청소년 특성 및 사교육 경험에 따른 학업적 자기효능감, 학습동기, 학업성취의 차이 The Differences among Academic Self-efficacy, Learning Motives and Academic Achievement according to Youth’s Characteristics and their Experience of Private Education원문보기
본 연구의 목적은 청소년의 특성 및 사교육 경험에 따른 학업적 자기효능감, 학습동기, 학업성취의 차이를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위해 청소년들의 성별. 학교급에 따른 학업적 자기효능감 및 학습동기에는 어떠한 차이가 있는지 비교하였고, 사교육 경험 유무에 따른 청소년들의 학업적 자기효능감, 학습동기, 학업성취 간에는 어떠한 차이가 있는지를 살펴보았다. 이러한 연구 문제를 검증하기 위하여 D광역시 소재 중·고등학교 530명(남 268명, 여 262명)을 대상으로 설문조사를 하였다. 측정 도구인 자기 ...
본 연구의 목적은 청소년의 특성 및 사교육 경험에 따른 학업적 자기효능감, 학습동기, 학업성취의 차이를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위해 청소년들의 성별. 학교급에 따른 학업적 자기효능감 및 학습동기에는 어떠한 차이가 있는지 비교하였고, 사교육 경험 유무에 따른 청소년들의 학업적 자기효능감, 학습동기, 학업성취 간에는 어떠한 차이가 있는지를 살펴보았다. 이러한 연구 문제를 검증하기 위하여 D광역시 소재 중·고등학교 530명(남 268명, 여 262명)을 대상으로 설문조사를 하였다. 측정 도구인 자기 효능감 검사는 김아영, 박인영(2001)의 자기효능감 척도, 자기결정성 학습동기 검사는 김아영(2002)이 제작한 한국형 학업적 자기조절 설문지(K-SPQ-A)를 사용하였고 학업성취도는 검사집단이 속해 있는 단위 학교에서 시행한 평가 결과에 따른 설문조사를 사용하였다. 설문지를 통해 얻어진 자료는 SPSS 18 프로그램을 이용하여 빈도분석, 교차분석, 독립표본 t-검증, 일원배치분산분석을 통해 연구하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년들의 학업적 자기효능감에서 과제난이도선호는 남학생이 높고, 자신감은 여학생이 높게 나타났다. 자기결정성 학습동기는 남학생이 여학생보다 외재적 동기가 높다는 것을 알 수 있다. 학교급으로 비교해 보면 학업적 자기효능감에서는 하위 변인인 과제난이도선호, 자기조절효능감, 자신감 모두가 중학교보다 고등학교가 높게 나타났다. 학습동기에서 내재적 동기는 고등학교가 높게 나타나고, 외재적 동기는 중학교가 높게 나타났다. 학업 성취 수준별에 따른 학업적 자기효능감은 성적이 높을수록 높지만 자신감은 성적이 낮을수록 높게 나타났다. 학습 동기의 하위변인인 외재적 동기는 성적이 낮을수록 높다는 것을 알 수 있다. 둘째, 사교육 경험 유무에 따른 학업적 자기효능감에서 과제난이도선호,자기조절효능감, 자신감은 사교육을 경험한 청소년이 높게 나타났고, 학습 동기에서는 사교육을 경험한 청소년이 외·내재적 동기가 높다는 것을 알 수 있다. 학업성취간의 차이는 사교육을 경험한 청소년이 경험하지 않은 청소년보다 높게 나타났다. 본 연구의 결과는 학습에 대한 내적 의지를 갖고 스스로 학습과정을 조절하는 능동적이고 적극적인 학습자를 양성하고자 하는 오늘날 교육목적에 있어서 학습동기의 향상만이 아닌 학업적 효능감을 함께 향상 시키는데 중점을 두어야 함을 시사한다. 외재적으로 동기화된 행동을 내면화시킬 수 있도록 학습에 흥미를 갖고 적극적으로 참여할 수 있도록 하는 것이 필요하다. 이에 우리의 공교육이 사교육보다는 좀 더 접근해 있으며 공교육과 사교육은 상호보완적 관계 속에서 발전하여야 한다. 학교는 공교육기관으로서 수행할 역할과 기능을 다하고, 사교육은 공교육의 보완에 주력하면서 학교 교육이 미치지 못하는 부문에 자기영역을 확보하여야 할 것이다. 학교는 학생들이 다닐 수 있는 즐겁고 유익한 곳이어야 한다. 따라서 공교육과 사교육은 상호보완적 관계 속에서 발전하여야 한다.
본 연구의 목적은 청소년의 특성 및 사교육 경험에 따른 학업적 자기효능감, 학습동기, 학업성취의 차이를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위해 청소년들의 성별. 학교급에 따른 학업적 자기효능감 및 학습동기에는 어떠한 차이가 있는지 비교하였고, 사교육 경험 유무에 따른 청소년들의 학업적 자기효능감, 학습동기, 학업성취 간에는 어떠한 차이가 있는지를 살펴보았다. 이러한 연구 문제를 검증하기 위하여 D광역시 소재 중·고등학교 530명(남 268명, 여 262명)을 대상으로 설문조사를 하였다. 측정 도구인 자기 효능감 검사는 김아영, 박인영(2001)의 자기효능감 척도, 자기결정성 학습동기 검사는 김아영(2002)이 제작한 한국형 학업적 자기조절 설문지(K-SPQ-A)를 사용하였고 학업성취도는 검사집단이 속해 있는 단위 학교에서 시행한 평가 결과에 따른 설문조사를 사용하였다. 설문지를 통해 얻어진 자료는 SPSS 18 프로그램을 이용하여 빈도분석, 교차분석, 독립표본 t-검증, 일원배치분산분석을 통해 연구하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년들의 학업적 자기효능감에서 과제난이도선호는 남학생이 높고, 자신감은 여학생이 높게 나타났다. 자기결정성 학습동기는 남학생이 여학생보다 외재적 동기가 높다는 것을 알 수 있다. 학교급으로 비교해 보면 학업적 자기효능감에서는 하위 변인인 과제난이도선호, 자기조절효능감, 자신감 모두가 중학교보다 고등학교가 높게 나타났다. 학습동기에서 내재적 동기는 고등학교가 높게 나타나고, 외재적 동기는 중학교가 높게 나타났다. 학업 성취 수준별에 따른 학업적 자기효능감은 성적이 높을수록 높지만 자신감은 성적이 낮을수록 높게 나타났다. 학습 동기의 하위변인인 외재적 동기는 성적이 낮을수록 높다는 것을 알 수 있다. 둘째, 사교육 경험 유무에 따른 학업적 자기효능감에서 과제난이도선호,자기조절효능감, 자신감은 사교육을 경험한 청소년이 높게 나타났고, 학습 동기에서는 사교육을 경험한 청소년이 외·내재적 동기가 높다는 것을 알 수 있다. 학업성취간의 차이는 사교육을 경험한 청소년이 경험하지 않은 청소년보다 높게 나타났다. 본 연구의 결과는 학습에 대한 내적 의지를 갖고 스스로 학습과정을 조절하는 능동적이고 적극적인 학습자를 양성하고자 하는 오늘날 교육목적에 있어서 학습동기의 향상만이 아닌 학업적 효능감을 함께 향상 시키는데 중점을 두어야 함을 시사한다. 외재적으로 동기화된 행동을 내면화시킬 수 있도록 학습에 흥미를 갖고 적극적으로 참여할 수 있도록 하는 것이 필요하다. 이에 우리의 공교육이 사교육보다는 좀 더 접근해 있으며 공교육과 사교육은 상호보완적 관계 속에서 발전하여야 한다. 학교는 공교육기관으로서 수행할 역할과 기능을 다하고, 사교육은 공교육의 보완에 주력하면서 학교 교육이 미치지 못하는 부문에 자기영역을 확보하여야 할 것이다. 학교는 학생들이 다닐 수 있는 즐겁고 유익한 곳이어야 한다. 따라서 공교육과 사교육은 상호보완적 관계 속에서 발전하여야 한다.
This study aims to look into the characteristics of youth and difference among academic self-efficacy, learning motive and academic achievement according to the experience of private education. For the foregoing, this study made a comparison what differences lie in academic self-efficacy and learnin...
This study aims to look into the characteristics of youth and difference among academic self-efficacy, learning motive and academic achievement according to the experience of private education. For the foregoing, this study made a comparison what differences lie in academic self-efficacy and learning motive according to youth’s gender and school level, and investigate what the differences exist among academic self-efficacy, learning motive and academic achievement of youth according to their experience of private education. To verify the foregoing subjects for research, this study conducted a survey targeting 530 middle·high school students (male 268, female 262) in D metropolitan city. As a test instrument, this study used scale of self-efficacy established by Kim, Ah-yeong and Park, In-yeong (2001) for self-efficacy test, and Korean academic self-regulation questionnaires(K-SPQ–A) manufactured by Kim, Ah-yeong (2002) for test of self-determination learning motive. As to the academic achievement, this study used a survey according to the result of assessment implemented by school unit where the test groups are belonging to. Data obtained through questionnaires was analyzed through Frequency Analysis, Cross Tabulation, Independent Sample T-test and One-way Analysis Of Variance (ANOVA) using SPSS 18 program. Summary of key findings of this study is as follows. First, male students showed higher task difficulty preferences in academic self-efficacy of youth, whereas female students marked higher confidence. This study also found that male students have higher extrinsic motivation than females in self-determination learning motive. When comparing by school level, high school was higher than middle school in task difficulty preferences, self-regulated efficacy and confidence which are the sub-variables of academic self-efficacy. As for learning motive, high school was higher in intrinsic motivation, whereas middle school was higher in extrinsic motivation. In academic self-efficacy according to the level of academic achievement, the higher the school grades, the higher the academic self-efficacy, but confidence became higher the lower the grades. It indicates that the lower the grades, the higher the extrinsic motivation which is one of sub-variables of learning motive. Second, With regard to academic self-efficacy according to experience of private education, this study revealed that youth with experience of private education were higher in task difficulty preferences, self-regulated efficacy and confidence, whereas youth who experienced private education has higher intrinsic motivation in learning motive. As for difference between academic achievements, youth who experienced private education was higher than the other case. Results of this study implies that in today’s educational purpose which aims to foster active learners who control the learning process by themselves with strong internal will toward learning, placing emphasis in improving not only learning motive but academic efficacy simultaneously is required. It is necessary to make students take part in learning actively with interest for enabling them to internalize their extrinsically-motivated behavior. Thus, our public education is getting into closer touch with students than private one and both public and private education shall be developed under complementary relation. School must perform its role and function as a public educational institution and private education is required to secure its own domain within the sector beyond the reach of school education concentrating supplementation of public education. School shall be a useful place where students can attend pleasantly. Accordingly, both public and private education must be developed under complementary relation.
This study aims to look into the characteristics of youth and difference among academic self-efficacy, learning motive and academic achievement according to the experience of private education. For the foregoing, this study made a comparison what differences lie in academic self-efficacy and learning motive according to youth’s gender and school level, and investigate what the differences exist among academic self-efficacy, learning motive and academic achievement of youth according to their experience of private education. To verify the foregoing subjects for research, this study conducted a survey targeting 530 middle·high school students (male 268, female 262) in D metropolitan city. As a test instrument, this study used scale of self-efficacy established by Kim, Ah-yeong and Park, In-yeong (2001) for self-efficacy test, and Korean academic self-regulation questionnaires(K-SPQ–A) manufactured by Kim, Ah-yeong (2002) for test of self-determination learning motive. As to the academic achievement, this study used a survey according to the result of assessment implemented by school unit where the test groups are belonging to. Data obtained through questionnaires was analyzed through Frequency Analysis, Cross Tabulation, Independent Sample T-test and One-way Analysis Of Variance (ANOVA) using SPSS 18 program. Summary of key findings of this study is as follows. First, male students showed higher task difficulty preferences in academic self-efficacy of youth, whereas female students marked higher confidence. This study also found that male students have higher extrinsic motivation than females in self-determination learning motive. When comparing by school level, high school was higher than middle school in task difficulty preferences, self-regulated efficacy and confidence which are the sub-variables of academic self-efficacy. As for learning motive, high school was higher in intrinsic motivation, whereas middle school was higher in extrinsic motivation. In academic self-efficacy according to the level of academic achievement, the higher the school grades, the higher the academic self-efficacy, but confidence became higher the lower the grades. It indicates that the lower the grades, the higher the extrinsic motivation which is one of sub-variables of learning motive. Second, With regard to academic self-efficacy according to experience of private education, this study revealed that youth with experience of private education were higher in task difficulty preferences, self-regulated efficacy and confidence, whereas youth who experienced private education has higher intrinsic motivation in learning motive. As for difference between academic achievements, youth who experienced private education was higher than the other case. Results of this study implies that in today’s educational purpose which aims to foster active learners who control the learning process by themselves with strong internal will toward learning, placing emphasis in improving not only learning motive but academic efficacy simultaneously is required. It is necessary to make students take part in learning actively with interest for enabling them to internalize their extrinsically-motivated behavior. Thus, our public education is getting into closer touch with students than private one and both public and private education shall be developed under complementary relation. School must perform its role and function as a public educational institution and private education is required to secure its own domain within the sector beyond the reach of school education concentrating supplementation of public education. School shall be a useful place where students can attend pleasantly. Accordingly, both public and private education must be developed under complementary relation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.