본 연구는 판타지를 창작의 동기로 삼아, 창작 전 준비와 작품 구성 단계를 거쳐 한편의 판타지 동화가 나오기까지의 과정을 밝힌 논문이다. 창작 전 준비 단계에서는 도깨비 민담을 조사하여 도깨비 캐릭터와 도깨비 세계를 형상화 하는데 단서를 마련하였다. 또한 2000년부터 최근까지 출간된 우리나라 도깨비 창작동화를 ‘주인공이 누구인가’, ‘이야기의 공간적 배경이 어디인가’, ‘도깨비 캐릭터의 모습은 어떠한가’라는 주제로 분류하여 그 실태를 파악하고, 이를 통해 도깨비 창작동화의 새로운 지점을 짚어 창작의 방향으로 설정했다.
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본 연구는 판타지를 창작의 동기로 삼아, 창작 전 준비와 작품 구성 단계를 거쳐 한편의 판타지 동화가 나오기까지의 과정을 밝힌 논문이다. 창작 전 준비 단계에서는 도깨비 민담을 조사하여 도깨비 캐릭터와 도깨비 세계를 형상화 하는데 단서를 마련하였다. 또한 2000년부터 최근까지 출간된 우리나라 도깨비 창작동화를 ‘주인공이 누구인가’, ‘이야기의 공간적 배경이 어디인가’, ‘도깨비 캐릭터의 모습은 어떠한가’라는 주제로 분류하여 그 실태를 파악하고, 이를 통해 도깨비 창작동화의 새로운 지점을 짚어 창작의 방향으로 설정했다.
도깨비 민담에서 분석한 도깨비의 일반적 특성은 고집이 세고 심술이 많거나 사람을 속이지 못하는 우둔성임을 알 수 있었다. 또한 도깨비는 장난과 한밤중에 모여 놀기를 좋아하고, 사람들을 사귀기 좋아하며, 부의 창조능력을 지님을 알 수 있었다. 그러나 도깨비는 인간을 도와주는 선함과 인간을 괴롭히는 악함을 동시에 지녔으며, 하나의 통일된 성격을 부여하기 어려울 만큼 다양한 성향을 지니고 있었다. 이는 달리 말하면 도깨비에게 성격 부여가 자유롭다는 말이기도 하다.
도깨비의 출현장소는 음귀적 습성으로 인해 음습한 곳을 거처로 정하는 것이 보편적이다. 도깨비와 관련된 속담을 볼 때에도 도깨비의 활동무대가 숲속임을 알 수 있다.
도깨비 동화를 분석하는 과정에서 우리나라 판타지와 도깨비 창작동화들이 간과한 지점을 포착하여 다음과 같이 창작의 방향을 잡아보았다.
첫째, 인간의 조력자가 아닌 도깨비를 주인공으로 한 도깨비만의 서사를 만들어야 하는 것, 그러기 위해 공간적 배경을 도깨비들만의 2차세계로 만들어야 하겠다.
둘째, 옛이야기에 갇힌 도깨비가 아닌 지금, 여기의 어린이들이 공감하고 동일시 할 수 있는 ‘현대의 옷을 입은 도깨비 서사’를 만들어 보는 것이다. 도깨비의 이야기이지만 현실의 삶을 살고 있는 아이들의 이야기이기도 한 주제를 발굴해야 할 것이다.
셋째, 도깨비 캐릭터의 획일화, 전형화에서 벗어나 다양한 내면을 가진 캐릭터로 탄생시키고 도깨비 설화에서 볼 수 있는 여러 도깨비들을 망라해서 인물화 시켜야 한다.
작품 구성 단계는 ‘주제 설정-서사의 모티프-배경-인물-줄거리’의 순서로 이루어졌다. 주제 설정을 위해 먼저 ‘주인공’을 정하고 ‘주인공이 처한 상황’을 설정해 보았다. 도깨비 민담에서 인간과 도깨비가 자유롭게 오고갔던 것에 착안하여 ‘반도깨비’ 즉, 아빠는 도깨비이고 엄마는 인간인 주인공을 설정해 보았다. 그 외 주변인물로 ‘요괴 잡는 도깨비’와 ‘요괴 도깨비’ ‘선생님’ ‘아빠’등을 설정하였다.
주인공이 처한 상황은 자연을 수호, 대변하는 존재인 도깨비와 그 반대편에 파괴, 지배하려는 인간이 놓여 서로 갈등하고 긴장하는 상태로 설정하였다. 인간의 ‘개발주의’는 도깨비 사회에 ‘자연재앙’과 같은 갈등을 일으키며 주인공과 다른 도깨비들은 이를 해결해야하는 과제를 안게 된다. 여기에 덧붙여 주인공은 반도깨비로서 자기 한계에 부딪히며 외부의 편견의 시선으로 고통을 받는 상황에 처한다.
서사의 뼈대는 ‘출발-모험-영웅적 귀환’이라는 영웅신화의 일반적 서사를 적용해 보았다. 결핍의 존재인 주인공은 내적으로는 자기한계에 부딪히고 외적으로는 편견과 부딪히며 삶의 안정을 위협하는 인간과 요괴의 유혹에 놓여있다. 이를 하나씩 해결하는 과정에서 주인공은 때로 좌절하고, 바르지 못한 행동을 하기도 하며 모험을 피하려고 하지만 결국 용감하게 모험에 나서고 고난 극복을 통해 성숙해 나간다.
공간적 배경은 1차세계인 인간사회와 2차세계인 도깨비 사회가 공존하는 형태인데 주로 2차세계 중심이다. 인간사회와 도깨비 사회는 ‘당산나무’를 통해 오고 가며 도담산 숲속 도깨비 마을은 모든 살아있는 존재가 서로 소통할 수 있는 초현실적인 공간이다.
창작품은 원고지 292매 분량에 전체 13장으로서 반도깨비 곤이 주인공이다. 곤의 엄마는 인간이고 아빠는 도깨비인 반도깨비이며 나무도깨비 종류이다. 곤은 엄마와 떨어져 지내기 때문에 엄마를 많이 그리워한다. 반도깨비이기 때문에 변신이나 투명기술이 온전하지 못한다. 그것 때문에 놀림을 받고 고통을 받지만 자기의 결점을 인정하며 아빠를 위해 위험한 모험을 떠난다.
결론부분에서는 창작품에 대한 의의와 과제로 정리했다. 도깨비 판타지 동화 ‘반도깨비 곤’의 창작 의의는 줄거리 위주의 도깨비 민담에서 볼 수 없었던 구체적 상황과 사건의 필연성, 개연성, 개성 있는 인물들을 보여줬다는 점이다. 또한 실제 판타지 창작 과정을 밟으면서 판타지에 대한 막연한 환상과 기대를 깨트리고 판타지 장르에 대한 실제적인 탐색을 할 수 있었다.
이후 작품의 완성도를 높이기 위한 과제로 판타지세계의 내적 논리를 정교하게 설정해야 한다는 것, 인물의 깊이 있는 탐구를 통해 캐릭터를 생생하게 살려내야 한다는 것, 인간과 도깨비와의 관계의 전망을 밝히는 것이며 수정작업을 통해 보완해 나갈 것이다.
본 연구는 판타지를 창작의 동기로 삼아, 창작 전 준비와 작품 구성 단계를 거쳐 한편의 판타지 동화가 나오기까지의 과정을 밝힌 논문이다. 창작 전 준비 단계에서는 도깨비 민담을 조사하여 도깨비 캐릭터와 도깨비 세계를 형상화 하는데 단서를 마련하였다. 또한 2000년부터 최근까지 출간된 우리나라 도깨비 창작동화를 ‘주인공이 누구인가’, ‘이야기의 공간적 배경이 어디인가’, ‘도깨비 캐릭터의 모습은 어떠한가’라는 주제로 분류하여 그 실태를 파악하고, 이를 통해 도깨비 창작동화의 새로운 지점을 짚어 창작의 방향으로 설정했다.
도깨비 민담에서 분석한 도깨비의 일반적 특성은 고집이 세고 심술이 많거나 사람을 속이지 못하는 우둔성임을 알 수 있었다. 또한 도깨비는 장난과 한밤중에 모여 놀기를 좋아하고, 사람들을 사귀기 좋아하며, 부의 창조능력을 지님을 알 수 있었다. 그러나 도깨비는 인간을 도와주는 선함과 인간을 괴롭히는 악함을 동시에 지녔으며, 하나의 통일된 성격을 부여하기 어려울 만큼 다양한 성향을 지니고 있었다. 이는 달리 말하면 도깨비에게 성격 부여가 자유롭다는 말이기도 하다.
도깨비의 출현장소는 음귀적 습성으로 인해 음습한 곳을 거처로 정하는 것이 보편적이다. 도깨비와 관련된 속담을 볼 때에도 도깨비의 활동무대가 숲속임을 알 수 있다.
도깨비 동화를 분석하는 과정에서 우리나라 판타지와 도깨비 창작동화들이 간과한 지점을 포착하여 다음과 같이 창작의 방향을 잡아보았다.
첫째, 인간의 조력자가 아닌 도깨비를 주인공으로 한 도깨비만의 서사를 만들어야 하는 것, 그러기 위해 공간적 배경을 도깨비들만의 2차세계로 만들어야 하겠다.
둘째, 옛이야기에 갇힌 도깨비가 아닌 지금, 여기의 어린이들이 공감하고 동일시 할 수 있는 ‘현대의 옷을 입은 도깨비 서사’를 만들어 보는 것이다. 도깨비의 이야기이지만 현실의 삶을 살고 있는 아이들의 이야기이기도 한 주제를 발굴해야 할 것이다.
셋째, 도깨비 캐릭터의 획일화, 전형화에서 벗어나 다양한 내면을 가진 캐릭터로 탄생시키고 도깨비 설화에서 볼 수 있는 여러 도깨비들을 망라해서 인물화 시켜야 한다.
작품 구성 단계는 ‘주제 설정-서사의 모티프-배경-인물-줄거리’의 순서로 이루어졌다. 주제 설정을 위해 먼저 ‘주인공’을 정하고 ‘주인공이 처한 상황’을 설정해 보았다. 도깨비 민담에서 인간과 도깨비가 자유롭게 오고갔던 것에 착안하여 ‘반도깨비’ 즉, 아빠는 도깨비이고 엄마는 인간인 주인공을 설정해 보았다. 그 외 주변인물로 ‘요괴 잡는 도깨비’와 ‘요괴 도깨비’ ‘선생님’ ‘아빠’등을 설정하였다.
주인공이 처한 상황은 자연을 수호, 대변하는 존재인 도깨비와 그 반대편에 파괴, 지배하려는 인간이 놓여 서로 갈등하고 긴장하는 상태로 설정하였다. 인간의 ‘개발주의’는 도깨비 사회에 ‘자연재앙’과 같은 갈등을 일으키며 주인공과 다른 도깨비들은 이를 해결해야하는 과제를 안게 된다. 여기에 덧붙여 주인공은 반도깨비로서 자기 한계에 부딪히며 외부의 편견의 시선으로 고통을 받는 상황에 처한다.
서사의 뼈대는 ‘출발-모험-영웅적 귀환’이라는 영웅신화의 일반적 서사를 적용해 보았다. 결핍의 존재인 주인공은 내적으로는 자기한계에 부딪히고 외적으로는 편견과 부딪히며 삶의 안정을 위협하는 인간과 요괴의 유혹에 놓여있다. 이를 하나씩 해결하는 과정에서 주인공은 때로 좌절하고, 바르지 못한 행동을 하기도 하며 모험을 피하려고 하지만 결국 용감하게 모험에 나서고 고난 극복을 통해 성숙해 나간다.
공간적 배경은 1차세계인 인간사회와 2차세계인 도깨비 사회가 공존하는 형태인데 주로 2차세계 중심이다. 인간사회와 도깨비 사회는 ‘당산나무’를 통해 오고 가며 도담산 숲속 도깨비 마을은 모든 살아있는 존재가 서로 소통할 수 있는 초현실적인 공간이다.
창작품은 원고지 292매 분량에 전체 13장으로서 반도깨비 곤이 주인공이다. 곤의 엄마는 인간이고 아빠는 도깨비인 반도깨비이며 나무도깨비 종류이다. 곤은 엄마와 떨어져 지내기 때문에 엄마를 많이 그리워한다. 반도깨비이기 때문에 변신이나 투명기술이 온전하지 못한다. 그것 때문에 놀림을 받고 고통을 받지만 자기의 결점을 인정하며 아빠를 위해 위험한 모험을 떠난다.
결론부분에서는 창작품에 대한 의의와 과제로 정리했다. 도깨비 판타지 동화 ‘반도깨비 곤’의 창작 의의는 줄거리 위주의 도깨비 민담에서 볼 수 없었던 구체적 상황과 사건의 필연성, 개연성, 개성 있는 인물들을 보여줬다는 점이다. 또한 실제 판타지 창작 과정을 밟으면서 판타지에 대한 막연한 환상과 기대를 깨트리고 판타지 장르에 대한 실제적인 탐색을 할 수 있었다.
이후 작품의 완성도를 높이기 위한 과제로 판타지세계의 내적 논리를 정교하게 설정해야 한다는 것, 인물의 깊이 있는 탐구를 통해 캐릭터를 생생하게 살려내야 한다는 것, 인간과 도깨비와의 관계의 전망을 밝히는 것이며 수정작업을 통해 보완해 나갈 것이다.
In this study, a fantasy was taken as a motivation and the writing process was composed of three steps: the writing preparation, the structure for the writing, the practice of the writing. By examining Dokkaebi(Korean goblin) folktales, the stage of preparation provides a foundation for the embodime...
In this study, a fantasy was taken as a motivation and the writing process was composed of three steps: the writing preparation, the structure for the writing, the practice of the writing. By examining Dokkaebi(Korean goblin) folktales, the stage of preparation provides a foundation for the embodiment of Dokkaebi's character and world. The direction of the writing was set up after recognizing the limitation and significance of children's Dokkaebi story through its analysis.
As Dokkaebi's character is analyzed in the folktales, its character is usually said to be stubborn and bad-tempered, as well as the stupidity that can't even deceive people. Dokkaebi is also fond of playing tricks, playing together at night, and making human friends. It is really good at the creation of fortune. However, good Dokkaebi helping people is coexisted with bad Dokkaebi like a monster. It is very difficult to find one unified character in the folktales. It has various characteristics. In other words, it is free to present any character to Dokkaebi.
Dokkaebi appears in a dark and damp place because of its ghostly nature. In the Korean sayings related to Dokkaebi, its usual field of action is a forest.
It was recognized that there were some points overlooked in Korean fantasies and Dokkaebi stories, as Dokkaebi tales were analyzed. The direction of the writing is as follows.
First, the narrative had to be created with Dokkaebi as a unique main character, not as a human helper. The spatial background had to be set up for Dokkaebi's second world.
Second, the narrative of Dokkaebi dressed in the modern clothes that children can sympathize and identify had to be created, not Dokkaebi trapped in the old fairy tales. The subject should be supported by both Dokkaebi's story and children's life story.
Third, Dokkaebi with different inner characters had to be created, away from the uniformity of its character. Various Dokkaebi that can be seen in the folktales would be humanized in the writing.
The stage of the structure of the writing is composed like these: setting, frame of the narrative, background, character, and plot. The setting stage is divided into the main character and the situation faced with the main character. 'Ban-Dokkaebi' was created as a main character on the basis of the folktales in which people and Dokkaebi come and go freely. 'Ban-Dokkaebi' is a child who has a Dokkaebi father and a human mother. Other characters like Dokkaebi seizing monsters and monster Dokkaebi appear as an entourage.
People seen in the perspective of Dokkaebi were imagined to set up the situation faced with the main character, not Dokkaebi seen in the perspective of people. It was sure that Dokkaebi stood against those who pretended to own the nature and tried to destroy the nature. Dokkaebi has an identical philosophy with human, animal, and nature. Therefore, the crisis in the lives of Dokkaebi is connected to the natural disasters like abnormal weather that human's developmentalism had caused. Eventually, the situation for the main character in the story was set up as the strained relations between Dokkaebi protecting the nature and human destroying the nature. In addition to this, there was another situation that Ban-Dokkaebi is inferior to other ones and faced with surrounding prejudice.
The general narratives of heroic myths, departure-an adventure-heroic return, were applied here to build up the frame of the narrative. The main character, Gon, is the existence of the lack that children can identify easily. Gon is faced with its limitation internally, and lies in a lot of prejudice and temptation of human and evil beings externally. In the process of resolving each problem, the hero is sometimes frustrated and trying to avoid an adventure, but the hero is finally moving out on adventures bravely and getting grown by overcoming the pain.
Human society as the first world is coexisted with Dokkaebi's society as the second world in the spatial background. Human and Dokkaebi society is linked each other through 'Dangsan tree', and Dokkaebi town in Dodam mountain is the supernatural space for all living things to communicate each other.
The work is composed of 13 chapters and the volume of the manuscript is 292 pages. The main character of the work is Ban-Dokkaebi Gon. Ban means half, and Dokkaebi is Korean goblin. Gon's mom is a human, and Gon's dad is a Dokkaebi. This is the reason Gon is called Ban-Dokkaebi. Gon is a kind of tree-Dokkaebi. Gon misses his mom a lot because he stays away from his mom. Gon is not good at metamorphosis or invisible skill. Although he is teased because of this, he acknowledges his weakness and leaves to take a dangerous adventure for his father.
The significance of this work and the challenge to improve the level of the completion of future work are stated at the part of the conclusion. The significance of Dokkaebi fantasy novel, 'Ban-Dokkaebi Gon', is that the novel shows specific situations, inevitability and probability of events, and distinct characters which couldn't be seen in the plot-centered Dokkaebi folktales. This writing process was a good chance to remove the vague fantasy and expectation about fantasy stories, and to explore actually the fantasy genre.
The challenges to improve the level of completion of future work are the followings. First, the internal logic of fantasy world should be set up elaborately. Second, the characters should be alive vividly through the in-depth exploration. Third, the relationship between human and Dokkaebi should be forecasted. Afterwards, it will be complemented through revision processes.
In this study, a fantasy was taken as a motivation and the writing process was composed of three steps: the writing preparation, the structure for the writing, the practice of the writing. By examining Dokkaebi(Korean goblin) folktales, the stage of preparation provides a foundation for the embodiment of Dokkaebi's character and world. The direction of the writing was set up after recognizing the limitation and significance of children's Dokkaebi story through its analysis.
As Dokkaebi's character is analyzed in the folktales, its character is usually said to be stubborn and bad-tempered, as well as the stupidity that can't even deceive people. Dokkaebi is also fond of playing tricks, playing together at night, and making human friends. It is really good at the creation of fortune. However, good Dokkaebi helping people is coexisted with bad Dokkaebi like a monster. It is very difficult to find one unified character in the folktales. It has various characteristics. In other words, it is free to present any character to Dokkaebi.
Dokkaebi appears in a dark and damp place because of its ghostly nature. In the Korean sayings related to Dokkaebi, its usual field of action is a forest.
It was recognized that there were some points overlooked in Korean fantasies and Dokkaebi stories, as Dokkaebi tales were analyzed. The direction of the writing is as follows.
First, the narrative had to be created with Dokkaebi as a unique main character, not as a human helper. The spatial background had to be set up for Dokkaebi's second world.
Second, the narrative of Dokkaebi dressed in the modern clothes that children can sympathize and identify had to be created, not Dokkaebi trapped in the old fairy tales. The subject should be supported by both Dokkaebi's story and children's life story.
Third, Dokkaebi with different inner characters had to be created, away from the uniformity of its character. Various Dokkaebi that can be seen in the folktales would be humanized in the writing.
The stage of the structure of the writing is composed like these: setting, frame of the narrative, background, character, and plot. The setting stage is divided into the main character and the situation faced with the main character. 'Ban-Dokkaebi' was created as a main character on the basis of the folktales in which people and Dokkaebi come and go freely. 'Ban-Dokkaebi' is a child who has a Dokkaebi father and a human mother. Other characters like Dokkaebi seizing monsters and monster Dokkaebi appear as an entourage.
People seen in the perspective of Dokkaebi were imagined to set up the situation faced with the main character, not Dokkaebi seen in the perspective of people. It was sure that Dokkaebi stood against those who pretended to own the nature and tried to destroy the nature. Dokkaebi has an identical philosophy with human, animal, and nature. Therefore, the crisis in the lives of Dokkaebi is connected to the natural disasters like abnormal weather that human's developmentalism had caused. Eventually, the situation for the main character in the story was set up as the strained relations between Dokkaebi protecting the nature and human destroying the nature. In addition to this, there was another situation that Ban-Dokkaebi is inferior to other ones and faced with surrounding prejudice.
The general narratives of heroic myths, departure-an adventure-heroic return, were applied here to build up the frame of the narrative. The main character, Gon, is the existence of the lack that children can identify easily. Gon is faced with its limitation internally, and lies in a lot of prejudice and temptation of human and evil beings externally. In the process of resolving each problem, the hero is sometimes frustrated and trying to avoid an adventure, but the hero is finally moving out on adventures bravely and getting grown by overcoming the pain.
Human society as the first world is coexisted with Dokkaebi's society as the second world in the spatial background. Human and Dokkaebi society is linked each other through 'Dangsan tree', and Dokkaebi town in Dodam mountain is the supernatural space for all living things to communicate each other.
The work is composed of 13 chapters and the volume of the manuscript is 292 pages. The main character of the work is Ban-Dokkaebi Gon. Ban means half, and Dokkaebi is Korean goblin. Gon's mom is a human, and Gon's dad is a Dokkaebi. This is the reason Gon is called Ban-Dokkaebi. Gon is a kind of tree-Dokkaebi. Gon misses his mom a lot because he stays away from his mom. Gon is not good at metamorphosis or invisible skill. Although he is teased because of this, he acknowledges his weakness and leaves to take a dangerous adventure for his father.
The significance of this work and the challenge to improve the level of the completion of future work are stated at the part of the conclusion. The significance of Dokkaebi fantasy novel, 'Ban-Dokkaebi Gon', is that the novel shows specific situations, inevitability and probability of events, and distinct characters which couldn't be seen in the plot-centered Dokkaebi folktales. This writing process was a good chance to remove the vague fantasy and expectation about fantasy stories, and to explore actually the fantasy genre.
The challenges to improve the level of completion of future work are the followings. First, the internal logic of fantasy world should be set up elaborately. Second, the characters should be alive vividly through the in-depth exploration. Third, the relationship between human and Dokkaebi should be forecasted. Afterwards, it will be complemented through revision processes.
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