교육행정직 공무원의 직무스트레스와 직무만족의 관계에서 자기효능감의 매개효과 The Mediation Effectiveness of Self-efficacy in the Relationship between Educational Administration Staff’s Job Stress and Job Satisfaction원문보기
본 연구의 목적은 교육행정직 공무원의 직무스트레스가 자기 효능감을 매개로 하여 직무만족에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 구체적인 연구문제를 설정하였다. 첫째, 직무스트레스가 교육행정직 공무원의 직무만족에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 직무스트레스가 교육행정직 공무원의 자기효능감에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 직무스트레스와 직무만족의 영향관계에서 자기효능감이 매개효과를 가지는가? 설문대상은 경상북도교육청과 교육지원청에 근무하는 교육행정직원을 대상으로 하였으며, 설문지는 총 280부를 배부하여 회수된 270부의 설문지를 분석하였다. 본 설문지는 이론적 배경에서 고찰된 연구변수에 대한 핵심요소를 분석하고 선행연구에서 개발된 설문지를 참고하여 구성하였다. 먼저 독립변인인 직무스트레스의 ...
본 연구의 목적은 교육행정직 공무원의 직무스트레스가 자기 효능감을 매개로 하여 직무만족에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 구체적인 연구문제를 설정하였다. 첫째, 직무스트레스가 교육행정직 공무원의 직무만족에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 직무스트레스가 교육행정직 공무원의 자기효능감에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 직무스트레스와 직무만족의 영향관계에서 자기효능감이 매개효과를 가지는가? 설문대상은 경상북도교육청과 교육지원청에 근무하는 교육행정직원을 대상으로 하였으며, 설문지는 총 280부를 배부하여 회수된 270부의 설문지를 분석하였다. 본 설문지는 이론적 배경에서 고찰된 연구변수에 대한 핵심요소를 분석하고 선행연구에서 개발된 설문지를 참고하여 구성하였다. 먼저 독립변인인 직무스트레스의 하위변인은 직무특성, 개인의 역할, 조직분위기, 대인관계, 경력개발로 설정하여 27문항으로 구성하였다. 그리고 종속변인인 직무만족은 업무자체, 보수수준, 대인관계, 승진기회를 하위요소로 설정하여 12문항을 구성하였다. 또한, 자기 효능감을 매개변인으로 설정하고 자신감, 자기조절 효능감, 과제난이도 선호를 하위요인으로 설정하여 14문항으로 구성하였다. 자료분석을 위하여 PASW version18.0을 사용하였으며, 변인들에 대한 일반적 특성을 파악하기 위하여 빈도분석을 하였고, 변인들의 관계를 알아보기 위하여 상관관계분석을 실시하였다. 그리고 직무스트레스, 자기 효능감, 직무만족의 변수들의 영향력을 알아보기 위한 회귀분석을 실시하였으며 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 직무스트레스의 하위요인인 직무특성, 개인의 역할, 조직분위기, 대인관계, 경력개발은 자기 효능감의 하위변인인 자신감, 자기조절 효능감, 과제난이도 선호에 통계적으로 각각 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 설명력은 대체로 낮게 나타났다. 그 중 경력개발이 자기 효능감에 가장 적은 영향을 미치는 것으로 보이고 있다. 둘째, 직무스트레스의 하위요인인 직무특성, 개인의 역할, 조직분위기, 대인관계, 경력개발은 직무만족의 하위변인인 업무자체, 보수수준, 대인관계, 승진기회에 통계적으로 각각 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이중 직무스트레스가 업무자체에 가장 유의한 영향에 미치고 있었다. 또한 각 요인들의 결정계수 중 업무자체에서는 직무특성이, 승진기회에서는 경력개발이 가장 높은 설명력을 나타내고 있다. 셋째, 교육행정직 공무원의 직무스트레스와 직무만족의 영향관계에서 자기 효능감이 부분매개 효과를 가지는 것으로 분석되었다. 직무스트레스가 직무만족에 자기 효능감을 매개로 하여 간접영향을 미친다는 것이 밝혀진 것이다. 교육행정직 공무원의 직무스트레스와 직무만족의 관계에서 자기 효능감의 매개효과를 분석한 결과 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 직무스트레스가 교육행정직 공무원의 직무만족에 어떠한 영향을 미치고 있는지 살펴보았다. 그 결과, 직무스트레스는 교육행정직 공무원의 직무만족을 설명할 수 있는 유의한 변인인 것으로 나타났다. 즉 교육행정직 공무원이 직무 수행과정에서 느끼고 있는 직무스트레스 정도가 높아질수록 그들이 느끼는 직무만족정도가 낮아진다는 것이다. 따라서 교육행정직 공무원의 직무만족을 높이기 위해서는 직무스트레스에 대한 효과적인 관리가 필요함을 알 수 있다. 둘째, 직무스트레스가 교육행정직 공무원의 자기효능감에 미치는 영향에서 직무스트레스와 자기효능감은 유의한 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉 직무스트레스를 많이 느낄수록 자기효능감은 낮게 나타난다고 볼 수 있다. 셋째, 직무스트레스와 직무만족의 영향관계에서 자기효능감이 매개효과가 있는지는 살펴본 결과 자기효능감은 직무만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 직무만족에 대한 자기 효능감의 매개효과가 확인되었다. 다음으로 자기 효능감의 상호작용효과를 살펴본 결과 직무스트레스와 교육행정직 공무원들의 직무만족의 관계에서 자기 효능감의 조절효과가 나타났다. 이는 교육행정직 공무원들의 자기효능감이 높을수록 직무스트레스가 직무만족에 미치는 부정적인 영향을 경감시켜 직무만족도가 더 높아짐을 의미한다. 결론적으로 자기 효능감 수준에 따라 직무만족, 직무스트레스는 차이가 나타났으며, 자기 효능감 수준이 직무만족, 직무스트레스에 큰 영향을 미침을 알 수 있었다. 본 연구 결과는 자기 효능감의 중요성을 입증하였다고 볼 수 있다. 또한 이를 통해 궁극적으로 자기 효능감을 증진하는데 필요한 전문교육 및 프로그램 개발의 기초자료가 될 것으로 생각된다.
본 연구의 목적은 교육행정직 공무원의 직무스트레스가 자기 효능감을 매개로 하여 직무만족에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 구체적인 연구문제를 설정하였다. 첫째, 직무스트레스가 교육행정직 공무원의 직무만족에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 직무스트레스가 교육행정직 공무원의 자기효능감에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 직무스트레스와 직무만족의 영향관계에서 자기효능감이 매개효과를 가지는가? 설문대상은 경상북도교육청과 교육지원청에 근무하는 교육행정직원을 대상으로 하였으며, 설문지는 총 280부를 배부하여 회수된 270부의 설문지를 분석하였다. 본 설문지는 이론적 배경에서 고찰된 연구변수에 대한 핵심요소를 분석하고 선행연구에서 개발된 설문지를 참고하여 구성하였다. 먼저 독립변인인 직무스트레스의 하위변인은 직무특성, 개인의 역할, 조직분위기, 대인관계, 경력개발로 설정하여 27문항으로 구성하였다. 그리고 종속변인인 직무만족은 업무자체, 보수수준, 대인관계, 승진기회를 하위요소로 설정하여 12문항을 구성하였다. 또한, 자기 효능감을 매개변인으로 설정하고 자신감, 자기조절 효능감, 과제난이도 선호를 하위요인으로 설정하여 14문항으로 구성하였다. 자료분석을 위하여 PASW version18.0을 사용하였으며, 변인들에 대한 일반적 특성을 파악하기 위하여 빈도분석을 하였고, 변인들의 관계를 알아보기 위하여 상관관계분석을 실시하였다. 그리고 직무스트레스, 자기 효능감, 직무만족의 변수들의 영향력을 알아보기 위한 회귀분석을 실시하였으며 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 직무스트레스의 하위요인인 직무특성, 개인의 역할, 조직분위기, 대인관계, 경력개발은 자기 효능감의 하위변인인 자신감, 자기조절 효능감, 과제난이도 선호에 통계적으로 각각 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 설명력은 대체로 낮게 나타났다. 그 중 경력개발이 자기 효능감에 가장 적은 영향을 미치는 것으로 보이고 있다. 둘째, 직무스트레스의 하위요인인 직무특성, 개인의 역할, 조직분위기, 대인관계, 경력개발은 직무만족의 하위변인인 업무자체, 보수수준, 대인관계, 승진기회에 통계적으로 각각 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이중 직무스트레스가 업무자체에 가장 유의한 영향에 미치고 있었다. 또한 각 요인들의 결정계수 중 업무자체에서는 직무특성이, 승진기회에서는 경력개발이 가장 높은 설명력을 나타내고 있다. 셋째, 교육행정직 공무원의 직무스트레스와 직무만족의 영향관계에서 자기 효능감이 부분매개 효과를 가지는 것으로 분석되었다. 직무스트레스가 직무만족에 자기 효능감을 매개로 하여 간접영향을 미친다는 것이 밝혀진 것이다. 교육행정직 공무원의 직무스트레스와 직무만족의 관계에서 자기 효능감의 매개효과를 분석한 결과 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 직무스트레스가 교육행정직 공무원의 직무만족에 어떠한 영향을 미치고 있는지 살펴보았다. 그 결과, 직무스트레스는 교육행정직 공무원의 직무만족을 설명할 수 있는 유의한 변인인 것으로 나타났다. 즉 교육행정직 공무원이 직무 수행과정에서 느끼고 있는 직무스트레스 정도가 높아질수록 그들이 느끼는 직무만족정도가 낮아진다는 것이다. 따라서 교육행정직 공무원의 직무만족을 높이기 위해서는 직무스트레스에 대한 효과적인 관리가 필요함을 알 수 있다. 둘째, 직무스트레스가 교육행정직 공무원의 자기효능감에 미치는 영향에서 직무스트레스와 자기효능감은 유의한 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉 직무스트레스를 많이 느낄수록 자기효능감은 낮게 나타난다고 볼 수 있다. 셋째, 직무스트레스와 직무만족의 영향관계에서 자기효능감이 매개효과가 있는지는 살펴본 결과 자기효능감은 직무만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 직무만족에 대한 자기 효능감의 매개효과가 확인되었다. 다음으로 자기 효능감의 상호작용효과를 살펴본 결과 직무스트레스와 교육행정직 공무원들의 직무만족의 관계에서 자기 효능감의 조절효과가 나타났다. 이는 교육행정직 공무원들의 자기효능감이 높을수록 직무스트레스가 직무만족에 미치는 부정적인 영향을 경감시켜 직무만족도가 더 높아짐을 의미한다. 결론적으로 자기 효능감 수준에 따라 직무만족, 직무스트레스는 차이가 나타났으며, 자기 효능감 수준이 직무만족, 직무스트레스에 큰 영향을 미침을 알 수 있었다. 본 연구 결과는 자기 효능감의 중요성을 입증하였다고 볼 수 있다. 또한 이를 통해 궁극적으로 자기 효능감을 증진하는데 필요한 전문교육 및 프로그램 개발의 기초자료가 될 것으로 생각된다.
This study aims to examine the effects of educational administration staff’s job stress on job satisfaction with the mediation of self-efficacy. To attain this goal, this report sets up the following study questions: First, how does job stress affect the educational administration staff’s job satisf...
This study aims to examine the effects of educational administration staff’s job stress on job satisfaction with the mediation of self-efficacy. To attain this goal, this report sets up the following study questions: First, how does job stress affect the educational administration staff’s job satisfaction? Second, how does job stress affect the educational administration’s self-efficacy? Third, does self-efficacy have a mediating effect on the influence of the job stress and job satisfaction? In order to solve the above questions, I distributed questionnaires to two hundred eighty educational administration staff working for Gyeongsangbuk-do Education Office and Office of Education and analyzed the two hundred seventy collected questionnaires. This questionnaire analyzes core elements about the research variable studied in a theoretical background. The pre-developed questionnaire was adjusted and modified for the study. Twenty seven questions have been created based upon the several lower factors of the independent variable, job stress. Those lower factors are special duty quality, private role, organization atmosphere, interpersonal relations, and career development. Twenty seven questions have been created based on those factors. Twelve questions have been created based upon the several lower factors of the dependent variable. Those factors are level of remuneration, interpersonal relations, and advancement opportunity. There were also fourteen questions created based upon the lower factors of the mediator variable, self-efficacy. Those lower factors are self-confidence, self-regulated efficacy, and task difficulty preferences. For the analysis of the data, PASW version 18.0 was used. The analysis of frequency was conducted to grasp the general features of the factors. The correlation analysis was conducted in relation to the factors. To find influences of the factors, which are job stress, self-efficacy, and job satisfaction; the regressions analysis was employed. The results of the study are as follows: First, the lower factors of job stress, which are duty special quality, private role, organization atmosphere, interpersonal relations, and career development have big statistical impacts on the lower factors of self-efficacy, which are self-confidence, self-regulated efficacy and task difficulty preferences. The explanation ability generally appears to be low. Among those factors, career development has the lowest effect on self-efficacy. Second, the lower factors of job stress, duty special quality, private role, organization atmosphere, interpersonal relations and career development have big statistical impacts on the lower factors of job satisfaction, work itself, level of remuneration, interpersonal relations, advancement opportunity. Job stress has the biggest effect on work itself. Third, self-efficacy was analyzed to have a partial mediating effect on the influence of the educational administration staff’s job stress and job satisfaction. Job stress has an indirect effect on job satisfaction with the mediation of self-efficacy. Based on the research we can conclude the following: First, we examined how the job stress affects the educational administration staff’s job satisfaction. As a result, it is revealed that job stress is the meaningful factor, which can explain the educational administration staff’s job satisfaction. Educational administration staff’s degree of job stress, which they feel during their tasks, is getting higher and their degree of job satisfaction is getting lower. Thus, effective management about the job stress is needed to raise educational administration staff’s job satisfaction. Second, negative correlation can be found in the job stress and self-efficacy with the effect of job stress on educational administration staff’s self-efficacy. Thus, the more they feel job stress, the less they show self-efficacy. Third, it was shown that self-efficacy has an effect on the job satisfaction if there is a mediating effect in the influencing factor between the job stress and the job satisfaction. It has been verified that the mediating effect of self-efficacy about the job satisfaction. Regulation effect of self-efficacy has been shown in the relationship between job stress and educational administration staff’s job satisfaction. This means, as educational administration staff’s self-efficacy gets higher, the negative effects of job stress about job satisfaction are reduced; therefore, job satisfaction gets higher. In conclusion, job satisfaction and job stress varies with the level of self-efficacy. The level of self-efficacy has a major influence on job satisfaction and job stress. This study proves the importance of self-efficacy. I believe it will be baseline data for special training programs and the development of programs, which need to improve the ultimate self-efficacy.
This study aims to examine the effects of educational administration staff’s job stress on job satisfaction with the mediation of self-efficacy. To attain this goal, this report sets up the following study questions: First, how does job stress affect the educational administration staff’s job satisfaction? Second, how does job stress affect the educational administration’s self-efficacy? Third, does self-efficacy have a mediating effect on the influence of the job stress and job satisfaction? In order to solve the above questions, I distributed questionnaires to two hundred eighty educational administration staff working for Gyeongsangbuk-do Education Office and Office of Education and analyzed the two hundred seventy collected questionnaires. This questionnaire analyzes core elements about the research variable studied in a theoretical background. The pre-developed questionnaire was adjusted and modified for the study. Twenty seven questions have been created based upon the several lower factors of the independent variable, job stress. Those lower factors are special duty quality, private role, organization atmosphere, interpersonal relations, and career development. Twenty seven questions have been created based on those factors. Twelve questions have been created based upon the several lower factors of the dependent variable. Those factors are level of remuneration, interpersonal relations, and advancement opportunity. There were also fourteen questions created based upon the lower factors of the mediator variable, self-efficacy. Those lower factors are self-confidence, self-regulated efficacy, and task difficulty preferences. For the analysis of the data, PASW version 18.0 was used. The analysis of frequency was conducted to grasp the general features of the factors. The correlation analysis was conducted in relation to the factors. To find influences of the factors, which are job stress, self-efficacy, and job satisfaction; the regressions analysis was employed. The results of the study are as follows: First, the lower factors of job stress, which are duty special quality, private role, organization atmosphere, interpersonal relations, and career development have big statistical impacts on the lower factors of self-efficacy, which are self-confidence, self-regulated efficacy and task difficulty preferences. The explanation ability generally appears to be low. Among those factors, career development has the lowest effect on self-efficacy. Second, the lower factors of job stress, duty special quality, private role, organization atmosphere, interpersonal relations and career development have big statistical impacts on the lower factors of job satisfaction, work itself, level of remuneration, interpersonal relations, advancement opportunity. Job stress has the biggest effect on work itself. Third, self-efficacy was analyzed to have a partial mediating effect on the influence of the educational administration staff’s job stress and job satisfaction. Job stress has an indirect effect on job satisfaction with the mediation of self-efficacy. Based on the research we can conclude the following: First, we examined how the job stress affects the educational administration staff’s job satisfaction. As a result, it is revealed that job stress is the meaningful factor, which can explain the educational administration staff’s job satisfaction. Educational administration staff’s degree of job stress, which they feel during their tasks, is getting higher and their degree of job satisfaction is getting lower. Thus, effective management about the job stress is needed to raise educational administration staff’s job satisfaction. Second, negative correlation can be found in the job stress and self-efficacy with the effect of job stress on educational administration staff’s self-efficacy. Thus, the more they feel job stress, the less they show self-efficacy. Third, it was shown that self-efficacy has an effect on the job satisfaction if there is a mediating effect in the influencing factor between the job stress and the job satisfaction. It has been verified that the mediating effect of self-efficacy about the job satisfaction. Regulation effect of self-efficacy has been shown in the relationship between job stress and educational administration staff’s job satisfaction. This means, as educational administration staff’s self-efficacy gets higher, the negative effects of job stress about job satisfaction are reduced; therefore, job satisfaction gets higher. In conclusion, job satisfaction and job stress varies with the level of self-efficacy. The level of self-efficacy has a major influence on job satisfaction and job stress. This study proves the importance of self-efficacy. I believe it will be baseline data for special training programs and the development of programs, which need to improve the ultimate self-efficacy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.