아교사들은 탐구공동체에서 삶의 주요 가치와 이를 행동으로 실천함의 중요성을 인식하였으며, 자신의 삶에 대해 성찰하고 삶의 목표를 정립하고자 노력하게 되었다. 동료교사와의 대화를 통해 진정한 만남을 경험하며 새로운 인간관을 형성할 수 있었고, 교사로서의 자신에 대해 반성적으로 성찰하고 바람직한 교사상을 정립하였다. 또한 탐구공동체 방법을 교육활동에 적용하며 자신이 가지고 있던 유아관 및 교육관을 재수립할 수 있었다. 셋째, 교육실천과 관련된 유아교사의 경험으로 분류된 주제는 “유아의 변화 발견을 통한 탐구공동체 가치 확인”, “활동주체로서 유아의 위상을 확립함”, “사고교육 교재로서 그림책의 가치 발견”, “유아와 함께 하는 탐구공동체의 난점에 대해 고민함”, “탐구공동체 활동의 지속적 실천을 지향함” 등 5개이다. 유아교사들은 탐구공동체 방법을 교육활동에 적용하면서 유아의 사고능력과 토의하는 태도 등에서 변화를 발견하였고, 유아의 사고를 확장시키는 매개체로서 그림책의 가치를 재인식하게 되었다. 이러한 변화는 활동주체로서의 유아의 위상을 이론이 아닌 교육실제에서 확립하게 만들었으나, 교사들은 탐구공동체 방법의 적용에서 다양한 어려움을 느꼈다. 탐구공동체 활동에 대해 ‘이해하고 앎’과는 다른 실천에서의 어려움을 겪었음에도 불구하고, 사고력을 신장시키는 방법으로서 탐구공동체의 필요성을 인식하게 된 유아교사들은 탐구공동체 방법을 지속적으로 적용하고 싶은 의지를 가지게 되었다. 본 연구를 통해 연구자가 내린 결론은 다음과 같다. 첫째, 유아교사를 위한 철학적 탐구공동체 활동은 교사들에게 좋은 사고를 위한 사고기술과 성향을 향상시키고, 합리적인 교육신념을 재정립하는 기회가 되었다. 둘째, 철학적 탐구공동체에 참여한 유아교사들의 ‘철학함’과 교육신념 및 교육실천에 관련된 경험은 상호 긴밀한 관련이 있으므로, 탐구공동체를 통한 교사교육과 교육활동에서 실천하기가 병행되어야 한다. 셋째, 유아교사들은 탐구공동체 활동을 통해 동료교사와의 진정한 만남을 경험하였다. 동료와의 진정한 만남을 통해 유아교사들은 자신이 가진 지평의 한계를 넘어섬을 경험하였고, 서로를 자신의 성장에 도움을 주는 좋은 동료이자 삶의 동반자로 인식하고 협력하게 되었다. 유아교사의 철학적 사고능력을 신장시키기 위한 교사교육의 한 모델이라 할 수 있는 본 연구가 계기가 되어 유아철학교육에 대한 교사교육이 더욱 활성화되기를 바란다.
In this study, the experiences of early childhood teachers who have participated in the community of philosophical inquiry were analyzed in aspects of ‘doing philosophy’, educational beliefs and teaching practices. The purpose of this study is to impress on teachers the importance of ‘doing philosop...
In this study, the experiences of early childhood teachers who have participated in the community of philosophical inquiry were analyzed in aspects of ‘doing philosophy’, educational beliefs and teaching practices. The purpose of this study is to impress on teachers the importance of ‘doing philosophy’ through the understanding and interpretation of early childhood teachers’ experiences, as well as to make the researcher herself and readers have better understanding of the methods to the community of philosophical inquiry, i.e., a methodology of teacher education, and by extension to make them have such an insight. The quantitative statistical analysis is not suitable for research on individual experience, and thus hermeneutic phenomenology was applied to the research. A community of philosophical inquiry was organized on the basis of theoretical groundings and preparatory research, and carried out the activities with 9 teachers at Jihye kindergarten 10 times in all, once a week, 90 minutes per time, from April to June 2012. They made discussions regarding the factors of educational beliefs; specifically, the contents of education such as epistemology, aesthetics and ethics, the viewpoint on children and human beings as the object of education and on their society, educational purposes and methods and the view of teacher. In this study picture books were used as the teaching materials for the community activities, in light of respective educational beliefs. The reason picture books were selected was that those can be easily accessed in childhood education institutions. Participants conducted philosophical inquiries during the community activities; some of them gradually applied the methods, used for the community activities, to their educational spots. The researcher had interviews with participants, monitored participants’ fairy tale activities and wrote journals and made them write journals, so as to collect data on their concrete experience. The collected data were analyzed and interpreted by hermeneutic phenomenology, along with journal writing. The following themes were derived in the process of data analysis: Firstly, the experience in ‘doing philosophy’ can be summarized as “the application of ‘doing philosophy’ to their lives”, “extending the horizon of understanding along with ‘attentive hearing’ and ‘acceptance’”, “contributing to the community as the subject of discussion”, “introspecting their thinking and speaking habits”, “the awareness of question value: a clue of thought” and “feeling the pleasure from deliberation.” Early childhood teachers became aware that ‘doing philosophy’ was needed for a better life and it was more effective to think something with community members. It could take an opportunity to introspect their thinking and speaking habits. In addition, they had realized importance of attentive hearing, acceptance and positive attitude are in a good discussion, wherewith they had considered how important a question is in a wide understanding and felt great joy from deep thought. Secondly, the experience in educational belief can be classified as these 6 themes: “being aware of principal values in life”, “the introspect of their lives and the reset of their goals in life”, “reestablishing the view of human beings along with ‘sincere encounter’”, “the change in the view on children: children enjoying thinking and dialogue”, “the introspect of their teachership and resetting their occupational goals” and “re-conceptualizing ‘education’” Early childhood teachers had been aware of the principal values in life during the community activities, introspected their lives, and tried to set up new goals. They could reestablish the human view by having honest talks with colleagues, introspect their lives, and be conscious of desirable teachership. Moreover, they could reestablish their view on children and education by applying the methods, used for the community activities, to their educational spots. Thirdly, the experience in teaching practice was lead to 5 themes; “the ascertainment of the values of community activities along with the perception of changes in children”, “establishing children’s status as the subject of activities”, “the discovery of values of picture books as a teaching material for thinking education”, “contemplating the demerits of the community activities for children” and “pursuing continuous community activities.” Early childhood teachers have applied the methods, used for community activities, to their kindergarteners and found that those had changed them in thinking ability and attitude toward discussions, and thus had newly appreciated the value of picture books that expands the scope of children’s thinking. In result, the teachers had recognized children as the subject of activities practically, not theoretically. The problem is that they have many problems applying the methods to the actual spot, for such methods are not a matter of understanding and knowing but that of doing. Nevertheless, they had realized the necessity of community activities and eagerly wanted to apply the methods to the actual spot. In conclusion, what is achieved by this study is as following: Firstly, activities in the community of philosophical inquiry gave early childhood teachers an opportunity to improve their thinking skill and disposition and to reestablish reasonable educational beliefs. Secondly, ‘practice’ in education activities should be integrated with teacher education through the community activities, because participants’ experiences in ‘doing philosophy’, educational beliefs and teaching practice are closely associated with each other. Thirdly, participants had sincere encounter with colleagues from the community activities, which made them experience of overstepping the limits of thought. As a result, they recognized their colleagues as good partners, accepted each other in a cooperative way. This study is a model for teacher education for the improvement of early childhood teachers’ philosophical thinking abilities. With this as a momentum, children philosophy education is expected to be more activated.
In this study, the experiences of early childhood teachers who have participated in the community of philosophical inquiry were analyzed in aspects of ‘doing philosophy’, educational beliefs and teaching practices. The purpose of this study is to impress on teachers the importance of ‘doing philosophy’ through the understanding and interpretation of early childhood teachers’ experiences, as well as to make the researcher herself and readers have better understanding of the methods to the community of philosophical inquiry, i.e., a methodology of teacher education, and by extension to make them have such an insight. The quantitative statistical analysis is not suitable for research on individual experience, and thus hermeneutic phenomenology was applied to the research. A community of philosophical inquiry was organized on the basis of theoretical groundings and preparatory research, and carried out the activities with 9 teachers at Jihye kindergarten 10 times in all, once a week, 90 minutes per time, from April to June 2012. They made discussions regarding the factors of educational beliefs; specifically, the contents of education such as epistemology, aesthetics and ethics, the viewpoint on children and human beings as the object of education and on their society, educational purposes and methods and the view of teacher. In this study picture books were used as the teaching materials for the community activities, in light of respective educational beliefs. The reason picture books were selected was that those can be easily accessed in childhood education institutions. Participants conducted philosophical inquiries during the community activities; some of them gradually applied the methods, used for the community activities, to their educational spots. The researcher had interviews with participants, monitored participants’ fairy tale activities and wrote journals and made them write journals, so as to collect data on their concrete experience. The collected data were analyzed and interpreted by hermeneutic phenomenology, along with journal writing. The following themes were derived in the process of data analysis: Firstly, the experience in ‘doing philosophy’ can be summarized as “the application of ‘doing philosophy’ to their lives”, “extending the horizon of understanding along with ‘attentive hearing’ and ‘acceptance’”, “contributing to the community as the subject of discussion”, “introspecting their thinking and speaking habits”, “the awareness of question value: a clue of thought” and “feeling the pleasure from deliberation.” Early childhood teachers became aware that ‘doing philosophy’ was needed for a better life and it was more effective to think something with community members. It could take an opportunity to introspect their thinking and speaking habits. In addition, they had realized importance of attentive hearing, acceptance and positive attitude are in a good discussion, wherewith they had considered how important a question is in a wide understanding and felt great joy from deep thought. Secondly, the experience in educational belief can be classified as these 6 themes: “being aware of principal values in life”, “the introspect of their lives and the reset of their goals in life”, “reestablishing the view of human beings along with ‘sincere encounter’”, “the change in the view on children: children enjoying thinking and dialogue”, “the introspect of their teachership and resetting their occupational goals” and “re-conceptualizing ‘education’” Early childhood teachers had been aware of the principal values in life during the community activities, introspected their lives, and tried to set up new goals. They could reestablish the human view by having honest talks with colleagues, introspect their lives, and be conscious of desirable teachership. Moreover, they could reestablish their view on children and education by applying the methods, used for the community activities, to their educational spots. Thirdly, the experience in teaching practice was lead to 5 themes; “the ascertainment of the values of community activities along with the perception of changes in children”, “establishing children’s status as the subject of activities”, “the discovery of values of picture books as a teaching material for thinking education”, “contemplating the demerits of the community activities for children” and “pursuing continuous community activities.” Early childhood teachers have applied the methods, used for community activities, to their kindergarteners and found that those had changed them in thinking ability and attitude toward discussions, and thus had newly appreciated the value of picture books that expands the scope of children’s thinking. In result, the teachers had recognized children as the subject of activities practically, not theoretically. The problem is that they have many problems applying the methods to the actual spot, for such methods are not a matter of understanding and knowing but that of doing. Nevertheless, they had realized the necessity of community activities and eagerly wanted to apply the methods to the actual spot. In conclusion, what is achieved by this study is as following: Firstly, activities in the community of philosophical inquiry gave early childhood teachers an opportunity to improve their thinking skill and disposition and to reestablish reasonable educational beliefs. Secondly, ‘practice’ in education activities should be integrated with teacher education through the community activities, because participants’ experiences in ‘doing philosophy’, educational beliefs and teaching practice are closely associated with each other. Thirdly, participants had sincere encounter with colleagues from the community activities, which made them experience of overstepping the limits of thought. As a result, they recognized their colleagues as good partners, accepted each other in a cooperative way. This study is a model for teacher education for the improvement of early childhood teachers’ philosophical thinking abilities. With this as a momentum, children philosophy education is expected to be more activated.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.