[학위논문]외국인 환자의 병원선택요인이 만족도 및 재방문 의도에 미치는 영향 The effects of foreign patient's choice of hospitals in Korea on their satisfaction and revisit intention원문보기
최근 의료소비자들의 건강에 대한 관심 증대와 의료 서비스에 대한 소비자들의 높은 기대 및 다양한 욕구는 국내 의료시장의 환경 변화를 가져왔다. 무엇보다 의료기관들의 대형화, 고급화, 전문화 추세가 가속화됨에 따라, 일부 대형병원들은 선진국의 의료기술 및 시설과 견주어도 손색이 없을 정도로 성장했다. 하지만 일부 의료기관들의 지나친 외형확장과 거대자본의 투자는 의료시장 내 부익부 빈익빈 현상을 유발하였고, 대형병원으로의 환자 쏠림현상은 중소병원의 경영수지 악화 및 도산율 증가와 같은 부작용을 낳기도 했다. 이 같은 환경 속에서, 생존을 위한 국내 의료기관들 간의 환자 유치 경쟁은 더욱 치열해지고 있다. 이제는 의료기관들이 내국인 환자 유치에만 그치는 것이라, 세계화 흐름에 맞춰 해외 환자 유치에도 적극적으로 나서고 있다. 의료기관의 규모와 특성에 따라 환자 유치 방법에는 차이가 있으나, 외국인 환자 전용병동 신설, 외국인 환자 전담 의료진 및 코디네이터 고용, 병원인증 획득, 병원 로드쇼 개최, 해외 의료봉사활동, 의료관련 국제 ...
최근 의료소비자들의 건강에 대한 관심 증대와 의료 서비스에 대한 소비자들의 높은 기대 및 다양한 욕구는 국내 의료시장의 환경 변화를 가져왔다. 무엇보다 의료기관들의 대형화, 고급화, 전문화 추세가 가속화됨에 따라, 일부 대형병원들은 선진국의 의료기술 및 시설과 견주어도 손색이 없을 정도로 성장했다. 하지만 일부 의료기관들의 지나친 외형확장과 거대자본의 투자는 의료시장 내 부익부 빈익빈 현상을 유발하였고, 대형병원으로의 환자 쏠림현상은 중소병원의 경영수지 악화 및 도산율 증가와 같은 부작용을 낳기도 했다. 이 같은 환경 속에서, 생존을 위한 국내 의료기관들 간의 환자 유치 경쟁은 더욱 치열해지고 있다. 이제는 의료기관들이 내국인 환자 유치에만 그치는 것이라, 세계화 흐름에 맞춰 해외 환자 유치에도 적극적으로 나서고 있다. 의료기관의 규모와 특성에 따라 환자 유치 방법에는 차이가 있으나, 외국인 환자 전용병동 신설, 외국인 환자 전담 의료진 및 코디네이터 고용, 병원인증 획득, 병원 로드쇼 개최, 해외 의료봉사활동, 의료관련 국제 컨벤션 대회 참가 등의 다양한 방법으로 외국인 환자 유치 활동이 활발히 이루어지고 있다. 이러한 의료시장의 흐름에 따라, 학계에서도 외국인 환자 유치 활성화에 대한 다수의 연구들이 진행되었다. 하지만 선행연구들의 대부분이 외국인 환자 유치와 관련된 의료법 및 제도 개선, 의료정책 방향에 대한 연구들이다. 따라서 본 연구에서는 실증적 연구에 목적을 두고, 외국인 환자를 대상으로 직접 설문조사를 실시해 그들이 국내 의료기관을 선택할 시, 고려하는 요인들을 분석하고, 그에 따른 만족도와 향후 병원 재방문 의도를 파악한 후, 각각의 병원선택 요인들이 만족도와 재방문 의도에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 한다. 병원선택 요인은 의사의 신뢰성, 보조직원의 신뢰성, 병원 이용절차의 편리성, 병원의 유형성, 병원의 접근성 등 총 5개의 하위요소로 구분하였고, 각각의 하위요소에 대한 신뢰성 및 타당성 분석을 실시하였으며, 구성 요인들 간의 밀접함 정도를 측정하기 위해 상관관계분석을 실시하였다. 이 후 병원선택요인이 환자의 만족도와 재방문 의도에 미치는 영향과 환자의 만족도가 재방문 의도에 미치는 영향을 알아보기 위해 다중회귀 분석을 실시하였다. 분석결과 의사의 신뢰성, 보조직원의 신뢰성, 병원의 유형성은 환자의 만족도와 재방문 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 병원 이용의 편의성과 병원의 접근성은 유의하지 않은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 앞으로 의료기관들이 해외 환자를 유치하는데 있어, 인적요소(의사 및 보조직원 등)와 물리적 요소(병원 내 시설 및 환경 등)의 중요성을 인식하고, 이들 요소를 적극적으로 활용해 의료기관의 규모와 특성에 맞는 전략을 수립할 필요가 있음을 시사한다. 본 연구는 표본수집과 관련해 수도권 내 대형병원에서 영어권 외국인 환자만을 대상으로 설문조사가 실시되었기 때문에, 연구의 결과를 일반화 하는데 무리가 있다. 따라서 후속 연구에서는 이러한 점을 보완하여, 조사지역의 범위와 의료기관의 규모를 좀 더 광범위하게 설정하고, 영어권 이외의 다양한 국적의 외국인 환자를 대상으로 설문을 실시해 연구를 진행한다면 좀 더 설득력을 갖춘 논문이 되리라 생각한다. 끝으로, 점차 글로벌화 되어가는 의료시장에서 국내 의료기관들의 해외 환자 유치에 대한 관심이 높아지고 있는 만큼, 그들을 맞이할 준비 또한 철저히 이루어져야 할 것이다. 무엇보다 의료기관들은 환자중심경영을 기본 이념으로 하고, 고객(환자) 만족을 의료기관의 궁극적인 목표로 삼아야 할 것이다. 이로 인해, 외국인 환자들로부터 신뢰받은 의료기관은 의료시장 내 경쟁우위를 점해 수익증대 뿐 아니라 향후 환자와의 지속적인 관계 유지를 통해 충성고객 확보 및 신규고객 창출에 있어 유리한 고지를 점할 것이다.
최근 의료소비자들의 건강에 대한 관심 증대와 의료 서비스에 대한 소비자들의 높은 기대 및 다양한 욕구는 국내 의료시장의 환경 변화를 가져왔다. 무엇보다 의료기관들의 대형화, 고급화, 전문화 추세가 가속화됨에 따라, 일부 대형병원들은 선진국의 의료기술 및 시설과 견주어도 손색이 없을 정도로 성장했다. 하지만 일부 의료기관들의 지나친 외형확장과 거대자본의 투자는 의료시장 내 부익부 빈익빈 현상을 유발하였고, 대형병원으로의 환자 쏠림현상은 중소병원의 경영수지 악화 및 도산율 증가와 같은 부작용을 낳기도 했다. 이 같은 환경 속에서, 생존을 위한 국내 의료기관들 간의 환자 유치 경쟁은 더욱 치열해지고 있다. 이제는 의료기관들이 내국인 환자 유치에만 그치는 것이라, 세계화 흐름에 맞춰 해외 환자 유치에도 적극적으로 나서고 있다. 의료기관의 규모와 특성에 따라 환자 유치 방법에는 차이가 있으나, 외국인 환자 전용병동 신설, 외국인 환자 전담 의료진 및 코디네이터 고용, 병원인증 획득, 병원 로드쇼 개최, 해외 의료봉사활동, 의료관련 국제 컨벤션 대회 참가 등의 다양한 방법으로 외국인 환자 유치 활동이 활발히 이루어지고 있다. 이러한 의료시장의 흐름에 따라, 학계에서도 외국인 환자 유치 활성화에 대한 다수의 연구들이 진행되었다. 하지만 선행연구들의 대부분이 외국인 환자 유치와 관련된 의료법 및 제도 개선, 의료정책 방향에 대한 연구들이다. 따라서 본 연구에서는 실증적 연구에 목적을 두고, 외국인 환자를 대상으로 직접 설문조사를 실시해 그들이 국내 의료기관을 선택할 시, 고려하는 요인들을 분석하고, 그에 따른 만족도와 향후 병원 재방문 의도를 파악한 후, 각각의 병원선택 요인들이 만족도와 재방문 의도에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 한다. 병원선택 요인은 의사의 신뢰성, 보조직원의 신뢰성, 병원 이용절차의 편리성, 병원의 유형성, 병원의 접근성 등 총 5개의 하위요소로 구분하였고, 각각의 하위요소에 대한 신뢰성 및 타당성 분석을 실시하였으며, 구성 요인들 간의 밀접함 정도를 측정하기 위해 상관관계분석을 실시하였다. 이 후 병원선택요인이 환자의 만족도와 재방문 의도에 미치는 영향과 환자의 만족도가 재방문 의도에 미치는 영향을 알아보기 위해 다중회귀 분석을 실시하였다. 분석결과 의사의 신뢰성, 보조직원의 신뢰성, 병원의 유형성은 환자의 만족도와 재방문 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 병원 이용의 편의성과 병원의 접근성은 유의하지 않은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 앞으로 의료기관들이 해외 환자를 유치하는데 있어, 인적요소(의사 및 보조직원 등)와 물리적 요소(병원 내 시설 및 환경 등)의 중요성을 인식하고, 이들 요소를 적극적으로 활용해 의료기관의 규모와 특성에 맞는 전략을 수립할 필요가 있음을 시사한다. 본 연구는 표본수집과 관련해 수도권 내 대형병원에서 영어권 외국인 환자만을 대상으로 설문조사가 실시되었기 때문에, 연구의 결과를 일반화 하는데 무리가 있다. 따라서 후속 연구에서는 이러한 점을 보완하여, 조사지역의 범위와 의료기관의 규모를 좀 더 광범위하게 설정하고, 영어권 이외의 다양한 국적의 외국인 환자를 대상으로 설문을 실시해 연구를 진행한다면 좀 더 설득력을 갖춘 논문이 되리라 생각한다. 끝으로, 점차 글로벌화 되어가는 의료시장에서 국내 의료기관들의 해외 환자 유치에 대한 관심이 높아지고 있는 만큼, 그들을 맞이할 준비 또한 철저히 이루어져야 할 것이다. 무엇보다 의료기관들은 환자중심경영을 기본 이념으로 하고, 고객(환자) 만족을 의료기관의 궁극적인 목표로 삼아야 할 것이다. 이로 인해, 외국인 환자들로부터 신뢰받은 의료기관은 의료시장 내 경쟁우위를 점해 수익증대 뿐 아니라 향후 환자와의 지속적인 관계 유지를 통해 충성고객 확보 및 신규고객 창출에 있어 유리한 고지를 점할 것이다.
As people's interest in public health and expectation of medical service increases, the medical environment in Korea has begun changing. A great number of hospitals have become bigger and more luxurious, and have been specialized. Among them, a few large hospitals can stand comparison with the hospi...
As people's interest in public health and expectation of medical service increases, the medical environment in Korea has begun changing. A great number of hospitals have become bigger and more luxurious, and have been specialized. Among them, a few large hospitals can stand comparison with the hospitals in advanced countries in terms of medical technology and facilities. Despite their benefits, these development has a gap between rich and poor in the medical service market. As patients have crowded to large hospitals, small and medium-size hospitals have gotten into financial trouble due to a lack of patients. In this environment, hospitals in Korea have been fiercely competing against each other to survive in the medical service industry. It can be said that attracting patients is considered a key to success in hospital management. With the globalization trends, many hospitals recently have started to attract foreign patients. This has been encouraged for the hospitals not only to solve the excessive competition to attract domestic patients but also increase profits. Hospitals have been attracting foreign patients by various means such as establishing foreign patients' wards and hiring coordinators who speak foreign languages, volunteering medical service for poor countries, and participating in medical conventions. As attracting foreign patients has become one of the biggest issues in the medical industry field, it has affected academic circles as well. Recently several research papers related to attracting foreign patients have been published, and they mainly focus on improving legal regulations and hospital systems concerned with foreign patients. The present study, based on empirical research, was performed by conducting a questionnaire survey of foreign patients visiting hospitals in Korea. The purpose of this study is to analyze foreign patients' hospital choice factors and measure the importance of each of them, and then to analyze which factors have the greatest effect on patients' satisfaction and revisit intention. The hospital choice factors were largely divided into five groups; physician's reliability, non-physician's reliability, convenience of procedure, hospital materiality, and hospital accessibility. In order to approve validity of hospital choice factors, factor analysis was utilized, and Cronbach's alpha coefficient method measuring internal consistency was performed to approve reliability of patient satisfaction and revisit intention. Finally, to ascertain the relationships between factors of hospital selection, patient satisfaction, and revisit intention, multiple regression analysis was used. The result showed that physician's reliability, non-physician's reliability, and hospital materiality significantly affected patients' satisfaction and revisit intention, but convenience of procedure and hospital accessibility did not significantly affect them. This suggests that hospitals should recognize the importance of manpower(physicians and non-physicians) and physical elements(hospital facilities and environment) and need to establish different strategies depending on the hospital's size and characteristics by utilizing those two factors. This study has a limitation in terms of sample collection, because it targeted only foreign patients being from English speaking countries, and the survey was conducted only at university or general hospitals in the Seoul metropolitan area. Thus, follow-up research would have more validity if the nationality of sample, type of hospital, and research area were varied. In conclusion, as the number of foreign patients visiting hospitals in Korea is continuously increasing, the hospitals should thoroughly prepare to greet them. Before doing that, hospitals have to keep in mind that patients satisfaction is always the ultimate purpose of the hospital. Hospitals that gain patients' trust can achieve competitive advantage in attracting foreign patients, and this will contribute to improving hospitals' overall profits by promoting patient royalty and attracting new patients.
As people's interest in public health and expectation of medical service increases, the medical environment in Korea has begun changing. A great number of hospitals have become bigger and more luxurious, and have been specialized. Among them, a few large hospitals can stand comparison with the hospitals in advanced countries in terms of medical technology and facilities. Despite their benefits, these development has a gap between rich and poor in the medical service market. As patients have crowded to large hospitals, small and medium-size hospitals have gotten into financial trouble due to a lack of patients. In this environment, hospitals in Korea have been fiercely competing against each other to survive in the medical service industry. It can be said that attracting patients is considered a key to success in hospital management. With the globalization trends, many hospitals recently have started to attract foreign patients. This has been encouraged for the hospitals not only to solve the excessive competition to attract domestic patients but also increase profits. Hospitals have been attracting foreign patients by various means such as establishing foreign patients' wards and hiring coordinators who speak foreign languages, volunteering medical service for poor countries, and participating in medical conventions. As attracting foreign patients has become one of the biggest issues in the medical industry field, it has affected academic circles as well. Recently several research papers related to attracting foreign patients have been published, and they mainly focus on improving legal regulations and hospital systems concerned with foreign patients. The present study, based on empirical research, was performed by conducting a questionnaire survey of foreign patients visiting hospitals in Korea. The purpose of this study is to analyze foreign patients' hospital choice factors and measure the importance of each of them, and then to analyze which factors have the greatest effect on patients' satisfaction and revisit intention. The hospital choice factors were largely divided into five groups; physician's reliability, non-physician's reliability, convenience of procedure, hospital materiality, and hospital accessibility. In order to approve validity of hospital choice factors, factor analysis was utilized, and Cronbach's alpha coefficient method measuring internal consistency was performed to approve reliability of patient satisfaction and revisit intention. Finally, to ascertain the relationships between factors of hospital selection, patient satisfaction, and revisit intention, multiple regression analysis was used. The result showed that physician's reliability, non-physician's reliability, and hospital materiality significantly affected patients' satisfaction and revisit intention, but convenience of procedure and hospital accessibility did not significantly affect them. This suggests that hospitals should recognize the importance of manpower(physicians and non-physicians) and physical elements(hospital facilities and environment) and need to establish different strategies depending on the hospital's size and characteristics by utilizing those two factors. This study has a limitation in terms of sample collection, because it targeted only foreign patients being from English speaking countries, and the survey was conducted only at university or general hospitals in the Seoul metropolitan area. Thus, follow-up research would have more validity if the nationality of sample, type of hospital, and research area were varied. In conclusion, as the number of foreign patients visiting hospitals in Korea is continuously increasing, the hospitals should thoroughly prepare to greet them. Before doing that, hospitals have to keep in mind that patients satisfaction is always the ultimate purpose of the hospital. Hospitals that gain patients' trust can achieve competitive advantage in attracting foreign patients, and this will contribute to improving hospitals' overall profits by promoting patient royalty and attracting new patients.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.