국 문 초 록 수도권 복합민자역사의 도시․건축적 특성 채승병 서울시립대학교 도시과학대학원 건축공학과 국가 기간산업으로 근대화를 이끌었던 철도시설은 고속도로의 건설과 자동차 산업의 발달로 철도 수송율은 떨어지고 경영상의 어려움을 겪게 되었고, 민간 자본의 투입과 경영의 효율화를 추구하게 되었다. 철도청이 해체되는 2005년까지 철도 민영화의 논의가 활발했는데, 이 시기 서울과 수도권을 중심으로 발달된 도시철도가 도시 내 대중교통체계의 중심으로 자리매김하게 된다. 대중교통의 환승 등으로 유동인구가 많은 도시철도역사와 2000년대 도입된 KTX를 중심으로 기존 역사를 허물고 상업적 기능이 대거 도입된 복합민자역사의 개발이 집중되었다. 철도산업시설이라는 공공부문과 수익성을 추구하는 민간자본이 결합되어 수도권에 건설된 대규모 복합시설인 복합민자역사는 공통적인 계획적 기준에 의해 건설되었는데, 그로인해 갖게 되는 도시와 건축적인 특성을 알아보는 것이 이 논문의 목적이다. 서울과 수도권에 건설된 복합민자역사 중 철로상부에 역사시설과 대규모 상업시설이 복합되어 건설된 건축물로서 도시지역과의 연관성을 볼 수 있는, 철로 양측 지역과 연결되어 건설된, 서울역, 용산역, 왕십리역, 청량리역, 의정부역의 5개의 역사 건축물을 선정하여 그 도면을 분석하고 현장을 관찰하였다. 각각의 역사건축물에 대한 입지적 특성, 면적규모, 배치, 평면, 단면을 조사하였고, 용도별 규모, 프로그램별 배치, 구조와 ...
국 문 초 록 수도권 복합민자역사의 도시․건축적 특성 채승병 서울시립대학교 도시과학대학원 건축공학과 국가 기간산업으로 근대화를 이끌었던 철도시설은 고속도로의 건설과 자동차 산업의 발달로 철도 수송율은 떨어지고 경영상의 어려움을 겪게 되었고, 민간 자본의 투입과 경영의 효율화를 추구하게 되었다. 철도청이 해체되는 2005년까지 철도 민영화의 논의가 활발했는데, 이 시기 서울과 수도권을 중심으로 발달된 도시철도가 도시 내 대중교통체계의 중심으로 자리매김하게 된다. 대중교통의 환승 등으로 유동인구가 많은 도시철도역사와 2000년대 도입된 KTX를 중심으로 기존 역사를 허물고 상업적 기능이 대거 도입된 복합민자역사의 개발이 집중되었다. 철도산업시설이라는 공공부문과 수익성을 추구하는 민간자본이 결합되어 수도권에 건설된 대규모 복합시설인 복합민자역사는 공통적인 계획적 기준에 의해 건설되었는데, 그로인해 갖게 되는 도시와 건축적인 특성을 알아보는 것이 이 논문의 목적이다. 서울과 수도권에 건설된 복합민자역사 중 철로상부에 역사시설과 대규모 상업시설이 복합되어 건설된 건축물로서 도시지역과의 연관성을 볼 수 있는, 철로 양측 지역과 연결되어 건설된, 서울역, 용산역, 왕십리역, 청량리역, 의정부역의 5개의 역사 건축물을 선정하여 그 도면을 분석하고 현장을 관찰하였다. 각각의 역사건축물에 대한 입지적 특성, 면적규모, 배치, 평면, 단면을 조사하였고, 용도별 규모, 프로그램별 배치, 구조와 모듈에 에 대한 건축적 특징을 분석하였다. 제도적 기준과 상업적 목적에 의해 따르게 되는 프로세스에 대해 조사하였다. 철도역사라는 공공시설을 건설하면서 따르게 되는 전문적이고 세부적인 기준과 이를 통해 만들어지는 건축적 특성인 조닝, 배치, 구조 계획의 특징에 대해 분석하였다. 도시적인 관점에서는 각 역사가 위치한 주변현황에 대한 이해를 바탕으로 철로에 의해 단절된 도시의 양측지역을 연결하는 ‘역사 내 도시보행통로’에 대해 그 현황을 분석하였다. 복합민자역사가 갖는 도시․건축적 특성은 다음과 같다. 첫째, 복합민자역사는 철도시설이라는 공공시설물과 복합된 시설물로서 철도시설이 갖는 엄격하고 세밀한 시설의 기준들에 의해 건설되며, ‘입체적 도시․군계획시설’로서 ‘도시․군계획시설의 결정구조 및 설치기준에 관한 규칙’에 따라 시설결정 절차를 진행한다. 구체적인 시설의 기준은 철도건설법의 체계 내에 있는 ‘철도설계 지침 및 편람’의 기준을 따르게 된다. 5개 역사의 시설별 면적 비율을 분석하여 본 결과 역무시설은 9.18%에서 16.8%의 범위를 차지하고 있는데 이는 철도청에서 고시한 출자사업업무처리규정(철도청고시 제2000-46호)에 의한 최소한의 면적범위를 기준으로 결정하는 것으로 파악되며, 주차장 등을 제외한 상업시설의 비율은 51.92%에서 62.4%로 최대한의 상업시설을 확보하고 있는 것을 확인할 수 있다. 엄격한 시설의 세부기준과 함께 민간사업자의 극대화된 상업성의 추구와 맞물려 건축적 자유도는 제한되고 공공시설물로서의 공익성은 최소한의 기준으로 제한되는 현상을 보인다. 둘째, 복합민자역사는 제도적 기준에 의해 대지와 건축물의 규모와 범위를 결정하는 계획적 프로세스를 따르게 되며, 복합역사를 이용하는 이용자들의 진입위치와 제반 교통수단으로부터의 연결통로 등에 의해 건축적 배치와 조닝이 결정된다. 보행접근로를 고려하여 콘코스, 상업시설, 보행통로, 주차장 등의 위치를 결정짓게 되고 상업시설의 배치방식으로 내부의 보행자 순환동선을 중심으로 하는 평면 형태를 결정하고 있다. 제도적 기준과 배치의 기준은 건설과정상의 철도운영, 구조, 시공 등의 조건과 함께 건축적 묘듈을 결정하는 주요 요인으로 작용하며 상부 영업시설 등의 지반이 되는 두 번째 대지레벨의 바닥을 구성한다. 이 데크 레벨에는 보행자의 주 접근로인 보행통로를 중심으로 콘코스와 상업시설의 주출입구를 인접 배치하고 있는데 서울역과 청량리역의 경우 콘코스 공간을 통하여 상업시설을 연결하고 있는 반면 용산역, 왕십리역, 의정부역의 경우 보행통로 양측으로 콘코스와 상업시설을 인접배치하고 있다. 셋째, 대규모로 상업화된 복합민자역사의 상업시설은 기존 도시공간과의 연계와 연속 보다는 외부와 단절된 독자적인 상업공간의 형성을 위해 내부화하는 특성을 보이고 있다. 도시지역과 연결된 보행통로는 외부공간으로 개방된 형태의 통로를 구성하고 있는 서울역, 청량리역, 의정부역과 건물 중앙을 관통하는 형태의 용산역, 왕십리역으로 구분할 수 있다. 각 건축물에서 대중교통과 환승승객 등 유동인구가 많은 정면부분에서는 도시지역과의 적극적인 연결을 위하여 광장, 대규모 수직이동을 위한 시설 등 을 도입하고 있으나 상업시설의 매출에 영향이 적은 후면부 인접지역의 접근로는 보행로의 불연속과 진출입구 인지성의 부족 등 상대적으로 안전함과 쾌적함을 위한 고려가 미흡했다. 건축적 요구에 의해 형성된 데크 레벨은 도시공간의 연속과 연결, 도시시설물로서의 기능의 수용, 인근 지역 건축물과의 관계형성이 이루어지는, 보행자공간이 연속된 지반이 되고 있다. 건축을 위한 제반기준들로 형성된 데크 레벨은 도시적 차원에서는 연결점을 이루는 지점으로 형성되는데, 역사 내 도시보행통로가 위치하는 곳이 바로 이 지점이다. 도시적인 관계를 보여주는 특징 중 하나인 보행통로는 철도시설물의 특성상 일정한 레벨에 일정한 규칙으로 형성되고 있는데, 이 레벨의 보행자 공간은 건축물 내부의 다양한 기능간의 연계와 함께 도시적인 접점공간으로서 역할을 하는 특성을 가지고 있다. 역사 내 도시보행통로는 광장과 연계된 출입부분, 수직동선부분, 데크 부분의 보행통로를 가지고 있으며 전면부와 후면부에서 나타나는 접근성과 인지성 등의 현저한 차이를 통해 후면부의 안전함과 쾌적함에 대한 배려가 부족함을 확인할 수 있다. 이 연구에서는 공공시설물인 복합민자역사의 건축을 위한 제반 기준들로 형성되는 건축적 특성에 대해 알아보고, 기능과 구조적인 조건이 만들어내는 데크 레벨이 도시적인 연결점을 이루는 것을 확인하였다. 특히 극대화된 사업성의 추구로 공공의 참여와 배려가 미흡한 현상들을 확인하게 되었는데, 이러한 현상을 보여주는 역사 내 도시보행통로의 현황을 분석해보고 이를 계획적 대상으로 보고 접근할 필요성을 인식하였다. 세부 시설의 기준과 환경상의 연관성에 대한 후속의 연구, 계획상의 고려를 통해 철도 건설로 인해 오랜 시간 단절되어 발달해온 기존 도시지역을 통합하고 균형적인 도시발전을 촉진하는 시설로 자리매김 할 수 있게 되기를 바란다. ■ 주요어 : 복합민자역사, 서울역, 용산역, 왕십리역, 청량리역, 의정부역, 도시․건축적 특성, 건축역사 내 도시보행통로
국 문 초 록 수도권 복합민자역사의 도시․건축적 특성 채승병 서울시립대학교 도시과학대학원 건축공학과 국가 기간산업으로 근대화를 이끌었던 철도시설은 고속도로의 건설과 자동차 산업의 발달로 철도 수송율은 떨어지고 경영상의 어려움을 겪게 되었고, 민간 자본의 투입과 경영의 효율화를 추구하게 되었다. 철도청이 해체되는 2005년까지 철도 민영화의 논의가 활발했는데, 이 시기 서울과 수도권을 중심으로 발달된 도시철도가 도시 내 대중교통체계의 중심으로 자리매김하게 된다. 대중교통의 환승 등으로 유동인구가 많은 도시철도역사와 2000년대 도입된 KTX를 중심으로 기존 역사를 허물고 상업적 기능이 대거 도입된 복합민자역사의 개발이 집중되었다. 철도산업시설이라는 공공부문과 수익성을 추구하는 민간자본이 결합되어 수도권에 건설된 대규모 복합시설인 복합민자역사는 공통적인 계획적 기준에 의해 건설되었는데, 그로인해 갖게 되는 도시와 건축적인 특성을 알아보는 것이 이 논문의 목적이다. 서울과 수도권에 건설된 복합민자역사 중 철로상부에 역사시설과 대규모 상업시설이 복합되어 건설된 건축물로서 도시지역과의 연관성을 볼 수 있는, 철로 양측 지역과 연결되어 건설된, 서울역, 용산역, 왕십리역, 청량리역, 의정부역의 5개의 역사 건축물을 선정하여 그 도면을 분석하고 현장을 관찰하였다. 각각의 역사건축물에 대한 입지적 특성, 면적규모, 배치, 평면, 단면을 조사하였고, 용도별 규모, 프로그램별 배치, 구조와 모듈에 에 대한 건축적 특징을 분석하였다. 제도적 기준과 상업적 목적에 의해 따르게 되는 프로세스에 대해 조사하였다. 철도역사라는 공공시설을 건설하면서 따르게 되는 전문적이고 세부적인 기준과 이를 통해 만들어지는 건축적 특성인 조닝, 배치, 구조 계획의 특징에 대해 분석하였다. 도시적인 관점에서는 각 역사가 위치한 주변현황에 대한 이해를 바탕으로 철로에 의해 단절된 도시의 양측지역을 연결하는 ‘역사 내 도시보행통로’에 대해 그 현황을 분석하였다. 복합민자역사가 갖는 도시․건축적 특성은 다음과 같다. 첫째, 복합민자역사는 철도시설이라는 공공시설물과 복합된 시설물로서 철도시설이 갖는 엄격하고 세밀한 시설의 기준들에 의해 건설되며, ‘입체적 도시․군계획시설’로서 ‘도시․군계획시설의 결정구조 및 설치기준에 관한 규칙’에 따라 시설결정 절차를 진행한다. 구체적인 시설의 기준은 철도건설법의 체계 내에 있는 ‘철도설계 지침 및 편람’의 기준을 따르게 된다. 5개 역사의 시설별 면적 비율을 분석하여 본 결과 역무시설은 9.18%에서 16.8%의 범위를 차지하고 있는데 이는 철도청에서 고시한 출자사업업무처리규정(철도청고시 제2000-46호)에 의한 최소한의 면적범위를 기준으로 결정하는 것으로 파악되며, 주차장 등을 제외한 상업시설의 비율은 51.92%에서 62.4%로 최대한의 상업시설을 확보하고 있는 것을 확인할 수 있다. 엄격한 시설의 세부기준과 함께 민간사업자의 극대화된 상업성의 추구와 맞물려 건축적 자유도는 제한되고 공공시설물로서의 공익성은 최소한의 기준으로 제한되는 현상을 보인다. 둘째, 복합민자역사는 제도적 기준에 의해 대지와 건축물의 규모와 범위를 결정하는 계획적 프로세스를 따르게 되며, 복합역사를 이용하는 이용자들의 진입위치와 제반 교통수단으로부터의 연결통로 등에 의해 건축적 배치와 조닝이 결정된다. 보행접근로를 고려하여 콘코스, 상업시설, 보행통로, 주차장 등의 위치를 결정짓게 되고 상업시설의 배치방식으로 내부의 보행자 순환동선을 중심으로 하는 평면 형태를 결정하고 있다. 제도적 기준과 배치의 기준은 건설과정상의 철도운영, 구조, 시공 등의 조건과 함께 건축적 묘듈을 결정하는 주요 요인으로 작용하며 상부 영업시설 등의 지반이 되는 두 번째 대지레벨의 바닥을 구성한다. 이 데크 레벨에는 보행자의 주 접근로인 보행통로를 중심으로 콘코스와 상업시설의 주출입구를 인접 배치하고 있는데 서울역과 청량리역의 경우 콘코스 공간을 통하여 상업시설을 연결하고 있는 반면 용산역, 왕십리역, 의정부역의 경우 보행통로 양측으로 콘코스와 상업시설을 인접배치하고 있다. 셋째, 대규모로 상업화된 복합민자역사의 상업시설은 기존 도시공간과의 연계와 연속 보다는 외부와 단절된 독자적인 상업공간의 형성을 위해 내부화하는 특성을 보이고 있다. 도시지역과 연결된 보행통로는 외부공간으로 개방된 형태의 통로를 구성하고 있는 서울역, 청량리역, 의정부역과 건물 중앙을 관통하는 형태의 용산역, 왕십리역으로 구분할 수 있다. 각 건축물에서 대중교통과 환승승객 등 유동인구가 많은 정면부분에서는 도시지역과의 적극적인 연결을 위하여 광장, 대규모 수직이동을 위한 시설 등 을 도입하고 있으나 상업시설의 매출에 영향이 적은 후면부 인접지역의 접근로는 보행로의 불연속과 진출입구 인지성의 부족 등 상대적으로 안전함과 쾌적함을 위한 고려가 미흡했다. 건축적 요구에 의해 형성된 데크 레벨은 도시공간의 연속과 연결, 도시시설물로서의 기능의 수용, 인근 지역 건축물과의 관계형성이 이루어지는, 보행자공간이 연속된 지반이 되고 있다. 건축을 위한 제반기준들로 형성된 데크 레벨은 도시적 차원에서는 연결점을 이루는 지점으로 형성되는데, 역사 내 도시보행통로가 위치하는 곳이 바로 이 지점이다. 도시적인 관계를 보여주는 특징 중 하나인 보행통로는 철도시설물의 특성상 일정한 레벨에 일정한 규칙으로 형성되고 있는데, 이 레벨의 보행자 공간은 건축물 내부의 다양한 기능간의 연계와 함께 도시적인 접점공간으로서 역할을 하는 특성을 가지고 있다. 역사 내 도시보행통로는 광장과 연계된 출입부분, 수직동선부분, 데크 부분의 보행통로를 가지고 있으며 전면부와 후면부에서 나타나는 접근성과 인지성 등의 현저한 차이를 통해 후면부의 안전함과 쾌적함에 대한 배려가 부족함을 확인할 수 있다. 이 연구에서는 공공시설물인 복합민자역사의 건축을 위한 제반 기준들로 형성되는 건축적 특성에 대해 알아보고, 기능과 구조적인 조건이 만들어내는 데크 레벨이 도시적인 연결점을 이루는 것을 확인하였다. 특히 극대화된 사업성의 추구로 공공의 참여와 배려가 미흡한 현상들을 확인하게 되었는데, 이러한 현상을 보여주는 역사 내 도시보행통로의 현황을 분석해보고 이를 계획적 대상으로 보고 접근할 필요성을 인식하였다. 세부 시설의 기준과 환경상의 연관성에 대한 후속의 연구, 계획상의 고려를 통해 철도 건설로 인해 오랜 시간 단절되어 발달해온 기존 도시지역을 통합하고 균형적인 도시발전을 촉진하는 시설로 자리매김 할 수 있게 되기를 바란다. ■ 주요어 : 복합민자역사, 서울역, 용산역, 왕십리역, 청량리역, 의정부역, 도시․건축적 특성, 건축역사 내 도시보행통로
Abstract The Urban and Architectural Characteristics of Private-Invested Railroad Station Complex in Seoul Metropolitan Area Chai, Seung Byung The Department of Architectural Engineering The Graduate School of Urban Sciences The University of Seoul Academic Advisor Prof. Kim, Sung Hong Railway servi...
Abstract The Urban and Architectural Characteristics of Private-Invested Railroad Station Complex in Seoul Metropolitan Area Chai, Seung Byung The Department of Architectural Engineering The Graduate School of Urban Sciences The University of Seoul Academic Advisor Prof. Kim, Sung Hong Railway service, which led modernization as the national basic industry, has had difficulties in business and decreased transfer rate because of the development of car industry and construction of highway. Therefore it pursues input of private capital and efficiency of business. Until 2005, when the National Railroad Administration was disassembled, discussion of privatization of railway was active. Then urban railway developed primarily in Seoul and metropolitan area became the center of public transportation in the city. City railway stations, with lots of floating populations because of transfer of public transportation, and development of private-invested railroad stations, which collapsed existing stations and largely adopted commercial functions based on KTX adopted 2000s, started to be focused. Large scale private-invested railroad stations, which combined public sector as railway industrial installation and private capital as pursuing profit, were established by commonly planned standards in the metropolitan area. The purpose of this paper is figuring out the urban and architectural features. Among established multi-complex private railway stations in Seoul and metropolitan area, 5 stations that are connecting both sides to see the correlation with urban areas and incorporated with upper part of railway facilities and large scale commercial facilities, were selected. Their blueprints were analyzed and the fields were observed. I have surveyed the 5 stations' location, area, site plan, plan, section and have analyzed architectural features of the use area table, program, zoning, structure and module. Also I have surveyed the process according to systematic criteria and commercial purpose. I have researched the conditions which are made by professional and detailed standards while establishing a public installation as railway station and the architectural features of zoning, planing, structural guideline. In an urban point of view, I have analyzed ‘the urban pedestrian path in the station’ which connects to both sides divided by the railway, based on the understanding of surrounding status in which each station is located. Urban and architectural features that private-invested railroad station have are like following. First, private-invested railroad station is an establishment combined with railway installation(public facility). It is established by strict and meticulous standards for railway facility, and as a 'Multi-dimentional Urban Planing Facility' it progresses the procedure of facility decision according to 'Regulation of Urban Planing Facility's Decision Struction and Standards of Installation'. Detailed standards of facility comply with 'the Design Guideline and Handbook of Railway' in the Railroad Construction Act's system. As a result of analyzing 5 stations' area rate per facility, facilities for station work take up from 9.18% to 16.8%, which represent deciding based on the minimum area by ‘regulation of financed enterprise business process(no.2000-46)’ announced by the National Railroad Administration. The rate of Commercial facilities except for parking lot is from 51.92% to 62.4% so it is secured the maximum commercial facilities. With the strict and detailed standards of facilities and pursuit of private business' maximized commercial potential, architectural freedom is limited and publicity as a public installation is limited as the minimum standard. Second, private-invested railroad stations comply with intentional process by institutional basis to decide scale and range of the land and structure, and architectural arrangement and zoning are decided by entry location for users and connecting path for means of transportation. Considering pedestrian access, locations of concourse, commercial facilities, pedestrian path, and parking lots are decided. Also in the arrangement way of commercial facilities, the plan focused on internal pedestrian circulation is decided. Institutional basis and guideline of railway as major factors to decide architectural module with conditions such as railway operation, structure, and construction constitute the floor on the second land level which becomes the basis of upper commercial facilities. On this deck level, based on the pedestrian path which is the major access for pedestrians, concourse and major entries of commercial facilities are arranged closely. In case of Seoul station and Cheongryangri station, through the concourse they connect with commercial facilities, on the other hand Yongsan station, Wangsimri station and Uijeongbu station, concourse and commercial facilities are arranged closely on the both sides of pedestrian path. Third, commercialized large scale private-invested railroad station's commercial facilities show features that internalize to form independent commercial space from the exterior rather than correlation and continuation of existing urban space. The pedestrian path connected to the urban area can be divided into Seoul station, Cheongryangri station and Uijeongbu station which constitute open path to the exterior; and Yongsan station and Wangsimni station which pass through the center of building. At the front of each building which has the most floating population for public transportation and transfer in order to connect with the urban area actively, plaza and facilities for large scale of perpendicular movement are adopted but the back side, which is less affected by sales of commercial facilities, is relatively less considered for safety and convenience such as representing discontinuation of pedestrian path and lack of awareness of entry. The deck level formed by architectural demand is becoming a continuing basis for pedestrian space which makes connection and continuation of urban area, acceptance of urban facilities' function, and formation of relationship with surrounding building. The deck level formed by conditions for construction is formed at the point which makes the connecting point in the urban level, and it is the point where ‘the urban pedestrian path in the station’ is located. The pedestrian path, one of features showing urban relation, is formed in a regular rule and regular way because of the feature of railway installation, this level's pedestrian space has a role to correlate with different functions of inside of building as the urban point of contact. The urban pedestrian path in the station has the path in parts of entry, vertical circulation, deck and through the significant difference showing in access and awareness of the front and back side it is confirmed lack of consideration in safety and convenience. In this study, architectural features formed by standards for building of private-invested railroad station as public installation were explored, and deck level which make functions and structural conditions was confirmed as urban point of contact. Especially because of pursuit of maximized commercial potential, lack of public participation and consideration was confirmed, the status of urban pedestrian path in the station was analyzed, and this was intented as target and recognized the need of access. Through a follow-up study of correlation between detailed standards of facilities and environment and construction of railway in consideration of the plan, the installation is hoped to integrate existing developed urban areas which have been severed for a long while and promote balanced city development. ■ keyword : private-invested railroad station, seoul station, yongsan station, wangsimri station, cheonryangri station, uijeongbu station, urban and architectural feature, urban pedestrian path in the station
Abstract The Urban and Architectural Characteristics of Private-Invested Railroad Station Complex in Seoul Metropolitan Area Chai, Seung Byung The Department of Architectural Engineering The Graduate School of Urban Sciences The University of Seoul Academic Advisor Prof. Kim, Sung Hong Railway service, which led modernization as the national basic industry, has had difficulties in business and decreased transfer rate because of the development of car industry and construction of highway. Therefore it pursues input of private capital and efficiency of business. Until 2005, when the National Railroad Administration was disassembled, discussion of privatization of railway was active. Then urban railway developed primarily in Seoul and metropolitan area became the center of public transportation in the city. City railway stations, with lots of floating populations because of transfer of public transportation, and development of private-invested railroad stations, which collapsed existing stations and largely adopted commercial functions based on KTX adopted 2000s, started to be focused. Large scale private-invested railroad stations, which combined public sector as railway industrial installation and private capital as pursuing profit, were established by commonly planned standards in the metropolitan area. The purpose of this paper is figuring out the urban and architectural features. Among established multi-complex private railway stations in Seoul and metropolitan area, 5 stations that are connecting both sides to see the correlation with urban areas and incorporated with upper part of railway facilities and large scale commercial facilities, were selected. Their blueprints were analyzed and the fields were observed. I have surveyed the 5 stations' location, area, site plan, plan, section and have analyzed architectural features of the use area table, program, zoning, structure and module. Also I have surveyed the process according to systematic criteria and commercial purpose. I have researched the conditions which are made by professional and detailed standards while establishing a public installation as railway station and the architectural features of zoning, planing, structural guideline. In an urban point of view, I have analyzed ‘the urban pedestrian path in the station’ which connects to both sides divided by the railway, based on the understanding of surrounding status in which each station is located. Urban and architectural features that private-invested railroad station have are like following. First, private-invested railroad station is an establishment combined with railway installation(public facility). It is established by strict and meticulous standards for railway facility, and as a 'Multi-dimentional Urban Planing Facility' it progresses the procedure of facility decision according to 'Regulation of Urban Planing Facility's Decision Struction and Standards of Installation'. Detailed standards of facility comply with 'the Design Guideline and Handbook of Railway' in the Railroad Construction Act's system. As a result of analyzing 5 stations' area rate per facility, facilities for station work take up from 9.18% to 16.8%, which represent deciding based on the minimum area by ‘regulation of financed enterprise business process(no.2000-46)’ announced by the National Railroad Administration. The rate of Commercial facilities except for parking lot is from 51.92% to 62.4% so it is secured the maximum commercial facilities. With the strict and detailed standards of facilities and pursuit of private business' maximized commercial potential, architectural freedom is limited and publicity as a public installation is limited as the minimum standard. Second, private-invested railroad stations comply with intentional process by institutional basis to decide scale and range of the land and structure, and architectural arrangement and zoning are decided by entry location for users and connecting path for means of transportation. Considering pedestrian access, locations of concourse, commercial facilities, pedestrian path, and parking lots are decided. Also in the arrangement way of commercial facilities, the plan focused on internal pedestrian circulation is decided. Institutional basis and guideline of railway as major factors to decide architectural module with conditions such as railway operation, structure, and construction constitute the floor on the second land level which becomes the basis of upper commercial facilities. On this deck level, based on the pedestrian path which is the major access for pedestrians, concourse and major entries of commercial facilities are arranged closely. In case of Seoul station and Cheongryangri station, through the concourse they connect with commercial facilities, on the other hand Yongsan station, Wangsimri station and Uijeongbu station, concourse and commercial facilities are arranged closely on the both sides of pedestrian path. Third, commercialized large scale private-invested railroad station's commercial facilities show features that internalize to form independent commercial space from the exterior rather than correlation and continuation of existing urban space. The pedestrian path connected to the urban area can be divided into Seoul station, Cheongryangri station and Uijeongbu station which constitute open path to the exterior; and Yongsan station and Wangsimni station which pass through the center of building. At the front of each building which has the most floating population for public transportation and transfer in order to connect with the urban area actively, plaza and facilities for large scale of perpendicular movement are adopted but the back side, which is less affected by sales of commercial facilities, is relatively less considered for safety and convenience such as representing discontinuation of pedestrian path and lack of awareness of entry. The deck level formed by architectural demand is becoming a continuing basis for pedestrian space which makes connection and continuation of urban area, acceptance of urban facilities' function, and formation of relationship with surrounding building. The deck level formed by conditions for construction is formed at the point which makes the connecting point in the urban level, and it is the point where ‘the urban pedestrian path in the station’ is located. The pedestrian path, one of features showing urban relation, is formed in a regular rule and regular way because of the feature of railway installation, this level's pedestrian space has a role to correlate with different functions of inside of building as the urban point of contact. The urban pedestrian path in the station has the path in parts of entry, vertical circulation, deck and through the significant difference showing in access and awareness of the front and back side it is confirmed lack of consideration in safety and convenience. In this study, architectural features formed by standards for building of private-invested railroad station as public installation were explored, and deck level which make functions and structural conditions was confirmed as urban point of contact. Especially because of pursuit of maximized commercial potential, lack of public participation and consideration was confirmed, the status of urban pedestrian path in the station was analyzed, and this was intented as target and recognized the need of access. Through a follow-up study of correlation between detailed standards of facilities and environment and construction of railway in consideration of the plan, the installation is hoped to integrate existing developed urban areas which have been severed for a long while and promote balanced city development. ■ keyword : private-invested railroad station, seoul station, yongsan station, wangsimri station, cheonryangri station, uijeongbu station, urban and architectural feature, urban pedestrian path in the station
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