본 연구는 복합민자역사의 공공성 분석을 통해 역사에서의 공공성 저해요소를 파악하고 이를 개선하는 역사의 공공성 증진을 위하여 시작되었다. 80년대 이후 팽창하는 경제와 인구규모를 반영하는 새로운 철도 교통수단이 필요했으며 노후화되어 있는 기존의 역세권 개발이 대두되었다. 이에 민간자본의 유입으로 개발이 시작된 복합민자역사는 도시의 활성화 및 시민의 공공복리를 제공하는 중요한 도시내의 시설물이 되었다. 그러나 복합민자역사는 개발 취지가 민간 투자를 이용하여 공공성과 사업성의 균형을 이루고 주변 지역과의 연계성을 통해 도시의 활성화를 이루는 데에 있었으나 지나친 사업성으로 인해 역사가 가지게 되는 공공성의 역할이 훼손되었다. 이에 본 연구는 공공성분석 평가 설정요소인 접근성,편리성,...
본 연구는 복합민자역사의 공공성 분석을 통해 역사에서의 공공성 저해요소를 파악하고 이를 개선하는 역사의 공공성 증진을 위하여 시작되었다. 80년대 이후 팽창하는 경제와 인구규모를 반영하는 새로운 철도 교통수단이 필요했으며 노후화되어 있는 기존의 역세권 개발이 대두되었다. 이에 민간자본의 유입으로 개발이 시작된 복합민자역사는 도시의 활성화 및 시민의 공공복리를 제공하는 중요한 도시내의 시설물이 되었다. 그러나 복합민자역사는 개발 취지가 민간 투자를 이용하여 공공성과 사업성의 균형을 이루고 주변 지역과의 연계성을 통해 도시의 활성화를 이루는 데에 있었으나 지나친 사업성으로 인해 역사가 가지게 되는 공공성의 역할이 훼손되었다. 이에 본 연구는 공공성분석 평가 설정요소인 접근성,편리성,개방성,연계성,문화성,참여성,역사성 그리고 장소성을 설정하여 민자역사 사례의 분석을 통해 역사이용자의 공공성에 영향을 주는 인자들을 추출하여 복합민자역사의 공공성 훼손을 개선하고 공공성 증진을 도모하였다. 그리고 공공성 분석을 보다 객관적으로 하기위해 세가지 분석유형인 도면실증분석,설문조사분석,관찰분석으로 실시하였다. 세가지 유형의 분석결과는 공공성에 미치는 영향요인이 공통적으로 유사한 결과가 도출되었다. 복합민자역사의 공공성 요소별 분석결과 및 공공성 증진을 위한 방안은 다음과 같다. 역사(驛舍)에서의 접근성은 역사주변 각 방향에서 접근이 원활해야 하며 역무동 대합실 전면에 별도의 선상광장이 있어 자연스러운 접근이 이루어져야 한다. 그리고 역사주차장은 판매시설을 경유하지 않고 역무시설 인근에 별도로 배치하여 이용자의 편의를 도모하여야 한다. 역사에서의 편리성은 역무동 출입구가 접근동선에 따른 각 방향에서 출입이 되도록 계획하여 이용객의 편의를 고려해야 하고 역사 출입구로부터 매표소는 목적지 방향에 따라 분산배치하여 동선이 혼선되지 않게하며접근시 시각적으로 인지성이 좋게 설치한다. 개집찰구는 기능에 따라 중앙 양쪽에 설치하여 동선이 교차되지 않게 하여야 한다. 그리고 역무대합실은 대형공간으로 쾌적하고 시각적 개방감을 부여할 수 있도록 천정을 높게 구성하며 선상(데크)광장과 시각적으로 연계되도록 설치한다. 역사에서의 개방성은 역무동을 중심으로 이용객이 활용하기 용이한 외부공간이 설치되어야 한다. 역사는 지역주민을 위한 open space를 확보함으로 지역사회가 쾌적하게 휴식할 수 있는 중심적 역할을 제공하여야 한다. 외부공간 요소로는 전면광장과 옥상광장 그리고 인공데크인 선상광장으로 구분할 수 있으며 다양한 외부 휴게 공간을 부여하여야 한다. 특히 선상광장은 철도에 의해 단절된 전후면 지역의 적극적인 커뮤니티을 제공하여야 한다. 역사에서의 연계성은 역사대합실에서 타시설로의 접근동선 및 연결통로가 쾌적하고 원활하게 연결되어야 한다. 중앙몰을 통하여 주차장,판매시설,문화집회시설 그리고 외부로의 연계가 효율적으로 되어 있어야 하며 중앙몰을 중심으로 다양한 부대시설이 자연스럽게 유도되는 어메너티(amenity)한 공간으로 형성되어야 한다. 역사에서의 문화성는 문화 그리고 스포츠 레져등 일상생활을 담는 지역의 활성화 및 커뮤니티를 할 수 있는 친근한 공간이어야 하며 적극적으로 문화관련 시설이 수용되어야 한다. 역사에서의 참여성은 지역주민 참여로 개발주체 및 이용자간의 열린관계와 수평적 관계를 가지고 보다 효과적으로 주민이 참여하여 전시 및 이벤트등 커뮤니티를 할 수 있는 장을 형성하여 공공성의 증진이 극대화 될 수 있도록 해야한다. 또한, 지역주민의 참여가 결과물에 대한 참여뿐만 아니라 프로그래밍 과정부터 상호 협의하면 더욱 효과적으로 나타내어질 수 있다. 역사(驛舍)에서의 역사(歷史)성은 독특한 역사적 특질이나 사회적 맥락의 특성을 말하며 현재의 모습은 과거 역사에 있어서 중요한 의미를 가진다. 과거의 상실된 역사가 아니라 그 지역의 고유 역사성이 민자역사에 어떻게 표출되고 연계되는가가 중요하다. 각 지역마다 고유역사가 민자역사 개발시 적극적으로 반영되어 나타날때 역사의 공공성 증진에 더 효과적이라고 설문조사 결과에서 나타났다. 역사에서의 장소성은 오랜기간 이용되고 인지되면서 이용자 자신의 환경으로 기억되는 공간인 것이다. 장소성은 특정적인 외부공간 및 건축공간 그리고 지역사회의 상징적인 언어로 표출되어질 수 있다. 외부공간으로는 휴게공간,주민교류공간,이벤트,외부전시등 장소성 공간 그리고 건축적 공간으로서는 역무시설의 대합실 대공간,중앙몰,건축물의 상징적인 랜드마크(land mark)등이라 할 수 있다. 본 연구의 시사점으로는 운영중인 복합민자역사의 공공성 분석에 관한 공공성 요소를 설정하여 이용객의 인식과 연계하여 분석하였고 공공성 설문분석 내용을 건축적이고 물리적인 요소로 구체적으로 연계시켜 처음으로 복합민자역사의 공공성 증진을 위한 방안을 제시했다는게 의미가 있다고 하겠다.
본 연구는 복합민자역사의 공공성 분석을 통해 역사에서의 공공성 저해요소를 파악하고 이를 개선하는 역사의 공공성 증진을 위하여 시작되었다. 80년대 이후 팽창하는 경제와 인구규모를 반영하는 새로운 철도 교통수단이 필요했으며 노후화되어 있는 기존의 역세권 개발이 대두되었다. 이에 민간자본의 유입으로 개발이 시작된 복합민자역사는 도시의 활성화 및 시민의 공공복리를 제공하는 중요한 도시내의 시설물이 되었다. 그러나 복합민자역사는 개발 취지가 민간 투자를 이용하여 공공성과 사업성의 균형을 이루고 주변 지역과의 연계성을 통해 도시의 활성화를 이루는 데에 있었으나 지나친 사업성으로 인해 역사가 가지게 되는 공공성의 역할이 훼손되었다. 이에 본 연구는 공공성분석 평가 설정요소인 접근성,편리성,개방성,연계성,문화성,참여성,역사성 그리고 장소성을 설정하여 민자역사 사례의 분석을 통해 역사이용자의 공공성에 영향을 주는 인자들을 추출하여 복합민자역사의 공공성 훼손을 개선하고 공공성 증진을 도모하였다. 그리고 공공성 분석을 보다 객관적으로 하기위해 세가지 분석유형인 도면실증분석,설문조사분석,관찰분석으로 실시하였다. 세가지 유형의 분석결과는 공공성에 미치는 영향요인이 공통적으로 유사한 결과가 도출되었다. 복합민자역사의 공공성 요소별 분석결과 및 공공성 증진을 위한 방안은 다음과 같다. 역사(驛舍)에서의 접근성은 역사주변 각 방향에서 접근이 원활해야 하며 역무동 대합실 전면에 별도의 선상광장이 있어 자연스러운 접근이 이루어져야 한다. 그리고 역사주차장은 판매시설을 경유하지 않고 역무시설 인근에 별도로 배치하여 이용자의 편의를 도모하여야 한다. 역사에서의 편리성은 역무동 출입구가 접근동선에 따른 각 방향에서 출입이 되도록 계획하여 이용객의 편의를 고려해야 하고 역사 출입구로부터 매표소는 목적지 방향에 따라 분산배치하여 동선이 혼선되지 않게하며접근시 시각적으로 인지성이 좋게 설치한다. 개집찰구는 기능에 따라 중앙 양쪽에 설치하여 동선이 교차되지 않게 하여야 한다. 그리고 역무대합실은 대형공간으로 쾌적하고 시각적 개방감을 부여할 수 있도록 천정을 높게 구성하며 선상(데크)광장과 시각적으로 연계되도록 설치한다. 역사에서의 개방성은 역무동을 중심으로 이용객이 활용하기 용이한 외부공간이 설치되어야 한다. 역사는 지역주민을 위한 open space를 확보함으로 지역사회가 쾌적하게 휴식할 수 있는 중심적 역할을 제공하여야 한다. 외부공간 요소로는 전면광장과 옥상광장 그리고 인공데크인 선상광장으로 구분할 수 있으며 다양한 외부 휴게 공간을 부여하여야 한다. 특히 선상광장은 철도에 의해 단절된 전후면 지역의 적극적인 커뮤니티을 제공하여야 한다. 역사에서의 연계성은 역사대합실에서 타시설로의 접근동선 및 연결통로가 쾌적하고 원활하게 연결되어야 한다. 중앙몰을 통하여 주차장,판매시설,문화집회시설 그리고 외부로의 연계가 효율적으로 되어 있어야 하며 중앙몰을 중심으로 다양한 부대시설이 자연스럽게 유도되는 어메너티(amenity)한 공간으로 형성되어야 한다. 역사에서의 문화성는 문화 그리고 스포츠 레져등 일상생활을 담는 지역의 활성화 및 커뮤니티를 할 수 있는 친근한 공간이어야 하며 적극적으로 문화관련 시설이 수용되어야 한다. 역사에서의 참여성은 지역주민 참여로 개발주체 및 이용자간의 열린관계와 수평적 관계를 가지고 보다 효과적으로 주민이 참여하여 전시 및 이벤트등 커뮤니티를 할 수 있는 장을 형성하여 공공성의 증진이 극대화 될 수 있도록 해야한다. 또한, 지역주민의 참여가 결과물에 대한 참여뿐만 아니라 프로그래밍 과정부터 상호 협의하면 더욱 효과적으로 나타내어질 수 있다. 역사(驛舍)에서의 역사(歷史)성은 독특한 역사적 특질이나 사회적 맥락의 특성을 말하며 현재의 모습은 과거 역사에 있어서 중요한 의미를 가진다. 과거의 상실된 역사가 아니라 그 지역의 고유 역사성이 민자역사에 어떻게 표출되고 연계되는가가 중요하다. 각 지역마다 고유역사가 민자역사 개발시 적극적으로 반영되어 나타날때 역사의 공공성 증진에 더 효과적이라고 설문조사 결과에서 나타났다. 역사에서의 장소성은 오랜기간 이용되고 인지되면서 이용자 자신의 환경으로 기억되는 공간인 것이다. 장소성은 특정적인 외부공간 및 건축공간 그리고 지역사회의 상징적인 언어로 표출되어질 수 있다. 외부공간으로는 휴게공간,주민교류공간,이벤트,외부전시등 장소성 공간 그리고 건축적 공간으로서는 역무시설의 대합실 대공간,중앙몰,건축물의 상징적인 랜드마크(land mark)등이라 할 수 있다. 본 연구의 시사점으로는 운영중인 복합민자역사의 공공성 분석에 관한 공공성 요소를 설정하여 이용객의 인식과 연계하여 분석하였고 공공성 설문분석 내용을 건축적이고 물리적인 요소로 구체적으로 연계시켜 처음으로 복합민자역사의 공공성 증진을 위한 방안을 제시했다는게 의미가 있다고 하겠다.
This research has started to grasp the station disincentive of public function and to improve it for increasing station public function promotion through the public function analysis of a complex station. Since the 80th, a new railroad traffic that reflects the inflating economy and population ...
This research has started to grasp the station disincentive of public function and to improve it for increasing station public function promotion through the public function analysis of a complex station. Since the 80th, a new railroad traffic that reflects the inflating economy and population has been necessary, and the development of the deteriorated station influence area has come to the fore. Accordingly, the complex station whose development has started with the inflow of private capital has been the important urban facility that provides urban activation and people's public weal. However, the complex station whose development purpose was to use private investment to balance public function and business value and to use the connectivity with neighboring area to activate city, but business value was too much that the role of station public function was damaged. Accordingly, this research established the evaluation elements of public function analysis such as accessibility, convenience, openness, connectivity, cultural character, participation, historicity and placeness, extracted factors that affect historical user's public function through the analysis of the factor station building case, improved the public function of compound factor station building and contributed to publicity promotion. And to make public function analysis more objective, we practiced three kinds of analysis types such as empirical analysis of layout, questionnaire analysis, and observation analysis. The analytical result of three kinds whose influence factor affecting the public function is similar in common was deduced. The analytical result of complex station's public function element and plan for the public function increase are as follows. The accessibility in station building should be easy from each direction around the station, and a natural access should be made with other deck plaza in the front of the waiting room of station office. And a parking lot of the station building is not via sales facility but separately placed neighboring facilities for station work for user's convenience. For the convenience of a station building is that user's convenience should be considered by the way entrance/exit of station building should be planned from each direction in line with the flow of approach, and the flow should not be crossed by the dispersed placement of the ticket office in line with the direction of the destination and installed in visually good awareness when approaching it. Ticket gate should be installed on both sides of the center in line with its function so its flow should not be crossed. And waiting room of the station building was composed with its high ceiling to give comfort and visual openness to a bigger space, and installed in visual connectivity with deck plaza. For openness in the station building, external space easy for users to use from the station office should be installed. Station building should provide a central role for the community to be in comfort rest by securing open space for the local resident. Elements of external space can be divided in frontal plaza, rooftop plaza and deck plaza(the artificial deck), and various external resting spaces should be given. Specially for deck plaza, community of active region in the frontal and back region cut by railroad should be provided. For connectivity in the station building, approach flow and air walk from the waiting room of the station office to another facility should be in comfort and easy connection. Connection via central mall to the parking lot, sale facility, cultural meeting facility and to the outside should be efficient. And formed in amenity space naturally induced from the central mall by various additional facilities. Cultural character in station office should be a friendly space where regional activation and community containing culture and sports leisure, and culture related facility should be actively accommodated. For participation in station office, a place should be formed for local residents to make more efficient participation and community of the exhibition and of event with open relation and horizontal relation between development subject and users and maximized for the public function to be promoted. Also, the participation of local residents can be more efficiently represented if under mutual agreement not only their participation in the result but also from the programming process. Historicity of the station office refers to historical characteristics or social characteristics, and the actual aspect has an important meaning for the past history. It it important not the lost history of the past but how the region's own historicity expressed and connected with station office. It was shown in the result of questionnaire that when each region's own history is actively reflected in developing station office, it is more efficient to promote the public function of station office. Placeness in station office are a space used and recognized for a long time and remembered as the user's own environment. Placeness can be expressed as special external space and architectural space and symbolical language of the community. External spaces are resting space, residential exchange space, event and external exhibition, and architectural spaces are a symbolic land mark of waiting room, big space, central mall and building structures of station office. The implications of this research have meaning in that it established elements of public function about the analysis of operational complicate station's public function, analyzed it in connection with user's recognition and made a detailed connection of public function questionnaire analysis contents with architectural and physical element and presented the plan to promote public function of complex station.
This research has started to grasp the station disincentive of public function and to improve it for increasing station public function promotion through the public function analysis of a complex station. Since the 80th, a new railroad traffic that reflects the inflating economy and population has been necessary, and the development of the deteriorated station influence area has come to the fore. Accordingly, the complex station whose development has started with the inflow of private capital has been the important urban facility that provides urban activation and people's public weal. However, the complex station whose development purpose was to use private investment to balance public function and business value and to use the connectivity with neighboring area to activate city, but business value was too much that the role of station public function was damaged. Accordingly, this research established the evaluation elements of public function analysis such as accessibility, convenience, openness, connectivity, cultural character, participation, historicity and placeness, extracted factors that affect historical user's public function through the analysis of the factor station building case, improved the public function of compound factor station building and contributed to publicity promotion. And to make public function analysis more objective, we practiced three kinds of analysis types such as empirical analysis of layout, questionnaire analysis, and observation analysis. The analytical result of three kinds whose influence factor affecting the public function is similar in common was deduced. The analytical result of complex station's public function element and plan for the public function increase are as follows. The accessibility in station building should be easy from each direction around the station, and a natural access should be made with other deck plaza in the front of the waiting room of station office. And a parking lot of the station building is not via sales facility but separately placed neighboring facilities for station work for user's convenience. For the convenience of a station building is that user's convenience should be considered by the way entrance/exit of station building should be planned from each direction in line with the flow of approach, and the flow should not be crossed by the dispersed placement of the ticket office in line with the direction of the destination and installed in visually good awareness when approaching it. Ticket gate should be installed on both sides of the center in line with its function so its flow should not be crossed. And waiting room of the station building was composed with its high ceiling to give comfort and visual openness to a bigger space, and installed in visual connectivity with deck plaza. For openness in the station building, external space easy for users to use from the station office should be installed. Station building should provide a central role for the community to be in comfort rest by securing open space for the local resident. Elements of external space can be divided in frontal plaza, rooftop plaza and deck plaza(the artificial deck), and various external resting spaces should be given. Specially for deck plaza, community of active region in the frontal and back region cut by railroad should be provided. For connectivity in the station building, approach flow and air walk from the waiting room of the station office to another facility should be in comfort and easy connection. Connection via central mall to the parking lot, sale facility, cultural meeting facility and to the outside should be efficient. And formed in amenity space naturally induced from the central mall by various additional facilities. Cultural character in station office should be a friendly space where regional activation and community containing culture and sports leisure, and culture related facility should be actively accommodated. For participation in station office, a place should be formed for local residents to make more efficient participation and community of the exhibition and of event with open relation and horizontal relation between development subject and users and maximized for the public function to be promoted. Also, the participation of local residents can be more efficiently represented if under mutual agreement not only their participation in the result but also from the programming process. Historicity of the station office refers to historical characteristics or social characteristics, and the actual aspect has an important meaning for the past history. It it important not the lost history of the past but how the region's own historicity expressed and connected with station office. It was shown in the result of questionnaire that when each region's own history is actively reflected in developing station office, it is more efficient to promote the public function of station office. Placeness in station office are a space used and recognized for a long time and remembered as the user's own environment. Placeness can be expressed as special external space and architectural space and symbolical language of the community. External spaces are resting space, residential exchange space, event and external exhibition, and architectural spaces are a symbolic land mark of waiting room, big space, central mall and building structures of station office. The implications of this research have meaning in that it established elements of public function about the analysis of operational complicate station's public function, analyzed it in connection with user's recognition and made a detailed connection of public function questionnaire analysis contents with architectural and physical element and presented the plan to promote public function of complex station.
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