몬테소리 언어교구가 만 5세 유아의 음운인식능력과 어휘력 발달에 미치는 효과 The effects of montessori language teaching aids on 5-year-olds' phonological awareness and vocabulary development원문보기
이 연구는 몬테소리 유아교육기관에서 몬테소리 언어교구 활동을 하는 만 5세 집단과 그렇지 않은 유아교육기관의 만 5세 집단의 음운인식능력과 어휘력을 비교해보고 몬테소리 언어교구 활동이 유아의 음운인식능력과 어휘력에 어떤 효과를 주는지 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 경기도 B시의 몬테소리 유치원 또는 어린이집 4곳에 다니는 만 5세 유아 40명과 경기도 N시와 인천의 일반 유치원 또는 어린이집 4곳에 다니는 만 5세 40명을 대상으로 연구를 실시하였다. 유아의 초기문해능력 중 음운인식능력을 측정하기 위해 표준화 검사인 ‘기초학습기능 수행평가체제(Basic Academy Skills Assessment: ...
이 연구는 몬테소리 유아교육기관에서 몬테소리 언어교구 활동을 하는 만 5세 집단과 그렇지 않은 유아교육기관의 만 5세 집단의 음운인식능력과 어휘력을 비교해보고 몬테소리 언어교구 활동이 유아의 음운인식능력과 어휘력에 어떤 효과를 주는지 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 경기도 B시의 몬테소리 유치원 또는 어린이집 4곳에 다니는 만 5세 유아 40명과 경기도 N시와 인천의 일반 유치원 또는 어린이집 4곳에 다니는 만 5세 40명을 대상으로 연구를 실시하였다. 유아의 초기문해능력 중 음운인식능력을 측정하기 위해 표준화 검사인 ‘기초학습기능 수행평가체제(Basic Academy Skills Assessment: EarlyLiteracy)’에서 음운처리과정을 평가하는 하위검사인 음운인식능력 검사를 사용하였고, 유아의 어휘력 발달을 측정하기 위해 김영태, 장혜성, 임성숙, 백현정(1995)이 개발한 ‘그림 어휘력 검사’를 사용하였다.실험처치는 2012년 9월 10일에서 2012년 12월 14일까지 공휴일을 제한 14주간 실시하였으며, 실험시간동안 실험집단은 선정된 몬테소리 12주 언어교구 프로그램을 실시하였고, 비교집단은 일반적인 의사소통영역 언어활동을 실시하였다. 사전-사후 검사에서 측정된 자료는 연구문제에 따라 공변량 분석을 실시하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 몬테소리 언어교구 12주 활동을 실시한 실험집단은 비교집단에 비해 음운인식능력이 유의한 증가를 보였다. 즉, 몬테소리 언어교구 프로그램 활동을 실시한 실험집단 유아들의 음운인식능력이 더 향상되었으며, 이는 몬테소리 언어교구 활동이 유아의 음운인식능력 향상에 긍정적 영향을 준 것으로 볼 수 있다. 둘째, 몬테소리 언어교구 프로그램 활동이 유아의 어휘력 발달에 미치는 효과에 대해서 알아본 결과, 실험집단이 비교집단에 비해 유의하게 높은 어휘력 증가를 보였다. 즉, 몬테소리 언어교구 활동이 유아의 어휘력 발달에 효과가 있는 것으로 볼 수 있다. 이 연구는 경기도의 만 5세 유아로 지역과 연령을 제한하며 일반화에 무리가 있고, 12주 동안 교구의 효과를 살펴본 것은 교구가 유아의 언어 발달에 미치는 효과를 분석하기에 다소 짧은 기간에 해당한다. 또한, 몬테소리 유아교육기관에서 교구활동이라는 처치를 실시함에 있어서, 유아들이 몬테소리 교구를 처음 접하는 시접에 연구가 시작된 것이 아니므로 결과의 해석에 주의를 한다. 그리고 실험집단의 교사를 선정할 때 같은 몬테소리 교육과정을 이수한 교사로 한정하였는데 몬테소리 교육기관마다 교구에 대한 제공법이 조금씩 상이하다. 마지막으로, 이 연구에서는 기초문해능력 중에서 음운인식 능력만을 살펴보았다. 그러므로 후속연구에서는 더 넓은 지역에서 다양한 연령을 표집할 것과, 발달적 변화를 살펴보기 위한 종단연구의 필요성을 제기할 수 있다. 또한 유아들이 기관에 새로 들어오는 학년 초기부터 연구를 시행하고, 교사의 특성을 고려하며, 읽기, 쓰기 관련 기술까지 포함하는 기초문해능력을 종합적으로 측정함으로써, 몬테소리 언어교구의 효과를 보다 엄밀하게 살펴볼 필요가 있다. 이러한 제한점에도 불구하고 이 연구의 의의를 밝히면 다음과 같다. 첫째, 이 연구는 몬테소리 언어교육을 실시하고 있는 유치원, 어린이집에 다니는 5세 유아와 그렇지 않은 집단의 유아를 비교해 봄으로써 몬테소리 언어교구가 음운인식능력과 어휘력의 발달에 긍정적인 영향을 미친다는 실제적인 정보를 제공하였다. 둘째, 몬테소리 5개 영역 중 일상, 감각, 수 등 다른 영역에 비해 언어영역에 대한 연구가 많이 이루지지 않고 있는 실정이다. 이 연구를 통해 몬테소리 언어교육방법을 탐색해 봄으로써 특히 한국어 즉, 우리나라의 말과 글을 사용하여 학습하는 유아들에게 몬테소리 언어교구가 효과적임을 규명했다는 것에 의의를 둘 수 있다.
이 연구는 몬테소리 유아교육기관에서 몬테소리 언어교구 활동을 하는 만 5세 집단과 그렇지 않은 유아교육기관의 만 5세 집단의 음운인식능력과 어휘력을 비교해보고 몬테소리 언어교구 활동이 유아의 음운인식능력과 어휘력에 어떤 효과를 주는지 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 경기도 B시의 몬테소리 유치원 또는 어린이집 4곳에 다니는 만 5세 유아 40명과 경기도 N시와 인천의 일반 유치원 또는 어린이집 4곳에 다니는 만 5세 40명을 대상으로 연구를 실시하였다. 유아의 초기문해능력 중 음운인식능력을 측정하기 위해 표준화 검사인 ‘기초학습기능 수행평가체제(Basic Academy Skills Assessment: Early Literacy)’에서 음운처리과정을 평가하는 하위검사인 음운인식능력 검사를 사용하였고, 유아의 어휘력 발달을 측정하기 위해 김영태, 장혜성, 임성숙, 백현정(1995)이 개발한 ‘그림 어휘력 검사’를 사용하였다.실험처치는 2012년 9월 10일에서 2012년 12월 14일까지 공휴일을 제한 14주간 실시하였으며, 실험시간동안 실험집단은 선정된 몬테소리 12주 언어교구 프로그램을 실시하였고, 비교집단은 일반적인 의사소통영역 언어활동을 실시하였다. 사전-사후 검사에서 측정된 자료는 연구문제에 따라 공변량 분석을 실시하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 몬테소리 언어교구 12주 활동을 실시한 실험집단은 비교집단에 비해 음운인식능력이 유의한 증가를 보였다. 즉, 몬테소리 언어교구 프로그램 활동을 실시한 실험집단 유아들의 음운인식능력이 더 향상되었으며, 이는 몬테소리 언어교구 활동이 유아의 음운인식능력 향상에 긍정적 영향을 준 것으로 볼 수 있다. 둘째, 몬테소리 언어교구 프로그램 활동이 유아의 어휘력 발달에 미치는 효과에 대해서 알아본 결과, 실험집단이 비교집단에 비해 유의하게 높은 어휘력 증가를 보였다. 즉, 몬테소리 언어교구 활동이 유아의 어휘력 발달에 효과가 있는 것으로 볼 수 있다. 이 연구는 경기도의 만 5세 유아로 지역과 연령을 제한하며 일반화에 무리가 있고, 12주 동안 교구의 효과를 살펴본 것은 교구가 유아의 언어 발달에 미치는 효과를 분석하기에 다소 짧은 기간에 해당한다. 또한, 몬테소리 유아교육기관에서 교구활동이라는 처치를 실시함에 있어서, 유아들이 몬테소리 교구를 처음 접하는 시접에 연구가 시작된 것이 아니므로 결과의 해석에 주의를 한다. 그리고 실험집단의 교사를 선정할 때 같은 몬테소리 교육과정을 이수한 교사로 한정하였는데 몬테소리 교육기관마다 교구에 대한 제공법이 조금씩 상이하다. 마지막으로, 이 연구에서는 기초문해능력 중에서 음운인식 능력만을 살펴보았다. 그러므로 후속연구에서는 더 넓은 지역에서 다양한 연령을 표집할 것과, 발달적 변화를 살펴보기 위한 종단연구의 필요성을 제기할 수 있다. 또한 유아들이 기관에 새로 들어오는 학년 초기부터 연구를 시행하고, 교사의 특성을 고려하며, 읽기, 쓰기 관련 기술까지 포함하는 기초문해능력을 종합적으로 측정함으로써, 몬테소리 언어교구의 효과를 보다 엄밀하게 살펴볼 필요가 있다. 이러한 제한점에도 불구하고 이 연구의 의의를 밝히면 다음과 같다. 첫째, 이 연구는 몬테소리 언어교육을 실시하고 있는 유치원, 어린이집에 다니는 5세 유아와 그렇지 않은 집단의 유아를 비교해 봄으로써 몬테소리 언어교구가 음운인식능력과 어휘력의 발달에 긍정적인 영향을 미친다는 실제적인 정보를 제공하였다. 둘째, 몬테소리 5개 영역 중 일상, 감각, 수 등 다른 영역에 비해 언어영역에 대한 연구가 많이 이루지지 않고 있는 실정이다. 이 연구를 통해 몬테소리 언어교육방법을 탐색해 봄으로써 특히 한국어 즉, 우리나라의 말과 글을 사용하여 학습하는 유아들에게 몬테소리 언어교구가 효과적임을 규명했다는 것에 의의를 둘 수 있다.
The purpose of this study was to figure out which effect the Montessori language Teaching Aids activity has on preschool children's phonological awareness and vocabulary by comparing phonological awareness and vocabulary between a group with fully 5 years old that is active in Montessori language Te...
The purpose of this study was to figure out which effect the Montessori language Teaching Aids activity has on preschool children's phonological awareness and vocabulary by comparing phonological awareness and vocabulary between a group with fully 5 years old that is active in Montessori language Teaching Aids activity at Montessori early childhood education institution and a group with fully 5 years old in its opposite early childhood education institution. For this, a research was conducted targeting 40 preschool children aged fully 5 who attend 4 places of Montessori kindergartens or child care centers in B city of Gyeonggi Province and 40 preschool children aged fully 5 who attend 4 places of general kindergartens or child care centers in N city of Gyeonggi Province and in Incheon. To measure phonological awareness out of preschool children's early literacy ability, it used phonological awareness test, which is sub-test of being evaluated the phonological processing by ‘Basic Academy Skills Assessment: Early Literacy),’ which is a standardization test. To measure preschool children's vocabulary development, it used ‘picture vocabulary test’ made by Kim Yeong-tae, Jang Hye-seong, Im Seong-suk, and Baek Hyeon-jeong(1995). Experimental treatment was carried out for 14 weeks except holidays from September 10, 2012 to December 14, 2012. During the experimental time, the experimental group was carried out Montessori 12-week language Teaching Aids program, which was selected. The comparative group was carried out only the language activity in communication sphere. The Teaching Aids that were measured in pre-post test were carried out ANCOVA according to research problem. The results of this study are as follows. First, the experimental group with execution of the Montessori language Teaching Aids 12-week program showed a significant rise in phonological awareness compared to the comparative group. In other words, the phonological awareness in the experimental group with execution of the Montessori language Teaching Aids program activity was enhanced more. This can be considered that the Montessori language Teaching Aids activity can be considered to have positive influence upon improvement in preschool children's phonological awareness. Second, as a result of examining about the effect that the Montessori language Teaching Aids program activity has on preschool children's vocabulary development, the experimental group showed a significantly high rise in vocabulary compared to the comparative group. Namely, the Montessori language Teaching Aids activity can be considered to have effect on preschool children's vocabulary development. This study limited region and age to preschool children aged fully 5 in Gyeonggi Province, thereby being unreasonable to be generalized. What examined the effect of Teaching Aids for 12 weeks corresponds to a little short period enough to analyze the effect on preschool children's language development. Also, it gave limitation to teachers who completed the same Montessori curriculum when selecting teachers in the experimental group. An offering method is different little by little in a teaching Teaching Aids every Montessori educational institution. Finally, this study examined only phonological awareness out of basic literacy ability. Therefore, a follow-up research can be raised the necessity of longitudinal study for examining a developmental change in addition to sampling diverse ages in the broader area. Also, there is a need of examining extensive language ability available for being related to Montessori language Teaching Aids by considering teachers' characteristics and by generally measuring basic literacy ability of including even skills related to reading and writing. Clarifying significances of this study in spite of these limitations, they are as follows. First, this study tried to compare between the preschool children aged fully 5 who attend kindergartens or child care centers with execution of Montessori language education and the preschool children in its opposite case, thereby having offered substantial information as saying that the Montessori language Teaching Aids has positive influence upon development in phonological awareness and vocabulary. Second, it is the real situation of being not performed much a research on language sphere compared to other spheres such as daily life, sense, and number among 5 Montessori spheres. An inquiry of a Montessori language education method through this study may have significance in having closely examined the effect of Montessori language Teaching Aids on preschool children who learn by using especially Korean language, namely, our country's word and writing.
The purpose of this study was to figure out which effect the Montessori language Teaching Aids activity has on preschool children's phonological awareness and vocabulary by comparing phonological awareness and vocabulary between a group with fully 5 years old that is active in Montessori language Teaching Aids activity at Montessori early childhood education institution and a group with fully 5 years old in its opposite early childhood education institution. For this, a research was conducted targeting 40 preschool children aged fully 5 who attend 4 places of Montessori kindergartens or child care centers in B city of Gyeonggi Province and 40 preschool children aged fully 5 who attend 4 places of general kindergartens or child care centers in N city of Gyeonggi Province and in Incheon. To measure phonological awareness out of preschool children's early literacy ability, it used phonological awareness test, which is sub-test of being evaluated the phonological processing by ‘Basic Academy Skills Assessment: Early Literacy),’ which is a standardization test. To measure preschool children's vocabulary development, it used ‘picture vocabulary test’ made by Kim Yeong-tae, Jang Hye-seong, Im Seong-suk, and Baek Hyeon-jeong(1995). Experimental treatment was carried out for 14 weeks except holidays from September 10, 2012 to December 14, 2012. During the experimental time, the experimental group was carried out Montessori 12-week language Teaching Aids program, which was selected. The comparative group was carried out only the language activity in communication sphere. The Teaching Aids that were measured in pre-post test were carried out ANCOVA according to research problem. The results of this study are as follows. First, the experimental group with execution of the Montessori language Teaching Aids 12-week program showed a significant rise in phonological awareness compared to the comparative group. In other words, the phonological awareness in the experimental group with execution of the Montessori language Teaching Aids program activity was enhanced more. This can be considered that the Montessori language Teaching Aids activity can be considered to have positive influence upon improvement in preschool children's phonological awareness. Second, as a result of examining about the effect that the Montessori language Teaching Aids program activity has on preschool children's vocabulary development, the experimental group showed a significantly high rise in vocabulary compared to the comparative group. Namely, the Montessori language Teaching Aids activity can be considered to have effect on preschool children's vocabulary development. This study limited region and age to preschool children aged fully 5 in Gyeonggi Province, thereby being unreasonable to be generalized. What examined the effect of Teaching Aids for 12 weeks corresponds to a little short period enough to analyze the effect on preschool children's language development. Also, it gave limitation to teachers who completed the same Montessori curriculum when selecting teachers in the experimental group. An offering method is different little by little in a teaching Teaching Aids every Montessori educational institution. Finally, this study examined only phonological awareness out of basic literacy ability. Therefore, a follow-up research can be raised the necessity of longitudinal study for examining a developmental change in addition to sampling diverse ages in the broader area. Also, there is a need of examining extensive language ability available for being related to Montessori language Teaching Aids by considering teachers' characteristics and by generally measuring basic literacy ability of including even skills related to reading and writing. Clarifying significances of this study in spite of these limitations, they are as follows. First, this study tried to compare between the preschool children aged fully 5 who attend kindergartens or child care centers with execution of Montessori language education and the preschool children in its opposite case, thereby having offered substantial information as saying that the Montessori language Teaching Aids has positive influence upon development in phonological awareness and vocabulary. Second, it is the real situation of being not performed much a research on language sphere compared to other spheres such as daily life, sense, and number among 5 Montessori spheres. An inquiry of a Montessori language education method through this study may have significance in having closely examined the effect of Montessori language Teaching Aids on preschool children who learn by using especially Korean language, namely, our country's word and writing.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.