십 대 청소년들의 품행문제가 심각한 사회적 문제로 대두되는 가운데 많은 연구들은 품행장애의 원인을 가족적인 요소로 보며 역할과 책임을 강조하고 있다. 그러나 품행장애 자녀를 가진 부모 역시 자녀의 품행문제로 인해 좌절하고 고통 받는 간호대상자이다. 이에 Parse의 연구방법을 적용해 품행장애 자녀를 가진 부모들이 자녀를 양육하면서 어떤 체험을 하는지, 그 체험의 의미와 구조는 어떠한지 파악하고자 하였다.
본 연구는 C지역 A병원에 입원하거나 외래치료를 받고 있는 품행장애 여자 청소년의 부모 10명을 대상으로 하였으며, 자료 수집은 2012년 10월 20일부터 2013년 4월 3일 사이에 이루어졌다.
연구자가 대상자와 진정으로 함께 하면서 참여자의 양육체험과 관련된 ‘너와 나의 대화’를 시작하였고 녹취된 대화 내용을 필사하여 자료화하였다. 참여자의 구술에서 추출한 주요 내용을 연구자의 언어로 종합하여 언어-예술을 만들었고, 언어-예술을 모아 핵심개념을 뽑은 후 발견적 해석을 하는 과정으로 자료를 분석하였다. 그리고 다원화, 연구대상을 통한 재확인, 관계 형성, 동료집단의 조언 및 지지, ...
십 대 청소년들의 품행문제가 심각한 사회적 문제로 대두되는 가운데 많은 연구들은 품행장애의 원인을 가족적인 요소로 보며 역할과 책임을 강조하고 있다. 그러나 품행장애 자녀를 가진 부모 역시 자녀의 품행문제로 인해 좌절하고 고통 받는 간호대상자이다. 이에 Parse의 연구방법을 적용해 품행장애 자녀를 가진 부모들이 자녀를 양육하면서 어떤 체험을 하는지, 그 체험의 의미와 구조는 어떠한지 파악하고자 하였다.
본 연구는 C지역 A병원에 입원하거나 외래치료를 받고 있는 품행장애 여자 청소년의 부모 10명을 대상으로 하였으며, 자료 수집은 2012년 10월 20일부터 2013년 4월 3일 사이에 이루어졌다.
연구자가 대상자와 진정으로 함께 하면서 참여자의 양육체험과 관련된 ‘너와 나의 대화’를 시작하였고 녹취된 대화 내용을 필사하여 자료화하였다. 참여자의 구술에서 추출한 주요 내용을 연구자의 언어로 종합하여 언어-예술을 만들었고, 언어-예술을 모아 핵심개념을 뽑은 후 발견적 해석을 하는 과정으로 자료를 분석하였다. 그리고 다원화, 연구대상을 통한 재확인, 관계 형성, 동료집단의 조언 및 지지, 감사가능성 등 질적 연구의 평가 기준에 따라 연구의 엄격성을 확보하였다.
연구 결과 밝혀진 품행장애 십 대 딸을 가진 부모의 양육체험의 핵심 개념은 ‘폭력적 환경에서 살아냄, 품행 문제에 대한 죄책감,, 부모 역할 혼란과 좌절감, 치유에 대한 희망’ 이었다. 핵심개념을 양육체험의 구조로 전환하면 ‘품행장애 십 대 딸을 가진 부모의 양육체험은 자존감 훼손과 절망감으로 정체성 혼란이 오지만 용서하면서 기대하는 것이다.’
4개의 핵심개념을 구조적으로 전환해 개념적으로 통합시키면 ‘품행장애 십 대 딸을 가진 부모의 양육체험은 가치화와 함께 연결-분리, 가능-제한하면서 강화성과 변형성의 인간되어감 과정이었다’로 정리할 수 있다. 은유적 드러남은 “삶이 롤러코스터를 타는 것 같아요. 땅으로 뚝 떨어졌네요. 언젠가 다시 올라오겠죠.”이었다. 예술적 표현은 Diana Loomanse의 만일 내가 다시 아이를 키운다면(If I had my child to raise over again)으로 품행장애 부모의 양육체험에 대한 반성과 의지를 표현하고자 하였다.
결론적으로 진정으로 함께 있어주며 너와 나의 대화를 통해 품행장애 딸을 가진 부모들의 고통과 혼란스러움을 털어놓을 수 있도록 함으로써 그들이 스스로 초월해 나가는 체험을 할 수 있었다. 또한 품행장애 대상자뿐만 아니라 그들의 부모도 간호가 절실히 필요한 대상자임을 알 수 있었고, Parse의 연구 방법이 삶의 의미를 스스로 찾도록 돕는 간호 실무 방법이 된다는 것을 다시 한 번 확인할 수 있었다. 이를 위해 간호사는 대상자와 인간되어감 과정을 나눌 수 있도록 필요한 역량을 키워야 하겠다.
십 대 청소년들의 품행문제가 심각한 사회적 문제로 대두되는 가운데 많은 연구들은 품행장애의 원인을 가족적인 요소로 보며 역할과 책임을 강조하고 있다. 그러나 품행장애 자녀를 가진 부모 역시 자녀의 품행문제로 인해 좌절하고 고통 받는 간호대상자이다. 이에 Parse의 연구방법을 적용해 품행장애 자녀를 가진 부모들이 자녀를 양육하면서 어떤 체험을 하는지, 그 체험의 의미와 구조는 어떠한지 파악하고자 하였다.
본 연구는 C지역 A병원에 입원하거나 외래치료를 받고 있는 품행장애 여자 청소년의 부모 10명을 대상으로 하였으며, 자료 수집은 2012년 10월 20일부터 2013년 4월 3일 사이에 이루어졌다.
연구자가 대상자와 진정으로 함께 하면서 참여자의 양육체험과 관련된 ‘너와 나의 대화’를 시작하였고 녹취된 대화 내용을 필사하여 자료화하였다. 참여자의 구술에서 추출한 주요 내용을 연구자의 언어로 종합하여 언어-예술을 만들었고, 언어-예술을 모아 핵심개념을 뽑은 후 발견적 해석을 하는 과정으로 자료를 분석하였다. 그리고 다원화, 연구대상을 통한 재확인, 관계 형성, 동료집단의 조언 및 지지, 감사가능성 등 질적 연구의 평가 기준에 따라 연구의 엄격성을 확보하였다.
연구 결과 밝혀진 품행장애 십 대 딸을 가진 부모의 양육체험의 핵심 개념은 ‘폭력적 환경에서 살아냄, 품행 문제에 대한 죄책감,, 부모 역할 혼란과 좌절감, 치유에 대한 희망’ 이었다. 핵심개념을 양육체험의 구조로 전환하면 ‘품행장애 십 대 딸을 가진 부모의 양육체험은 자존감 훼손과 절망감으로 정체성 혼란이 오지만 용서하면서 기대하는 것이다.’
4개의 핵심개념을 구조적으로 전환해 개념적으로 통합시키면 ‘품행장애 십 대 딸을 가진 부모의 양육체험은 가치화와 함께 연결-분리, 가능-제한하면서 강화성과 변형성의 인간되어감 과정이었다’로 정리할 수 있다. 은유적 드러남은 “삶이 롤러코스터를 타는 것 같아요. 땅으로 뚝 떨어졌네요. 언젠가 다시 올라오겠죠.”이었다. 예술적 표현은 Diana Loomanse의 만일 내가 다시 아이를 키운다면(If I had my child to raise over again)으로 품행장애 부모의 양육체험에 대한 반성과 의지를 표현하고자 하였다.
결론적으로 진정으로 함께 있어주며 너와 나의 대화를 통해 품행장애 딸을 가진 부모들의 고통과 혼란스러움을 털어놓을 수 있도록 함으로써 그들이 스스로 초월해 나가는 체험을 할 수 있었다. 또한 품행장애 대상자뿐만 아니라 그들의 부모도 간호가 절실히 필요한 대상자임을 알 수 있었고, Parse의 연구 방법이 삶의 의미를 스스로 찾도록 돕는 간호 실무 방법이 된다는 것을 다시 한 번 확인할 수 있었다. 이를 위해 간호사는 대상자와 인간되어감 과정을 나눌 수 있도록 필요한 역량을 키워야 하겠다.
This study was conducted to figure out child rearing experiences of parents who have adolescent girls with conduct disorder and to identify the meaning and structure of their experiences. Parse's research method was applied to get and analyze the data.
Data collection was done from 20 Oct, 2012 to ...
This study was conducted to figure out child rearing experiences of parents who have adolescent girls with conduct disorder and to identify the meaning and structure of their experiences. Parse's research method was applied to get and analyze the data.
Data collection was done from 20 Oct, 2012 to 03 April, 2013 and the subjects were 10 parents(1 father and 9 mothers) who have the daughter diagnosed with conduct disorder under the inpatient and outpatient treatment in A hospital at C region.
The research started ‘dialogical engagement’ in related with child rearing experience of participants by researcher's true presence as defined in Parse research method.
Oral statement collected from participants by recording and transcribing dialogue were extracted and synthesized into researcher’s language to make it as language-art, which then extracted into core concept. Then heuristic interpretation was applied for analyzing data.
The result of this study presents the following core concepts of their experiences as followings: Child rearing experiences of the parents who have adolescent girls with conduct disorder were survival against violent environment, a sense of guilt on conduct disorder, confusion and frustration in parent’s role and hope for future.
When being transposed structurally, child rearing experience of the parents who have adolescent girls with conduct disorder can be interpreted as damages of self-esteem and confused identity, but at the same time forgiveness, expectation and hope. Child rearing experiences of the parents who have adolescent girls with conduct disorder can be interpreted as valuing, connecting-separating, and enabling-limiting and at the same time these were human becoming process accompanied with powering and transforming.
The researcher showed true presence with participants in this study and supported them to find possibility and hope for the future of their daughters and family. The participants found self-identity and embraced hope for the future and planned the life with their children through the interaction between the participants and the researcher.
This research is expected to contribute to understand the parent's suffering and struggling with daughter with conduct disorder and be useful information to develop caring for the subjects and their parents of Conduct disorder.
The researcher also came to realize that the participants have illimitability in their future and live in the hope that transcends the current situation. Understanding the process of life as it has rhythmical pattern in everyday life and finding the meaning of life are the important value to understand and care of the subject for nursing. Participants as well as the researcher have experienced human becoming to be co-transcending in the process of the research. Furthermore, health is the process of constructing meaning while heading toward possibility through experience.
This study was conducted to figure out child rearing experiences of parents who have adolescent girls with conduct disorder and to identify the meaning and structure of their experiences. Parse's research method was applied to get and analyze the data.
Data collection was done from 20 Oct, 2012 to 03 April, 2013 and the subjects were 10 parents(1 father and 9 mothers) who have the daughter diagnosed with conduct disorder under the inpatient and outpatient treatment in A hospital at C region.
The research started ‘dialogical engagement’ in related with child rearing experience of participants by researcher's true presence as defined in Parse research method.
Oral statement collected from participants by recording and transcribing dialogue were extracted and synthesized into researcher’s language to make it as language-art, which then extracted into core concept. Then heuristic interpretation was applied for analyzing data.
The result of this study presents the following core concepts of their experiences as followings: Child rearing experiences of the parents who have adolescent girls with conduct disorder were survival against violent environment, a sense of guilt on conduct disorder, confusion and frustration in parent’s role and hope for future.
When being transposed structurally, child rearing experience of the parents who have adolescent girls with conduct disorder can be interpreted as damages of self-esteem and confused identity, but at the same time forgiveness, expectation and hope. Child rearing experiences of the parents who have adolescent girls with conduct disorder can be interpreted as valuing, connecting-separating, and enabling-limiting and at the same time these were human becoming process accompanied with powering and transforming.
The researcher showed true presence with participants in this study and supported them to find possibility and hope for the future of their daughters and family. The participants found self-identity and embraced hope for the future and planned the life with their children through the interaction between the participants and the researcher.
This research is expected to contribute to understand the parent's suffering and struggling with daughter with conduct disorder and be useful information to develop caring for the subjects and their parents of Conduct disorder.
The researcher also came to realize that the participants have illimitability in their future and live in the hope that transcends the current situation. Understanding the process of life as it has rhythmical pattern in everyday life and finding the meaning of life are the important value to understand and care of the subject for nursing. Participants as well as the researcher have experienced human becoming to be co-transcending in the process of the research. Furthermore, health is the process of constructing meaning while heading toward possibility through experience.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.