본 연구는 온라인구전정보 특성변수로서 온라인 구전정보의 유형(텍스트/이미지와 텍스트), 온라인구전의 방향성(부정/긍정)과 온라인평가의 유형(집단/평가)을 제시하고, 이러한 온라인 구전정보 특성이 브랜드태도에의 직접적 영향력간의 관계가 화장품유형(기초/색조)에 따라 차이를 고찰하였다. 연구결과를 요약해보면 첫째, 온라인평가유형이 소비자의 브랜드태도 형성에 미치는 영향은 집단적 구전이 개인적 구전보다 더 크게 나타났다. 둘째, 온라인구전정보유형이 소비자의 브랜드태도 형성에 미치는 영향은 텍스트만으로 구성된 구정정보가 지각으로 나타남으...
본 연구는 온라인구전정보 특성변수로서 온라인 구전정보의 유형(텍스트/이미지와 텍스트), 온라인구전의 방향성(부정/긍정)과 온라인평가의 유형(집단/평가)을 제시하고, 이러한 온라인 구전정보 특성이 브랜드태도에의 직접적 영향력간의 관계가 화장품유형(기초/색조)에 따라 차이를 고찰하였다. 연구결과를 요약해보면 첫째, 온라인평가유형이 소비자의 브랜드태도 형성에 미치는 영향은 집단적 구전이 개인적 구전보다 더 크게 나타났다. 둘째, 온라인구전정보유형이 소비자의 브랜드태도 형성에 미치는 영향은 텍스트만으로 구성된 구정정보가 지각으로 나타남으로써 온라인구전정보유형이 기초화장품소비자의 브랜드태도 형성에 미치는 영향은 집단적 구전이 개인적 구전보다 더 크게 나타났다. 셋째, 긍정적인 구전정보와 이미지와 텍스트 구성된 정보가 기초화장품소지자의 브랜드태도에 미치는 영향이 더 큰 것을 보일 수 있다. 이러한 실증결과를 바탕으로 마케팅 커뮤니케이션에 대한 시사점을 제시하였다.
본 연구는 온라인구전정보 특성변수로서 온라인 구전정보의 유형(텍스트/이미지와 텍스트), 온라인구전의 방향성(부정/긍정)과 온라인평가의 유형(집단/평가)을 제시하고, 이러한 온라인 구전정보 특성이 브랜드태도에의 직접적 영향력간의 관계가 화장품유형(기초/색조)에 따라 차이를 고찰하였다. 연구결과를 요약해보면 첫째, 온라인평가유형이 소비자의 브랜드태도 형성에 미치는 영향은 집단적 구전이 개인적 구전보다 더 크게 나타났다. 둘째, 온라인구전정보유형이 소비자의 브랜드태도 형성에 미치는 영향은 텍스트만으로 구성된 구정정보가 지각으로 나타남으로써 온라인구전정보유형이 기초화장품소비자의 브랜드태도 형성에 미치는 영향은 집단적 구전이 개인적 구전보다 더 크게 나타났다. 셋째, 긍정적인 구전정보와 이미지와 텍스트 구성된 정보가 기초화장품소지자의 브랜드태도에 미치는 영향이 더 큰 것을 보일 수 있다. 이러한 실증결과를 바탕으로 마케팅 커뮤니케이션에 대한 시사점을 제시하였다.
This paper mainly studies the direct influence towards brand attitude of types (texts/pictures and texts) and directions (positive/negative) of word of mouse and network evaluation (group/individuals), and the different influence under the affect of types of makeup (basic skin care and cosmetics). T...
This paper mainly studies the direct influence towards brand attitude of types (texts/pictures and texts) and directions (positive/negative) of word of mouse and network evaluation (group/individuals), and the different influence under the affect of types of makeup (basic skin care and cosmetics). The result is as following. 1. Compared with individual network evaluation, group network evaluation has the more influence on brand attitude. 2. Compared with consumers who use cosmetics, those who use basic skin care is more affected by the word of mouse, especially positive word of mouse and group network evaluation. In all, the studying result above is valuable towards product marketing of skin care enterprises.
This paper mainly studies the direct influence towards brand attitude of types (texts/pictures and texts) and directions (positive/negative) of word of mouse and network evaluation (group/individuals), and the different influence under the affect of types of makeup (basic skin care and cosmetics). The result is as following. 1. Compared with individual network evaluation, group network evaluation has the more influence on brand attitude. 2. Compared with consumers who use cosmetics, those who use basic skin care is more affected by the word of mouse, especially positive word of mouse and group network evaluation. In all, the studying result above is valuable towards product marketing of skin care enterprises.
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