청소년은 미래 사회의 주역이자 이미, 현재 사회를 급격히 변화시키는 영향력 있는 세대로 자리 잡았다. 한편으로 청소년은 정체성의 혼란을 겪으며, 가정, 학교, 사회 환경으로부터 많은 영향을 받아 쉽게 비행문화에 노출되어 심각한 사회문제를 야기하기도 한다.
그 동안 비행청소년에게는 자아존중감을 높여주어야 한다는 주장이 지속되었고, 실제로 많은 비행청소년 교육프로그램이 이 부분에 초점을 맞추어 개발, 시행되어 왔다. 본 연구에서는 자아존중감에서 더 나아가 비행청소년들에게 삶의 고난과 역경을 이겨낼 수 있는 힘, 즉 ...
청소년은 미래 사회의 주역이자 이미, 현재 사회를 급격히 변화시키는 영향력 있는 세대로 자리 잡았다. 한편으로 청소년은 정체성의 혼란을 겪으며, 가정, 학교, 사회 환경으로부터 많은 영향을 받아 쉽게 비행문화에 노출되어 심각한 사회문제를 야기하기도 한다.
그 동안 비행청소년에게는 자아존중감을 높여주어야 한다는 주장이 지속되었고, 실제로 많은 비행청소년 교육프로그램이 이 부분에 초점을 맞추어 개발, 시행되어 왔다. 본 연구에서는 자아존중감에서 더 나아가 비행청소년들에게 삶의 고난과 역경을 이겨낼 수 있는 힘, 즉 회복탄력성을 높여주는데 관심을 가지고 그 방법으로 Earl Shorris가 ‘시내 중심부 사람들의 정신적 삶’이라 표현한 ‘인문학 교육 프로그램’을 적용해 보았다.
연구의 대상은 소년법원으로부터 소년법상 제10호 처분을 받고 장기(2년이내)로 부산소년원에 송치되어 수용 중인 청소년 중, 실험집단 35명과 통제집단 28명, 총 63명으로 구성하였고, 실험집단과 통제집단의 사전·사후 검사를 통해 효과를 검증하는 방법으로 연구를 진행하였다.
인문학 프로그램에 참여한 학생들에 대한 사전-사후검사 결과, 낙관성과 공감능력에서 긍정적인 변화가 나타난 것으로 분석되었다. 낙관성은 열심히 일하는 데 따른 보답, 어려운 문제에 대한 해결의 자신감, 어려운 상황이 닥쳐도 모든 일이 잘 해결될 것이라는 확신을 측정한 것이고, 공감능력은 상대방의 감정을 읽어 내는 능력 등을 측정한 것으로, 인문학에 대한 자신감의 상승과 프로그램 진행자와의 래포 형성과정에서 이러한 유형들에 대한 측정치가 긍정적으로 상승한 것으로 보인다.
그러나 회복탄력성의 하위유형 9개 중 원인분석력, 감정통제력, 충동억제력, 감사하기, 생활만족도, 관계성, 커뮤니케이션능력의 7개 유형에서는 사전-사후검사 결과 유의미한 변화를 찾기 어려웠다. 소년원내 교육일정 상 장기간에 걸친 연구진행이 어려웠고, 프로그램 진행과정에서 충분한 피드백이 이루어지지 어려웠을 뿐만 아니라, 원인분석 역량, 감정·충동의 통제 능력, 감사한 마음 갖기, 커뮤니케이션 능력 등은 단기간에 변화되기 어려운 속성이 있기 때문이라 판단된다.
본 연구를 통한 제언은 다음과 같다.
첫째, 비행청소년에 대한 인성교육 프로그램은 인문학 프로그램을 바탕으로 해야 한다. 둘째, 비행청소년들에게 적합한 표준 인문학 프로그램이 만들어져야 한다. 셋째, 인문학을 비롯한 인성교육 프로그램 지도자는 다양한 지식과 역량을 겸비한 소통 전문가여야 한다. 넷째, 민간 전문가 집단의 교정교육 현장에의 참여가 더욱 강화되어야 한다.
제한점으로는 소년원 교육여건상 한 소년원에서 제한된 남자 청소년 참여자에게만 단기간에 걸쳐 적용한 사례 연구로서, 연구결과를 일반화하여 적용하는데 다소 한계가 있다.
이 연구는 비행청소년에 대해 인문학 프로그램을 적용하고 회복탄력성을 증진시키고자 한 초기연구로서 후속연구를 위한 기초가 될 수 있을 것으로 본다. 비행청소년을 위한 실효성 있는 인문학 프로그램 개발로 이어지고, 그 결과로 비행청소년들의 회복탄력성 증진에 크게 기여할 수 있기를 기대한다.
청소년은 미래 사회의 주역이자 이미, 현재 사회를 급격히 변화시키는 영향력 있는 세대로 자리 잡았다. 한편으로 청소년은 정체성의 혼란을 겪으며, 가정, 학교, 사회 환경으로부터 많은 영향을 받아 쉽게 비행문화에 노출되어 심각한 사회문제를 야기하기도 한다.
그 동안 비행청소년에게는 자아존중감을 높여주어야 한다는 주장이 지속되었고, 실제로 많은 비행청소년 교육프로그램이 이 부분에 초점을 맞추어 개발, 시행되어 왔다. 본 연구에서는 자아존중감에서 더 나아가 비행청소년들에게 삶의 고난과 역경을 이겨낼 수 있는 힘, 즉 회복탄력성을 높여주는데 관심을 가지고 그 방법으로 Earl Shorris가 ‘시내 중심부 사람들의 정신적 삶’이라 표현한 ‘인문학 교육 프로그램’을 적용해 보았다.
연구의 대상은 소년법원으로부터 소년법상 제10호 처분을 받고 장기(2년이내)로 부산소년원에 송치되어 수용 중인 청소년 중, 실험집단 35명과 통제집단 28명, 총 63명으로 구성하였고, 실험집단과 통제집단의 사전·사후 검사를 통해 효과를 검증하는 방법으로 연구를 진행하였다.
인문학 프로그램에 참여한 학생들에 대한 사전-사후검사 결과, 낙관성과 공감능력에서 긍정적인 변화가 나타난 것으로 분석되었다. 낙관성은 열심히 일하는 데 따른 보답, 어려운 문제에 대한 해결의 자신감, 어려운 상황이 닥쳐도 모든 일이 잘 해결될 것이라는 확신을 측정한 것이고, 공감능력은 상대방의 감정을 읽어 내는 능력 등을 측정한 것으로, 인문학에 대한 자신감의 상승과 프로그램 진행자와의 래포 형성과정에서 이러한 유형들에 대한 측정치가 긍정적으로 상승한 것으로 보인다.
그러나 회복탄력성의 하위유형 9개 중 원인분석력, 감정통제력, 충동억제력, 감사하기, 생활만족도, 관계성, 커뮤니케이션능력의 7개 유형에서는 사전-사후검사 결과 유의미한 변화를 찾기 어려웠다. 소년원내 교육일정 상 장기간에 걸친 연구진행이 어려웠고, 프로그램 진행과정에서 충분한 피드백이 이루어지지 어려웠을 뿐만 아니라, 원인분석 역량, 감정·충동의 통제 능력, 감사한 마음 갖기, 커뮤니케이션 능력 등은 단기간에 변화되기 어려운 속성이 있기 때문이라 판단된다.
본 연구를 통한 제언은 다음과 같다.
첫째, 비행청소년에 대한 인성교육 프로그램은 인문학 프로그램을 바탕으로 해야 한다. 둘째, 비행청소년들에게 적합한 표준 인문학 프로그램이 만들어져야 한다. 셋째, 인문학을 비롯한 인성교육 프로그램 지도자는 다양한 지식과 역량을 겸비한 소통 전문가여야 한다. 넷째, 민간 전문가 집단의 교정교육 현장에의 참여가 더욱 강화되어야 한다.
제한점으로는 소년원 교육여건상 한 소년원에서 제한된 남자 청소년 참여자에게만 단기간에 걸쳐 적용한 사례 연구로서, 연구결과를 일반화하여 적용하는데 다소 한계가 있다.
이 연구는 비행청소년에 대해 인문학 프로그램을 적용하고 회복탄력성을 증진시키고자 한 초기연구로서 후속연구를 위한 기초가 될 수 있을 것으로 본다. 비행청소년을 위한 실효성 있는 인문학 프로그램 개발로 이어지고, 그 결과로 비행청소년들의 회복탄력성 증진에 크게 기여할 수 있기를 기대한다.
Youth is the leading role for the future, and has been already become an influential generation in this rapidly changing society. On the other hand, youth has experiencing their self-identity confusion, and even causing to a serious social problem because they are exposed to delinquent culture influ...
Youth is the leading role for the future, and has been already become an influential generation in this rapidly changing society. On the other hand, youth has experiencing their self-identity confusion, and even causing to a serious social problem because they are exposed to delinquent culture influenced by home, school, and social environments.
In the meantime, it has been arguing that we need to increase self-esteem for juvenile delinquents, and in fact many education programs for them have been also focused and implemented on the development of this section.
This study is interested in increasing the power to overcome hardship and adversity of the life of juvenile delinquents, and that is expressed as 'Resilience'. Also Earl Shorris applied 'Humanities Program' representing as 'the spiritual life of the city center people'.
The object of study is the juveniles who are referred by the Family Court and received long-term(within 2 years) disposal, Juvenile Court Act No. 10. and the juveniles were sent to Busan Training School. 63 juveniles were composed of this group, 35 are experimental group and 28 are controlled group. The survey was conducted the pre and post test to verify the effectiveness of the research.
Students who participate in 'Humanities Program' got positive results in the pre and post test and they were analyzed to be a positive change in the optimism and empathy ability. Optimism is the confidence being able to solve a difficult problem and Empathy is the ability to read other's emotions. It seems that the rise of the level of these measurements resulted from the confidence of juveniles on Humanities and rapport-forming through the program.
However, it was difficult to find significant changes in the seven subtypes of resilience, such as analytical, emotional control, impulse inhibition, to thank, life satisfaction, relationship, communication skill in the pre and post test results. The long-term research was hard in Juvenile Training School, and the enough feedback on the process of this program was also difficult to fulfill. Above all, it can be judged that some abilities are hard to be changed like cause-analysis skills, emotional-impulse control skills, having thankful heart, communication skills.
Through this research, the proposal are as follows:
First, the character education program should be based on the humanities. Second, the appropriate standard humanities program for juvenile delinquents should be created. Third, the leader of humanities program should be communication experts with a variety of knowledge and skills. Fourth, the private experts should be strengthened in participating to corrective education field.
The limitation is that humanities program is only applied to male youth participants in short term as staying in only one juvenile training school because of the restriction.
This study is the initial study for the juvenile delinquents to increase the resilience based on the humanities program and can be considered as the basis for further research. And these research will develop humanities programs more effective for juvenile delinquents, and the result would be expected to contribute to resilience improvement for juvenile delinquents.
Youth is the leading role for the future, and has been already become an influential generation in this rapidly changing society. On the other hand, youth has experiencing their self-identity confusion, and even causing to a serious social problem because they are exposed to delinquent culture influenced by home, school, and social environments.
In the meantime, it has been arguing that we need to increase self-esteem for juvenile delinquents, and in fact many education programs for them have been also focused and implemented on the development of this section.
This study is interested in increasing the power to overcome hardship and adversity of the life of juvenile delinquents, and that is expressed as 'Resilience'. Also Earl Shorris applied 'Humanities Program' representing as 'the spiritual life of the city center people'.
The object of study is the juveniles who are referred by the Family Court and received long-term(within 2 years) disposal, Juvenile Court Act No. 10. and the juveniles were sent to Busan Training School. 63 juveniles were composed of this group, 35 are experimental group and 28 are controlled group. The survey was conducted the pre and post test to verify the effectiveness of the research.
Students who participate in 'Humanities Program' got positive results in the pre and post test and they were analyzed to be a positive change in the optimism and empathy ability. Optimism is the confidence being able to solve a difficult problem and Empathy is the ability to read other's emotions. It seems that the rise of the level of these measurements resulted from the confidence of juveniles on Humanities and rapport-forming through the program.
However, it was difficult to find significant changes in the seven subtypes of resilience, such as analytical, emotional control, impulse inhibition, to thank, life satisfaction, relationship, communication skill in the pre and post test results. The long-term research was hard in Juvenile Training School, and the enough feedback on the process of this program was also difficult to fulfill. Above all, it can be judged that some abilities are hard to be changed like cause-analysis skills, emotional-impulse control skills, having thankful heart, communication skills.
Through this research, the proposal are as follows:
First, the character education program should be based on the humanities. Second, the appropriate standard humanities program for juvenile delinquents should be created. Third, the leader of humanities program should be communication experts with a variety of knowledge and skills. Fourth, the private experts should be strengthened in participating to corrective education field.
The limitation is that humanities program is only applied to male youth participants in short term as staying in only one juvenile training school because of the restriction.
This study is the initial study for the juvenile delinquents to increase the resilience based on the humanities program and can be considered as the basis for further research. And these research will develop humanities programs more effective for juvenile delinquents, and the result would be expected to contribute to resilience improvement for juvenile delinquents.
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