이 연구는 반성적 사고를 적용한 수학 수업에서 특수교사의 PCK를 탐색하였다. 따라서 이 연구에서는 통계적 실험이나 조사보다는 연구 참여자의 수업을 관찰한 후 심층적인 인터뷰와 다양한 자료를 통해 자료를 수집하는 질적 연구를 수행하였다. 이 연구에서는 신규 특수교사 2명을 연구 참여자로 선정하였으며 심층 면담, 동료 코칭, 저널 쓰기 등을 통해 수집된 자료를 Nvivo 10을 사용하여 분석하였다. 이러한 연구 방법을 통하여 다음과 같은 결과가 도출되었다. 첫째, 반성적 사고를 적용한 수업에서 특수교사의 수업 ...
이 연구는 반성적 사고를 적용한 수학 수업에서 특수교사의 PCK를 탐색하였다. 따라서 이 연구에서는 통계적 실험이나 조사보다는 연구 참여자의 수업을 관찰한 후 심층적인 인터뷰와 다양한 자료를 통해 자료를 수집하는 질적 연구를 수행하였다. 이 연구에서는 신규 특수교사 2명을 연구 참여자로 선정하였으며 심층 면담, 동료 코칭, 저널 쓰기 등을 통해 수집된 자료를 Nvivo 10을 사용하여 분석하였다. 이러한 연구 방법을 통하여 다음과 같은 결과가 도출되었다. 첫째, 반성적 사고를 적용한 수업에서 특수교사의 수업 내용 지식이 변화하였다. 둘째, 반성적 사고를 적용한 수업에서 특수교사의 수업 방법 지식이 변화하였다. 셋째, 반성적 사고를 적용한 수업에서 특수교사의 장애 학생의 특성에 대한 지식이 변화하였다. 넷째, 반성적 사고를 적용한 수업에서 특수교사의 학습 환경 지식이 변화하였다. 다섯째, 반성적 사고를 적용한 수업에서 특수교사 자신에 대한 지식이 변화하였다. 이러한 변화는 앞으로 특수교사가 수업의 질적 향상을 위해 더욱 적극적으로 노력할 수 있는 중요한 계기가 될 것이며, 이로 인해 특수교사는 수업 전문성을 함양하게 될 것이다.
이 연구는 반성적 사고를 적용한 수학 수업에서 특수교사의 PCK를 탐색하였다. 따라서 이 연구에서는 통계적 실험이나 조사보다는 연구 참여자의 수업을 관찰한 후 심층적인 인터뷰와 다양한 자료를 통해 자료를 수집하는 질적 연구를 수행하였다. 이 연구에서는 신규 특수교사 2명을 연구 참여자로 선정하였으며 심층 면담, 동료 코칭, 저널 쓰기 등을 통해 수집된 자료를 Nvivo 10을 사용하여 분석하였다. 이러한 연구 방법을 통하여 다음과 같은 결과가 도출되었다. 첫째, 반성적 사고를 적용한 수업에서 특수교사의 수업 내용 지식이 변화하였다. 둘째, 반성적 사고를 적용한 수업에서 특수교사의 수업 방법 지식이 변화하였다. 셋째, 반성적 사고를 적용한 수업에서 특수교사의 장애 학생의 특성에 대한 지식이 변화하였다. 넷째, 반성적 사고를 적용한 수업에서 특수교사의 학습 환경 지식이 변화하였다. 다섯째, 반성적 사고를 적용한 수업에서 특수교사 자신에 대한 지식이 변화하였다. 이러한 변화는 앞으로 특수교사가 수업의 질적 향상을 위해 더욱 적극적으로 노력할 수 있는 중요한 계기가 될 것이며, 이로 인해 특수교사는 수업 전문성을 함양하게 될 것이다.
The purpose of this study was to explore how PCK of special education teachers was changed in mathematics class applying reflective thinking. Therefore, in this study, a qualitative method in which research was performed through in-depth interview and diversified data after observing classes of rese...
The purpose of this study was to explore how PCK of special education teachers was changed in mathematics class applying reflective thinking. Therefore, in this study, a qualitative method in which research was performed through in-depth interview and diversified data after observing classes of research participants rather than a statistical experiment or survey was implemented. For this research, 2 novice special education teachers having educational career of 2 years were selected as research participants and relevant data was collected through class observation, in-depth interview, colleague coaching and journal writing and collected data was analyzed by using Nvivo 10. The result deduced through this process is as follows. First, in a class applying reflective thinking, class content related knowledge of special education teachers has been changed. Second, in a class applying reflective thinking, teaching method related knowledge of special education teachers has been changed. Third, in a class applying reflective thinking, knowledge of students' understanding of special education teachers has been changed. Fourth, in a class applying reflective thinking, knowledge of learning environment of special education teachers has been changed. Fifth, in a class applying reflective thinking, an opportunity of being able to newly understand the position of special education teachers themselves was provided.
The purpose of this study was to explore how PCK of special education teachers was changed in mathematics class applying reflective thinking. Therefore, in this study, a qualitative method in which research was performed through in-depth interview and diversified data after observing classes of research participants rather than a statistical experiment or survey was implemented. For this research, 2 novice special education teachers having educational career of 2 years were selected as research participants and relevant data was collected through class observation, in-depth interview, colleague coaching and journal writing and collected data was analyzed by using Nvivo 10. The result deduced through this process is as follows. First, in a class applying reflective thinking, class content related knowledge of special education teachers has been changed. Second, in a class applying reflective thinking, teaching method related knowledge of special education teachers has been changed. Third, in a class applying reflective thinking, knowledge of students' understanding of special education teachers has been changed. Fourth, in a class applying reflective thinking, knowledge of learning environment of special education teachers has been changed. Fifth, in a class applying reflective thinking, an opportunity of being able to newly understand the position of special education teachers themselves was provided.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.