[학위논문]노인전문병원 간호사의 노인에 대한 지식, 태도 및 간호실천과의 관계 The Relationship among the Knowledge, Attitude And Nursing Practice of the Nurses toward the Elderly in Geriatric Hospitals원문보기
본 연구는 노인전문병원에 근무하는 간호사의 노인에 대한 지식, 태도가 간호실천에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하여 노인간호 실무교육지침 개발에 기초자료를 제공하기 위한 서술적 상관관계 조사연구이다. 본 연구의 대상자는 인천, 경기도, 서울지역 소재의 노인전문병원 6곳에서 근무하는 간호사를 대상으로 2012년 4월 24일부터 2012년 5월 5일까지 자료를 수집하였고 대상자들의 직접 작성으로 이루어졌다. 연구도구는 선행연구를 토대로 하여 정리한 75문항으로 하였다. 수집된 자료는 SPSS 19.0 프로그램을 이용하여 ...
본 연구는 노인전문병원에 근무하는 간호사의 노인에 대한 지식, 태도가 간호실천에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하여 노인간호 실무교육지침 개발에 기초자료를 제공하기 위한 서술적 상관관계 조사연구이다. 본 연구의 대상자는 인천, 경기도, 서울지역 소재의 노인전문병원 6곳에서 근무하는 간호사를 대상으로 2012년 4월 24일부터 2012년 5월 5일까지 자료를 수집하였고 대상자들의 직접 작성으로 이루어졌다. 연구도구는 선행연구를 토대로 하여 정리한 75문항으로 하였다. 수집된 자료는 SPSS 19.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 평균, 표준편차, 범위를 구하고 t-test, one way ANOVA, Pearson's correlation을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1) 대상자의 일반적 특성에 따른 노인에 대한 지식차이를 검증한 결과 통계적으로 유의한 차이를 보이는 것은 없었으나 노인관련 특성에서는 근무경력, 교육경험, 교육전담자 유무, 노인과의 동거경험, 동거기간, 동거경험에 대한 느낌 등에 따라 유의한 차이가 있었다. 2) 대상자의 일반적 특성에 따른 노인에 대한 태도차이를 검증한 결과 최종학력에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었고 노인관련 특성에서는 교육전담자 유무, 노인과 거주경험이 태도에 영향을 주는지에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 3) 대상자의 일반적 특성에 따른 노인에 대한 간호실천차이를 검증한 결과 연령과 직위에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었고 노인관련 특성에서는 교육경험여부, 교육전담자여부와 거주경험에 대한 느낌에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 4) 대상자의 노인에 대한 지식, 태도 및 간호실천과의 상관관계를 분석한 결과 노인에 대한 지식, 태도와 간호실천이 통계적으로 유의한 순 상관관계가 있었으나 노인에 대한 지식과 태도 간에는 통계적으로 유의한 역 상관성을 보여주었다. 즉 노인에 대한 지식이 많아질수록 태도가 긍정적일 수록 간호실천을 잘하고 있었으나 노인에 대한 지식은 많아지면서 노인에 대한 태도에 부정적인 측면이 강조되어진다고 볼 수 있다. 그러므로 질적인 노인간호를 수행하기 위해서는 노인에 대한 긍정적인 태도를 함양 할 수 있도록 노인에 대한 부정적인 면보다 긍정적인 측면을 교육하여 노인에 대한 긍정적인 태도를 가지도록 하여야 할 것이다.
본 연구는 노인전문병원에 근무하는 간호사의 노인에 대한 지식, 태도가 간호실천에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하여 노인간호 실무교육지침 개발에 기초자료를 제공하기 위한 서술적 상관관계 조사연구이다. 본 연구의 대상자는 인천, 경기도, 서울지역 소재의 노인전문병원 6곳에서 근무하는 간호사를 대상으로 2012년 4월 24일부터 2012년 5월 5일까지 자료를 수집하였고 대상자들의 직접 작성으로 이루어졌다. 연구도구는 선행연구를 토대로 하여 정리한 75문항으로 하였다. 수집된 자료는 SPSS 19.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 평균, 표준편차, 범위를 구하고 t-test, one way ANOVA, Pearson's correlation을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1) 대상자의 일반적 특성에 따른 노인에 대한 지식차이를 검증한 결과 통계적으로 유의한 차이를 보이는 것은 없었으나 노인관련 특성에서는 근무경력, 교육경험, 교육전담자 유무, 노인과의 동거경험, 동거기간, 동거경험에 대한 느낌 등에 따라 유의한 차이가 있었다. 2) 대상자의 일반적 특성에 따른 노인에 대한 태도차이를 검증한 결과 최종학력에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었고 노인관련 특성에서는 교육전담자 유무, 노인과 거주경험이 태도에 영향을 주는지에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 3) 대상자의 일반적 특성에 따른 노인에 대한 간호실천차이를 검증한 결과 연령과 직위에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었고 노인관련 특성에서는 교육경험여부, 교육전담자여부와 거주경험에 대한 느낌에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 4) 대상자의 노인에 대한 지식, 태도 및 간호실천과의 상관관계를 분석한 결과 노인에 대한 지식, 태도와 간호실천이 통계적으로 유의한 순 상관관계가 있었으나 노인에 대한 지식과 태도 간에는 통계적으로 유의한 역 상관성을 보여주었다. 즉 노인에 대한 지식이 많아질수록 태도가 긍정적일 수록 간호실천을 잘하고 있었으나 노인에 대한 지식은 많아지면서 노인에 대한 태도에 부정적인 측면이 강조되어진다고 볼 수 있다. 그러므로 질적인 노인간호를 수행하기 위해서는 노인에 대한 긍정적인 태도를 함양 할 수 있도록 노인에 대한 부정적인 면보다 긍정적인 측면을 교육하여 노인에 대한 긍정적인 태도를 가지도록 하여야 할 것이다.
The purpose of this study was to find out the relationship among the knowledge, attitude and nursing practice of the nurses toward the elderly in geriatric hospitals. The study was designed as a descriptive correlational analysis. technique The subjects of this study were nurses who worked in 6 geri...
The purpose of this study was to find out the relationship among the knowledge, attitude and nursing practice of the nurses toward the elderly in geriatric hospitals. The study was designed as a descriptive correlational analysis. technique The subjects of this study were nurses who worked in 6 geriatric hospitals in the area of In-cheon, Kyeong-gi, and Seoul, and data were collected from 24 April 2012 to 5 May 2012. The research tool included the 75 items based on previous studies. The collected data analyzed the mean, standard deviation and range by using SPSS 19. 0 program and utilizing t-test, one way ANOVA, and Pearson's correlation. The results of this study are as follows: 1) The results of verifying knowledge difference about the elderly according to the general characteristics of subjects, there was not statistically significant difference. However, there was a significant difference in the elderly related attributes depending on working experience, education experience, education trainer presence, living experience with the elderly, cohabitation period, and feelings about living experience. 2) The result of verifying the attitude difference toward the elderly according to the general characteristics of subjects, there was a statistically significant difference depending on the last school, and there was a statistically significant difference on how education trainer presence and living experience with the elderly affected to attitudes in elderly related attributes. 3) The result of verifying about nursing practice difference toward the elderly according to the general characteristics of subjects, there was statistically significant difference depending on age and position, there was statistically significant difference according to education experience presence, education trainer presence, and feeling about living experience in elderly related attributes. 4) The result of analyzing the relationship among the knowledge, attitude, and nursing practice of subjects for the elderly, there was statistically significant positive correlation, but there was statistically significant inverse correlation in the knowledge and attitude toward the elderly. In conclusion, the more knowledge about the elderly and the more positive attitude make nursing practice better. However, the more knowledge for the elderly is increased, the more negative aspects can be seen in attitude toward the elderly. Therefore, the education that can focus on positive aspects more than negative aspects for the elderly should be cultivated in order to perform qualified aged care and positive attitude.
The purpose of this study was to find out the relationship among the knowledge, attitude and nursing practice of the nurses toward the elderly in geriatric hospitals. The study was designed as a descriptive correlational analysis. technique The subjects of this study were nurses who worked in 6 geriatric hospitals in the area of In-cheon, Kyeong-gi, and Seoul, and data were collected from 24 April 2012 to 5 May 2012. The research tool included the 75 items based on previous studies. The collected data analyzed the mean, standard deviation and range by using SPSS 19. 0 program and utilizing t-test, one way ANOVA, and Pearson's correlation. The results of this study are as follows: 1) The results of verifying knowledge difference about the elderly according to the general characteristics of subjects, there was not statistically significant difference. However, there was a significant difference in the elderly related attributes depending on working experience, education experience, education trainer presence, living experience with the elderly, cohabitation period, and feelings about living experience. 2) The result of verifying the attitude difference toward the elderly according to the general characteristics of subjects, there was a statistically significant difference depending on the last school, and there was a statistically significant difference on how education trainer presence and living experience with the elderly affected to attitudes in elderly related attributes. 3) The result of verifying about nursing practice difference toward the elderly according to the general characteristics of subjects, there was statistically significant difference depending on age and position, there was statistically significant difference according to education experience presence, education trainer presence, and feeling about living experience in elderly related attributes. 4) The result of analyzing the relationship among the knowledge, attitude, and nursing practice of subjects for the elderly, there was statistically significant positive correlation, but there was statistically significant inverse correlation in the knowledge and attitude toward the elderly. In conclusion, the more knowledge about the elderly and the more positive attitude make nursing practice better. However, the more knowledge for the elderly is increased, the more negative aspects can be seen in attitude toward the elderly. Therefore, the education that can focus on positive aspects more than negative aspects for the elderly should be cultivated in order to perform qualified aged care and positive attitude.
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