뉴 미디어의 발달과 웹2.0으로의 환경 변화로 탄생된 현대사회의 디지털 콘텐츠는 이용자인 대중들에게 매우 친숙한 존재이면서, 하나의 사회적 문화로 자리 잡았다. 무선 인터넷의 대중화와 디지털 기기의 발전이 디지털 콘텐츠 발전에 가장 큰 역할을 했으며, 이로 인하여 나타난 1인 미디어의 플랫폼은 일방향적인 구조의 미디어 환경을 쌍방향적인 능동적 구조로 변화시키는 계기가 되었다. 이는 곧 지금의 뉴 미디어에서는 누구나 송신자 겸 수용자인 ...
초 록 ( Abstract )
뉴 미디어의 발달과 웹2.0으로의 환경 변화로 탄생된 현대사회의 디지털 콘텐츠는 이용자인 대중들에게 매우 친숙한 존재이면서, 하나의 사회적 문화로 자리 잡았다. 무선 인터넷의 대중화와 디지털 기기의 발전이 디지털 콘텐츠 발전에 가장 큰 역할을 했으며, 이로 인하여 나타난 1인 미디어의 플랫폼은 일방향적인 구조의 미디어 환경을 쌍방향적인 능동적 구조로 변화시키는 계기가 되었다. 이는 곧 지금의 뉴 미디어에서는 누구나 송신자 겸 수용자인 프로슈머의 역할을 할 수 있다는 것을 뜻한다. 하지만 ‘참여, 공유, 개방’의 특성을 지니고 있는 웹2.0 공간에서의 프로슈머의 역할은 타인의 저작물을 무분별하게 무단으로 이용하는 잘못된 행위를 빈번히 발생시키고 있다. 환경 변화에 따른 저작물에 대한 이용자들의 인식 부족 현상은 인터넷 환경 특징에 의해 나타나게 되었으며, 발전된 디지털 콘텐츠와 상반되는 경우를 보인다. 디지털 콘텐츠의 발전은 환경의 개방성이라는 역할을 수행하고 있지만, 반대로 이용자들의 디지털 콘텐츠 저작물에 대한 인식 부족과 더불어 저작권 보호 장치의 미비라는 또 다른 문제점을 드러내고 있는 중이다. 이러한 환경 변화에 따라 1인 미디어(블로그 및 SNS)의 이용자가 급격하게 증가하고 있다. 이용자들은 누구나 프로슈머가 될 수 있으며, 잘못된 정보제공자의 역할 수행을 통해 1인 미디어에서의 저작물 무단 이용행태는 심각한 수준으로 발생하고 있다. 이는 인터넷 공간에서의 저작물에 관한 저작권 보호 및 저작권법에 대한 이용자들의 인식이 부족하다는 것을 나타낸다. 이렇게 타인의 저작물에 대한 인식이 부족함으로 인해 나타난 저작권 침해사례는 매년 증가하고 있으며, 이는 인터넷 공간에서의 이용자들이 타인의 저작물을 쉽게 다운로드하거나, 재생산 및 공유하는 행위를 쉽게 생각하고 있음을 뜻한다. 따라서 디지털 콘텐츠의 발전과 1인 미디어의 올바른 성장을 위해서는 저작물 창작자와 이용자 간의 상생관계가 중요하며, 사회적으로 합의된 인식이 뒷받침되어야 한다. 개인이 운영하는 1인 미디어이기 때문에 창작자의 허락 없이 사용해도 무방하다는 이용자들의 인식에 변화가 있어야 하며, 인터넷 공간에서 저작물을 이용하는 이용자의 인식을 제대로 파악할 필요가 있다. 이 연구는 1인 미디어 이용자들의 저작물에 대한 저작권 인식 조사를 통하여 이용자들의 디지털 콘텐츠 불법 다운로드 이용 행위에 영향을 미치는 요인을 살펴보는 데 목적을 두고 진행되었다. 이 연구에서는 먼저 디지털 콘텐츠 1인 미디어인 블로그 및 SNS 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 276명의 응답 결과를 회귀분석을 통하여 분석한 끝에 얻은 이 연구의 결론은 다음과 같다. 먼저, 디지털 콘텐츠 이용자들은 이 연구의 주요 변인인 저작권 인식, 저작권 공유 인식, 계획행동이론은 저작권 인식에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 인구통계학적 특성변인에 따른 저작권 인식의 차이는 성별과 연령에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 불법 다운로드 이용 의도는 태도, 지각된 행동 통제, 주관적 이용 규범, 저작권 공유 인식의 규범 차원, 저작권 인식 성별, 저작권 인식 공유의 시장 차원 순으로 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉, 불법 다운로드로 이용태도와 지각된 행동 규제, 주관적 이용 규범, 저작권 인식 공유의 규범 차원이 높을수록 불법 다운로드 이용 의도 또한 높은 것으로 나타났다. 결론적으로 10대에 비해 20대 및 30대 연령층이 인터넷을 더 활발하게 이용하고 있으며, 저작권 인식 또한 10대 보다 20대 및 30대가 상대적으로 높은 것으로 조사되었다. 웹2.0의 급진적인 발전과 온라인 공간에서의 커뮤니티가 하나의 문화로 자리매김한 오늘날, 현대 사회의 디지털 콘텐츠의 이용자들의 저작권 인식은 매우 중요하다. 이 연구를 통하여 이용자들의 디지털 콘텐츠에 대한 저작권 인식에 관한 문제를 구체화된 요인으로 구분하여 각각의 관계를 알아봄으로써 온라인 공간의 환경 변화와 더불어 디지털 콘텐츠 저작권에 대한 저작권법 재정립과 사회적인 합의를 도출하여 이용자들의 올바른 온라인 저작권 인식을 구축할 필요가 있음을 확인하였다.
초 록 ( Abstract )
뉴 미디어의 발달과 웹2.0으로의 환경 변화로 탄생된 현대사회의 디지털 콘텐츠는 이용자인 대중들에게 매우 친숙한 존재이면서, 하나의 사회적 문화로 자리 잡았다. 무선 인터넷의 대중화와 디지털 기기의 발전이 디지털 콘텐츠 발전에 가장 큰 역할을 했으며, 이로 인하여 나타난 1인 미디어의 플랫폼은 일방향적인 구조의 미디어 환경을 쌍방향적인 능동적 구조로 변화시키는 계기가 되었다. 이는 곧 지금의 뉴 미디어에서는 누구나 송신자 겸 수용자인 프로슈머의 역할을 할 수 있다는 것을 뜻한다. 하지만 ‘참여, 공유, 개방’의 특성을 지니고 있는 웹2.0 공간에서의 프로슈머의 역할은 타인의 저작물을 무분별하게 무단으로 이용하는 잘못된 행위를 빈번히 발생시키고 있다. 환경 변화에 따른 저작물에 대한 이용자들의 인식 부족 현상은 인터넷 환경 특징에 의해 나타나게 되었으며, 발전된 디지털 콘텐츠와 상반되는 경우를 보인다. 디지털 콘텐츠의 발전은 환경의 개방성이라는 역할을 수행하고 있지만, 반대로 이용자들의 디지털 콘텐츠 저작물에 대한 인식 부족과 더불어 저작권 보호 장치의 미비라는 또 다른 문제점을 드러내고 있는 중이다. 이러한 환경 변화에 따라 1인 미디어(블로그 및 SNS)의 이용자가 급격하게 증가하고 있다. 이용자들은 누구나 프로슈머가 될 수 있으며, 잘못된 정보제공자의 역할 수행을 통해 1인 미디어에서의 저작물 무단 이용행태는 심각한 수준으로 발생하고 있다. 이는 인터넷 공간에서의 저작물에 관한 저작권 보호 및 저작권법에 대한 이용자들의 인식이 부족하다는 것을 나타낸다. 이렇게 타인의 저작물에 대한 인식이 부족함으로 인해 나타난 저작권 침해사례는 매년 증가하고 있으며, 이는 인터넷 공간에서의 이용자들이 타인의 저작물을 쉽게 다운로드하거나, 재생산 및 공유하는 행위를 쉽게 생각하고 있음을 뜻한다. 따라서 디지털 콘텐츠의 발전과 1인 미디어의 올바른 성장을 위해서는 저작물 창작자와 이용자 간의 상생관계가 중요하며, 사회적으로 합의된 인식이 뒷받침되어야 한다. 개인이 운영하는 1인 미디어이기 때문에 창작자의 허락 없이 사용해도 무방하다는 이용자들의 인식에 변화가 있어야 하며, 인터넷 공간에서 저작물을 이용하는 이용자의 인식을 제대로 파악할 필요가 있다. 이 연구는 1인 미디어 이용자들의 저작물에 대한 저작권 인식 조사를 통하여 이용자들의 디지털 콘텐츠 불법 다운로드 이용 행위에 영향을 미치는 요인을 살펴보는 데 목적을 두고 진행되었다. 이 연구에서는 먼저 디지털 콘텐츠 1인 미디어인 블로그 및 SNS 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 276명의 응답 결과를 회귀분석을 통하여 분석한 끝에 얻은 이 연구의 결론은 다음과 같다. 먼저, 디지털 콘텐츠 이용자들은 이 연구의 주요 변인인 저작권 인식, 저작권 공유 인식, 계획행동이론은 저작권 인식에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 인구통계학적 특성변인에 따른 저작권 인식의 차이는 성별과 연령에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 불법 다운로드 이용 의도는 태도, 지각된 행동 통제, 주관적 이용 규범, 저작권 공유 인식의 규범 차원, 저작권 인식 성별, 저작권 인식 공유의 시장 차원 순으로 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉, 불법 다운로드로 이용태도와 지각된 행동 규제, 주관적 이용 규범, 저작권 인식 공유의 규범 차원이 높을수록 불법 다운로드 이용 의도 또한 높은 것으로 나타났다. 결론적으로 10대에 비해 20대 및 30대 연령층이 인터넷을 더 활발하게 이용하고 있으며, 저작권 인식 또한 10대 보다 20대 및 30대가 상대적으로 높은 것으로 조사되었다. 웹2.0의 급진적인 발전과 온라인 공간에서의 커뮤니티가 하나의 문화로 자리매김한 오늘날, 현대 사회의 디지털 콘텐츠의 이용자들의 저작권 인식은 매우 중요하다. 이 연구를 통하여 이용자들의 디지털 콘텐츠에 대한 저작권 인식에 관한 문제를 구체화된 요인으로 구분하여 각각의 관계를 알아봄으로써 온라인 공간의 환경 변화와 더불어 디지털 콘텐츠 저작권에 대한 저작권법 재정립과 사회적인 합의를 도출하여 이용자들의 올바른 온라인 저작권 인식을 구축할 필요가 있음을 확인하였다.
Changing environment of New media development and Web2,0 occurred modern society digital contents are very familiar with the public and becoming as one of social culture. The publicity of wireless internet and development of digital devices are affected advancing digital contents, therefore Memedia ...
Changing environment of New media development and Web2,0 occurred modern society digital contents are very familiar with the public and becoming as one of social culture. The publicity of wireless internet and development of digital devices are affected advancing digital contents, therefore Memedia had been changed its platform from one-way structure to interactive structure. This meaning that in the New media environment, anyone can be transmitter and addressee at the same time which called prosumer. But in Web 2.0, which has characteristics of 'participation, share, openness', the prosumers are willing to use others copyrights work thoughtlessly. In accordance with changing awareness of copyrights use, shows directly-opposed circumstances with the characteristics of internet environment and advanced digital contents. Advanced digital contents perform a big role in openness of environment but on the contrary, it occurs lack of awareness of others digital contents use and the regulation or protection of copyright is incomplete. The numbers of memedia(BLOG, SNS, etc..) users are rapidly increasing. All users can be a prosumer and providing wrong information without awareness of others copyrights. It is reached up to very serious level. It shows that the most of internet users are not aware of copyrights and its law. The number of violating others copyrights are rapidly growing annually. Because it's very easy to download, reproduce and share illegally without any awareness. Between the content creator and its user, there must be solution which do not harm both. The Memedia mostly operated by individual unit and each one of them do not take it as serious problem of using others copyrights. We need to change awareness of copyrights from the users and there must be solution to change there knowledge to reorganize. This study researched on how people(Memedia users) manage others copyrights and the affected source of illegal download. This study conducted survey research from BLOG users and SNS users which are all memedian. The answers from 276 subjects are analysed by regression analysis and the result are same as below. From the result, the factor of awareness of copyrights are affected by sharing of copyrights and the theory of planned behavior. Also, demographic factor shows that difference in awareness of copyrights were significantly exist depend on age or sex. The use of illegal download is related in order of attitude, perceived behavior control, subjective standard, normative dimension of awareness, sex and the market. In other words, if subject is on the high level of perceived behavior control, subjective standard, normative dimension of awareness, they have higher intension use of illegal download. To conclude, 20 and 30s are more often use internet than teenagers. Also, the awareness of copyrights are much higher. Since radically advanced Web 2.0 and on-line community had become as one big culture, all digital contents users in modern society must recognize importance of awareness about copyrights. This study showed relation of awareness about copyrights from the digital content users with specified factors and provide the need of reorganizing the law of copyrights and changing of awareness from the internet users which is appropriate with internet environment.
Changing environment of New media development and Web2,0 occurred modern society digital contents are very familiar with the public and becoming as one of social culture. The publicity of wireless internet and development of digital devices are affected advancing digital contents, therefore Memedia had been changed its platform from one-way structure to interactive structure. This meaning that in the New media environment, anyone can be transmitter and addressee at the same time which called prosumer. But in Web 2.0, which has characteristics of 'participation, share, openness', the prosumers are willing to use others copyrights work thoughtlessly. In accordance with changing awareness of copyrights use, shows directly-opposed circumstances with the characteristics of internet environment and advanced digital contents. Advanced digital contents perform a big role in openness of environment but on the contrary, it occurs lack of awareness of others digital contents use and the regulation or protection of copyright is incomplete. The numbers of memedia(BLOG, SNS, etc..) users are rapidly increasing. All users can be a prosumer and providing wrong information without awareness of others copyrights. It is reached up to very serious level. It shows that the most of internet users are not aware of copyrights and its law. The number of violating others copyrights are rapidly growing annually. Because it's very easy to download, reproduce and share illegally without any awareness. Between the content creator and its user, there must be solution which do not harm both. The Memedia mostly operated by individual unit and each one of them do not take it as serious problem of using others copyrights. We need to change awareness of copyrights from the users and there must be solution to change there knowledge to reorganize. This study researched on how people(Memedia users) manage others copyrights and the affected source of illegal download. This study conducted survey research from BLOG users and SNS users which are all memedian. The answers from 276 subjects are analysed by regression analysis and the result are same as below. From the result, the factor of awareness of copyrights are affected by sharing of copyrights and the theory of planned behavior. Also, demographic factor shows that difference in awareness of copyrights were significantly exist depend on age or sex. The use of illegal download is related in order of attitude, perceived behavior control, subjective standard, normative dimension of awareness, sex and the market. In other words, if subject is on the high level of perceived behavior control, subjective standard, normative dimension of awareness, they have higher intension use of illegal download. To conclude, 20 and 30s are more often use internet than teenagers. Also, the awareness of copyrights are much higher. Since radically advanced Web 2.0 and on-line community had become as one big culture, all digital contents users in modern society must recognize importance of awareness about copyrights. This study showed relation of awareness about copyrights from the digital content users with specified factors and provide the need of reorganizing the law of copyrights and changing of awareness from the internet users which is appropriate with internet environment.
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